MEXICAN MULE

 
 
Mexican Mule är en mexikansk drink som påstås vara "Crisp, bold and full of flavor", Autodromo Hermanos Rodriguez i sin tur är mer som pissljummet Corona, mängder av långsamma kurvor och två raksträckor, slät asfalt med noll grepp och motorer som kippar efter andan. AHR ligger på drygt 2000 meters höjd, något som innebär som sagt var att motorer tappar effekt och downforce blir en bristvara, dock kompenseras förlusten av downforce till en viss del av att även drag minskar, och av faktum att man kan köra bilen med riktigt låg rideheight. Ground effect konceptet bör även det ha en positiv effekt på förlusten av downforce orsakat av den höga höjden,  men AHR är mer traction än downforce, saknar man mekanisk grepp är man illa ute. 
 
Verstappen har vunnit fyra gånger i Mexiko, och lär ta sin femte seger på söndag om inget oväntat händer till exempel i form av tekniska problem. Ferrari har varit starka på banor med många långsamma kurvor och på AHR är inte däckslitaget något problem, för McLaren har det varit det motsatta, hur det blir på AHR återstår att se. Även Mercedes har varit framgångsrika  på AHR, så bakom Verstappen blir det en hård fajt om podiums, huruvida Perez kan blanda sig i kampen om podiums blir intressant att följa, på AHR har man inte råd med att misslyckas i kvalet eftersom det inte direkt vimlar av omkörningstillfällen på den långsamma banan. 
 
För dem som hade svårt på COTA på grund av det mycket ojämna underlaget, blir AHR ett tillfälle att revanschera sig. Speciellt de små stallen hade problem med rideheight på COTA, de tvingades köra bilen så högt att de tappade mycket downforce, på AHR kör man med mycket vinge och låg rideheight, har man skapligt med traction så finns chansen att ligga närmare toppstallen. Väderprognoser just nu siar om en liten risk för någon skur under fredag, men torrt och soligt på lördag och söndag med temperaturer runt 23-24 grader, näst intill perfekt för racing med andra ord, dock är vädret skapligt nyckfullt i Mexiko så här års, så det återstår att se hur det blir.
 
AHR är lika med mycket vinge, minimalt med grepp från banan, traction är bra att ha, motorn och bromsarna överhettar, DRS är död, däckslitaget är lågt, ett stopp brukar räcka bra.
 
Dagens grid girls flaggar för iskall Corona istället för Mexican Mule,.inte mig emot.
 
Amen,..må iskall Corona vara med er.   
 
  
 
     
 
   

Kommentera inlägget här :