PEKING PIT STOP

 
Det var varmt i Ungern, men det är ännu varmare i Peking, en semester tomt stad som svettas under en värmebölja som har sökt sig hit från kontinenten.  Jonas B och hans tjej är i Grekland, Micke på en okänd destination någonstans i den stora, stygga världen. Han brukar bara försvinna utan att tala om för någon vart han tänker åka, och när han kommer tillbaka, och när han väl kommer tillbaka, så är inte konditionen den allra bästa, utan Micke är som en hemlös hund som har varit vilse på fjällen under några månander, lite skabbig och luggsliten, mager som en vindhund, men vid gott humör efter en lyckad jakt på löpande tikar.
 
Det är tyst och öde i garaget, men jag tog en i stort sett färdigbyggt Hayabusa  på en testrepa tidigt i morse när solen precis var på väg upp, och motorvägen låg tom och öde, hojen har en aning förlängt hjulbas, dämpare som är bättre än original grejer osv, ombyggt med viss försiktighet och omsorg.
Den något längre hjulbasen ger mer stabilitet i höga hastigheter, men framändan kändes för mjuk, hade en tendens att börja spåra lite, kändes mer sladdrig än följsam, jag gillar inte hojar med en alltför mjuk framända som "flyter" så att hojen börjar wobbla, det är inte hälsosamt i 300+ .
Så, vad gör man åt det? Jo, man lämnar en lapp med texten "Viagra 2,0 fram", dvs, styvare framända önskas, tänk på potensen Jonas och Micke, en kvartsfjong duger inte om man vill visa sig på den styva linan och är ute efter fartrelaterade orgasmer ur turbokickar. 
 
 
Det om Peking och turbohojar, Hockenheim nästa, där det just nu spås bli temperaturer kring 27 grader och sol under hela racehelgen, men sådant kan förändras snabbt när åskmoln helt oväntad växer upp ur det tomma intet . 
Hockenheim är en bana där det är förhållandevist knepigt att hitta rätt set up, i de långsamma kurvor krävs mycket down force och mekanisk grepp, men den bästa omkörningsstället finns i hårnålskurvan efter Parabolika, har man för mycket down force hinner man inte ikapp innan hårnålskurvan och missar därmed chansen att försöka sig på en omkörning.
De sista kurvorna innan mål/startrakan är viktiga att sätta rätt för att inte tappa i varvtid, den första högerkurvan, nordkurvan, är ett ställe där bilarna ofta hamnar utanför banmarkeringen om man kommer in för snabbt, FIAs folk kommer att hålla ett öga på de som missar att hålla sig på banan.
 
Så, vilka kommer hålla sig framme i Hockenheim?   Samma som senast, dvs Mercedes, RBR och Ferrari, de förstnämnda lär bli för starka att rubba på hemmaplan för Ferrari, men RBR har de en bra chans att straffa. Det blir intressant att följa hur Kimi kommer att agera i förhållande till Verstappen, det kan bli hårda tag ute på banan. Verstappen kör överdrivet aggressivt mellan varven, och sådant kan enbart  bemötas med samma slags aggressivitet för att lära en läxa för den arroganta pojkspolingen, som enligt min mening helt saknar all finess i sin körning. Han kör överdrivet aggressivt, och förlitar sig på att andra flyttar på sig och räddar honom ur knepiga situationer, man kan köra defensivt på ett snyggt sätt som Kimi gjorde i Ungern, eller på ett arrogant korkad sätt som Verstappen gjorde, det är skillnaden mellan en artist och en slugger.
 
I sista hand är det dock FIAs ansvar hur förarana agerar på banan, Kimi efterlyste en konsekvent linje i deras beslutfattande angående var gränsen går för straffpåföljder, sättet som FIA agerar nu är skrattretande och drar löjets skimmer över sporten eftersom regelboken tolkas helt godtyckligt av FIAs representanter, döm efter boken eller kasta bort den och tillåt förarana sätta gränserna med sin körning ute på banan istället.
 
Efter Ungerns GP var det många "TV soffa racers" som vädrade sin åsikter om kampen mellan Verstappen och Kimi, och tyckte sig veta, att Kimi borde ha försökt sig på en omkörning på den eller den kurvan. Jag för min del skulle vilja påstå, att en förare med Kimis rutin vet exakt när det är läge att göra ett omkörningsförsök, och när det inte är läge för det, det som ser så enkelt ut från soffan är betydligt svårare ute på banan, TV spel omkörningar lyckas man väldigt sällan med i det riktiga livet.
 
Det om lite av varje, nu måste jag rusa iväg för att ta hand om lite vardagsgrejer, jag tar flyget till Dublin redan i övermorgon, så jag har inte alltför mycket tid för mig att ordna både det ena och det andra, men jag ska försöka hinna med att svara på era kommentarer lite senare idag.
 
Amen,..må artister alltid regera över sluggers så att F1 förblir poesi i rörelse värt att njuta av.
 
      
 
 
     
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Nice ombyggnad👍👍👍

Svar: Jag har sett värre;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Ikea

Brandon vad tror du om nästa år bil, vem kommer den passa bäst, Kimi eller Vettel? Annars alltid lika bra läsning! :)

Svar: Svårt att säga, det beror på vilken av förarna de väljer att lyssna när man börjar testköra bilen, men en sak har dem säkert märkt redan nu, nämligen det att Vettel är en urusel testförare.
Brandon Lee

skriven
#3:

Brandon vad har du för kommentar om dom nya ägarna i Sauber?
Är det svenska investerare som ligger bakom ägandet i Longbow?
Och i så fall varför vill dom vara anonyma?

Svar: Tja, Tetra gänget kanske använder Longbow för skatteplanering, då vill man helst vara rätt så anonym eller hur?
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Hayabusa, på tal den så tänkte jag osökt på om du kunde köra din Hayabusa som F1 förarna idag kan köra sina F1 bilar, hålla igen hålla igen spara bränsle spara bränsle skulle du vara sugen då?
Button uttalade ju att nästa år kanske de kan köra race utan att tänka på att spara bränsle,det säger en del om dagens situation-omöjligt att veta vem som skulle vara snabbast med fullt pådrag men vi kan ju gissa vilka som skulle vara däruppe.....

Svar: Spara soppa är ingen favorit hos mig, racing ska handla om racing, inte att spara på soppa. Det är ju riktigt fånigt när förarna först jagar ikapp någon i slutet av racet bara för att sedan bli tvungna att slå av på grund av soppa brist, något som har hänt tex för Kimi några gånger i år, sådant skit får konsekvenser i form av att fansen tappar intresset för att kika på racet.
Brandon Lee

skriven
#5: kjell

tack för en helt underbar blogg

Svar: Tack själv att du kikade in.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Intressant läsning som vanligt!Kimi-verstappen är de bästa duellerna på länge.Precis som du skriver räddar han pojken från F3 körningstekniken.Det krävs mkt i högsta serien o Marcus har mkt att lära men jag tycker han har nått iallafall.Inte alltid snabbast över ett varv,o inte mest rutin men han är lite slug vad det går att få ut av Saubern då och då.Nu är det lite neråt.Take off Kungsängen I guess?//Thomas

Svar: Max tog med sig sitt körsätt från F3 till F1, kan se spektakulärt ut för de oinvigda, men fungerar bara så länge andra förarna är med på det, ingen vill ju offra hur mycket som helst för hans skull.
Marcus har lärt sig en hel del, men tycks lida av prestationsångest ibland, dvs han överkör ibland i sin iver för att nå resultat, man kan inte köra fortare än vad materialet tillåter.

Kungsängen är dead meat, jag brukar flyga från Skavsta istället, den ligger rätt så nära ändå. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: OK

Bra igen - håller tummarna för att du får tid för såväl adrenalin och blogg, lika intressant att läsa dina svar på kommentarer som själva bloggen - ett suveränt fönster för oss noviser att få svar på intressanta frågor...

Svar: Det blir nog tid över både för det ena och det andra, i alla fall till en viss grad, augusti är ju lika med semester för F1 folket, det händer inte så värst mycket då, dock finns det ju alltid något att skriva om F1 relaterad skit.
Brandon Lee

skriven
#8: Jimmy

Allison lämnar Ferrari vad tror du det kan få för konsekvenseor? Har Ferrari någon bra ersättare till honom? Rätt segt race förutom icemans uppkörning! Tack för en intressant blogg! /Jimmy

Svar: Inga större konsekvenser på kort sikt, Ferrari hade som ett mål att bli färdig med nästa års bil till juli, och det blev dem, så Allison stannade så länge det behövdes, nu vill han ta hand om sina barn hemma i England. Ferrari har som en tillfällig lösning att chefen för motordivisionen tar över Allisons jobb, men de kommer säkert hitta en mer permanent lösning för jobbet som teknisk direktör. Allisons vapendragare, aerochefen de Beer blir kvar hos Ferrari, så även om Allison är en duktig aero snubbe, så är även de Beer det, han kommer nog jobba bra ihop med Ferraris chefsdesigner.
Brandon Lee

skriven
#9: Nettan

Fin bild den första :D

Http://nouw.com/Nettan

Svar: Det är alltid fint i Peking;-)
Brandon Lee

skriven
#10: antonio

Hade Ferrari varit ett välfungerande team så hade man varit lugn men har Ferrari en historia av politik som styr valen. Drömmen hade varit Newey men det skeppet seglade iväg för två år sen och det kommer inte styra om skutan.

Svar: Newey övervägde att flytta till Ferrari, men fick inget löfte om helt fria händer som han begärde angående bilens design och tackade nej,.jävligt dumt av Ferrari ledningen som gjorde bort sig med sina löjliga stallpolitiska maktlekar.
Brandon Lee

skriven
#11: Kim(i)

Radiotrafiks ändringen var rätt intressant, ingen kommunikation under formations varvet men därefter fritt, är väl på både gott och ont ur race synpunkt. Ett kommersiellt försök att få folk att inte byta kanal när fans ska få mer tillgång till kommunaktionen som görs på banan.

Svar: Bilarna har blivit så komplicerade att förarna inte längre klarar av att hantera dem på rätt sätt utan hjälp från depån, jag personligen gillar mer riktiga "förare bilar" än "ingenjör bilar", det är föraren som ska köra bilen, inte bilen föraren.
Brandon Lee

skriven
#12: Hypersleep

Tack för en underhållande blogg. Gillar blandningen!

Svar: Tack själv, jag blandar och ger;-)
Brandon Lee

skriven
#13: Marcus

Bra skrivet som vanligt.

Missade racet men det räcker ju att läsa din blogg :) Bra att Kimi säger ifrån lite och inte bara tar en massa skit, hoppas bara att det får rätt effekt. Har läst om att Brawn kanske ska hjälpa till Ferrari på konsultbasis, vad tror du om det?

Svar: Du missade inte mycket;-) Brawn ryktet har jag lite svårt att tro på, snubben är en pensionär som njuter av livet, han är varken chassi eller aero specialist så jag har svårt att se vad han kunde tillföra förutom att fungera som teknisk direktör.
Brandon Lee

skriven
#14: Jessica Högberg

Du skriver vackert om något som måste ligga dej riktigt varmt om hjärtat.

Svar: Det som man älskar vårdar man ömt i hjärta och själ.
Brandon Lee

skriven
#15: Anonym

Spännande🎟

skriven
#16: Magnus Blomqvist

Haha! Visst hade vi RTL på hotellrummet! Semestern är räddad :) Spännande dag i morgon. Vad händer om Lewis är före fram till kurva 1. Mercedes har ju gjort väldigt klart att det är 1-2 som gäller. Och absolut inga dumheter! Men ryktet går ju att Lewis anmälde sin egen teamkamrat senast för att han ansåg att Nicos varv var satt under gulflagg. Och är det endast 1-2 som är det som gäller eller är det viktigt att det är en tysk som vinner i en tysk bil på hemmaplan? Eller så tar Nico starten och sen är det över.

Och vad kan Kimi hitta på? Kan han komma förbi snorvalpen i starten så kan det bli en intressant söndag. Och hur viktigt är det med hemmasonens placering för Ferrari? Kan de möjligtvis beordra Kimi vid minsta gnäll över radion från Vettel att helt enkelt släppa förbi tysken? Och vad säger Iceman isåfall om det?

Tycker också det skall bli intressant att se när alla sponsorpengar börjar tala i Sauber. Marcus är ju redan klar till nästa år och med Tetra i ryggen kan det ju inte vara snyggt om brasilianaren är före i varje race. Kommer teamordern där också?

Mycket konspirationer och vi får hoppas att jag har rätt i någon annars blir det nog följa John till målflagg. Gött förresten med de nya reglerna och man måste ändå beundra Alonso som helt enkelt nu skiter i vilket och bara kör för de ändrar ju bara hela tiden så varför bry sig? Ha det gott!

skriven
#17: zenkert

Kära vänner här i Brandons Blogg.
Och du Brandon, själv.

F1 har varit en romans i mitt liv.
En romans som började 1969 med det
första F1-loppet jag såg på TV.

Som utvecklade sig till ett äktenskap
när jag så mitt först lopp LIVE i Monaco 1973.

Tyvärr är jag nu på väg till min advokat
för att ansöka om skilsmässa.

Jag får ingen kärlek längre från min partner.
Hon pratar bara om tekniska trivialiter.
Dessutom ändrar hon sig hela tiden.

Ena dagen får jag INTE smeka henne där.
Nästa dag får jag, fast på ett annat ställe
men på ett annat sätt, smeka henne.
Hon besvarar inte min kärlek längre.
Jag kan inte älska på det sättet.
Kärlek ska vara ren, inte full av krav.

Hon är inte längre the Pinnacle of Racing.
Hon är bara en kommersiell BITCH.
Tråkig och ful.

Så, jag tar farväl av F1ettan.

Men racing kommer jag alltid att älska.
Så ger min kärlek till en annan.
Eller flera andra.
Som den bigamist jag är :-)

Ha det gött!

Ciao

Svar: Ge inte upp riktig än, nästa års bilkoncept verkar lovande, om Pirelli kan leverera däck som tillåter riktig racing, då kan 2017 bli året när det vänder för F1. Bra skrivet, en skön kommentar från en bigamist;-) Må väl.
Brandon Lee

skriven
#18: Poncho

Zenkert!
Vi får hoppas att denna komersiella bitch går i graven med ärke tomten Bernie snarast. Helst igår så att hela cirkusen kan ändra kurs.
Har följt F1 sen 1995 o det blir fan ta mig bara mer och mer löjligt för varje år.

skriven

Kommentera inlägget här :