MONEY MAKE F1 GO ROUND

 
 
Tio år i F1 är en lång tid, men några förare som var aktiva 2007 finns fortfarande kvar även i år, pay drivers kommer och går,de talangfulla består, kan ni klura ut vilka de är?
 
Meningsutbytet angående vilka förare som kan räknas som pay drivers tar aldrig slut, och svaret på frågan varierar beroende på vem man frågar, men tänk om man kastar om frågeställningen, och utgår från vilka som blir kvar om plånboken inte är med i bilden.
 
Folk har vissa problem med att se skillnaden mellan en förare som drar till sig sponsorer, och en som är beroende av sina sponsorer, samma människor tycks inte heller begripa, att hos vissa stall tillåts förare ingå i privata reklamavtal som är separerade från stallets budget och så vidare, människor ser helt enkelt vad de vill se när "deras förare" hamnar i skottlinjen.
 
Frank Williams i sin tur tycks numera vara helt beroende av pay drivers, och försöker göra en Monisha Kaltenborn, äta kakan och ha den kvar när han försöker lägga vantarna på  både Sirotkins och Kubicas plånböcker. Det är synd att Frank en gång i tiden tackade nej till Kimi som ville bli både förare och delägare hos Williams, Kimi gick till Lotus istället och sedan vidare till Ferrari, Frank och Williams i sin tur tycks vara på väg mot avgrunden samtidigt som Frank privat skrattar hela vägen till banken.
 
Det om pengar, vad gör förarna så här års, leker med sina leksaker och ligger på sofflocket?
 
Nope, det gäller att hålla sig i form, Coopers test kan vara rätt så avslöjande, hur långt man springer på 12 minuter. Kimi har gjort 3500 meter, Valtteri 3550, helt godkända resultat av motorsport snubbar, men man kan aldrig vara för vältränad så kuta och kör grabbar, snart är det dags att börja testa igen.
 
Att vara i form är givetvis relativt precis som allt annat, jag läste om en snubbe som heter Robert Marchand, han cyklade 22,547 km under en timme på velodrom, låter kanske inte så märkvärdigt innan man får veta hans ålder, 105 år,..snacka om att vara i form.
 
 
Den dynamiska duon på bilderna här ovan, Niko Kari och Simo Laaksonen är klara för GP3 i år, Niko för MP Motorsport och Simo för Campos Racing, båda två har sponsorstöd från Wihuri, samma företag som har även funnits med Bottas under hela hans karriär, nu är det upp till den dynamiska duon att visa vad de kan ute på banan, do or die.
 
Det om racing, jag har varit upptagen med att byta drivlinan i Ambers Mustang, Micke och en snubbe som bygger Pro Touring bilar har hjälpt till att klämma på plats en 5 liters Coyote crate motor på 435 hk kopplad till en 6R80 låda, en inte helt enkel operation att genomföra. Anledningen till bytet är L.A trafiken, mycket kökörning där man helst undviker en motor som inte trivs på låga varv, en manuell låda med rakskurna drev och race koppling, Micke och jag jobbade med bilen under söndags kväll, och kom in i ämnet musik när vi tog en fikapaus.
 
Jag lyssnar alltid musik när jag målar med min air brush på jobbet, man kommer lättare in i rätt stämning på så vis för att åstadkomma något skapligt, duktiga gitarrister  uppskattas av både Micke och av mig, så det var det som gällde även under söndags kväll med Malmsteen& co.  
 
Micke är för dem traditionella namnen inom hard rock-metal, jag för min del letar alltid efter något nytt, så jag klickade fram tjejen på bilden här ovan på youtube, och föreslog för Micke att vi skulle lyssna på henne istället för det gamla vanliga. Min vapendragare som ibland tänker rätt så linjärt i fråga om musiker protesterade med orden:"Varför skulle jag lyssna på för mig okänd, bekräftelsesjuk youtuber småtjej som försöker ta livet av en gitarr".  Jag härsknade till, kallade honom för en jävla neanderthalare, bad honom hålla käften och klickade igång Tina S cover av Malmsteens Arpeggios From Hell, gick sedan vidare med Through The Fire and Flames av Dragon Force, The Loner av Gary Moore, Comfortably Numb av Pink Floyd och så vidare.
 
Min vapendragare såg mer eller mindre chockad ut när sista låten dog ut, och mumlade:" Fan,.alltså, den här tjejen sopar scengolvet med Malmsteen & co, hon är ju helt jävla magisk, vem fan är hon?"
Jag skrattade åt hans förvirring och berättade att damen i fråga är från Frankrike, heter Tina S, född 99, hennes videos är inspelade när hon var mellan 14-16 år,  hon sopar golvet med rockeliten med sin briljanta teknik och känsla i hard rock-metal låtar, och imponerar stort med med sina Beethoven och Vivaldi tolkningar, en supertalang utöver det vanliga.  
 
Så mina kära läsare, om ni gillar musik så klicka på Tina S på youtube, precis som Micke harklade ur sig, hon skapar magi med sin Vigier Excalibur gitarr, jag spelar ofta hennes covers på jobbet, alla mina arbetspolare inklusive min buttra chef älskar den här lilla fransyskan, något som även ni lär komma att göra.
 
Ni kan börja med det här: www.youtube.com/watch?v=XpASSx0ecTU       
 
Dagens grid girls kommer från hojracing där de inblandade uppskattar sina grid girls, något som även farbror Brawn borde göra.
 
Amen,..må Tina S musikmagi vara med er.        
 
 
      
 
         
 
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Classe P

Raikkonen, Hamilton och Alonso är kvar, missar jag någon?

Då kan vi räkna bort Williams nästa år som konkurrenskraftiga. Bryr sig pappa Stroll inte längre om vem som rattar den andra bilen jämte Lance?

Svar: Japp, tre grabbar som sitter bredvid varandra, du har inte missat någon.Pappa Stroll behöver inte längre bryr sig om vem som rattar den andra bilen, han har fixat ett omkörningsförbud på samma sätt som under Lances F3 karriär,..patetisk värre kan man tycka. Simma lugnt Classe.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Tina S var grymt bra och om hon är lika bra på att komponera så kan hon bli en riktigt stor stjärna.

Ja Williams kan man räkna bort nästa år och även om Sorkin var snabbare än Kubica under testerna så tror jag nog Kubica hade gjort det bättre under en hel säsong.

Hur mycket pengar tror du Ferrari fick för att plocka in Kyvat som utvecklingsförare? Talang har ingenting med F1 att göra längre verkar det som

Svar: Gamla rockrävar letar efter sina tappade hakor på scengolvet, och eldar upp sina grunkor efter att ha lyssnat på Tinas covers, det kvittar om hon spelar rock, metall, blues eller klassisk, hon behärskar samtliga genren.
Kubica kan kanske hjälpa Williams att sortera ut årets bil så att man kan göra i alla fall skapliga resultat, men då gäller det att få till ett skaplig bil. Problemet för Kubicas del under testkörning var Pirellis däck, det tar lite tid att komma underfund hur däcken fungerar.

Ferrari fick in 15-20 mille från Kvyats sponsorer,.rätt så dyrt att leka med deras simulator med andra ord, talang är ett fult ord i F1 numera, med lite pengar kan man köpa det mesta i dagens pay driver F1. Ha det fint Marcus.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Ja,den paydriverförklaringen bör väl tysta de flesta om de tittar in här.Tina S var ju otrolig,men jag gillar gitarrister typ Joe Bonamassa och Leslie West.Tycker de har en grym feeling när dom spelar och inte bara drar skalor upp och ned så fort som möjligt.

Svar: Lite kul att du gillar Leslie, när jag är ute med mitt band brukar vi köra en lite tyngre variant av Mississippi Queen, lite mer metall så att säga. Apropå skalor, låtar som through the fire and flames och arpeggios from hell är mer eller mindre skalövningar, men kräver sin man eller kvinna,..det finns gott om feeling hos Tina när hon spelar the loner eller comfortably numb för att inte nämna hennes cover av Beethovens moonlight sonata, jag tror att rock låtarna är mer bara en kul grej för henne, och klassisk är huvudriktningen i framtiden.
Brandon Lee

skriven
#4: Janne

Jag tror Classe har rätt, kommer inte på någon annan.
Vill låna nycklarna till kimi´s garage...
Tina är verkligen grym.
Tack för du bloggar off season.

Svar: Kimi har fler leksaker i sitt garage...Tina sätter skräck i gamla rockrävar med stela fingrar;-)
Man måste blogga lite för att inte helt tappa känslan för det. Ha det Janne.
Brandon Lee

skriven
#5: Mayol

Måste först o främst tacka för att du håller ångan uppe och förser oss F1 junkies med regelbundna "fixar" :-)
Jag är lite orolig över att det kanske inte till 100% harmoniserar
i förhållandet Frank/Claire Williams samt Paddy Lowe. Kan det vara så att de kompromissade fram denna lösning medan farsan Stroll grymtade gorilla-alfahene-läten i bakgrunden? Det kanske fortfarande finns begravda hundar som spökar sedan Paddy senast lämnade stallet?

Svar: Det finns numera för många olika viljor i rörelse hos Williams, för många som har delar av kakan, Frank, jänkaren Brad Hollinger, Paddy Lowe , kanadicken Stroll osv, ju flera kockar som aktieägare desto sämre soppa, en soppa som inte kommer smaka bättre av ryska rubel, en spretig ägarstruktur skapar en söndra och härska miljö.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Om man inte vill ha F1-bil att köra omkring i - har du något förslag. Vill ha 4WD, ngt högre markfrigång, bra lyktor, bluetooth, gps, regnsensor, den ska gå att köra om med, backkamera och hålla bra vid krock. Och inte ful. Några förslag?

Svar: Range Rover Sport?
Brandon Lee

skriven
#7: Rickard Smedberg

Tack för dina senaste inlägg. När det gäller så kallade
paydrivers så tror jag att i vissa fall kanske dom är
rätt så hyfsade förare men när det kommer till att
ge bra feedback till teamet så att dom kan utveckla bilen
under säsongen så blir det inte så bra. Det blir en ond
spiral av det scenariot, mindre poäng=mindre pengar från
placeringen i konstuktörsmästerskapet=större behov av förare med större plånböcker med mindre talang.
Nu är det bara att vänta på våren så att man får lufta V2:an
igen. Ha det bra alla F1-fans.

Svar: Sirotkin kanske kan fungera som en skaplig feedback källa, han är ju trots allt en utbildad ingenjör som har lite hum om det tekniska. Paydrivers är ett resultat av FIAs korkade politik, som snarare skrämmer iväg biltillverkare från F1 än uppmuntrar dem att vara med, som man bäddar får man ligga. Ha det Rickard.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :