MONACO TRAFFIC JAM

 
Monaco är som att flyga en helikopter i vardagsrummet enlig vissa, med årets bilar är det enligt min mening som att manövrera en pråm i badkaret, årets bilar är brutalt överviktiga bjässar med hjulbas som lastbilar med matchande vändradie, att trixa dem runt Monacos gator lär bli en uppgift värdig en sopbilschaufför av världsklass med vana från trånga passage. Nu finns ju vissa saker man kan göra för att underlätta för chaufförerna, man byter styrväxel, trixar lite med framvagngeometrin och så vidare, men bilarna med den längsta hjulbasen får det svårt i Monaco eftersom man inte längre kan sätta inre bakhjulet högt på kerbsen, och gasa för att få bilen att svänga, ground effect innebär vissa begränsningar, och då speciellt med 18 tummare med lågprofil däck. Om det finns någon bana där kvalet betyder allt och lite till,  så är det Monaco, några kommer satsa  på en kval set up på bekostnad av varvtid i racet, man offrar racepace för kval dito, något som kan gynna kvalspecialisterna även om de inte sitter i toppmaterial. Eftersom det är så svårt att ta sig förbi i Monaco, så blir tajmingen av det enda depåstoppet extra avgörande för jakten på podiums och poäng, man kan både vinna och förlora racet på depån. 
 
Till Monaco har Pirelli tagit de allra mjukaste gummiblandningar, man kvalar givetvis med C5, men startar man racet från första ledet, så kan det hända att man väljer medium eller rent av hård till första stinten även om man då riskerar att tappa placeringar i starten. Nu är ju start-målrakan i Monaco kortare än kort, och rusningen fram till första kurvan i form av Sainte Devote bjuder inte alltför många chanser för ett övertagande, men några kommer chansa på det efterföljande banavsnittet fram till Casino kurvan, något som kan innebära en närkontakt av tredje graden med armcoräcken. Nästa chans får man vid inbromsning till chikanen efter tunneln eller i slutet av start-målrakan om man får en riktig bra utgång ur sista kurvan innan start-målrakan, men i vanliga fall brukar Monaco vara en följa John upplevelse där kvalet är den avgörande faktorn i kampen på podiums.  Monaco är lika med max downforce och max traction, däckslitaget är minimal liksom greppnivån från asfalten innan man får ner lite gummi på den. Väderprognoser just nu siar om sol och 26-27 grader fredag-lördag, och regn och 22 grader till söndag, något som inte nämnvärt påverkar set up arbetet eftersom man alltid kör med max downforce i Monaco, dock ökar risken för närkontakt med armcoräcken på en blöt bana, så det gäller att ha is i  magen om det blir ett regnrace i år.
 
Dagens grid girls ser framemot ett regnrace, huruvida chaufförer gör det återstår att se.
 
Amen,..må följa John vara med er.   
 
      

Kommentarer :

#1: peter

Tack Brandon det går fort i F1 från hjälte till 20 plats .
Har du någon aning hur dom olika stallen har det på pengafronten i år för det bör bli en faktor att räkna med i slutet

Svar: Tja, de stora stallen har en bättre utgångspunkt eftersom de har de bästa ingenjörer= bilar som fungerar från start, man kan vänta med uppdateringar. Ibland missar även de stora som Merca, och blir tvungna att uppdatera för att komma ikapp=stallet blöder pengar. Men som sagt var, det är utgångspunkten som avgör om pengarna räcker för hela säsongen, några av de små når inte ens upp till budgettaket, men har inte heller behovet att uppdatera ofta eftersom de vet att de inte kommer att kriga om podiums. Så, med tanke på vilken utgångspunkt de olika stallen har så lär pengarna räcka på ett ungefär lika länge för samtliga, dock ligger inte alla bilar på samma nivå vad det gäller designkonceptets utvecklingskapacitet, tex AM tycks inte ha något överhuvudtaget lika lite som Williams=misslyckat grunddesign. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Tjenare Brandon. Tack för ett som vanligt utförligt inlägg. En fråga om Hamilton. Jag vet ju att han är en bortskämd diva med massor av åsikter men kom idag att tänka på att det är ändå otroligt lite skitsnack om killen. Är han trots alla sina manér ändå trevlig? Nu har han ju inte behövt köra över allt och alla när han ändå oftast startat längst fram men även i de racen där han fått ta sig igenom fältet har det sällan gnällts i efterskott. En fråga till. Tror du svenskarna har en chans i helgen? Marcus har ju blivit bättre men saknar fortfarande det lilla extra utan lever mer på rätta beslut och att vara duktig på att ta hand om däck och bränsle. Felix är ju snabbare men tycks ständigt ha otur. Vem vinner egentligen Indy 500?

Svar: Jag uppfattar Hamilton som en snubbe med ett stort bekräftelse behov, som förare är han väl rätt så just, inga armbågar ute så att säga. Apropå Felix och Mackan, de kvalade bra så de har samma chans som alla andra att vinna, man kan vinna Indy 500 från sista startledet, men jag tippar Dixon som vinnare. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :