AIR BOX

 
Det finns ett antal olika lösningar angående delningen av luftflödet som passerar air boxen, McLaren har en intressant variant i temat.  Som ni kan se på bilden här ovan, har man placerat några kylare ovanpå motorn istället för den  vanliga placeringen inne i sidepodsen, för att kunna bygga så smala sidepods som möjligt i syfte att maximera luftflödet till diffusern.  En del av luftmassan leds genom kylarna, en del att kyla kompressorn, exakt vilka kylare som sitter ovanpå PU vet bara McLaren själv, kan vara tex laddluftkylare till turbon, oljekylare etc.
 
På den här bilden kan man tydligt se den extremt tajta paketeringen av bakändan hos McLaren, och hur små sidepods de har, och det just tack vare att man använder flera små kylare istället för ett par stora, och att några av dem sitter placerade ovanpå motorn, med den här lösningen  får man även en optimal inre aerodynamik i sidepodsen pga, att de finns så få detaljer som stör luftflödet genom sidepodsen.
 
Apropå teskörningen igår, jag kom till banan rätt så sent, men hann  med att kika på det gamla vanliga, dvs hur de olika bilarna hanterade kurvtagning.  Inget nytt på den fronten, det är fortfarande Mercedes, Williams, Ferrari och RBR som regerar, och jag räknar med att McLaren kommer att vara med bland toppbilarna ,när de får ordning på sin trilskande PU, deras bil har en intressant design med lite nya idéer, Macken kan bli riktigt snabb när den blir av med sina barnsjukdomar.
 
Kimi snurrade runt med rätt så mycket bränsle ombord, och nämnde, att bilens beteende inte var riktigt konsekvent under varierande väderförhållanden från ett varv till ett annat, något som är typisk för en snabb bil med ett smalt fönster där den fungerar optimalt.   Det är mycket lättare, att få en bil med "basic design" att fungera tillfredställande under varierande väderförhållanden, tex Sauber är ett bra exempel på en sådan bil.  Den är "lagom" inom det mesta samtidigt som den inte sticker ut på något delområde, lagom aero, lagom med mekanisk grepp, har lagom bred fönster för inställningar där den fungerar ok, en bil som under lagom förhållanden med lite tur kan ta några poäng om toppstallens bilar råkar ut för problem.
 
Ja ja, nu ska jag käka lite frukost, sen är det dags åter igen för närstudier av kurvtagning på diverse kurvor. Hos Lotus har man anlitat kvinnliga såna,kurvor alltså, så att fru Varg hos Williams har någon att prata med.  Jag begriper inte riktig syftet med dessa kvinnliga "utvecklingsförare", ingen av dem har meriter som räcker till att få en superlicens, så det hela tycks handla om någon slags PR verksamhet för att göra de feministiska frihetskämparna nöjda, jämnställdhet på låtsas som stjäl viktiga testkilometer från de ordinarie  förarna.   Amen,. må jämnställdhet och farliga kurvor vara med er.

Kommentarer :

#1: La Garonne

Tack som vanligt för bra information och återkoppling.
Intressant lösning som Mclaren har som du skriver om ovan. Men undrar om det verkligen kan bli bra kylning där under kåpan, verkar vara tajt när kåpan kommer på.
Såg att Toro Rosso hade gått över till kort nos, vad tror du om Ferrari, kan det bli så att dom också har en pågång.
Trevlig helg !

skriven
#2: Flash

Ja Mercedes håller inte igen så mycket, 1.22.9 är inte illa. Ferrari verkar syssla med allt annat än snabba engångs varv. Svårt och få en uppfattning om var de står sig mot Williams ex. Merca rår ingen på. Ser framemot dina kommande analyser Brandon!

skriven
#3: Ghostface

@Flash
Word..

skriven
#4: Captain Hindsight

Mycket intressant läsning Brandon!

Känns faktiskt rätt bra inför säsongen efter dessa tester. Både Ferrari och Williams ser rätt starka ut. Kul att både Vettel och Kimi verkar iaf hyfsat nöjda med bilen. Tror väl ingen att de kan utmana Mercedes, men att bara placera sig på pallen är ju ett stort kliv i rätt riktning.

Har försökt spana lite mer på Williams men det är rätt knapphändigt med intryck från förare som florerar på nätet. Antingen mörkar man formen, eller så har man några frågetecken som gör att man inte är riktigt nöjd med bilen ännu. Tycker att både Wolff och Symonds var väldigt mediekåta förra säsongen. Visst, man var kanske mer angelägen att locka sponsorer etc, men ändå en annan framtoning kan jag tycka.

Svar: En bit in i säsongen kommer både Ferrari och Williams kunna utmana Merca om racevinster, du vet, det finns ju en övre gräns hur mycket effekt man kan få ut ur en PU, och hur mycket effekt chassi/aero kan hantera, plus vilka däck Pirelli levererar.
Ferrari och Williams ligger mycket nära varandra, men jag tror att Ferrari kommer dra ifrån Williams lite längre fram pga, att de har större resurser att uppdatera bilen.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :