LUSAIL LOSERS

 
Efter två års bortavaro är det dags för F1 att återvända till Qatar och Lusail, en bana med sexton kurvor varav elva högerkurvor och fem vänsterkurvor som knyts ihop av en drygt kilometer lång start-målraka. Lusail är lika med snabba-medelsnabba kurvor med få undantag, något som sätter aerobalansen på prov, och då inte minst genom banavsnittet från kurva 12 till kurva 14, har man bristande aerobalans genom den kurvkombinationen märks det i varvtid, speciellt under kvalet. Lusail är även lika med en sprinthelg, idoti i kvadrat när man har enbart en timmes fri träning på dagtid i höga bantemperaturer, för att sedan kvala och köra racet under sena kvällen med helt andra bantemperaturer, med andra ord, set up arbetet blir en gissningslek eftersom den data som samlas under fria träningen saknar relevans. För att göra det hela ännu mer lotteri har banan asfalterats om sedan F1 cirkusen senast var på plats, så även den data som samlades då saknar relevans, och då inte minst med tanke på att både bilarna och däcken har sedan dess förändrats rätt så radikalt, något som kan bädda för överraskningar bland poängtagare.
 
Att någon eller några skulle kunna hota RBR i Lusail tror jag inte på oavsett vilka uppdateringar de har med sig med tanke på vilken utsökt aerobalans RBR har, bandesignen bäddar för en Verstappen lekstuga åter igen, det största hotet mot RBR lär bli sanden som ibland hamnar på banan med kastvindar. Bakom RBR blir det däremot en hård kamp om konstruktörspoängen mellan Ferrari och Mercedes, även om jag tippar att McLaren kommer vara före de två i Lusail eftersom deras bil har bättre aerobalans. Men som sagt var, så blir set up arbetet mer eller mindre en gissningslek på grund av sprint spektaklet så allt kan hända, vore kul om några av de stora stallen bommade helt med inställningar. 
 
Greppnivån från banan är inte mycket att skriva hem om i början av racehelgen, banan är rätt så grön när inga bilar från matarserier är med och rensar up, och i och med att de snabba-medelsnabba kurvorna medför hårda belastningar på däcken, så man kör med relativt mycket vinge som sätter sina spår på varvtider. En välbalanserad bil klarar sig med lite mindre vinge än en icke välbalanserad, något som ger den välbalanserade bilen ett övertag i slutet av den kilometerlånga start-målrakan eftersom det bästa stället för en omkörning öppnar sig just i slutet av start-målrakan och in i första kurvan. Hur däckslitaget blir återstår att se, men minst två stopp lär det bli, däckslitaget hänger intimt ihop med inställningar, missar man där så blir det många depåbesök. 
 
Det om F1 och Lusail, Indycar chauffören Marcus Ericsson har kungjort sina samlade ursäkter för uteblivna framgångar i mästerstallet Ganassi under tre år, fyra vinster och nio podiums är inte mycket att skriva hem om när stallkompisar har radat upp mästerskapstitlar. Så, vad låg bakom Mackans uteblivna framgångar enligt honom själv? Jo, sämre depåpersonal än stallkompisar, och avsaknaden av en andra bil avsedd för ovalbanor. Jag för min del tycker att det låter just som samlade ursäkter, hade varit bättre om han hade utan några omsvep erkänt att Palou och Dixon är bättre förare, de här samlade ursäkterna för uteblivna framgångar börjar bli ett mönster för Ericsson. Det började redan i GP2 där han missade titeln hos mästarstallet DAMS och slutade på en sjätte plats, Valsecchi tog titeln året innan med DAMS, Palmer året efter, ursäkten var att DAMS inte levererade just det året när Ericsson fick chansen hos mästerstallet. Samma visa fortsatte i F1 när Mackan fick stryk av Nasr och Leclerc, Mackan hade sämre motorer och sämre depåpersonal än sina stallkompisar och vägde mer, något i stil med att stallkompisar skulle ha varit bättre förare yttrades det aldrig ett ord om. Nu fortsätter gnällandet som sagt var i Indycar, varför Andretti är villig att betala 44 mille per år för Ericssons tjänster är för min del en gåta, det lär dyka upp nya samlade ursäkter när det inte riktigt vill sig hos Andretti heller. Nej, för svensk del får man nog sätta hoppet till nykomlingen Linus Lundqvist som fick en sits hos Ganassi, varken Ericsson eller Rosenqvist har levererat efter förväntningar, utan har bara blivit tjocka och bekväma av sig med medelmåttiga prestationer ute på banan som följd.
 
Dagens grid girls är varken tjocka eller bekväma av sig, utan presterar på topp i alla lägen.
 
Amen,.må samlade ursäkter vara med er.     
 
 
 
 
 
      

Kommentarer :

#1: Håson

Håller med om att Ericsson inte håller yttersta klassen. Hans styrka nu är ovaler och om ngra kraschar el dyl så finns chansen för Ericsson.

Men har för mig att det var i Frankrike med teamkompis lecl som var på väg ut ur q1 eller q2, men körde ett extra varv där han tom hade ngn lila sektor. Gro intervjuades samtidigt och han undrade vad lecl hade för motor... Jag tror att Ferrari testade ut sin lite utanför gränserna motor på lecl.

Ericsson har säkert haft lite uppförsback med vikt, ferrarikompisar, teampersonal etc, men, hade han varit riktigt bra hade det inte hindrat från betydligt fler och bättre resultat. Fro tycker jag är mer naturligt snabb men för mkt misstag tyvärr...

Bra blogg!!!!

skriven

Kommentera inlägget här :