AFTERGLOW

 
Ingen rök utan eld brukar man säga, något som väl stämde för Kimis del i Melbourne, glöden är släckt men gnistan finns kvar hos Iceman att vinna race.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra med årets första race som referenspunkt?   Slutsatser bör man vara restriktiv med, men vissa tendenser kan man ändå skönja.
 
Ferrari är hack i häl Mercedes, och det trots att Melbourne inte på något sätt är en bana som passar deras bil. Mercedes upphaussade, innovativa designgrepp gav ingen större effekt på bilens prestanda, S Ductens förmåga att skapa mer down force tycks vara rätt så begränsad, och deras nya barge boards agerade som Canard vingen hos Gripen, alstrade mer aerodynamisk instabilitet än stabilitet.
 
En annan punkt Mercedes tycktes ha problem med var kopplingens funktion, i år får förarana klara sig med en kopplingsspak, så all trixande för att hitta rätt bite punkt före starten har blivit svårare, speciellt när det bli omstart som i Melbourne. Lewis var helt vilse med kopplingsinställningar, och även Nico missade rätt så kapitalt, Mercedes kopplingsingenjörer har en hel del att göra innan nästa race i Bahrain.
 
Hos Ferrari var det motsatta tongångar, båda förarana gjorde en exemplarisk start på sedvanlig Ferrari maner, precis lagom med hjulspinn och mycket traction, må hända att Ferrari förfogar över mjukvara som trollar med anti spinn och launch control.  Klarar dem av att göra lika bra starter i varje race samtidigt som Mercedes duon missar, så finns det inget behov att starta från första ledet, om man kan ta Mercedes duon direkt i starten.
 
RBR har även i år ett mycket effektiv aeropaket, och kan bli något att räkna med under den andra halvan av  årets säsong,  om Renaults uppdateringar av PU ger  önskad effekt.  Williams kommer med nya uppdateringar redan till Bahrain för att ta upp kampen med RBR om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet, och Toro Rosso kommer att ha sina bästa chanser under den första halvan av årets säsong för framskjutna placeringar, innan PU uppdateringar hos konkurrenterna ställer fjolårets Ferrari PU i skamvrån för hästkraftfattiga.
 
Force India tycks ha kvar sin aptit för däckslitage med fulltankad bil under raceförhållanden, och stallets ekonomiska situation är mer än oklar när polisen och skattemyndigheter är på jakt efter stallägaren, som inom kort lär hamna på samma ställe som stallets andra huvudägare Roy "Sahara", nämligen bakom bom och lås.  Saubers ekonomiska situation är även den av prekär karaktär, och bilen fungerade inget vidare i Melbourne, man får hoppas på att den fungerar bättre på en mer utslagsgivande bana som den i Bahrain, men det lär bli tufft för Marcus att skrapa ihop några poäng i år, något som han verkligen behöver om han har en ambition att bli kvar i F1.
 
Haas tog poäng i sitt första race, må hända med en hel del tur, men bilen har en viss utvecklingspotential tack vare Ferrari samarbetet, så de har en hygglig chans att hålla både Sauber och Manor bakom sig i konstruktörsmästerskapet, och även om de saknar sponsorer, så står deras ekonomi på en betydlig sundare grund än både Saubers och Manors dito, Gene Haas företag tjänar en hel del pengar.
 
Det var lite om Melbourne "afterglow", Hamilton har haft lite åsikter, och bra såna om beslutfattandet i F1, ju fler kockar desto sämre soppa lyder Lewis dom, något som jag verkligen håller med om.
En bråkig samling av okunniga klåpare ,som fattar ogenomtänkta beslut utan att konsultera dem som verkligen kan något om det som sker ute på banan, nämligen förarna.
Lewis påpekar, att om 2017 års koncept utgår ifrån att skapa snabbare varvtider med mer down force, så kommer ingenting förändras körmässigt ute på banan, utan samma trista följa John leken kommer att fortsätta med 5-6 sekunder snabbare varvtider, vill man bjuda på bättre racing med flera närkamper och omkörningar ska man satsa på mer mekanisk grepp, inte på aerodynamisk.
Lewis har givetvis helt rätt i sin resonemang, så länge som beslut tas av människor som begriper noll om racing kommer ingenting att förändras till det bättre. F1 ska vara en enkel sak att begripa sig på både teknisk och arrangörsmässigt, ju mer avancerade bilarna blir ut teknisk synpunkt, och ju mer tillkrånglade bestraffningar och kval-race format man introducerar, desto mer svalnar intresset för sporten, allt som fansen begär är bra spännande racing med många hårda närstrider och omkörningar, något som lätt kan tas fram med mindre aerodynamisk grepp och mer mekanisk grepp, frågan är om de vimsiga kockarna bland beslutfattarna någonsin kommer  att lyssna på de rätta människor innan de fattar sina beslut, personligen tvivlar jag på det.
 
 
Apropå val av gummiblandningar, jag blir inte riktig klok på hur Ferrari har valt, och på vilka grunder, tre set mediums för Bahrain i en bil som antas vara varsam med däcken, jag tvivlar på att det är förarna som har valt, utan det måste vara Ferraris strategigrupp hemma i Maranello som har varit i farten, bör väl tilläggas att de allt som oftast fattar helt felaktiga beslut.
 
 
Det om F1, för min egen del har det i vanlig ordning handlat en hel del om hojrelaterade saker, fick bland annat en sällsynt möjlighet att köra några varv med en tämligen färsk ex fabrikshoj från Moto GP, den hade givetvis bättre chassi än andra hojar som jag har kört, en galet smidig växelåda osv, men antispinn grejer är bara skit enligt min mening, den enda anti spinn funktionen ska sitta i förarens handled, punkt slut.
 
Snubben som äger hojen, en samlare som har själv tävlat en hel del i olika klasser tidigare, har ett nytt projekt på gång, nämligen att preparera några hojar för Pikes Peak, så han frågade om jag skulle vara intresserad av att köra en av dem.  Pikes Peak är en frän utmaning med sina hårnålskurvor och 600 meters diken, kör man av så blir man flygburen vare sig man vill eller inte, jag är alltid nyfiken på att prova på något nytt, så jag kanske nappar på hans erbjudande om det synkar med mina andra planer för framtiden, höjdaren skulle vara att ta del av Pikes Peak med en jänkare hoj, kanske med en Victory.
 
Ja ja, på tisdag är det dags för mig att återvända till Peking, det är snart sju månander sen man lämnade Sverige, har lite blandade känslor om återtåget, borta bra men hemma bäst, frågan är var är hemma egentligen för mig, kanske på en annan planet som för Elvis, han är ju inte död, utan han bara flyttade tillbaks till sin hemplanet.
 
Till sist en sorlig nyhet, James Allisons fru Rebecca har avlidit efter en hjärnhinneinflammation, hur det kommer påverka James framtid hos Ferrari är svårt att säga, han har tre barn att ta hand, och vi människor reagerar olika när livet börjar ta nära och kära från oss.
 
Amen,..må Rebecca vila i frid liksom offren för Bryssels terrordåd.  
      
    
 
        
 
    
 
 
 

Kommentarer :

#1: Classe Salem

Lycka till med Pikes Peak, det verkar väldigt vanskligt men adrenalinstinnt!
Trist med dödsfall oavsett vem och var (nästan, IS snubbarna kan jag inte med) ha en bra resa till Peking!
Bra recension av F1 starten.

Svar: Vi får se om PP passar in i mina planer, måste kika på det lite innan jag bestämmer mig.IS packet borde spikas fast på en vägg och flås, sedan kunde man mata grisar med deras kadaver. Myndigheterna i europeiska länder är otroligt naiva, först bjuder de in ryssmaffian, sedan muslim terroristerna,..hur jävla dum får man vara?
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Bra skrivet som vanligt och Pikes Peak låter som en kul grej.

Verkligen trist med dödsfall och terrorism. Jag undrar om man inte kan skicka Bernie till terroristerna för antingen dör han, och F1 blir bättre, eller så lyckas han förstöra terroristerna, som med F1. Win win alltså :)

Svar: Bernie kan ödelägga vad som helst, men han skulle förmodligen bara försöka sno terroristernas pengar;-)
Brandon Lee

skriven
#3: OK

Läsvärt och tänkvärt - som vanligt. Min oro för Mercadominans kvarstår. Hoppad du har rätt, men jag räknar inte med ngt förrän 2017. Ang dödsfall pga naturliga och terroristiskta orsaker - må framtiden bjuda bättre nyheter...

Svar: Huruvida Merca dominansen fortsätter eller inte kommer märkas redan i Bahrain, jag tror att det blir mycket jämt mellan Merca och Ferrari, eftersom det verkade som så, att Ferrari inte skruvade upp till full motoreffekt i Australien, men kommer sannolikt att göra det i Bahrain.
Brandon Lee

skriven
#4: Svenn

Tack. Välskrivet och informativt.

Svar: Det var så lite så,..tack själv.
Brandon Lee

skriven
#5: Mika-fan

Pikes peak ja.. Var det inte där Ari Vatanen, eller om det var Juha Kankunen rattade en turbomatad peugeot 205? Finns en legendarisk video nånstans på you tube, när hands sitter och enhandslallar i 200 blås, med solen i ögonen, så andra handen fick agera temporärt solskydd. Ganska "gutsy" med tanke på stupet på ena sidan. Ganska underhållande video.

Förstår inte heller Ferraris däckval. Dom 4 första däckvalen gjordes väl innan barcelona testerna väl?
Kan dom varit lite försiktiga, och garderat upp sig innan dom vet hur bilen hanterar däcken, och vad mercan kommer välja? Jag menar, dom kan ju fortfarande köra en ganska kort stint på mediums, sen 2 runs på super soft, om nu bilen är extra snäll mot dom däcken. Mercan lär väl iaf behöva 2 depåstop hur än dom väljer att köra. Den speed Kimi visade på mediums i barcelona, gör mig iaf inte jätteorolig över däckvalet. Tror dom t o m kan ha fler strategier att välja på med dessa däck.

Kondoleanser till familjen Allison, och till anhöriga till Bryssel-offren.
Ta hand om och var snälla mot era nära o kära varje dag. Livet är inte för evigt, så ha inget ogjort när det är dags att lämna in.

Över o ut/ Mika-fan

Svar: Det var nog Ari som körde Peugeot uppför PP, kämpigt att hålla liv på en turbosnurra genom långsamma kurvor.
Ferrari kanske vill testa lite under fredagsträningen, medium däcket passar bäst för det ändamålet, men även om man har valt så många set mediums så behöver man inte köra med dem under racet.
Brandon Lee

skriven
#6: Mika-fan

TADAA!! (som vanligt).

Det jag glömde tillägga, är att jag tror iaf inte Ferrari kan gå för en 1-stoppare. Dom kommer loosa för mycket tid på en lång mediumstint om mercan väljer s+ss+ss.

Nåja, en amatörs tankar härifrån.

Nu har jag nog fått ur mig mina tankar tror jag,haha.

Glad påsk på er mina racingvänner.

skriven
#7: Mika-fan

Hittade klippet. Var visst en 405 turbo, men årena innan var det 205 som gällde, så hade blandat ihop det.
https://www.youtube.com/watch?v=-PZ5J3GLSYI

Rekomenderar att ni tittar på denna, om ni inte sett hur det är att köra på pikes peak. Tänk er sedan våran egen blogg-maniac Brandon på en MOTORCYKEL på den vägen :O Då lär man ha större Cojones än hjärna iaf om man tar sig an den utmaningen. Finns liksom INGA utrymmen för misstag där.

skriven
#8: ThomasF

Gripen,det är väl planet som inte kan flyga med bara mänsklig hand utan måste ha datorstöd?Det var intressant att höra om canardvingen.Aron Kaufman,Stig Blomqvist och nu kanske Brandon Lee uppför PP,det är nåt det!(för att inte nämna gamla finska rallyhjältar) Välkommen hem Brandon,,slutspelet pågår.//Thomas

Svar: Moderna krigsflygplan är instabila även om de känns stabila för piloten. Det är några stycken som har klättrat på PP, jag hoppas att jag bli en av dem, om inte i år så nästa år, vi får se hur det blir, jag har lite annat med som måste fixas under sommaren. Borta bra men hemma pest,..eller,.ha ha, och ja, slutspelet pågår;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Marcus

Haha ja det skulle han säkert göra och då kan terroristerna inte terrorisera mer så det blir en vinst :)

Glad påsk!

Svar: Bernie är en terrorist av värdsklass, konstigt att han har inte blivit ekonomiansvarig hos IS;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Flying finn

Fallskärm på ryggen är väl inte förbjudet?
Då kan du bromsa SENT... i kurvorna BL.

Svar: Bromsar är för loosers, och behövs inte så länge det bär uppför, men dock ibland när det bär nedför backen, ibland kör man backtävlingar på det sättet som gör det hela lite svårare för en hojåkare.
Brandon Lee

skriven
#11: Mika-fan

Skrämmande att ett råd om fallskärm på ryggen i pikes peak kommer från en som kallas "FLYING FINN" !!!

Såg underbart roligt ut,haha.

Tack för kvällens garv :D

skriven
#12: Stix

Som vanligt bra skrivet, men vill bara lägga in en brasklapp i din liknelse med gripen. I en formel 1 bil strävar man efter aerodynamisk stabilitet, men i ett stridsflygplan stävar man efter det precis motsatta. Man vill att planet ska vars aerodynamiskt ostabilt för att på så sätt kunna göra planet med reaktivt i luften. Det är med det i tanken som alla moderna stridsflygpan designas.

Svar: Jag skojade bara lite,..men även Gripen kan göras stabil i nödlägen genom att man tillåter Canard vingen röra sig fritt i luftströmmen.
Brandon Lee

skriven
#13: Frippe F1-fan!

Hoppas att Ferrari kan hota Merca, det behövs mer racing - paradvarv kan vi nu! Hoppas också att flera team än Ferrari kliver upp några steg i form av hastighet, racing i mid-field är ju också underhållande. Sen blir jag/man ju lite orolig för Sauber och Marcus - jag vill ju ha en Svensk i F1, gärna en som gör någon form karriär i serien, också.
Det är nog inte bara Ecclestone som behöver flytta på sig, det är en hel hög med gamla insnöade stofiler som tror att man kan göra sporten mer spännande mha skitkassa skrivbordsprodukter. Jag skulle vilja se mer svårkörda bilar, mer power, mindre aerodynamik, mer mekaniskt grepp, inte en triljard inställningar och mappningar som ändras varje varv, däck som förarna vill ha OCH som inte smulas ner till skräp på banan och lämnar endast en väg att köra (racinglinjen) kör man utanför den så tappar man så mycket grepp pga allt däcksskräp att man åker av (typ).
IS = ohyra. Ohyra utrotar man (nödvändigt!).

Pikes Peak ja, sök på YouTube om när Per Eklund körde, det är en otrolig story om när ett litet garagegäng snickrade ihop en egen bil och vann hela skiten!!!

Må du fortsätta finna inspiration att komma med så otroligt bra information och åsikter om F1 Brandon (och bra bilder också :-).

Svar: Ferrari har bra racepace i år, så någon promenadseger kan inte Mercedes räkna med.Det är inte bara du som blir orolig för Marcus-Sauber, utan även jag, Nasr tycks inte ha några större illusioner om Saubers form i år heller, men vem vet, de kanske kan hitta några fungerande uppdateringar lite längre fram.

Det är många som borde byta jobb bland beslutfattarna i F1, det är ju helt sjukt att sporten styrs av människor som begriper noll om racing, byt ut skrivbordsnissarna mot folk med racingerfarenhet som vet vad de talar om.

Jag ska försöka hålla inspirationen vid liv, något som inte är helt lätt när en samling idioter gör sitt bästa för att ta död på F1, må alla stofiler brinna i helvetet i en Prius;-)
Brandon Lee

skriven
#14: MIkaelWDC

Dessvärre har Vettel gräddfil, mitt intryck från leverantörssidan är att all beställning refereras till Vettels önskemål och vad som bör hjälpa honom. Även om det inte sägs öppet eller skulle erkännas från ledning att gräddfil är fallet. Officiellt påstås att båda har samma förutsättningar så är det i praktiken så att all kraft läggs på Vettel, tidigare Alonso. Okunniga, naiva betraktare och journalister som hyllar Vettel som en gud och hur mediokert Kimi presterat, vet inte ett skit. Tyvärr så är min bedömning att det krävs en ”korrekt slump” att Sebs bil får 10 DNF då först skulle Kimi få möjlighet att köra för en titel, inte annars. Tråkigt men F1 och Ferrari i synnerhet är en ren marknadsföringsprodukt där det sportsliga och förarens prestation kommer i andra eller tredjehand. Förarnas tro och kontrakten kan mycket väl visa rättvisa men praktiken supportar annat. 2007 var enda och sista år som Ferrari gav två förare möjlighet. Visst det är svårare om båda kan ta vinster och kanibalisera på varandra om en bara har chans. Jag är ingen fan av Rosberg men om han får och kan ta segrar så skulle det vara bra för sporten om han vinner. Ferrari är med min kunskap nu så långt ifrån fairplay och sport. Även om Kimi fortfarande är väl så bra, men får du inte de sista resurserna och stallets support till 100% så vinner du inte med dagens bilar även om du skulle vara tre sekunder snabbare/varv med lika kraft. Hur enkelt som helst att göra så att en toppförare ser ut som medioker, förvisso ännu svårare att göra en medioker till toppförare. Hör ofta från Ferrari att de inte tror på slumpen utan allt har mänskliga brister, kunde vara klädsamt om de lever upp till det i verkligheten med. Ferrari är en diktatur om än en kommersiell sådan där ingen ostraffad säger något på tvärs mot det officiella.
Trevlig och bra blogg, glad påsk.

Svar: Nej men,..det var inte igår Micke, inte ens i förgår, kul att du kom på besök och lämnade en kommentar, som på ett klarsynt sätt belyser Ferraris stallpolitik, och dessvärre har du helt rätt i vad du skriver, Ferrari använder Kimi för att lyfta fram Vettel, tråkigt men sant.
Brandon Lee

skriven
#15: Tomi

MIKAELWDC;
Håller med helt och hållet!
Hoppas att Ferrari sparkar Kimi till nästa säsong om han inte själv fattar att han borde röra på sig.
Vart skall Kimi gå till 2017, RB såklart!Som ersättare för Ryssen......

skriven
#16: Jimmy

Brandon.. Vilket år var bäst enligt dig i F1? Då menar jag i race där man kunde se riktiga fighter om positionerna längst fram.. inte som nu när vi får se fight om nionde o tionde. Längst fram är det redan avgjort....

Svar: Om man inte backar alltför långt tillbaks i tiden, så var 2007 och 2008 rätt så bra år med jämna fajter mellan toppbilarna, även 2009 var bra när Brawn GP tog titeln helt oväntad.
Brandon Lee

skriven
#17: ThomasF

Frippe F1-Fan
Per Eklund var det ju, inte Stig Blomqvist som jag skrev!Minnet börjar bli gammalt men kort.//Thomas

skriven

Kommentera inlägget här :