MAXIMUM ATTACK

 
 
 
Maximum attack av Max på varv 9  i Miami knäckte Leclerc, holländaren tog ledningen och seglade iväg från monegasken till sin tjugotredje GP seger, nu skiljer det bara 19 poäng mellan de två i förarmästerskapet. Verstappen tog sig förbi Sainz direkt efter starten, skuggade sedan Leclerc fram till varv nio, och passerade monegasken med en perfekt avvägt omkörning på det otroligt hala underlaget, utanför racelinjen var greppnivån från det nya asfalten lika med noll. Leclerc fick en chans till att försöka  återta ledningen i samband med en omstart efter en säkerhetsbil period på varv 47, men Verstappen höll undan och vann racet välförtjänt, Leclerc måste hitta en växel till att slå Verstappen i race, pole i all ära men det är raceresultatet som räknas när poängen delas ut.  Sainz tog den sista podium platsen före Perez i hjälpryttare kategorin, en viktig podium för Sainz efter ett antal avåkningar under årets inledande racehelger. Russel, som startade racet med hårda däck blev femma i mål, han stannade ute länge med sina hårda däck, och hade turen på sin sida när SC kom ut på varv 41 efter det att Gasly och Norris körde ihop och britten hamnade i muren, Russel fick en "gratis" depåstopp och tackade och tog emot. Hamilton som startade racet med medium bytte till hårda redan på varv 22, och blev sedan passerat av Russel i slutet av racet som hade färska medium mot Hamiltons slitna hårda, en passering som utlöste en strid ström av gnällande från Hamiltons sida. Det lär inte dröja länge innan Wolff får problem med att hålla sina förare på mattan, Lewis är inte den som tar lätt på stallbeslut som enligt honom själv missgynnar honom, smekmånaden för den dynamiska förarduon är över hos Mercedes med allt vad det innebär, det blir intressant att följa hur Hamilton kommer att agera framöver angående "peckin´order" hos Mercedes. Bottas höll länge en femte plats i racet, men gjorde ett litet misstag i slutet av racet med sina slitna däck när han satte ett hjul utanför racelinjen i bromszonen, och halkade in i muren men kunde fortsätta racet, dock smet Russel och Hamilton förbi, och Valtteri fick nöja sig med en sjunde plats i mål. Ocon som startade racet från sista plats stannade ute med sina hårda däck fram till varv 41, kom sedan in i samband med SC perioden och bytte till mjuka, en taktisk fullträff som belönades med en åttonde plats i mål. Alonso korsade mållinjen som nia, men fick i efterhand ett 5 sekunders tidstilllägg och halkade därmed utanför poängen, spanjoren fick redan under racet ett 5 sekunders starff när han körde på Gasly, årets säsong har inte börjat bra för Alonso. I och med Alonsos straff togs nionde platsen istället hand om av Albon, den sista poängen gick till Stroll. 
 
McLaren duon hade inte lyckan med sig i Miami, Ricciardo blev utan poäng och Norris hamnade i muren när han körde ihop med Gasly, Tsunoda hittade ingen fart alls i racet och Latifi hängde inte alls med i Albons tempo. Schumacher hade chansen till poängplats  men klantade till det och körde ihop med Vettel som även han hade läge för en poängplats, Schumachers dumma misstag börjar bli kostsamma för HAAS, den pojken har inte det som krävs för att bli framgångsrik i F1. Magnussen hittade ingen fart alls i Miami, Gasly som först blev påkörd av Alonso och sedan av Norris tvingades bryta racet liksom Norris själv, Zhou kallades in till depån redan i början av racet och blev stånde i garaget.
 
Så, vad hade Miami att komma med ur race synpunkt? Inte värst mycket enligt min mening, om en bana har så låg greppnivå utanför racelinjen som Miami har, så blir racet en parodi av Bambi på halt is. Det är rätt så meningslöst med banor där man kan bara utnyttja en tredjedel av banbredden utan att halka in i muren, det finns ett antal riktiga banor i USA om man nu måste köra där för att göra LM och Netflix lyckliga, såna här låtsas banor hör inte hemma i F1.
 
 
 
Dagens grid girls gillade värmen i Miami men inte racet, vill man leka Bambi på halt is finns det ishallar även i Miami.
 
Amen,.må ishalkan stanna i ishallen.    
 
     
 
       

Kommentarer :

#1: OK

Känslan är att RBR har ett bättre paket än Ferrarri om än med vissa tillförlitlighetsproblem fortfarande. Hur lång tid kan man räkna med att det tar tills en ny bana blir ordentligt inkörd?

Svar: Det är nog så, i alla fall just nu, men det kommer många nya uppdateringar från Ferrari till nästa race. Apropå en ny bana, icke permanenta banor blir aldrig ordentligt inkörda, man halkar omkring varje år, det är därför jag inte gillar stadsbanor som Miami.
Brandon Lee

skriven
#2: Fricco

Höll på att somna... Inte av den sena kvällen...utan av sömnpillret till rejs.
Var hos Läkaren Anna på AB och läste...alla fans till Skinkan tycker att Rusell bara har tur... Jag har iaf i mina ögon sett hur Skinkan själv åkt omkring med matjord i fickorna... Nu kanske det är slut på det...
Hur mycket måste Rusell leda med innan han blir "första" förare i teamet?
Jag gillar dock att man kan köra ganska nära varandra.
Mvh Fricco //Linköping

Svar: Russel har haft en hel del tur, men Hamilton presterar inte på den nivån man är van att se, han behöver en perfekt bil för det, med andra ord, Hamiltons tillkortakommanden får Russel att se bättre ut än han är. Vem är "första förare" hos Merca är för tidigt att spekulera om, men Hamilton lär inte flytta på sig frivilligt. Ha det Fricco.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Bra sammanfattning av racet!
Håller med om att det var ett sömnpiller.....
Lite kul att Ferrari och RBR är jämna men håller Max bil så är han ett strå vassare som det verkar än så länge,,,,
Reglementsförändringarna har gjort racingen sämre trots att man kan köra närmare varandra. Perez kom inte förbi Sainz med nya medium jämfört med Sainz slitna hårda varken med eller utan DRS. Det hade aldrig hänt på den tiden där man tankade med två däcksleverantörer. Då hade en bil utan DRS som dessutom var tyngre med nya däck utan vidare tagit sig förbi framförvarande bil i samma läge som Perez hade i helgen. Dessutom tycker jag att de nya gummiblandningarna verkar vara på en kalkonnivå, du kan köra ett helt race på hårda i dagsläget utan att tappa fart nämnvärt jämfört med mjukare blandningar...katastrof om man vill ha bra racing.....
Vad tror du Brandon jag tyckte att det med blotta ögat såg ut som att Mercedes hade höjt bilen lite för att minska stutsandet och få lite bättre speed stämmer det?
Racet på COTA kommer med all säkerhet att bli bättre......
Ha det gott!

Svar: RBR har satsat hårt på uppdateringar, och Ferrari har väntat med dem, i Barcelona får man se hur det ligger till i styrkeförhållanden mellan de två när Ferrari kommer med ett stort uppdateringspaket inklusive vassare PU. Jag skulle gärna vilja se flera däckleverantörer i F1, men FIA har gett monopol till Pirelli, varför man tog bort tankstoppet har jag aldrig begripit, sånt är vanligt i andra serier, korkat av FIA. Apropå årets däck, dem tål lite mer attackbetonad racing men gummiblandningarna är lite väl hårda=plus minus noll. Angående DRS, man kan ligga närmare i år med årets aerodesign, men samtidigt har slipstreaming effekten minskat=plus minus noll. Merca måste köra bilen högre att minska skuttandet, men förlorar downforce i det, så åter igen=plus minus noll, det ena tar ut det andra. Till Barcelona lär den första sidepod designen dyka upp igen så att de kan samla data och jämföra den mot size zero designen, det blir ingen extra kostnad för Merca eftersom materialet redan finns färdig, sedan måste de bestämma sig vilket aeropaket de ska satsa på. Ha det bra Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Bra sammanfattning. Det bjöds på stor underhållning under helgen. Men inte på banan. Istället var det Vettel som visade upp hela sitt glockenspiel när han gick omkring utan kalsonger under overallen samt Lewis Hamilton som gjorde det motsatta och tog på sig allt han ägde och hade tillgängligt. Inte konstigt att han kom efter Russell då bilen med förare borde vägt in på minst ett ton. Mina fem plus går för själva bankörningen går denna gången till Russell. Tycker han gör ett bra jobb med sin femte raka topp fem placering.

Svar: Vettel och Hamilton är på lekhumör när det går lite si så där ute på banan, vad gör man inte för att mata sitt bekräftelse behov. Russel har tagit över som turgossen hos Merca, bra flyt med SC, visst kör han bra, men har förtjänat placeringar med andras otur och med SC ingripanden.
Brandon Lee

skriven
#5: uffe_a

Monaco Historic Grand Prix Qualifying idag https://www.youtube.com/watch?v=1D5xYnDHQnI

De gamla bilarna passar bättre i Monaco tycker jag.

Svar: Banan i Monaco togs fram för mycket mindre bilar än dagens grotesk stora pråmar, kul att se de gamla bilarna på banan, allt var inte bättre förr men en hel del var det. Ha det Uffe.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :