Sauber har nu offentliggjort sin nya ägare, som precis som förväntad inte har några svenska kopplingar, utan det rör om ett schweizisk finans/investment bolag som heter Longbow Finance S.A. med Pascal Picci i spetsen, som nu tar över från Peter Sauber som helt försvinner ur bilden, dock blir Kaltenborn i alla fall tills vidare kvar som delägare/stallchef, vad ägarbytet betyder för Marcus och Felipes del återstår att se, ingen av dem har ett kontrakt klar för 2017, men enligt min mening är just Sauber deras bästa möjlighet för att bli kvar i F1.
Personligen gillar jag inget vidare de här "moneymakers" i F1, deras intresse är att samla pengar, inte racing eller F1 som sådant, kan de tjäna pengar på det hela så blir de kvar under några säsonger, om inte så dumpar de stallet i famnen på nästa bästa lyckosökare som dyker upp från investerare kretsarna, det finns redan alltför många fifflare i F1, man får väl hoppas på att Picci är inte en av dem, utan är en någorlunda trovärdig och seriös ny ägare istället för ett långskott trotts firmanamnet.
Italiensk media har varit i farten igen med Gazzetta i spetsen på sedvanlig manér, man påstår sig veta, att mannen på bilden här ovan, Mr Marchiello är på väg att göra sig av med både Arrivabene och Allison på grund av uteblivna resultat på banan. Italiensk media som sådan, och Gazzetta i synnerhet älskar att hata Ferrari, och fabricerar nyheter därefter, visst har Allison övervägt att byta arbetsgivare för att kunna vara närmare sina barn i England, men att överväga det och verkligen genomföra det är två helt olika saker, även designers har ett kontrakt, och att köpa sig ur det kostar mer än det smakar.
Ett byte av arbetsgivare är lika med ett "garden leave", dvs, man måste vänta ett år innan man kan börja hos en ny arbetsgivare, Gazzetta pekar ut Renault som Allisons nya arbetsgivare, jag för min del tror att både Arrivabene och Allison blir kvar, och att all prat om Brawns come back är fullständigt struntprat på sedvanlig Gazzetta manér, lika trovärdig som ryktet de spred tidigare där de hävdade, att Perez sponsorer skulle köpa honom en sists hos Ferrari, det finns en hel del som kan köpas med pengar, men en Ferrari sist hör inte bland dem.
Dock har Gazetta rätt i en punkt, nämligen i det, att Marchiello börjar tappa tålamodet i samma takt som resultaten på banan lyser med sin frånvaro. Han har lite orealistiska förväntningar den gode Sergio, Rom byggdes inte på en dag, och lika lite kan man bygga ett vinnarstall av Ferrari på ett år, men en man som tjänar i runda slängar 1,3 miljoner kronor per dag måste både visa och bevisa för sin arbetsgivare, att han kan skapa en vinnare av Ferrari stallet på nolltid. Den senaste förartiteln togs av Kimi 2007, och den senaste konstruktörstiteln 2008 med samma Kimi inblandad i det igen, Italiensk media borde kanske tänka om i fråga vem de kastar skit på, Vettel må vara deras nya favorit, men ännu så länge har han inte vunnit någon titel åt Ferrari, man ska inte hylla en förare som en mästare redan innan han har blivit det.
Apropå den eviga frågan om rättvis delning av pengapotten i F1, Pirelli ska ju testa nästa års däck med Ferrari, Mercedes och RBR. Nu kan man ju undra varför Pirelli väljer just några av de rikaste att testa med, svaret är enkelt, de mindre stallen har inte råd med att vara med i däckstesterna, något som bland annat Williams chefen har påpekat, så även inom testverksamheten kan de rika dra nytta av sin finansiella situation, och kan därmed skaffa sig viktig information om nästa års däck i förhand.
Visserligen måste de dela med sig av data de samlar under testerna till andra stall, men att ta del av data är inte samma sak som att vara med och samla den, så åter igen köper pengar fördelar i F1 åt toppstallen, det är långt kvar tills någorlunda rättvis fördelning av pengapotten i F1 blir verklighet, om någonsin. Pirelli säger sig även vilja flytta försäsong testerna från Barcelona till Bahrain eller någon annan bana i mellanöstern för att kunna samla mer relevant däckdata i rätta temperaturer, en flytt som även den skulle innebära högre kostnader för de fattiga stallen, så de verkar inte bry sig speciellt mycket om de fattiges sak i F1, och varför skulle de, det är såna som Mercedes och Ferrari som tillverkar bilar som rullar på Pirelli däck, inte Force India, Sauber eller Manor.
Det om F1, dags för några rader om Moto GP. Ni har säkert redan läst, att Moto GP återvänder till Norden och Finland 2018 till den nybyggda Kymi Ring, en bana som även klarar av att ta emot DTM, F3, GP 3 och GP2, dock inte F1 ännu så länge, men det kanske kommer senare. Det är mycket glädjande att Moto GP återvänder till Norden, senast körde man i Finland på 80 talet, och i Sverige på 90 talet, så det är inte en dag för tidigt, jag ser fram emot att besöka Kymi Ring 2018 och framåt, Norden förtjänar en plats på racingkartan för racing på högsta nivå.
Det var allt för idag, på fredag flyger Amber och jag från Dublin till Budapest, efter racehelgen återvänder hon till Austin och jag till Dublin, dock gör jag en några dagars mellanlandning i Peking på vägen dit, ibland måste även jag försöka sköta det praktiska mellan mina utflykter i den alltmer krympande stora världen.
Amen,..må Tetra Pak och IKEA en vacker dag vakna upp för att sponsra svenska racingtalanger.
PS. Ett litet tillägg, eftersom några av er tycks ha missuppfattat vad jag syftade på när jag här ovan skrev, att Saubers nya ägare har inga svenska kopplingar. Inget svensk bolag med Rausing intressen har trätt fram ,och meddelat att de har köpt Sauber, och tänker gå in som huvudsponsor, så även om Longbow Finance S.A. har en nära relation till Rausing familjen, så har bolaget sitt säte i Schweiz och är på pappret den nya ägaren av Saubers F1 stall.
Jag skulle kunna tänka mig, att Longbow Finance S.A. fungerar för Rausings del på samma sätt som Kamprads Schweiz baserade företag gör, det vill säga, bolaget hjälper till att trolla bort skattbara inkomster, skatteplanering på hög nivå med andra ord, både Rausings och Kamprads är ju ökända skattesmitare.
Det tycks numera intimt ingå i svensk företagskultur, att man allt oftare opererar på gråzonen med regeringens tysta medgivande, det är först då när någon åker fast när den gode statsministern höjer rösten, och håller tillgjorda tal om moral och etik tills media tappar intresset, och allt återgår till gamla, lönsamma hjulspår, man brukar ju säga i Sverige att det inte är fult att tjäna pengar, jag personligen skulle vilja tillägga, att i den filosofin tycks även ingå att inga knep är för fula att göra det.
Vi har ju fått läsa bla om Nordeas, Telias, Ericssons och Vattenfalls agerande på den finansiella gråzonen på utlandet, brevlåda företag i skatteparadiser, mutor, svarta pengar, skattefiffel, räntesnurror osv, Rausings agerar i samma anda via Longbow Finance S.A. i Schweiz nu när man inte längre kan gömma undan pengar hos HSBC i Schweiz.
Så, vilka är dem som i sista hand får stå för fiolerna när Marcus försöker skapa en F1 karriär värt namnet? Skattebetalarna förstås, när de rika svenska skattesmitarna inte betalar någon skatt i Sverige, så måste någon annan göra det, dvs vanliga svenssons, som därmed indirekt även betalar för Marcus F1 äventyr även om äran för det faller för Rausings,..och det mina kära läsare, det är fina med att vara rik, man kan spela en givmild välgörare på andras bekostnad, och skratta hela vägen till banken.
Ägarintressen av den här typen är inte hälsosamma för F ettans framtid varken på kort eller på långsiktig, skumma finansbolag med oklara ägarintressen för inget av värde med sig, visst kan man bygga bilar med pengar från gråzonen, men inte köpa F1 fansens tillika skattebetalarnas uppskattning när det går upp för dem, att det är de som i själva verket får betala kalaset, och det många gånger om. DS.
Grym läsning som vanligt! :)
skriven