I SALUTE YOU ADRIAN NEWEY

 
1992  Nigel Mansell          Williams-Renault
1993  Alain Prost              Williams-Renault
1996  Damon Hill              Williams-Renault
1997  Jac Villeneuve        Williams-Renault
1998  Mika Häkkinen        McLaren-Mercedes
1999  Mika Häkkinen        McLaren-Mercedes
2010  Sebastian Vettel     RBR-Renault
2011  Sebastian Vettel     RBR-Renault
2012  Sebastian Vettel    RBR-Renault
2013  Sebastian Vettel     RBR-Renault
2021  Max Verstappen     RBR-Honda
2022  Max Verstappen     RBR-Honda
2023  Max Verstappen     RBR-Honda
 
13 förarmästerskap, 12 konstruktörsmästerskap, 2 CART mästerskap, Adrian Newey, den största i F1 genom tiderna, från 1992 till 2023, det lär bli flera mästerskapstitlar, förarna kommer och går, Adrian Newey består. 1994 blev det svarta året för Newey, active ride bilarna var borta, Newey visste att 1994 årets bil var aerodynamisk instabil, det visste även Senna, men ville vinna till varje pris, något som kostade honom livet. Även idag lägger Newey skulden av Sennas död på sig själv, det borde han inte göra, Senna som förare visste hur hårt man kunde pressa bilen, gick över gränsen och fick betala priset för det.
 
 
Parodi på racing under dagarna två, först 19 varv i sprint i ett "race" som mest liknade något från F4, dumma av och påkörningar, ett stort antal varv av "racet" kastades bort bakom SC precis som i F4 med femtonåringar, några av F1 förarna sitter kvar i sandlådan och leker...
 
...dagarna två assiterade av Pirelli ,som bygger racingdäck som inte håller att köra racing med. Påtvingade depåstopp fullbordade parodin på racing i Qatar, "racet" liknade lotteriet i Indycar, förarna spydde i sina hjälmar och behövde hjälp att kravla sig ur bilen, det delades ut 5 sekunders straffar till höger och vänster när halvt medvetslösa förare missade den heliga vita linjen, att kalla parodin i Qatar för racing är ett hån, sånt här pajaseri har inte F1 råd med.
 
Fripassageraren Verstappen tog sin tredje titel tack vare Newey, Macken duon blev tvåa och trea tack vare en kopia av Neweys RBR, nästa år vimlar det kopior av Neweys RBR. Newey i sin tur började arbeta med designen av nästa års bil väldigt tidigt i år, bäva konkurrenterna, en kopia av årets RBR räcker inte till att slå nästa års RBR, Newey ligger alltid steget före.
 
Mercedes håller undan för Ferrari i konstruktörsmästerskapet, Ferrari  lyckades med konststycket att inte klara av att fixa ett bränsleläckage i Sainz bil så spanjoren startade aldrig i racet. Dock klantade även Merca till det när Hamilton och Russel kolliderade redan under första varvet och Hamilton tvingades bryta, båda två skyllde givetvis på den andra, små pojkar i en stor sandlåda ute på öken i Qatar. Macken knappade in på AM i konstruktörsmästerskapet och ligger nu bara 11 poäng efter , Alonso kommer nog inte klara av att ensam hålla Macken på behörig avstånd, jag hoppas verkligen att det ligger något i rykten om att Stroll Sr vill sälja AM, han skulle göra en stor tjänst för AM genom att sälja stallet och försvinna från F1 tillsammans med sin  klåpare till son. AR duon tog några värdefulla poäng som räckte till att lyfta AR förbi HAAS i konstruktörsmästerskapet, upp till Williams skiljer det 7 poäng, det blir ett riktigt chiken race mellan de fattiga stallen i F1 om konstruktörspoängen under de sista racehelgerna.
 
Om "racet" finns det ingenting att säga eftersom det aldrig blev något race tack vare Pirellis inkompetens, riktigt Netflix nivå på det hela, men jag är helt säker på att Netflix fansen jublade över så många fina omkörningar och lyckade depåbesök i Indycar anda, jag för min del förlängde mitt liv med några goda skrattattacker, jösses jävlar vilket jävlä jönseri.
 
 
Dagens grid girls skickar dagens hånleende till Pirelli, gör om, gör rätt eller försvinn, glada amatörer hör inte hemma i F1.
 
Amen,..må Pirellis kvalitetsdäck vara med er.  
 
     
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Visste du att om vi inte hade haft med Red Bull så hade årets säsong varit superspännande och kanske en av de bästa på många år. Ställningen hade varit 268 poäng för Alonso och 263 för Lewis Hamilton! Lite kul kuriosa. Men grattis till de som bör hyllas. Bra gjort. Förutom Newey ska vi väl också hylla Red Bull som team som tillsammans med sina leverantörer byggt en bil som förutom att vara klart snabbast aldrig heller går sönder. Inte heller har de satt en fot fel i sina depåstopp. Till och med Perez kan vi hylla för han har fullgjort det som antagligen står i hans kontrakt dvs inte jävlas med Verstappen men ändå se till att hans inkörda poäng tiltar vågskålen över till en världsmästartitel för teamet. Grattis också till Piastri som hur man än vrider och vänder på det nu för evigt inte tillhör kategorin Norris, Hulkenberg mfl som fortfarande står kvar på noll segrar i F1. Grattis även till McLaren som även om de "fuskat" och kopierat en redan existerande design ändå plockade hem mest poäng av alla team under helgen. If you can't beat them,join them eller hur det gamla ordspråket lyder. Årets prestation står dock varken förare eller team för utan istället en krönikör och bloggare som trots att han egentligen inte har något att jobba med lyckas att varje vecka skapa Sveriges mest intressanta blogg när det kommer till motorsport. Stort grattis Brandon! Du är ett föredöme inte bara för motorintresserade utan även för oss inom blogg media som sliter vårt gråa hår vecka ut och vecka in för att skapa intressant content för våra läsare. For those about to blog, we salute you!

Svar: Man tackar och pockar, det värmer att få lite uppmuntran av en som vet hur mycket jobb man måste lägga ner på en blogg för att göra den någorlunda intressant för bloggbesökare. Ha det fint Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Måste bara stämma in i Magnus skrivningar här innan.Så mkt skit det finns på Youtube o andra bloggar så är det ett enastående glädjeämne att få läsa här.Nu är det ju bara att få fram att Markus är världens bästa formelbilsförare som jag väntar på????Nä men Piastri skrivs det inte mkt om.Är det för att han inte är engelsman?Han kanske kan utmana Verstappen på sikt?
Ha D riktigt bra Brandon o tack.

Svar: Man tackar, jag försöker satsa på kvalité istället för kvantitet, huruvida man lyckas med det är dock en helt annan femma. Jag väntar med intresse vad den nya grabben Linus har att komma med i Indycar, Mackan och Felix tycks nöja sig med att bara vara med utan att göra skäl för lönen. Piastri måste lära sig att ta hand om däcken, han fick lite gratishjälp av Pirelli senast, nästa race på COTA är det upp till bevis, han jämförs med Norris, men Norris håller inte samma klass som tex Hamilton och Verstappen, han är bra Piastri, men inte något världsmästarämne. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Tack och bra kommentarer!!!!

skriven

Kommentera inlägget här :