TIOMAN ISLAND

 
Life is a journey, not destination, så nu har man hamnat på Tioman Island, lite drygt tre mil från kusten. Agendan består av lazy days, exakt hur många dagar återstår att se, innan det blir en båtresa till Singapore, och sedan flyg vidare till Hong Kong, jag lever för stunden, det är ju faktiskt det enda man kan göra.
 
Jag har läst på lite hos diverse nätupplagor angående de svenska reaktioner på gårdagens race, och då i synnerhet Marcus insats.   Den allmänna opinionen tycks vara, att det är bra att Marcus "tar för sig", och "satsar",.visst, jag håller med om det, men det avgörande är att man tar för sig och satsar vid rätt tillfälle och vid rätt tidpunkt.
 
För Marcus del brister det i omdöme lite väl ofta, han överskattar sin och bilens förmåga på samma sätt som han gjorde i GP2, att försöka sig på en omkörning på Hulken på utsidan med en bil som saknar en hel del down force, och därmed grepp bak är dömt att misslyckas, alla är medvetna om  hur svårt det är att ta sig förbi den rörliga chikanen Hulkenberg.
 
Nu finns det säkert en hel del människor som vill göra gällande, att även andra förare försökte bromsa sig förbi på samma ställe, och lyckades med det.  Så sant, men med bilar som har betydligt mer down force och grepp.
Marcus är snabb under sina bästa stunder, men överkör rätt så brutalt mellan varven i sin jakt på resultat som rättfärdigar hans status som en F1 förare att räkna med, och när man sitter i en Sauber under kvalet, så behöver man inte en lucka på 7-8 sekunder till framförvarande, det är jävligt onödigt att gubbköra och blockera så att det bildas en kö bakom ens bil, man är inte ensam på banan, 2-3 sekunders lucka räcker mer än väl.
 
Apropå Ferraris framfart, en sak som man ska hålla i minnet är, att Ferrari är en typisk Allison bil, dvs en som går desto bättre ju högre bantemperaturen är ,och tar hand om däcken på ett bra sätt.
Nästa race i Kina kommer inte bjuda på lika höga bantemperaturer, Mercedes kommer inte att göra samma taktisk misstag en gång till angående depåbesök, och Ferrari piloter kan inte räkna med att få köra i spetsen med en tom bana framför sig.
 
Visst gick Ferrari bra även under betydlig kyligare förhållanden under testerna, och tycks numera trivas även i regn, men på PU sidan ligger man fortfarande en liten bit efter Mercedes, även om man på aero/chassi området tycks vara i kapp och tom förbi.
Kimis insats var rätt så imponerande med tanke på, att golvet skadades när han körde ett helt varv med punktering bak, det försvann en hel del down force på grund av det skadade golvet som medförde ökad däckslitage och sämre grepp.
 
Det blir intressant att se hur Mercedes kommer att reagera på Ferraris framfart, om de även fortsättningsvist vågar köra med mycket vinge för bättre kurvhastigheter på toppfartens bekostnad, eller om de kör med mindre vinge för att inte riskera bli omkörda efter DRS rakor, och tappar sedan tid genom nästföljande kurvsektion, en delikat uppgift för Mercedes taktiker att lösa på ett framgångsrikt sätt.
 
Amen,.må påskkärringen och ett någorlunda hygglig vårväder vara med er, för mig är det dags att ta ett dopp.     
 
 

Kommentarer :

#1: Andy

Vilken lyxlirare du är Brandon, ja det är härligt med semester!

Svar: Nä, jag bara snyltar på bekanta, och använder "flygpoäng" som jag har tjänat ihop tidigare för gratis flygresor;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Ser härligt ut på bilden och säkert ännu bättre i verkligheten!
Vi andra tittar ut genom jobbfönstret och ser dimma, spöregn och 4 plusgrader....
Försök och stå ut därborta :)

Svar: Plus 4,.brrr,.men om det är till någon tröst, så har jag plus 8 i kylskåpet,.och ja, det finns värre ställen än Tioman Island;-)
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Härlig bild!Amerikaner på semester skall alltid tävla om vem som gjort slut på mest pengar har jag lärt mig på några roadtrips i det stora landet?Du verkar ha mkt mer laidback Style Brandon?//ser fram mot ny F1 info.
ha D //Thomas

Svar: Jag har bott ett antal år i USA, jänkare ska alltid skryta om hur mycket stålar de bränner,.med andra ord, de är dem mest lättlurade turister som finns.
Jag spänner inte ringmuskeln i onödan, livet är kort och man lever bara en gång, grejen med livet är inte hur länge man lever, utan hur man lever, att man verkligen gör det. Ha det du med Thomas.
Brandon Lee

skriven
#4: skumberg666

Lite off topic/framtid. Hört nåt om motorreglementen? Blir det four-bangers 2016-17? Det talas om att man vill tillbaka till 1000hp i F1:orna, kommer det att ske? Med dagens avåkningszoner borde man kunna preppa PU-spisarna med bibehållen säkerhet tycker man, eller?

Svar: Rätt så tyst om det just nu, men det är lätt att ta ut 1000+ hk ur den nuvarande om man vill, hur länge PU sedan pallar med den effekten är en annan femma.
Brandon Lee

skriven
#5: BeTe

Tack för en trevlig helg med underhållande läsning......
Nice att läsa om ditt omdöme avseende Marcus, att du tittat lite extra på våran svensk.....
Forza Kimi o må oturen flyga iväg till blåkulla o stanna där.....Han kommer att få många fina race.....
Glad påsk o gör påsk kärringarna glada så dem inte flyger iväg.....

Svar: Tjena BeTe,.jag håller ett getöga på Mackan, han verkar lite stressad, lite spänt på något sätt,.skulle nog må bra av att ha kontakt med en duktig mental tränare, de allra flesta F1 förare har ju såna.Kimi är nog den genom tiderna mest otursdrabbade förare, men som tur är, så skakar han av sig skitgrejerna jävligt snabbt, det går ju inte att förändra saker och ting i efterhand.
Glad påsk för dig med, jag försöka hålla fast kärringarna efter min bästa förmåga.
Brandon Lee

skriven
#6: Kari Pakkanen

Tycker Kimi får alldeles för liten kred för Vettels framgång. Utan Kimi så hade det inte varit någon framgång. Vettel lyckades ju inge vidare med att hjälpa till med att ta fram en ny bra redbull och här glider han in på ett bananskal och prejar av Kimi i första racet och tar åt sig all ära utan att säga tack :(

Svar: Vettel gled in på en räkmacka hos RBR och fick sätta sig i en färdigutvecklad vinnarbil, samma sak nu hos Ferrari, snacka om att ha tur,.för Alonso är det tvärtom, alltid på fel ställe vid fel tidpunkt. Kimi får alltid göra gruvjobbet, bara att drabbas av oflyt och diverse hobbyförare,.men det kommer att bli bättre för Iceman.
Brandon Lee

skriven
#7: Koffe

Intressant läsning som alltid! Tycker du har många bra poänger om Marcus körning! Men ang. luckan han lämnade till framförvarande i kvalet så berodde det vad jag förstod på att bilen gick in i anti-stall två gånger i sista kurvan. Han var medveten om att det blev tokigt för bakomvarande, men det var samtidigt en knepig situation i fråga om att då släppa förbi bakomvarande eller bara försöka komma iväg igen.

Svar: Det är möjligt att han råkade ut för anti-stall, men något sånt har inte sagts från stallets sida, dock är racing sånt, shit happens. Nu är det dags för en natt macka och nattdopp för min del, jävligt skönt när det inte finns folk på stranden så att man flyta fritt i havet och kika på stjärnorna;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Poncho

Nja Brandon. 2 gånger har Alonso fått en bra bil efter räkan men inte kunnat förvalta det. Tänkte på Mclaren 2007 och Ferrari 2009. Klart 2009 hos Ferrari var nog inte direkt en Kimi bil efter utfrysningen av den nämnde.

Svar: Alonso lämnade Macken, eller sparkades ut vid fel tillfälle, kom tillbaks till Renault vid fel tillfälle, samma sak med Ferrari, och nu åter igen hos Macken.
Brandon Lee

skriven
#9: Mayol

Förstår inte vad ni menar? Alonso verkar ju skitnöjd med sin bil. Han menar att om det fortsätter så här bra kan de så småningom t.o.m. ta sig till Q2 :-) Det är någonting som inte stämmer med bilden när man ser en smånöjd Alonso efter att ha parkerat bilen innan halva racet samt en ganska irriterad Boullier som inte vill prata om diskrepanserna mellan olycksversionerna???

Svar: Det finns säkert en klausul i Alonsos kontrakt, som ger honom möjligheten att bryta kontraktet om bilen inte levererar upp till en viss nivå,.Manor/Marussia nästa?
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Lundahl

Det blir väl lobbing för att aldrig ha grus att kunna köra fast i nu då? Jag tycker det var underbart att se att misstag straffas. Men det är ju rätt få banor numera sådant kan hända. Till med Spa har dom ju asfalterat och ändrat en del.
Jag tycker racen består av två olika fällt. Ett som kör F1 och den andra på junior nivå i lägre klass.
Kimi har inte råd misslyckas i kvalen framöver. Jag tror inte Vettel kommer hantera det väl när han inte kommer före Kimi.
Återigen tack för en bra blogg Brandon.

Svar: Grus är bra, det ska kosta att missa, det finns redan tillräckligt många parkeringsplatser för dem som inte kan hålla sig på banan.Spa är inte längre vad den var, jag har kört både på den "gamla" och "nya" med skapligt snabba bilar, en väsentlig skillnad genom "Mandomsprovet", passar numera även för förare med små cojones.
Brandon Lee

skriven
#11: Robex Lundgren

vad härligt

Svar: Blev du ressugen?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :