PROS AND CONS

Slanten har alltid två sidor liksom livet som en F1 förare, var man än hamnar så finns det för och nackdelar med allt, "likvärdig material" brukar vara en sanning med modifikation, det vill säga, man sitter i en likvärdig bil som dock är skapad efter en förarens önskemål, något som sätter sina spår på CV för var och en.
 
Så, hur ser CVn ut för var och en halvvägs in i årets säsong, tummen upp, tummen ner eller same same?
 
Hamilton      Tummen upp, levererar enligt förväntningar i en bil byggt efter hans önskemål.
 
Bottas          Tummen upp och tummen ner, men Bottas ämnar köra tuffare mot Hamilton när  F1 cirkusen  kör igång på Spa efter sommaruppehållet.
 
 
Verstappen  Tummen upp, levererar i en Newey skapelse med ny framvinge design som har    gett RBR en perfekt aerobalans.
 
Vettel            Same same eller tummen ner, upprepar samma enkla  rookie misstag som ifjol,    en fyrfaldig världsmästare borde inneha ett mer stabil tävlingspsyke.
 
Leclerc         Tummen upp och tummen ner, varvar fina prestationer med enkla misstag utan    att bli kritiserad av varken stall ledningen eller av media.
 
Gasly            Tummen ner, fick sin stora chans hos RBR men har misslyckats med att               leverera efter förväntningar.
 
Sainz            Tummen upp, det är Norris som skapar rubriker hos media, men det är Sainz        som samlar poäng.
 
Räikkönen   Tummen upp, Iceman visar med eftertryck att gammal är äldst, i händerna av       Kimi ser Alfan bättre ut än den är.
 
Kvyat            Same same, Kvyat är Kvyat, upp som en sol, ner som en pannkaka är ryssenas    melodi, det är ryska bankslantar som räddar honom kvar i F1.
 
Norris           Tummen upp och tummen ner, ett framtidslöfte vars brist på rutin lyser genom.
 
Ricciardo      Tummen upp och tummen ner, en rutinerad men ojämn förare som ibland har      riktigt dåliga dagar med tanke på hur mycket Renault betalar honom.
 
Stroll              Same same eller tummen ner, en medelmåtta som sitter i en F1 bil tack vare        pappans pengar.
 
Magnussen    Same same eller tummen upp, Kevin är en snabb men ojämn förare som             förtjänar att sitta i en F1 bil.
 
Hulkenberg     Tummen ner, ett evigt löfte med darriga tävlingsnerver som inte längre platsa i F1. 
 
Albon               Tummen upp, men det är på  Spa i en RBR hans säsong börjar på riktigt,  sluta med tårar.
 
Perez                Same same, Perez levererar varje år, men är inte kapabel på att lyfta sin nivå   som förare.
 
Grosjean           Tummen ner, snabb men ytterst ojämn, dock skulle han troligen kunna             leverera i  en perfekt balanserad bil.
 
Giovinazzi         Tummen ner, hans rookie säsong, men att ligga så långt efter Kimi på               poängmässigt duger inte.
 
Kubica               Tummen ner, polacken har stora problem med att hitta rätt med Pirellis däck.
 
Russel               Tummen upp, en framtidsman på samma sätt som Norris, dock återstår det     att se huruvida han pallar för trycket att köra hos ett toppstall.
 
Årets mest överskattade förare.   Verstappen. Han har inte gjort något som inte Vettel, Webber eller Ricciardo har gjort tidigare i en RBR, en arrogant individ som pratar skit om andra förare och har alltför höga tankar om sig själv. Horners beskrivning av Verstappen som en djupsinnig tänkare är skrattretande, en människa med guldfiskens IQ tänker sällan eller aldrig speciellt djuplodande, tomrummet mellan Max öron är översvämmad  av  narcisstiska plattityder som matar hans ego.
 
Årets mest underskattade förare.  Bottas.   Han har vunnit race, tagit poles och ligger på andra plats i VM tabellen, men förtjänar inte enligt "experten" Shahida Jacobs hos Planet F1 att bli kvar hos Mercedes. Tennis365.com "experten" Shahida är en bland många mediamurvlar som tycks ha problem med att begripa faktum, att två förare inte kan ligga  som etta i poängtabellen samtidigt, oavgjort existerar inte i F1.
 
 
Det om förare, hur har bilarna klarat sig under årets första halva?
 
Mercedes.       Tummen upp, fin balans speciellt genom snabba kurvor, mer hk lär vara på        väg, en vinnarbil med få om ens några svaga punkter.
 
Ferrari             Tummen ner, snabb rakt fram filosofin håller inte, Ferrari borde inte ha en          designfilosofi liknande den hos RP.
 
RBR.                Tummen upp, Neweys uppdateringar börjar bära frukt, dock saknas det             fortfarande ett antal hk för att på allvar ta upp kampen med Mercedes.
 
McLaren           Tummen upp, det klassiska stallet är på rätt väg,.och inte en dag för tidigt.
 
Toro Rosso      Same same, Neweys B projekt fyller sitt syfte som ett testteam åt RBR.
 
Alfa Romeo      Tummen upp även om det är i första hand Alfahannen Kimi som lyfter teamets  resultat till en godkänd nivå.
 
RP                     Tummen ner, inte mycket som fungerar hos RP numera när Stroll klanen        söndrar och härskar.
 
HAAS               Tummen ner, 2019 års säsong har hittills varit ett praktfiasko för jänkarteamet.
 
Williams           Tummen ner och tummen upp, det anrika teamet har börjat visa svaga               livstecken, mera sånt.
 
 
Kampen om titeln årets skitstövel....
 
 
 
...är stenhårt mellan Marko...
 
...och Wolff, kan det vara något i dricksvattnet i Österrike som skapar skitstövel mentaliteten eller är det frågan om ett genetisk arv efter gamle Adolf,.sparka på dem som redan ligger?
 
 
Dagens grid girls är från den gamla goda tiden när PK mupparna ännu inte hade hittat till F1, allt var inte bättre förr men en del var det.
 
Amen,..må höstens ankomst vara med er.      
 
 
PS, snubbar, ingen jävla pajkastning i kommentarer, här är det nordisk samarbete som gäller.DS.          
 
 
         
 
 
     
 
 
      
 
     
 
          
 
 
           
 
      
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: F1 One

Mycket bra beskrivet av förare, bil och kampen om skitstövel den senare är enligt mig en sten hårdkamp med flera som står och vill blanda sig i den kampen!

skriven
#2: Tomi

Albon fick Gasleys plats, helt rätt!
Vet du om det finns nån era i historien där något stall varit så överlägsna under så lång sammanhängande tid som Mercedes varit nu?
Ser du något som kan ändra på det, Mercedes lär ju vara beredda på nästa års ändringar i reglementet...
Ha det gott!

skriven
#3: Jånni

Tack för trevlig läsning även under sommaruppehållet! Forza Bottas till hösten.

skriven
#4: ThomasF

Ja det var en bra sammanfattning av årets säsong så här långt!Finns kanske en viss likhet med Dr Mengele i blicken där oxå så det kanske är generna?Måste va lite positiv i nordiska debatten o jag tycker att Kimis säsong är outstanding.Giovanazzi har ju framstått som en F3förare men har ju tagit sig lite på slutet.Så stora skillnader är väl inte ofta man upplevt?Skulle varit skoj att sett Kimi i mercan nu.Ha D gött//Thomas

skriven
#5: Fredrik

Tack för din underhållande blogg! Du hittade här två klockrena kandidater till säsongens skitstövel. Jag har länge tyckt att dessa två herrar är tämligen osympatiska. Hoppas Mercedes-dominansen upphör snart...

skriven
#6: Andy

Svar till Tomi: schumacers tid i Ferrari var värre än det Mercedes lyckas med nu..

skriven
#7: Lito

@Andy faktiskt inte

skriven
#8: Svenn

Fin sammanfattning, som vanligt en precis beskrivning av den fakta som finns. Skönt i den djungel av ryktesspridare som finns i F1.
Utnämningen sv Marko är klockren. Wolf är mer obehaglig affärsman. Marko ett svin på personangreppsnivå. Den stärks av att pappa Verstappen är i samma liga. På något sätt har dessa två funnit varandra så att Jos son får stjärnstatus. Jos problematiska liv när han fortfarande hade framgång, har dragits ut i pressen och i domstolar tidigare. Han lugnade väl ned sig när pengar och glans försvann. Kan inte tänka mig att han är ren i sitt leverne idag efter ett par år av framgång för Max. Hade varit lite kul med skvaller om Markos bakgrund, men den är väl tillrättalagd och uppsminkad av RedBull management antar jag.

skriven
#9: Peter

Har du mens eller Haha
Tyvärr sant

Svar: Nä, det är Marko och Wolff som har mens, Niki Lauda var en juste snubbe som alla respekterade, de här två förtjänar ingen respekt alls.
Brandon Lee

skriven
#10: tombau haupda

sveriges idrottsmän är sämre än några andra..på alla punkter..köra bil?..nej nej..köra mc..nej nej..kasta diskus?..nej nej(ståhl är finsk)..;-)

skriven
#11: tombau haupda

och eftersom jag skrev att markus eriksson aldrig skulle vinna något i sin kariärr,så blev jag bannlyst från blommans pravda-blogg sifon..dvs ÄLSKA markus,eller pay the price..där dom dyslektiska har sina möten..praisar varenda motorforum utan substans..stcc dtss..obskyra formelbilsracen,där det kan finnas någon avfälling..av svenskt ursprung,som fått en rad i aftonbladets kolumn,osv..det skriks om kommande vinster i usa för deras hjältar(lär inte hända)och om markus chanser att få bottas plats i mercedes..osv..

Svar: Varför bry sig om vad några efterblivna utan liv kläcker ur sig, de brukar väl berömma varandra för att de är så duktiga och kunniga angående racing, låt dem leva sitt låtsasliv, hemma hos dem är det frugan som är herre i huset och tvingar dessa hjältar att slå en drill sittande,.de är pojkar som helt saknar stake.
Brandon Lee

skriven
#12: Marcus

Bra sammanfattning. Det är alltid roande när experterna skriver att ocon ska ersätta Bottas så fort han gör ett litet misstag då han pressat för hårt men ingenting om när Leclerc eller Verstappen gör samma misstag. Dessutom i en bil som inte är utvecklad efter honom. Varför byta ut någon som vinner lopp och kommer överens med Hamilton? Vad är så speciellt med Ocon egentligen?

Svar: Ocon hamnar hos Renault som jag skrev tidigare, Bottas blir kvar hos Merca och den stora elaka vargen roar sig med att snacka skit i vanlig ordning.
Brandon Lee

skriven
#13: Fanatic

Mest överskattade: Verstappen
Mest underskattade: Bottas, Hur TÄNKER DU ????????
Verstappen som i som bäst kör fältets 3dje bästa bil har slutat topp 5 dom senaste 20-21 lopp, för tillfället kör han skiten ur alla förutom Hamilton som har farten.
Bottas i fältets bästa bil får till kvalen ok men thats it. Rentav dålig i race, killerinstinkt noll.
Vänd på steken så blir det rätt. Mest överskattad: Bottas
Mest underskattad: Max

Svar: Jag tänker som en som kan det här med racing och F1,.något som man inte kan säga om individer från Blomqvist sekt som irrar sig till min blogg. Verstappen har nu kört några år en bil med startfältets vassaste aero-chassi utan att åstadkomma speciellt mycket med tanke på hans absoluta förstaförare ställning, det finns flera förare i F1 som skulle ha gjort bättre ifrån sig i samma bil. Blomman med sin nollkunskap om racing sätter sina spår på sina sektmedlemmar, man har väl i färskt minne om hans skryt om hur Ericsson var minst lika bra om inte bättre än Bottas, med facit i handen vet vi bättre idag. Du tycks helt sakna kunskap om hur stallen prioriterar angående förare och vad det står skrivet i deras kontrakt, Verstappen är bara en simpel skrot nisse, en one trick pony vars enda trick är att försöka tvinga sig förbi på insidan, och då helst utanför banan, Ricciardo och Webber gjorde bättre ifrån sig hos RBR än Verstappen, för att inte tala om Vettel. Så Sven, sprid dina Max fantasier hos Blomman istället, där du hittar fler som är lika okunniga som du själv, men som med dårens envishet berömmer varandra att vara riktiga experter,.tänk vad några Wiki besök kan åstadkomma med folkets självbild.
Brandon Lee

skriven
#14: Fanatic

Haha du framstår som väldigt seriös. RB är lika vass som Merc?? Nämn en av dagens förare som hade varit mer framgångsrik i dagens RedBull, inte den Vettel eller Webber körde utanRB 2019.. Bottas?? Troll.

Svar: Du i din tur framstår som en riktig byfåne, Verstappens svagaste sida är att han är en totalt värdelös testförare, något som i sin tur gör livet svårt för Newey, noll feed back hjälper föga i uppdateringsracet. Merca har bättre PU, men sämre aero-chassi än RBR. Nämn en? Det finns fler, Hamilton, Leclerc, Bottas, Alonso ,Räikkönen osv.,.bättre än så är inte Verstappen. Ha det troll Sven.
Brandon Lee

skriven
#15: Björne

Mycket bra svar där Brandon, angående Fanatic:s inlägg och du har så rätt, finns många som har så mycket åsikter om saker i F1 och tror dom är experter. Själv är jag en lekman i jämförelse med dig Brandon, men jag försöker hänga med så gott jag kan och ta lärdom av det som är relevant läsning. Huruvida vem som är bättre och sämre i en RB känns ju helt meningslöst att diskutera. Då det är så många OM som falla på plats. Nä nu ser jag fram emot helgen när det drar igång igen, vem kommer att ha "the upper hand"??? Time will tell
Ha det gott Brandon

/Björne

Svar: De flesta av dessa "experter" skriver om ett antal olika sporter, och saknar även det mest grundläggande kunskapen om motorsport inklusive det tekniska, dvs, helt vanliga dussinjournalister som lika gärna kunde skriva om trägårdspyssel. Angående "pecking order" bland toppförare, de är så jämna varvtidsmässigt-körmässigt att just varvtider saknar betydelse, den stora skillnaden sitter mellan öronen, på psyket, hur stabil man är mentalt, det är det som gör hela skillnaden. Ha det bra Björne.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :