MALAYSIA SHOOTOUT

 
Årets andra race är avverkat, slutresultatet kom som en överraskning för vissa, dock inte för mig, årets Ferrari är en riktig bra bil med förnämlig balans, bra aeropaket och besitter även för en Ferrari ett ovanligt egenskap, nämligen att den har gott om mekanisk grepp.
 
Bra race av Vettel, som kom till ett dukad bord hos Ferrari tack vare Allisons och Kimis samarbete under sista halvan av 2014 ,att ta fram ett balanserad och lättkörd bil som är snäll mot däcken, Sebastian bör nog skänka några tacksamhetens  ord till den ovannämnda duon för sin succédebut hos Ferrari.
 
Mercedes duon fick en välbehövlig påminnelse om sin dödlighet, ingen är bättre än vad materialet tillåter en att vara, även om en del förare givetvis håller en högre nivå än några andra.
 
För Kimis del var det synd, att några hobbyförare saboterade hans racehelg, Nasr samlar inga popularitets poäng varken hos Ferrari eller Kimi, en hel del Grosjean vibbar över brassens agerande.
Marcus bökande under kvalet var amatörmässigt, liksom hans avåkning i racet, riktig nybörjartabbe av en  rutinerad förare. Sauber duon imponerar mig inte det minsta, mycket GP2 körning som sitter kvar hos dem, och det är där någonstans deras nivå som förare ligger, de är ok, men inte mer än så.
 
Det var kul att konstatera, att det mesta av mina försäsong förutspåelser håller måttet.   Jag påpekade efter Jerez och Barcelona tester, att Mercedes käkar däck, vilket den gjorde idag.  På samma sätt påpekade jag att Ferrari är snäll mot däcken, och har en fin balans som märktes tydligt idag.   Angående RBR så nämnde jag ,att den understyr och saknar grepp fram, har en direkt svag framända, som märktes idag mycket tydligt, även om en del av deras problem kom från bromsar, de hade valt fel  bromsmaterial.   Jag tippade efter Barcelona, att Toro Rosso skulle vara best of the rest, som även det märktes väl idag, dock skulle de har hamnat bakom RBR om de inte hade haft så uttalade bromsproblem,.Newey kanske borde göra som jag föreslog efter Barcelona, titta på Toro Rossos lösning angående nosdesign.
 
Williams saknar en del down force och körde med för lite vinge, snygg omkörning av Valle när han tog grabbhalvan.Toro Rosso juniorer är rätt så jämna, Verstappen håller sig borta från dumheter, men är fortfarande inte så märkvärdig enligt min mening som så många andra tycker att han är.  Ricciardo är precis som jag har sagt tidigare en Webber kopia utan titelaspirant egenskaper, Kvyat ligger på samma nivå när han inte gör dumma missar som händer då och då.   Hulken är skönt att slippa när han försvinner till sportvagnsracing, det enda han gör är att agera bromskloss, en medelmåtta som har alltid varit groteskt överskattad bland sk "experter", inte minst av de hos Viasat motor.
 
För övrigt så skulle jag gärna vilja ställa Alonso frågan vad han tycker om årets Ferrari, en bil som den stora bilutvecklaren inte har haft något som helst inflytande på under utvecklingsarbetet, ni för eran del kan ställa den frågan till Viasat motors experter, de om några vet allt om förarnas förmåga att lämna användbar feed back till designteamet.
 
Allt som allt ett ovanligt bra och händelserik race, nästa anhalt Kina, där jag verkligen hoppas att Kimi slipper alla klantskallar till hobbyförare, så att han kan ta årets första vinst som inte kommer att vara den sista, Kimi är snabbare än Vettel när han får en ärlig chans att visa det.
 
Till sist, inte kivas här hos mig grabbar, min blogg ska vara ett ställe där alla F1 fans känner sig välkomna, och ska behandlas därefter,dvs med respekt.  Den här bloggen är inte ett ställe med AB vibbar för folk som vill kasta skit på varandra, utan stämningen ska vara lite brutalt grabbig men samtidigt hjärtlig. Jag är inte alls road av en utveckling som skulle tvinga mig att börja radera kommentarer ,eller använda mig av moderator verktyget och möjligheten att blockera oönskade besökarnas IP adresser.  Samma gäller angående folk som tror sig veta bättre än jag vad jag ska skriva om, här är det bara jag som bestämmer över innehållet i mina inlägg, om man inte gillar det som jag skriver, så bör man läsa på annat håll.
 
Det var allt för tillfället, i morgon ska jag åka till ett mindre ställe vid havet för några dagar, sedan bär det av till Hong Kong, jag ska kinesa hos min journalistpolare, vi ska göra sällskap till Kinas GP helg för att ta del av Icemans första racevinst för året,.Forza Iceman, Forza Ferrari.    Amen,..må det brutalt grabbiga med glimten i ögat vara med er, peace over and out.        
 
 

Kommentarer :

#1: kenta

Sjukt bra race, skönt att vi slapp regnet och vilken upphämtning av Kimi, tror nog det blir en hel del vin till maten hos de röde ikväll.

Svar: Men ingen Koskenkorva?
Brandon Lee

skriven
#2: Reijo Turunen

Riktigt bra race för Ferrari. Synd att inte halvfinnen Rosberg tävlar för Finland det hade blitt 3 äkta finnar topp 5 i så fall. Tror fan han skulle vara mer uppskattad om han tävla för finland än som tysk. Hoppas Kimi slipper strul från och med nu. Marcus fick hybris efter att han slagit sig på bröstet efter att ha kvalat ut Kimi, han överskattar sin körning grovt och jag tror inte han kör hela säsongen..

Svar: Det är inte lätt för Nico med livet som "halvblod", och med en farsa som tog VM titeln, kanske läge att bryta kontraktet med Merca, och börja om i ett annat stall med finsk tävlingslicens?
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Satan nu flödar koskenkorvan igen."Nej jag tror Finland åker ner i B serien i hockeyVM nu?"Låt oss nu njuta av vår svensk som gör sina misstag o lär av Kimi's ödmjukhet att inte kritisera andra o visa resultat istället.Sorry Brandon men kunde inte låta bli när tonen blir för hård här och visst var det dåligt kört av Marcus.

Svar: Hockey VM har sedan länge varit en kalkonturnering med B status, gör ingen skillnad vilken serie man spelar i. Alla gör misstag men alla lär sig inte av sina misstag, jag hoppas att Marcus gör det, så att det inte går för honom som det gjorde för Magnussen,.ju fler nordbo det finns med i F1, desto roligare.
Brandon Lee

skriven
#4: Anca

Nu ska vi se om inte Vettel tar hem det här =)

skriven
#5: Andy

Ja man får väl säga grattis till seb då fast att jag hellre sett kimi få vinna men hans otur kan ju inte fortsätta som det gör så kimis vinst kommer säkert snart bara han slipper alla klantarslen och bromsklossar så kommer det säkert gå bra för honom!

skriven
#6: Kim(i)

Hade inte punkteringen och den kassa starten ställt till det för Kimi så hade det mycket väl kunnat vara dubbelt rött i topp. Och äntligen slog han alla kritiker på fingrarna, så less på att höra alla gnälla om hur "dålig" och utgången han är. Han visade vart skåpet skulle stå med fungerande strategi och fin körning. Skönt att se mercedes skitnödiga. Vinst nästa!

Svar: Man ska inte bry sig om vad okunniga människor klämmer ur sig, de kan ägna sig åt något som de vet mer om, tex bowling.
Brandon Lee

skriven
#7: Reijo Turunen

KIMCD . Spelar ingen roll, skulle Kimi vinna VM så är han en föredetting och fyllo med mera enligt vissa. Tror det är avundsjukan här i Sverige som är boven i dramat.

skriven
#8: Anca

Vart har du läst att han är en föredetting?
Brandon skriver att han är en grym bilutvecklare.

skriven
#9: olle

Haha Kimi borde fortsatt med rally, då kunde han plocka svamp när bilen låg med hjulen i vädret, vilket den gjorde mer än var på vägen. Hade dessutom det bästa materialet men misslyckades, och så även nu.

Svar: Någon svensk banracingförare som har lyckats bättre i rallyskogen än Kimi? Nej, inte direkt vad jag kan minnas.
Brandon Lee

skriven
#10: Janne

Ja jag är imponerad Brandon, efter du sett bilarna live i Barcelona skrev du om mercans risk för att äta däck och Ferrarins stabilitet, riktigt bra gjort.
Jag tycker att Marcus hade oflyt att hamna i sandfållan och fastna, hade han fått stopp en meter tidigare hade han kunnat fortsätta och då hade han inte fått så mycket skit för hans miss.
Max Verstappen gjorde en stabil insats och hans kval på regn visar hans känsla för racing.
Hade Kimi sluppit punktering hade det varit två röda på pallen.

Svar: Sånt är racing, ibland går en chansning hem, ibland inte, men att försöka ta Hulken på utsidan är lite väl optimistisk, det finns inget värre en förare som agerar rörliga chikaner som Hulken gör.
Brandon Lee

skriven
#11: Mortimer Max

Brandon: "Samma gäller angående folk som tror sig veta bättre än jag vad jag ska skriva om, här är det bara jag som bestämmer över innehållet i mina inlägg, om man inte gillar det som jag skriver, så bör man läsa på annat håll."

Jag håller inte alltid med dig Brandon men jädrar vad underhållande det är att läsa vad du skriver.
Samtidigt vill jag understryka vad nöjd jag är i dag. Ferrari etta, Vettel etta och Kimi bra med trots massa otur.
Nästa race får gärna Kimi vinna bara Vettel är tvåa. :)

Svar: Livet skulle bli bra tråkigt om alla hade jämt samma åsikt om allt,.vi får se hur det blir för Ferrari duon i Kina med svalare temperaturer och slätare asfalt som passar bättre för däckkäkande Merca.
Brandon Lee

skriven
#12: ricky

Tjena BL!
Tack för återspeglingen och fakta kring Mal GP , har inte möjligheter att se F1 live 2015 men att vara här och läsa allt är nästan som live ,jättebra jobbat av dig och fortsätt så att vi blir bortskämda ordentligt. Trevlig resa till CHINA.

Svar: Trist om du missar live, hur kommer det för sig? Tack själv för din kommentar Ricky.
Brandon Lee

skriven
#13: Marcus

Bra skrivet som vanligt. Det är lite surt att se Vettel komma glidande in på en räkmacka och att Kimi har otur. Hoppas Kimi tar ett par segrar nu och visar Vettel vem som är snabbast på lika villkor.

Svar: Nästa gång är det Kimi som tar räkmackan, och Sebastian får tugga på sina naglar av besvikelse.
Brandon Lee

skriven
#14: MikaelWDC

Märklig kö bakom SC ca 50 sek mellan Seb o Kimi pga två grupper med mega avstånd emellan, jag kan inte minnas sånt glapp, vilket förvånade Kimi med.
Det har tydligen tolkats varierande vad Arrivabene både i översättningar och ren text efter kvalet. Han sågar ingen enskild vare sig förare eller personal i media. Full koncentration på racet var budskapet.

Svar: Jag vet inte riktigt hur Nasr tänkte när han inte ens försökte köra ikapp gänget efter säkerhetsbilen, Kimi var en aning förbannad på brassen, det är tillåtet att köra i kapp så länge man inte passerar någon när man gör det.
Brandon Lee

skriven
#15: Tomi

http://www.iltalehti.fi/formulat/2015032819437100_fo.shtml

skriven
#16: Magnus Lundahl

Du har haft så ruskigt rätt att det är lite läskigt.
Man måste kvala top 4 helst om man ska slippa komma nära 10 förare minst som inte ens där att göra.
Sedan vet jag inte hur många lopp jag sätt som Hulken bromsar upp fältet och låter dom framför dra i från.
Köra fort rakt fram grabben. Så galet trött på han och flera andra. Jag tycker man ser så mycket misstag att man undrar om man ens tittar på F1.
Galet roligt med att merca inte vann och att dom röda äntligen är där dom ska vara.
Jag klarar knappt av tomtarna på sky och bbc längre. Endel av dom vet ingenting alls.

Jag tycker macken gick lite bättre en förväntat innan dom bröt då. Blir spännande se vad dom kommer vara senare.

Svar: Livet blir inte lätt om man hamnar bland ett gäng desperados som kör med huvudet under armen, eller hamnar bakom Hulken som försöker tråka ihjäl sina motståndare.
Brandon Lee

skriven
#17: MikaelWDC

Tomi: Det är inte vad han sa i de intervjuer som visats i bild o ljud. Jag kan inte finska och kan heller inte bedöma genom översättningsprogr. Han är mycket återhållsam att kritisera enskilda inför andra, därför tvivlar jag att han sågar en förare eller personal i media, synnerhet till finsk media.

skriven
#18: Skumberg666

Jag håller definitivt inte med i kritiken av Marcus, rent jävla jantefjanteri rent ut sagt. Antingen gnäller man på att han är för snäll och ger för mycket plats på banan, eller så är han för optimistisk, stänger Raikkonen på kvalet etc. Det fattar väl alla att han inte skall vika åt sidan för Kimi på utvarvet när regnet hänger i luften, vilken idiot skulle göra det? Det är hans fucking plikt som racingförare att köra för fulla hus. Kimi sade också att det var ett taktiskt fel av stallet och inget annat! Det är riktigt gött att se att Marcus inte viker åt sidan längre för de stora förarna, utan ger fullt och kör för poäng. Ja han gjorde en fet tabbe när han försökte runda Hulken i ytterspår och tappade bakvagnen, något överilat, men helt rätt tänk. Man hör ingen kritik mot tex Ricciardo, som givetvis är en grymt komptetent förare. Han gjorde exakt samma manöver som Marcus några varv senare, men lyckades i sista milisekunden rädda sin RBR från en spin off. Så, den sortens kritik är obefogad tycker jag och den verkar som sagt grunda sig på klassiskt jantemanér. Hoppas och tror för övrigt att Ferrariduon kommer att lyfta varandra till stordåd, jag tror att vi kommer få se veteranen Iceman konkurrera om titeln, tillsammans med Seb och Lewis, vilket bör borga för rafflande turboracing, jag hoppas (& tror) att McLaren med den klassiska Hondacombon får snurr på grejorna snart, dom har entusiastiska Japan-ingenjörer, kapital och minst sagt kompetenta piloter, så dom lär kunna bli råsnabba inom kort.

Over and out, bra blogg-blanda grogg, ser fram emot nästa race!

Svar: Marcus kunde lära sig av tex Bottas hur man tajmar rätt en omkörning, det tycks som så att han överkör en hel del, och inte riktigt pallar för trycket att leverera, kan hända att han försöker bevisa för sin sponsor att han är värt vad han kostar.
Brandon Lee

skriven
#19: olle

Magnus Lindahl: Galet trött på 10 förare o några till!!
Om dom så kallade hobbyförare tas bort vad blir kvar då ? F1 mellan Ferrari o Merca ?

Detta gnäll om Marcus, kolla upp hur bra det gick för Häckinen i F1 innan det vände, resten historia.

skriven
#20: Bill

Tackar för de mest informativa o asroliga blogg jag nånsin läst om motorspot i svedala.
Du får dom andra att framstå som ett gäng fragglar(barnprogram på tv för många år sedan btw) på skolutflykt.Gillar F1 men håller ej på någon förare då jag anser dom lika utbytbara som delarna på bilen,men ska jag hålla på något blir det Scuderia Ferrari alla dagar i veckan.

Nog me dravlet,än en gång tack som fan för denna asroliga blogg.

Keep up the good work Brandon.

P.s Fan vilken gud Vale46 är D.s

Svar: Tack själv för din kommentar och berömmet,.och visst var det skitkul när Rossi visade att gammal är äldst,.än kan gubben.
Brandon Lee

skriven
#21: Patrik

Lite mycket gnäll just nu va? Att Kimi inte vunnit på länge eller presterat för den delen, är inte det mer ett tecken på att vår gode finne bör lägga hjälmen på hyllan och ställa sin plats till en yngre och bättre förmåga?

Jag gillar honom, men det är roligare med förare som kan vinna.

Svar: Har du överhuvudtaget kikat på något race? Kimis körning upp till fjärde plats med en skadad bil var en större prestation än Vettels första plats som inte behövde köra om någon alls.
Brandon Lee

skriven
#22: MikaelWDC

Patrik: Vad säger att Kimi inte är en förare som kan vinna? Uppenbarligen saknar du en hel del kunskaper med det uttalandet.

skriven
#23: Reijo Turunen

Patrik. Svårt att vinna med en skördetröska till bil. Och med den synen så kan ju Marcus ta och lägga ner sin satsning för han kommer aldrig ställa sig på podiet. Är deet någon som helst här som verkligen tror att han kan vara i toppen?

skriven
#24: Olle

Jajamensan, tro mig han kommer stå på podiet.

Det var väl hobbyförarna som förstörde för Kimi i rally också!!

En bra förare ser till att inte hamna i problem, man kan inte skylla på än det och det andra hela tiden, patetiskt. Punkt

skriven
#25: skumberg666

Marcus överkör generellt sett inte och han håller defintivt för trycket att leverera. En cool och smart kille. Året i Cateham var nyttigt för att growing da balls, så att sägaaaaaaeeeeh mjah. Nasr e snabb, men jag tror han e något för spontan och tenderar att göra överilade grejor a´la Maldo.

Svar: Vi får väl hoppas på att du rätt, det behövs en svensk förare i F1, men Mackan är nog jävlig sned på sig själv, han kastade bort en rätt så säker poängplats alldeles själv. Nasr har det sedvanliga, sydamerikanska körstilen ,som utgår ifrån att man försöker köra över andra bilar istället att köra runt.
Brandon Lee

skriven
#26: jonatan

Hej Brandon!!
Magisk blogg:)
Tänkte också på det som mikaelwdc skriver, angående safetycar. Skumt med sånt glapp. brukar de inte samla ihop fältet lite mer? Blev ju galet avstånd mellan bilarna... Att de inte gör som i Nascar o samlar upp alla efter SC.
Skönt att Kimi körde upp sig rejält:) slapp man gå runt förbannad en hel söndag...
Enjoy Kina:)

Svar: Jag vet inte riktigt vad Nasr pysslade med, han körde jävligt sakta framför Kimi som inte kunde köra om, man får ju inte köra om under safetycar period, dock får man köra ikapp resten av fältet så länge man inte överstiger en viss hastighet, men Nasr gjorde det inte,.skum snubbe.
Brandon Lee

skriven
#27: olle

Håller med i sak angående banracing kontra rally, även om jag inte förstår svaret.

Men får väl kontra med att det är en Svensk som vunnit den största motortävlingen alla kategorier, Indy 500 och därtill ett flertal vinster på ovaler, stadslopp och konventionella ban lopp, och som grädde på moset erbjuden styrning hos ett mycket känt stall inom F1.

Svar: Ja, Kenny var en bra förare, men sumpade själv sin chans att ta en sits i F1, Keke Rosberg ville fixa en testförare sits åt honom hos Macken, Kenny lyssnade en spågumma istället och stack till USA,.dumt gjort tycker jag. Jämfört med Marcus var han mycket bättre förare, även om jag inte ser Indy 500 vinst som någon större merit, motståndet är av alltför låg klass, men jag gillar Kenny både som människa och förare.
Brandon Lee

skriven
#28: Kim(i)

Olle jag förstår inte tvånget att indirekt jämföra nationaliteter som om det har någon relevans, är Marcus din son eller någon du känner personligen så man inte får kritisera honom och hans än så länge ifrågasatta tankegångar under kval och lopp? Jag hoppas han kan få bättre styrning och KANSKE besöka podiet men vinna VM kommer han aldrig att göra tyvärr.

Vatanen, Allén, Salonen, Mikkola, Kankkunen, Mäkinen, Grönholm. Är väl bara 1 eller 2 svenska som lyckats en varsin gång i WRC om vi ska vara såna.

Bräck var duktig i Indy och CART och jag tycker det är synd att han tackade nej till styrning i Williams för att satsa på F3000 eller vad det var då det eventuellt hade kunnat gå bra, men han kände att han inte kunde vara konkurrenskraftig. Bräck var bättre än Marcus.

skriven

Kommentera inlägget här :