FLYING CIRCUS AND MONKEY BUSINESS

 
Det tog några år för Kimi att fullborda "mission impossible", det vill säga att få Ferraris välsignelse att få vinna ett race istället för att skänka bort det till Vettel, kul att Iceman fick vinna, men synd att han har varit tvungen att ge bort så mycket genom åren för tyskens räkning, dock var vinsten i Austin enligt Kimi själv "no big deal".
 
Ocon och Magnussen diskades efter racet, den förstnämnda på grund av ett för stort bränsleflöde, den sistnämnda på grund av  en för hög bränsleförbrukning, så Hartley slutade som nia och Ericsson som tia efter FIAs granskning av bränslesystemet.
 
Pirellis däck spelade åter igen den avgörande rollen i racet, mest på grund av att Pirelli beordrade teamen att höja däckstrycket bak till racehelgen, något som fungerade för vissa men inte andra, till exempel hade Mercedes uppenbara problem med greppet bak, Ferrari och RBR klarade sig bättre i det avseendet.  När däckstrycket höjs bak spelar det i händerna för piloter som kör med mer framända och kan leva med överstyrd, när däckslitaget ökar för samtliga gynnar det till exempel RBRs bil som har mer down force än andra, och kan därmed kompensera den sämre greppnivån från däcken med mer down force, det finns även rätt så stora skillnader på hur olika set av samma gummiblandning fungerar ute på banan eftersom Pirellis däck kvalitetsmässigt är av så skiftande karaktär.
 
Kimi gjorde en felfri insats liksom Verstappen, som på grund av det ovannämnda överläget i kraft av mer down force kunde med slitna däck hänga med i Ferraris och Mercedes tempo trots Renault PUs brist på hk.  Hamilton i sin tur visade åter igen, att om han inte har en perfekt balanserad bil med mycket grepp så vinner han inga race.  Vettel gjorde åter igen ett enkelt nybörjarmisstag och snurrade, det är uppenbart att tysken inte heller är en vinnare om han inte förfogar över ett överlägset material, den skyhöga nivån av down force hos RBR kamouflerade effektivt hans brister som förare, jag har sagt det förr och jag säger det igen, Vettel kommer aldrig vinna en VM titel i en Ferrari.
 
Bottas hade liknande problem med greppet som Hamilton, och hade dessutom redan från starten som uppgift att försöka hålla Vettel bakom sig men bromsade bort sig och tysken kunde smita förbi, Valtteri tog målflaggan som femma. Efter Bottas kom ingenting och mer av ingenting tills Hulkenberg dök upp minuten senare med stallkompisen Sainz några sekunder bakom sig, Ocon och Magnussen som korsade mållinjen som åtta och nia diskades, så de sista poängplatserna gick till Perez, Hartley och Ericsson, bra utdelning för den sistnämnda med tanke på hans mindre lyckade insats under kvalet.
 
Grosjean kramades lite med sin landsman Leclerc och belönades med en straffpoäng och tre platsers nedflyttning i nästa race i Mexico, båda två fick bryta racet liksom Ricciardo som gav sig på en oskyldig vägg med sina knytnävar i ren frustation, det tycks vara som så, att RBR starffar honom för hans svek på samma sätt som de gjorde med Vettel när de fick veta att tysken skulle lämna stallet.
 
Det om racet, hos Ferrari hade man plockat bort samtliga uppdateringar man hade skruvat dit under den senaste tiden, de tycks inte alls veta hur de ska kunna vidareutveckla Allisons designarv på ett framgångsrikt sätt. Det bådar inget gott för Ferraris del inför 2019, när bland annat den nya framvingen dyker upp och förändrar radikalt luftflödets väg från framvingen och vidare mot sidepodsen. Hos Ferrari skiljer sig luftflödets väg en hel del från konkurrenternas på grund av de höga fästpunkterna för framvagnsupphängningen, något som den nya framvingen kommer att mer eller mindre fullständigt sabotera. Det blir intressant att se hur och om de kommer att lyckas med att lösa problemet, Vettel är ingen bra testförare, Leclerc har nästan ingen erfarenhet alls som testförare, jag kan tänka mig att Ferrari ingenjörer kommer sakna Kimis färdigheter som test-utvecklingsförare.
 
Apropå Kimi, han säger att folk tycks inte riktig förstå hur nöjd han är med att börja hos Sauber nästa år, Kimi är nog som jag, han tycker om nya utmaningar, speciellt av den tekniska sorten som test och utvecklingsförare, det finns de som jagar VM titlar enbart på grund av bekräftelsebehov, dock inte Kimi som säger att man inte blir mer världsmästare av flera VM titlar, det kanske ligger något i det.
 
 
 
Mexico nästa med allt vad det innebär, hög höjd, turbon får jobba på heltid, bromsarna går varma liksom motorn, down force blir bristvara i den tunna luften, hur Pirellis däck kommer att fungera i Mexico är omöjligt att sia om i förväg, några kommer blir nöjda, andra missnöjda, mer om Mexicos GP längre fram i mån om tid och lust, just nu är det umgänget med vänner som prioriteras före bloggandet.
 
Apropå "flying circus and monkey business", på den gamla goda tiden strävade F1 bilarna framåt-uppåt, jag för min del skulle ha tagit flyget från Sverige till Texas-Austin  förra torsdag, biljetten var bokad, betalt och bekräftad med samtliga tidsangivelser, jag kom till flygplatsen i god tid bara för att upptäcka att alla tidsangivelser var felaktiga, planet hade redan lyft och jag blev kvar i Arlanda.  Nå väl, det byttes några mindre vänliga ord mellan mig och de som bar ansvaret för fadäsen, jag krävde ersättning för fadäsen och fick det, bokades sedan om till ett flyg på lördag, missade kvalet i Austin och anlände sedan lagom till en efterfest fram mot småtimmarna, något som i sin tur ledde till en bakishistoria som smakade suspensoar kryddad med hundskit när man vaknade lagom tid att ta sig till COTA för att kika på racet.
 
Dagens grid girl är glad och nöjd med Icemans insats, och hoppas på en upprepning av det redan i Mexico, forza Iceman, snurra Vettel.
 
Amen,..må alla sifferblinda luftskallar hos flygbolagen bli vingklippta.        
 
 
        
 
        
 
            

Kommentarer :

#1: Mårten

Äntligen fick han sin vinst, den satt långt inne, men bättre sent än aldrig. Hoppas sauber skrapar ihop fler poäng denna säsongen så finns det mer kapital för Kimi o co att jobba med nästa säsong. Tack för bloggen Brandon
Med vänlig hälsning, Mårten

Svar: Nästa säsong kommer nog bli mer intressant att följa för Kimi fans än det var under alla hans år hos Ferrari, en förare i "underdog" position är alltid kul att följa. Tack för din kommentar Mårten.
Brandon Lee

skriven
#2: 1014 Johansson

Gubben kan än!!

Svar: Alla gubbarna kan om dem vill, och om de säger att dem inte kan, så vill dem inte;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Jarmo

Hej, har följt bloggen ända från början men inte kommenterat.
Dock läst med stort intresse. Grattis Kimi, äntligen. Läste i en tidning lite statistik om poängen mellan Vettel och Kimi.
Senaste 11 tävlingar Vettel 155 Kimi 153
" 8 " " 105 " 105
" 6 " " 62 " 75
Ganska ok. av en som ska hjälpa sin stallkompis.

Svar: Bättre sent än aldrig;-) Vettel trivs inget vidare hos Ferrari, han pallar inte för kraven för att leverera en VM titel, det skulle inte förvåna mig om han lämnar Ferrari i slutet av nästa säsong. Ha det Jorma.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Kul att Kimi äntligen fick vinna och det gladde nog oss andra mer än han själv 😁 Att Kimi valde Sauber är nog inte så konstigt ändå då han helst vill bara med familjen och 6 det är bara 40 minuter från hans hem till Saubers HQ. Lägg till utmaningen och att han får göra mer som han vill så är det ett smart val.

Svar: Ha,.Kimi tar nästa år några podiums med Sauber samtidigt som Ferrari hamnar på dekis totalt;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

ANONYMUS
Härligt att vi äntligen fick se Kimi högst upp på pallen igen.När han äntligen fick chansen att köra på sina egna villkor så högg han direkt.Det var lite svettigt de sista varven när de närmade sig där bakom och Kimis däck hade rullat ett bra tag.Tycker detta var talande för det verkliga styrkeförhållandet inom Ferrari.De hade nog kunnat sparat många slantar om de satsat på Kimi istället för Seb och förmodligen nått bättre resultat.

Svar: Kimi varnade stallet "att inte strula till det igen" precis innan han kom in för att byta däck,.de lyssnade honom för en gängs skull,.kanske borde de göra det oftare;-)
Brandon Lee

skriven
#6: Jonas

Det känns ”härligt” när Vettel säger att ”de hade farten att vinna”. Vettel=Ferrari bekräftades ännu en gång.

skriven
#7: Jonas

Härligt när Vettel säger att ”de hade farten att vinna”. De vann ju, eller ja, någon bifigur i stallet vann ju men inte de, dvs Vettel. Vettel=Ferrari bekräftades ännu en gång och visade hur sorgligt s k racing betraktas där ute i världen. Men, jag är glad att stallordern uteblev den här gången åtminstone. Tack BL för trevlig och upplysande läsning.

Svar: Det är lätt att i efterhand berätta att man skulle ha kunnat vinna om om inte fanns,.grisar skulle kunna flyga om om inte fanns;-) Tack själv för din kommentar Jonas.
Brandon Lee

skriven
#8: Conny

Här kommer mitt första inlägg i din förträffliga blogg. Hur kommer det sig att Renault aldrig får till samma mäng kraft i sin PU? Det har pratats om lägre kraft nu i 10-15 år?

Svar: Tjena Conny, kul att du lämnar en kommentar. Renault kommer med en helt ny motor till nästa säsong, jag kan tänka mig att de kommer be hjälp av hybridspecialister på samma sätt som Merca och Ferrari har gjort, kanske till och med av samma företag. Renaults motorer innan hybrid eran var konkurrenskraftiga, Vettel tog ju fyra titlar med Renault motorer, det är hybrid biten som spökar för Renault. Ha det bra Conny.
Brandon Lee

skriven
#9: Rickard Smedberg

Skönt att Kimi äntligen fick till det. För att få lite spänning
i loppen borde man kanske införa tankning och bara låta
dom använda en av dom 3 sorterna av däck under
träningarna. För att sedan låta dom välja fritt som
nu under loppet och blanda fram och bakdäck
som dom vill.
Ha det gött i höstmörkret!

Svar: En stoppare dödar all spänning när snubbarna gubbkör för att komma i mål, det är som Bottas sa, man kör inte ens i närheten så fort man skulle kunna göra, trist för både förarna och publiken. Ha det du med,.om höstmörkret vet jag inte så mycket om just nu;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Stort grattis Kimi! Mycket fint kört. Här bevisades vad vi alla trott under lång tid. Även om han säger att det inte betyder något hade Kimi med rätt support varit en flerfaldig världsmästare. Även om du skriver att Lewis inte kan vinna med dessa förutsättningar vill jag ändå ge honom ros. Han lyckas hålla sig undan situationer och gör överlag väldigt få misstag. Precis motsatsen till Vettel. När Rosberg lyckades ta titeln i från honom levde han ett så otroligt dysfunktionellt liv att han direkt efteråt kände att det helt enkelt inte var värt det. Och då var Lewis bara ett motorrras från att ändå ta titeln. Vissa människor brukar få öknamnet Alexander Lukas (bla vår käre gamle sportkommentator Arne Hegerfors) för att de liksom bara glider runt också löser sig saker helt perfekt på de mest underliga sätt. Möjligtvis har det varit så för Lewis med under karriären men förmågan att alltid lyckas när det gäller och snart 5 vm titlar samt väldigt få egna avåkningar eller stora misstag talar ändå sitt tydliga språk. Han är väl värd sin femte titel. På tal om titlar vill jag avsluta som jag började. Grattis Kimi! Mycket fint kört. Du är nu förutom allt annat den mest framgångsrika F1 föraren i från Finland genom tiderna. Det är större än VM titlar det :).
Ha det gott. Magnus



Ä

Svar: Lewis är duktig, men hans svaga punkt är att han är riktigt snabb bara om bilen har perfekt balans, det har ingenting med set up att göra, utan med bilens karatär, Bottas är snabbare än Hamilton när uppdateringar inte fungerar för britten. Visst är Lewis värd en femte titel, men hans titlar har kommit från en perfekt balanserad bil, skulle han suttit i en RBR eller Ferrari så skulle titlarna uteblivit. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Det är rätt otroligt egentligen att Kimi har 221p, Vettel 276p.
Med tanke på att Kimi inte kört för fullt, inte haft full effekt alltid, inte varit prioriterad när det gäller strategi eller uppdateringar, fått parkera i garaget vid flera kval osv osv....
Vet inte men det känns som att Kimis vinst verkligen var uppskattad ute i världen och att F1-cirkusen på nåt sätt behövde den, vi hoppas på flera....tack för en nice blogg Brandon!

skriven
#12: OK

Det vore episkt om Kimi gick förbinVettel, men det är inte troligt. Hur som helst blir det stora skor för Leclerc att kliva in i - men jag tror att han har en lysande framtid. Den som lever får se...

skriven
#13: Patrik Jansson

Verkligen kul att Kimi vann igen :)! Vettel ja jag tror precis som du han vinner ingen titel i Ferrari verkar som att han inte kan leverera under press har ju gjort bort sig ett antal gånger nu senaste racen!? Ferari borde ha satsat på Kimi istället:)! Blir intressant att se Sauber nästa år hoppas Kimi kan ge dom ett lyft men är dom så dåliga då? Leclerc har ju ändå lyckats helt ok i år med deras bil och kanske blir den ännu bättre nästa år :)!?
Ha det Brandon kul att läsa din blogg som alltid !

Svar: Japp, inte en dag för tidigt;-) Jag tror att 2019 blir sista året för Vettel hos Ferrari, han lämnar stallet utan att ha tagit VM titeln. Kimi är mycket uppskattad bland ingenjörer på grund av sitt tekniska kunnande och feedback, jag tror att många kommer bli överraskade hur snabb Sauber blir nästa säsong. Tack för din kommentar Patrik.
Brandon Lee

skriven
#14: Spelwilly

Kan bli lite överraskningar denna helgen. Risk för regn och hög höjd talar för Verstappen. Tror dock att MB och Ferrari mörkar och ställer in bilarna för våta förhållanden därav sämre tider på FP1 och 2.

Svar: Newey aerodynamik regerar på 2000 meters höjd;-)
Brandon Lee

skriven
#15: Conny

Pratades inte om sämre effekt i Renault PU även då RBR vann sina fyra vm titlar?

Svar: Renaults förbränningsmotor har sällan eller aldrig saknat hk, nu är det hybrid biten som spökar så de får anlita specialisthjälp som alla andra. Ha det Conny.
Brandon Lee

skriven
#16: Flying finns

Grattis Lewis.....

Svar: Absolut,.grattis Lewis.
Brandon Lee

skriven
#17: ThomasF

Grattis Marcus,tyvärr får han inte lov att köra om Lerclerc😀Lite patriotisk kanske?HaD Brandon//Thomas

Svar: Omkörningsförbud är vardagsmat i F1 för många, kul att Mackan sa vad tänkte och kände utan några om och men. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :