STRATEGY GROUP

 
 
Den så kallade strategi gruppen bestående av representanter från sex stall, Mercedes, RBR, Ferrari, McLaren, Williams och Force India, samt Bernie Ecclestone och Jean Todt, har åter igen idag haft ett av sina otaliga möten för att diskutera F ettans framtid. Jag förmodar att resultatet av mötet blir det sedvanliga, det vill säga mycket prat och åsikter som går isär, som i sin tur i slutändan leder ingenvart, eftersom gruppen har så förtvivlat svårt att hitta en gemensam strategi som alla kan samsas om.
 
En punkt som har diskuterats är återinförandet av ground effect konceptet, där det mesta av down force skapas under bilen, som i sin tur leder till mindre vingberoende bilar ur aeroaspekt, något som ger förarna möjligheten att ligga riktig nära den framförvarande bilen utan att tappa down force, utan att tappa grepp, och skapar därmed bättre möjligheter för omkörningar, något som kan behövs, senast i Brasilien hade man sammanlagt 31 omkörningar på banan i ett race som tar två timmar att genomföra.
 
Bland annat sägs RBR vara för att återinföra ground effect konceptet till 2017, några andra är emot, lite märklig inställning av nej sägare med tanke på, att det är mycket enklare och billigare att skapa down force med ground effect konceptet jämfört med dagens regler. Det är F1 i ett snäckskal,  alla agerar och reagerar precis som vanligt, betraktar och tolkar det tekniska regelverket enbart ut ur sin egen synvinkel, ovilliga att ens skänka bort en tiondels sekund i varvtid för att kunna hålla sitt försprång, utan att offra en tanke på underhållningsvärdet och det framtida publikintresset, ju fler kockar desto sämre soppa brukar man säga, något av en dagens sanning om strategi gruppen.
 
 
Förutom frågan om ground effect konceptet diskuterar man även om FIAs förslag om införandet av billigare, alternativa kraftkällor i form av dubbelturbo V6 motorer utan hybridenhet. Tidigare har Ilmor Engineering och AER, Advanced Engine Research deklarerat sitt intresse att leverera alternativa kraftkällor till F1, nu har även den Flavio Briatore styrda Mecachrome klivit fram som en villig aktör i motorfrågan, bilden här ovan sägs föreställa Mecachromes vision av 2017 års alternativa kraftkälla för en billig penning.
 
De stora drakarna med Mercedes i spetsen lär protestera mot förslaget om billigare motorer, samtidigt som de är ovilliga att förse de mindre teamen med rabatterade PU enheter, ett klassisk exempel av att äta kakan samtidigt som man vill ha den kvar fenomenet, där stora ekonomiska intressen representerade av stora egon väljer att fullständigt nonchalera det sportsliga, och fansens krav om bättre och mer spännande racing  med flera omkörningar och tätare närkamper. 
Jag för min del skulle välkomna både ground effect bilarna och dem alternativa kraftkällorna med hänsyn till det sportsliga, eftersom jag struntar fullständigt hur många hybridbilar Mercedes kan kränga i Ryssland, eller hur många La Ferrari och McLaren superbilar  respektive tillverkare lyckas sälja i mellanöstern och USA, det är trots allt publiken, fansen som regerar, ingen publik=inga sponsorer=inga pengar= inget F1.
 
 
Även Pirelli har sagt sitt angående frågan om hur man kan skapa snabbare varvtider, och mer spännande racing i framtiden. Enligt dem räcker det om man tar fram bredare däck med nya, mer greppvänliga gummiblandningar ,som tillåter förare att  attackera mer innan däcket "faller av stupet", ett mer kortlivat däck som behåller greppet tills det "faller av stupet"  istället för dagens däcksparar orgier av kökörning med evighetsdäck,  som saknar grepp för en mer attackbetonad racing.
 
Enligt Pirelli är det lätt att hitta upp till 4 sekunder per varv, dels med deras nya koncept, och dels genom att det nuvarande bilkonceptet utvecklas vidare. Låter bra, men Pirelli folket tycks glömma en sak, nämligen att enbart en kapning av varvtider ger inte flera omkörningar, om inte bilarna görs mindre aeroberonde, visserligen ger bredare däck mer mekanisk grepp, men inte så mycket att det kan trolla bort förlusten av down force genom kurvpartier på banan orsakad av aeroberoendet.
 
Jag personligen har lite svårt att riktig tro på nyttan av alla dessa möten, och alla dessa diverse teorier som läggs fram av de inblandade parten, eftersom alla mer eller mindre talar i egenintresse inklusive Jean Todt och Bernie Ecclestone.  De är inte förespråkare för sportens intressen, utan ett gäng stora pojkar i en svindlande dyr sandlåda, där de mobbar varandra efter sin bästa förmåga i sina försök att bli herren på täppan, kungen av F1 cirkusens sandlåda där hinken innehåller guldmynt istället för sand, och där leksaksbilarna kostar tiotals miljoner istället för några hundralappar, pojkarna förändrars aldrig, utan det är bara deras leksaker som blir dyrare.
 
Det om F1, Hot Legs alias Amber har återvänt till Austin, jag uppskattar mycket hennes sinne för humor även i de mer känsliga lägen.  Vi hade lite avancerad vuxengymnastik häromkvällen, precis när tsunamin var på väg att landa så skrek hon plötsligt med enorm inlevelse: Fire in the hole!"
 
Jag blev lite tagen av hennes plötsliga utfall mitt i arbetet så att säga, och övervägde ett ögonblick att replikera med några väl valda textrader ur Great Balls of Fire,. typ,."Come on baby, you drive me crazy, goodness gracious balls of fire".
 
Jag avstod dock  med tanke på risken, att hon kanske skulle ta en på orden, och sätter fyr på en inklusive great balls of fire, en RR åkare utan cojones är som en hoj utan motor, ser fortfarande viril ut, men saknar potens. 
 
 
Amen,..må Great Balls of Fire vara med er.              
 
 
  

Kommentarer :

#1: Classe/Salem

Ja de sluta tänka på sin egen plånbok, kan man undra.
I helgen var jag i Hälsingland, där hände det inget heller!
Sömnigare område får man leta efter! Männen med inbördes beundran finns här, ni alla som letat! Avlyssnade ett samtal på en pizzeria, tre hantverkare som diskutera en som beställt ett jobb, en söndag, kan tro!? Jösses vad de racka ner på stackaren, han skulle allt få betala han! Alltnog jag hade igen ingenting att säga, men jag kanske kommer på ngt? Jo just det, jag kommer ihåg att på den tiden som vi utvecklade SAAB 99 EMS kom så hade vi lite bekymmer med rödljus! Det var antingen någon som ville köra ikapp eller så slockna L-jetroniken totalt vid omslag!Ha en bra racehelg i helgen/C

Svar: Hantverkare maffian i Sverige är snäppet värre tjuvar än den i Sicilien, de gör allt för att blåsa sina kunder i alla lägen, de enda som är värre skojare är märkesverkstäder, som kan byta motorn istället för tändstiften om man inte har koll på läget.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

BL, är det du på det brinnande fotot?
2017 kan lite vad som helst, bara det inte blir som 2015, för inte kan de väl koka ihop nåt sämre än 2015 där alla lopp är avgjorda från början, tror dessutom att Mercedes inte ligger på gränsen för vad materialet tål-tror att de egentligen är än mer överlägsna än vad de visar med hänsyn av F1 fansen och på order av Bearnie....men det är vad jag tror.
Kom inte tillbaka till Sverige nu, blåsigt fuktigt och kallt...

Svar: Yes, jag är mannen som har fattat eld, jag ska försöka pissa på mig för att släcka brasan;-)
Det värsta med strategi gruppen är, att de ändrar sig hela tiden, deras beslut håller några veckor, sedan är det dags för nya giv, det enda de är sams om är att vara osams,.pojkar är pojkar om de så är 2 år, eller 82 år. Ingen risk att jag ska komma tillbaks inom det närmaste tiden, livet här borta är rätt så behagligt just nu.
Brandon Lee

skriven
#3: Albin

Är det du på bilden? Tycker det liknar killen som du la ut på Mount Rushmore.

Svar: Ja, det är jag, jag ska ta över här borta när Obama slutar;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Janne B snackade väl också om att allt som behövdes för ett mer spännande F1 var bättre däck. Så om han kom på det så måste det ju vara fel :)

Bra liknelse med sandlådan, det blir nog aldrig bättre förrän nya personer tar över som även tänker på publiken.

Svar: Janne har sina idéer både om det ena och det andra, läser inte hans blogg men var och en har sin åsikt om hur man kan fixa fram bättre racing.
Det är för många stora egon i en liten sandlåda, och för mycket pengar inblandat i det hela, då blir slutresultatet därefter.
Brandon Lee

skriven
#5: Reijo Turunen

Bra förklarat som vanligt :) Du la upp en video i förra inlägget är du med i den gruppen?

Svar: Nä, de här snubbarna har lirat ihop 25 år, de är rätt så ofta här i L.A liksom många andra band från norden.
Brandon Lee

skriven
#6: HASSE

Fick mig ett gott garv.TACK

Svar: Det var så lite så,..nu kommer du leva längre;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Nico

I år har man verkligen funderat en hel del kring "the state of F1". Och vilka glasögon man än tar på sig så kommer man fram till det jag har sagt så många gånger. F1 har passerat sitt bäst före datum med råge... Det finns faktiskt ingen lösning. Ingen lösning som är godtagbar av det snabbaste stallet och stallet som spelar "catch up"samtidigt. Dom kommer aldrig att enas. Sen springer Ferrari runt med sin genommögliga vetorätt i vissa frågor.

Så, när tar det slut då? När kommer F1 att börja ruttna i sin lilla burk och tyna bort som välsmakande arrangemang?

Aldrig... eller? Ja det kommer inte dö så länge Bernie ger F1 konstgjord andning med en ihoprullad sedelbunt uppkörd i kryllan. Men när Bernie dör... då kommer nog F1 snabbt trilla ner i sin grav.
F1 behöver diktatur och visst ingen jobbar gratis. Men det måste finnas någon som vill driva F1 för kärleken till sporten och pengar. Bernie har bara det sistnämnda som drivkraft. Och för att lyckas med det så är det precis som du brukar säga - nämligen att trädgårdstomten går motor/däcktillverkarnas äranden.

Fan - sälj cirkusen till Branson eller någon annan entreprenör som vet att "välskötta familjeföretag funkar bäst".

Men om inte Bernie dör och F1 med honom vad skulle då få det att dö? Ja inte mycket men det finns en sak jag tror lite på. Ingen är oersättlig - så är det, kyrkogården är full med oersättliga människor och vi lyckas fortfarande framgångsrikt att pumpa jorden på alla dess resurser. Men tänk om förarna med högst status bara vände F1 ryggen. Hamilton/Kimi/Alonso/Button/Vettel/Rosberg/Ricciardo m fl. Om dom skulle skita i det hela och gemensamt säga (t ex) Näe nu drar vi till indycar/nascar med nystartade stall och allt möjligt.

Att vara nutida förare i F1 innebär att det enda du kan hoppas på är att sitta i den överlägsna bilen, precis som Schumi/Alonso/Button/Vettel/Hamilton har gjort. Jag menar... visst det är kul när du sitter i den - men din närvaro är ganska menlös när du inte sitter i den. Förarna måste någon gång tänka "Är detta det roligaste jag kan göra?"
Stålarna har dom redan i överflöd. Tänker ofta på Webber - han kanske inte var den bästa föraren i fälten. Men han kom trots allt till den punkten där han hade nytt 1-års kontrakt på bordet men valde att skita i F1 (grym timing) och ha lite roligt och vinna i ett aningens mer "level playingfield".

Jag tror förarna skulle kunna döda F1 om dom ville. F1 är faktiskt inte det intressantaste att titta på om man vill ha bra racing. Jag fångar upp F1-loppen på repris numera. Tidigare var jag slav under kalendern.

// Nico

Svar: Det som de styrande i F1 helt missar är faktum, att det är stjärnförarna som är F1, inte bilarna, ingen skulle bry sig att titta i F1 om Maldo skulle köra för Ferrari, och Stevens för Mercedes, inget stall är oersättlig, varken Ferrari eller Mercedes,..bra och genomtänkt kommentar Nico, tack.
Brandon Lee

skriven
#8: Cox

Ferrari hyllar Räkan !
Vad är sanning i detta, har dom äntligen fattat vem som utvecklar bil och stall åt rätt håll. Inte är det gnäll spiken Vettel iaf. Vet du något om dessa hyllningar BL ?

Svar: Tja, ingenjörer och designers är medvetna om hur duktig testförare Kimi är, något som man inte kan säga om Vettel som bara behöver sätta sig vid ett dukad bord och ta för sig, tråkigt att det är så men sånt är livet i F1.
Brandon Lee

skriven
#9: Cox

Så sant så, tråkigt är det vi får hoppas Räkan får en fet början nästa år, så kommer det att ge sig själv. Samt att bytet av raceingenjör ger resultat, och vi slipper att höra give me power and no power.

Tack för en härlig blogg BL !

Svar: Ja, vi får väl se hur det blir, det skadar inte att ha en ingenjör som vet vad han gör.
Brandon Lee

skriven
#10:

Så jävla bra och befriande att få läsa din blogg! Egentid så det sjunger om det.. Skriver kanske för sällan men det gör inte att jag uppskattar bloggen mindre för det. Sorry

Svar: Bättre sällan än aldrig;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Flying finn

Svettel vann ROC innebär det att han är bäst?Nää inte riktigt va...

Svar: Svettel ROCKS?
Brandon Lee

skriven
#12: Markku

Tjena Brandon!
Som vanligt mycket välskrivet inlägg av dig!

Nåt som hjälper till att döda sporten är ju bytet av reglementet hela tiden...!

Men skulle inte en lite billigare lösning vara att ta dagens PUn: Skippa hybrid biten, höja varvtal + turbotryck, låta det användas lite mer bränsle.

Å sen bredare däck å mindre avancerade framvingar.

Detta borde ju inte bli lika dyrt som att ta fram helt nya motorer osv.?

Men vad vet jag, är ju bara en vanlig dödlig.

Sen tycker jag att du absolut inte ska lägga ner bloggen, även fast jag ibland tycker att du bara skriver massa trams å höjer Kimi lite för mycket till skyarna ibland (är oxå Kimi fan men ogillar att han kör Ferrari.)
Men bloggen din behövs!

Tack för denna gång!

Svar: Jag är varken enkelspårig eller enfaldig på ett sådant sätt som vissa outbildade sportfånar, som kallar sig för journalister, och låtsas vara experter inom ämnet de skriver om, så jag måste skriva även lite om annat än enbart varvtider, hybridteknologi, och självupptagna förare.
Om du uppfattar den delen som trams, så finns det massor av hobbyjournalister på annat håll, som enbart tjatar om det ovannämnda som de har kopierat från andra bloggar, helt utan störande element som du hos mig uppfattar som trams.

Det finns även möjlighet att starta en blogg själv ,där man kan vädra sina åsikter och tankar på ett sätt som passar just för bloggaren själv i fråga, jag har mitt sätt att skriva som har alltid varit efterfrågad bland media hus, så något måste jag har gjort rätt.

Grandprixracing är en privat blogg helt utan kommersiella intressen, den kommer aldrig bli politisk korrekt eller rumsren, hos mig kommer det alltid finnas plats för ett gott skratt, och kreativ tänkande text och innehållsmässigt, har man svårt för det så har man kommit till fel blogg..tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#13: Ghostface

👍👍👍👍👍👍👍

Svar: Det var många, för många, jag klarar av bara ena handens fingrar;-)
Brandon Lee

skriven
#14: Peter

Tack

skriven
#15: Mika-fan

Kanonblogg som vanligt.
..och tack för svaret på mina fråga förut. Vore kul att veta det du inte kunde berätta. Du får gärna maila mig den infon anonymt. Vore sjukt kul att veta mer :D

Man ska inte grotta ner sig mycket i det förflutna, men kan inte låta bli att fundera, hur långt borta det var att Kimi hamna i Red bull istället för Lotus. Var väl t o m ett år innan comebacken i Lotus som Kimi+Red bull ryktena började cirkulera. Nu minns jag inte allt "gossip", men en del tongivande lirare inom red bull ville väl ha Kimis tjänster, plus att han redan hade en lilltå inne, då han körde rally för "red bull junior team". Friska gärna upp våra minnen Brandon, och släng in lite fakta vi inte visste om den konspirationen =)

Tack för du håller igång bloggen. Lägg aldrig ner <3

Svar: Saker som har sagts i förtroende kan man inte föra vidare, jag har alltid haft rykte av mig som en som man kan lita på, dock kan jag ibland släppa ut någon grej före alla andra, som tex var fallet med Kimis 2016 års kontrakt, när jag nämnde att alla Kimi fans kunde vara lugna i fråga om hans fortsatta Ferrari karriär.
Det skrivs ofta förkontrakt eller ska vi kalla dem för en avsiktsförklarning som i slutändan inte leder till ett kontrakt av diverse anledningar, dock var det synd att Kimi valde Ferrari, hade varit kul att följa samarbetet mellan honom och Newey, de jobbade ju ihop tidigare under några år hos Macken.

Hur länge bloggen lever vidare står skrivet i stjärnorna, man vet aldrig, here today, gone tomorrow , nothing last forever,.och det är det som är förtjusningen med livet, man vet aldrig vad som kommer att hända eftersom att leva för stunden är det enda man kan göra.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :