Kommentarer :
Bra skrivet som vanligt och Pikes Peak låter som en kul grej.
Verkligen trist med dödsfall och terrorism. Jag undrar om man inte kan skicka Bernie till terroristerna för antingen dör han, och F1 blir bättre, eller så lyckas han förstöra terroristerna, som med F1. Win win alltså :)
Läsvärt och tänkvärt - som vanligt. Min oro för Mercadominans kvarstår. Hoppad du har rätt, men jag räknar inte med ngt förrän 2017. Ang dödsfall pga naturliga och terroristiskta orsaker - må framtiden bjuda bättre nyheter...
Tack. Välskrivet och informativt.
Pikes peak ja.. Var det inte där Ari Vatanen, eller om det var Juha Kankunen rattade en turbomatad peugeot 205? Finns en legendarisk video nånstans på you tube, när hands sitter och enhandslallar i 200 blås, med solen i ögonen, så andra handen fick agera temporärt solskydd. Ganska "gutsy" med tanke på stupet på ena sidan. Ganska underhållande video.
Förstår inte heller Ferraris däckval. Dom 4 första däckvalen gjordes väl innan barcelona testerna väl?
Kan dom varit lite försiktiga, och garderat upp sig innan dom vet hur bilen hanterar däcken, och vad mercan kommer välja? Jag menar, dom kan ju fortfarande köra en ganska kort stint på mediums, sen 2 runs på super soft, om nu bilen är extra snäll mot dom däcken. Mercan lär väl iaf behöva 2 depåstop hur än dom väljer att köra. Den speed Kimi visade på mediums i barcelona, gör mig iaf inte jätteorolig över däckvalet. Tror dom t o m kan ha fler strategier att välja på med dessa däck.
Kondoleanser till familjen Allison, och till anhöriga till Bryssel-offren.
Ta hand om och var snälla mot era nära o kära varje dag. Livet är inte för evigt, så ha inget ogjort när det är dags att lämna in.
Över o ut/ Mika-fan
TADAA!! (som vanligt).
Det jag glömde tillägga, är att jag tror iaf inte Ferrari kan gå för en 1-stoppare. Dom kommer loosa för mycket tid på en lång mediumstint om mercan väljer s+ss+ss.
Nåja, en amatörs tankar härifrån.
Nu har jag nog fått ur mig mina tankar tror jag,haha.
Glad påsk på er mina racingvänner.
Hittade klippet. Var visst en 405 turbo, men årena innan var det 205 som gällde, så hade blandat ihop det.
https://www.youtube.com/watch?v=-PZ5J3GLSYI
Rekomenderar att ni tittar på denna, om ni inte sett hur det är att köra på pikes peak. Tänk er sedan våran egen blogg-maniac Brandon på en MOTORCYKEL på den vägen :O Då lär man ha större Cojones än hjärna iaf om man tar sig an den utmaningen. Finns liksom INGA utrymmen för misstag där.
Gripen,det är väl planet som inte kan flyga med bara mänsklig hand utan måste ha datorstöd?Det var intressant att höra om canardvingen.Aron Kaufman,Stig Blomqvist och nu kanske Brandon Lee uppför PP,det är nåt det!(för att inte nämna gamla finska rallyhjältar) Välkommen hem Brandon,,slutspelet pågår.//Thomas
Haha ja det skulle han säkert göra och då kan terroristerna inte terrorisera mer så det blir en vinst :)
Glad påsk!
Fallskärm på ryggen är väl inte förbjudet?
Då kan du bromsa SENT... i kurvorna BL.
Skrämmande att ett råd om fallskärm på ryggen i pikes peak kommer från en som kallas "FLYING FINN" !!!
Såg underbart roligt ut,haha.
Tack för kvällens garv :D
Som vanligt bra skrivet, men vill bara lägga in en brasklapp i din liknelse med gripen. I en formel 1 bil strävar man efter aerodynamisk stabilitet, men i ett stridsflygplan stävar man efter det precis motsatta. Man vill att planet ska vars aerodynamiskt ostabilt för att på så sätt kunna göra planet med reaktivt i luften. Det är med det i tanken som alla moderna stridsflygpan designas.
Hoppas att Ferrari kan hota Merca, det behövs mer racing - paradvarv kan vi nu! Hoppas också att flera team än Ferrari kliver upp några steg i form av hastighet, racing i mid-field är ju också underhållande. Sen blir jag/man ju lite orolig för Sauber och Marcus - jag vill ju ha en Svensk i F1, gärna en som gör någon form karriär i serien, också.
Det är nog inte bara Ecclestone som behöver flytta på sig, det är en hel hög med gamla insnöade stofiler som tror att man kan göra sporten mer spännande mha skitkassa skrivbordsprodukter. Jag skulle vilja se mer svårkörda bilar, mer power, mindre aerodynamik, mer mekaniskt grepp, inte en triljard inställningar och mappningar som ändras varje varv, däck som förarna vill ha OCH som inte smulas ner till skräp på banan och lämnar endast en väg att köra (racinglinjen) kör man utanför den så tappar man så mycket grepp pga allt däcksskräp att man åker av (typ).
IS = ohyra. Ohyra utrotar man (nödvändigt!).
Pikes Peak ja, sök på YouTube om när Per Eklund körde, det är en otrolig story om när ett litet garagegäng snickrade ihop en egen bil och vann hela skiten!!!
Må du fortsätta finna inspiration att komma med så otroligt bra information och åsikter om F1 Brandon (och bra bilder också :-).
Dessvärre har Vettel gräddfil, mitt intryck från leverantörssidan är att all beställning refereras till Vettels önskemål och vad som bör hjälpa honom. Även om det inte sägs öppet eller skulle erkännas från ledning att gräddfil är fallet. Officiellt påstås att båda har samma förutsättningar så är det i praktiken så att all kraft läggs på Vettel, tidigare Alonso. Okunniga, naiva betraktare och journalister som hyllar Vettel som en gud och hur mediokert Kimi presterat, vet inte ett skit. Tyvärr så är min bedömning att det krävs en ”korrekt slump” att Sebs bil får 10 DNF då först skulle Kimi få möjlighet att köra för en titel, inte annars. Tråkigt men F1 och Ferrari i synnerhet är en ren marknadsföringsprodukt där det sportsliga och förarens prestation kommer i andra eller tredjehand. Förarnas tro och kontrakten kan mycket väl visa rättvisa men praktiken supportar annat. 2007 var enda och sista år som Ferrari gav två förare möjlighet. Visst det är svårare om båda kan ta vinster och kanibalisera på varandra om en bara har chans. Jag är ingen fan av Rosberg men om han får och kan ta segrar så skulle det vara bra för sporten om han vinner. Ferrari är med min kunskap nu så långt ifrån fairplay och sport. Även om Kimi fortfarande är väl så bra, men får du inte de sista resurserna och stallets support till 100% så vinner du inte med dagens bilar även om du skulle vara tre sekunder snabbare/varv med lika kraft. Hur enkelt som helst att göra så att en toppförare ser ut som medioker, förvisso ännu svårare att göra en medioker till toppförare. Hör ofta från Ferrari att de inte tror på slumpen utan allt har mänskliga brister, kunde vara klädsamt om de lever upp till det i verkligheten med. Ferrari är en diktatur om än en kommersiell sådan där ingen ostraffad säger något på tvärs mot det officiella.
Trevlig och bra blogg, glad påsk.
MIKAELWDC;
Håller med helt och hållet!
Hoppas att Ferrari sparkar Kimi till nästa säsong om han inte själv fattar att han borde röra på sig.
Vart skall Kimi gå till 2017, RB såklart!Som ersättare för Ryssen......
Brandon.. Vilket år var bäst enligt dig i F1? Då menar jag i race där man kunde se riktiga fighter om positionerna längst fram.. inte som nu när vi får se fight om nionde o tionde. Längst fram är det redan avgjort....
Frippe F1-Fan
Per Eklund var det ju, inte Stig Blomqvist som jag skrev!Minnet börjar bli gammalt men kort.//Thomas
Lycka till med Pikes Peak, det verkar väldigt vanskligt men adrenalinstinnt!
Trist med dödsfall oavsett vem och var (nästan, IS snubbarna kan jag inte med) ha en bra resa till Peking!
Bra recension av F1 starten.