Det var varmt i Ungern, men det är ännu varmare i Peking, en semester tomt stad som svettas under en värmebölja som har sökt sig hit från kontinenten. Jonas B och hans tjej är i Grekland, Micke på en okänd destination någonstans i den stora, stygga världen. Han brukar bara försvinna utan att tala om för någon vart han tänker åka, och när han kommer tillbaka, och när han väl kommer tillbaka, så är inte konditionen den allra bästa, utan Micke är som en hemlös hund som har varit vilse på fjällen under några månander, lite skabbig och luggsliten, mager som en vindhund, men vid gott humör efter en lyckad jakt på löpande tikar.
Det är tyst och öde i garaget, men jag tog en i stort sett färdigbyggt Hayabusa på en testrepa tidigt i morse när solen precis var på väg upp, och motorvägen låg tom och öde, hojen har en aning förlängt hjulbas, dämpare som är bättre än original grejer osv, ombyggt med viss försiktighet och omsorg.
Den något längre hjulbasen ger mer stabilitet i höga hastigheter, men framändan kändes för mjuk, hade en tendens att börja spåra lite, kändes mer sladdrig än följsam, jag gillar inte hojar med en alltför mjuk framända som "flyter" så att hojen börjar wobbla, det är inte hälsosamt i 300+ .
Så, vad gör man åt det? Jo, man lämnar en lapp med texten "Viagra 2,0 fram", dvs, styvare framända önskas, tänk på potensen Jonas och Micke, en kvartsfjong duger inte om man vill visa sig på den styva linan och är ute efter fartrelaterade orgasmer ur turbokickar.
Det om Peking och turbohojar, Hockenheim nästa, där det just nu spås bli temperaturer kring 27 grader och sol under hela racehelgen, men sådant kan förändras snabbt när åskmoln helt oväntad växer upp ur det tomma intet .
Hockenheim är en bana där det är förhållandevist knepigt att hitta rätt set up, i de långsamma kurvor krävs mycket down force och mekanisk grepp, men den bästa omkörningsstället finns i hårnålskurvan efter Parabolika, har man för mycket down force hinner man inte ikapp innan hårnålskurvan och missar därmed chansen att försöka sig på en omkörning.
De sista kurvorna innan mål/startrakan är viktiga att sätta rätt för att inte tappa i varvtid, den första högerkurvan, nordkurvan, är ett ställe där bilarna ofta hamnar utanför banmarkeringen om man kommer in för snabbt, FIAs folk kommer att hålla ett öga på de som missar att hålla sig på banan.
Så, vilka kommer hålla sig framme i Hockenheim? Samma som senast, dvs Mercedes, RBR och Ferrari, de förstnämnda lär bli för starka att rubba på hemmaplan för Ferrari, men RBR har de en bra chans att straffa. Det blir intressant att följa hur Kimi kommer att agera i förhållande till Verstappen, det kan bli hårda tag ute på banan. Verstappen kör överdrivet aggressivt mellan varven, och sådant kan enbart bemötas med samma slags aggressivitet för att lära en läxa för den arroganta pojkspolingen, som enligt min mening helt saknar all finess i sin körning. Han kör överdrivet aggressivt, och förlitar sig på att andra flyttar på sig och räddar honom ur knepiga situationer, man kan köra defensivt på ett snyggt sätt som Kimi gjorde i Ungern, eller på ett arrogant korkad sätt som Verstappen gjorde, det är skillnaden mellan en artist och en slugger.
I sista hand är det dock FIAs ansvar hur förarana agerar på banan, Kimi efterlyste en konsekvent linje i deras beslutfattande angående var gränsen går för straffpåföljder, sättet som FIA agerar nu är skrattretande och drar löjets skimmer över sporten eftersom regelboken tolkas helt godtyckligt av FIAs representanter, döm efter boken eller kasta bort den och tillåt förarana sätta gränserna med sin körning ute på banan istället.
Efter Ungerns GP var det många "TV soffa racers" som vädrade sin åsikter om kampen mellan Verstappen och Kimi, och tyckte sig veta, att Kimi borde ha försökt sig på en omkörning på den eller den kurvan. Jag för min del skulle vilja påstå, att en förare med Kimis rutin vet exakt när det är läge att göra ett omkörningsförsök, och när det inte är läge för det, det som ser så enkelt ut från soffan är betydligt svårare ute på banan, TV spel omkörningar lyckas man väldigt sällan med i det riktiga livet.
Det om lite av varje, nu måste jag rusa iväg för att ta hand om lite vardagsgrejer, jag tar flyget till Dublin redan i övermorgon, så jag har inte alltför mycket tid för mig att ordna både det ena och det andra, men jag ska försöka hinna med att svara på era kommentarer lite senare idag.
Amen,..må artister alltid regera över sluggers så att F1 förblir poesi i rörelse värt att njuta av.