WICKED GAME

 
Marcus Ericsson får nöja sig med rollen som Saubers tredjeförare 2019...
 
...Antonio Giovinazzi tar hans racesits 2019, ett lyckad byte?  Giovinazzi är inte helt utan meriter från matarserier, han blev totaltvåa  i F3 GB, F3 Europa serien och GP2/F2, men saknar enligt min mening det lilla extra som utmärker en stjärnförare.  Antonio fick chansen att visa vad han kan under två race hos Sauber utan att direkt imponera, huruvida han har lärt sig något sedan dess återstår att se, han har en något vårdslös körstil, och chansar ibland med det får bära eller brista körning som kostar mer än det smakar.
 
 
Beslutet att byta ut Marcus fattades bakom stängda dörrar av ägarbolagets styrelse på ett liknande sätt som i fallet Räikkönen hos Ferrari, hur mycket Ferrari-AR egentligen har att säga till hos Sauber är svårt att veta på grund av den bulvanverksamhet som är kännetecknande inom schweizisk näringsliv, det vill säga vem som egentligen har den finansiella majoritetsägandet hos  Islero Investment AG, men mycket talar om i det tysta, att den verkliga makten i fallet Sauber ligger i Maranello, inte i Hinwil.
 
Jag personligen tycker att det är beklagligt att Saubers ägarintressen i första hand på rent kommersiella grunder tog beslutet att byta ut Marcus mot Antonio, men det är så det hela fungerar i F1, mer eller mindre samtliga  beslut fattas enligt det strikt finansiella utan några känslomässiga eller nationella inslag i det hela, förarna är en handelsvara i F1, vars PR värde allt som oftast väger tyngre än deras körskicklighet, när man tar beslut som har en långtgående påverkan på deras framtida yrkesutövande.
 
Så, hur stora är Marcus chanser att i någon gång i framtiden åter igen inneha en racesits i F1?  Rätt så små dessvärre, men ingenting är omöjligt, Magnussen gjorde en lyckad comeback, Kvyat har chansen att göra det osv, så det är ändå viktigt för Marcus att bli kvar i F1 i rollen  som tredjeförare, man vet aldrig vad som kan hända. Mika Salo fick en gång i tiden chansen hos Ferrari när Schumacher skadade sig, så man ska aldrig säga aldrig, chansen för en comeback kan dyka upp när man minst anar det.
 
Det om Marcus öde, Alonso är en förare som aldrig tänker efter före utan skriker,gapar, och skäller ut folk utan eftertanke, något som nu tycks straffa sig när McLaren vill satsa även på Indy Car.  Honda fick ta emot mycket skit från Alonso, och säger sig inte vara det minsta intresserade av att förse McLaren med motorer för deras Indy Car satsning. Den gode spanjoren har blivit en dyr affär för McLaren på många olika sätt, hans tjänster kostar  mer än de smakar så att säga, och det är inte första gången, Alonsos skvallrande kostade Macken några hundra miljoner under hans första sejour med stallet,.konstigt att de aldrig lär sig hos McLaren, det är inte utan anledning de andra stallen tackar nej till Fernandos tjänster.
 
Det om F1, Niko Kari som har kört GP3 i år byter till F2, och kör redan i Ryssland under den kommande helgen. Det blir intressant att se hur han lyckas i F2, jag har velat se honom i en mer motorstark och större formel bil eftersom hans något brutala, attackbetonad körstil inte riktigt fungerar i GP3. Niko är snabb och duktig i trafik, men lider av den "nordiska sjukan" i form av svaga kvalresultat, och har en tendens köra slut på däcken alltför tidigt, kanske fungerar hans körstil bättre i F2, dock är inte MP motorsport som han kör för något toppstall i F2, men vem vet, kanske kan Niko ändå nå ett hyggligt resultat i Sochi.
 
 Dagens grid girl kommer fråm Hankook lägret ,som vill utmana Pirelli om rollen som däckleverantör i F1, inte mig emot, Pirelli har inte direkt rosat marknaden med sina oförutsägbara produkter.
 
Amen,..må Mackans återkomst till en racesits ske inom kort.        
 
 
    
 
 
       

Kommentarer :

#1: Marcus

Det var trist att Ericsson förlorade sin sits men som du skriver så finns alltid möjligheten att hoppa in om t ex Giovinazzi klantar sig. Om det nu är Ferrari som bestämmer i Sauber hur kommer då Kimis utvecklingsarbete att påverka bilen? Får han utveckla bilen som han vill eller kommer Sauber bara bli en testbil till Ferrari när de vill testa nya delar? Kimi verkar iaf inte blir fri från Ferraris gift.

Läste en lite rolig artikel av Palmer som tyckte att Kimi borde slutat för länge sen då han är för gammal och blir utklassad av sin stallkamrat. Häkkinen tycker dock att det är kul att Kimi fortsätter då han fortfarande har snabbheten i sig. Undrar vem man ska lyssna mest på :)

Svar: Ja, man ska aldrig ge upp, en ny chans kan dyka upp när man minst anar det. Kimi kommer nog ha fria händer hos Sauber, det ligger ju i Ferrari-AR intresse att Sauber-AR levererar för att bygga upp märkets status och PR-marknads värde.
Palmer är en bitter man som hade inget i F1 att göra, när pappans pengar tog slut åkte han ut huvudet före, Häka är nog mer kunnig om Kimis kvalitéer som förare.

Ha det bra Marcus.
Brandon Lee

skriven
#2: Ayrton Senna

Nu lägger jag ner F1. Sa upp viaplay idag.

Svar: Inte ska man ge upp så lätt, det kommer bättre tider lite längre fram.
Brandon Lee

skriven
#3: Janne

Joel var klart snabbare än Niko när dom körde tilsammans,
tycker det var jävligt tråkigt när han valde DTM i stället för
F2. Tycker också det är tråkigt att Marcus får lämna, men han har inte det där sista. Det har däremot Joel.
Nu får vi hoppas på Kimi o se vad han kan göra för stallet.
Ha de bra Brandon.

Svar: Konstigt beslut av Joel, nu harvar han runt i DTM och Niko får chansen i F2, vi får se vilken av grabbarna valde rätt. Marcus har inte det där lilla extra som tex Ronnie hade, duktig förare men inte en toppförare. Kimi kommer nog trivas bättre hos Sauber än han gjorde hos Ferrari, lite mer avslappnad atmosfär på samma sätt som det var hos Lotus. Ha det fint Janne.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Trist! Men 14 poäng på fem säsonger talar bilar till trots sitt tydliga språk. Jag håller med Flash i hans pod med Värmlands Folkblad att Marcus svaghet att inte kunna få med sig tillräckligt med fart ur kurvorna och kunna sätta det där supervarvet när det gäller som mest blev hans fall. Även om det ryktas om både mer hästkrafter och annat när CLC satt bakom ratten. Även teamet har tagit några felaktiga beslut under lopp som kostat men ändå vill jag hålla kvalen som den stora orsaken till resultaten. Racefart har funnits men vad hjälper det när man startar långt ner och även får problemen med den startpositionen som ett brev på posten. Marcus kommer nog mer till sin rätt i en serie där just ett jämnt bra racepace är viktigare än att kunna kvala till pole. Så tror jag men som du säger it aint over until the fat lady sings. Vi får avvakta och se hur början på 2019 ter sig innan vi helt kan skriva in Marcus i historieböckerna. Ha det gott. Magnus

Svar: Mackan saboterar sina kvalvarv redan in i kurvan och tappar för mycket i hastighet genom kurvan som resulterar till att han har ingen fart ut ur kurvan, må hända att han borde finslipa sin bromsteknik. Vi får väl hoppas på att Mackan gör en comeback till 2020 om inget annat, 2019 lär det handla annat än F1 för hans del. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#5: Corina

Vilka finisar 😊

skriven
#6: Franklin

Det var tydligen Kimi de valde istället för Marcus.
Giovinazzi tog Leclerc's plats (Alfa/Ferrari platsen)
Så det var nog enkelt val för Sauber.
Kimi med sin karisma, sponsorlockelse, erfarenhet och
racecraft som nog är bland de allra bästa i världen, alla tider.
Det är som att komma på fest där den ene har med sig mellanmjölk, och den andre kommer med Koskenkorva Foraged Vodka.
En no brainer.
Synd på Mackan bara, Kimi kunde nog visat honom lite sisu.
Tack för bästa bloggen

Svar: Sådan är F1, den enes död är den andras bröd ur racesits perspektiv.
Brandon Lee

skriven
#7: OK

Jag hade hoppats på Marcusson kvar i F1 son raceförare men är inte förvånad. Han har fått många chanser, gjort det ok men inte superbra enligt mig. Så en ganska naturlig följd även om han verkar ha haft stark uppbackning finansiellt.

Svar: Bra men inte bra nog?
Brandon Lee

skriven
#8: OK

Exakt men lite enklare uttryckt. :-)

skriven
#9: ThomasF

Felix klar för Indy!!!!!Yeah och Ganassi oxå!!Mackan gör kanon fp2 idag!!Hoppas han hamnar overthere med Alonso o kanske några fler från F1 iår.Dethär kan ju bli ganska bra iallafall?Ha D gött BL//Thomas

skriven
#10: Timo

Får ju många hugg nu emot av F1 intresserade jobbkompisar att det är pga dekande Kimi som vi nu förlorar enda svensken i F1.

Jo .jag hade ju gärna sett ME med Kimi i Sauber.. minns bara vars Kimi tog Lotus 2012. nästan mer spännande än se merc dominansen i toppen.

Har kommit 2/3 delar i boken om Kimi och kan allt rekommendera den.. den boken berättar allt om att det det inte var en dans på räkor för att hitta in i kungaklassen av tävlingar.

Kimi var bara född i farten

mvh // Timo


Svar: Hmm,.det var Mackans "plånbok" som tydligen tyckte att Kimi är ett bättre alternativ, vilket han givetvis är både i egenskap som förare och PR källa. Ha det Timo.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :