ROCK OR ROLL PART 3

Lite kort om dagens övningar innan jag sticker ut för att ta en matbit och att ta tempen av Barcelonas nattliv i sällskap av,..eh, nevermind, man vet aldrig vem som smygläser här.
 
 
 
Jag använde samma "inspektionspunkter" idag som jag hade igår, kurva 3 och 9, kurva 5 och kombon 10-11, räcker mer än väl för att bilda en uppfattning om slagstyrkan hos de inblandade parterna.
Den dynamiska duon här ovan följer varandra som siamesiska tvillingar, inga som helst problem någonstans på banan, att Vettel sätter ett showvarv imponerar föga hos Mercedes, de är kapabla att göra 1,16 tider om de så önskar, motorstyrkan blir den avgörande punkten.
 
                                                                          &&&&&&&&&
 
                                                                    
 
RBR hör egentligen hemma i samma grupp som Ferrari och Mercedes, men eftersom Newey fortfarande laborerar med diverse aerobitar för att dels hitta den optimala aerobalans punkten, och dels för att ta reda på hur mycket rake årets bil orkar med, så märks det genom vissa kurvor, att RBR inte riktigt än orkar hålla samma optimala racelinje som duon här ovan, men när allvaret sätter igång i Australien så kommer RBR att hänga med lätt och ledigt om Renault PU räcker till.
 
                                                                        &&&&&&&&&
 
 
 
Nästa grupp består av duon Renault och McLaren, inte riktigt lika vassa ur aero-chassi aspekt som de tre ovannämnda genom mina "inspektionspunkter" , men starka kanditater som regelbunda poängplockare i år, med lite flyt kan även några podiums ligga inom räckhåll för båda två, dock inte som vinnare.
 
                                                                     &&&&&&&&&
 
 
 
Även om jag har separerat duon HAAS-TR från Renault- McLaren, så har de visat att de har kapacitet att vara med och kriga om poängplaceringar, båda två har skapat en bil med bra aerobalans, som klarar av både långsamma och snabba-medel snabba kurvor utan att rolla och tappa greppet, HAAS och TR är inte i nivå med de allra bästa, men bra nog att kämpa om poängplatser med Renault och McLaren.
 
                                                                    &&&&&&&&&
 
 
 
 
I den sista gruppen hittar man trion Sauber-FI-Williams, som inte ligger avskräckande långt efter mittfältet, alla tre har jobb kvar att göra i fråga om att hitta en bra aerobalans som fungerar genom kurvor av skiftande karaktär, idag märktes det tydligt att så var inte fallet för trion Sauber-FI-Williams.
Sauber och Williams har med sig en hel del uppdateringsbitar redan, FI väntar till premiären i Australien innan de tar i bruk sitt stora uppdateringspaket, det kan även hända, att man vid samma tillfälle presenterar stallets nya ägare om 200 miljon pund affären med Rich Energy blir verklighet, vore kul om Red Bull får lite konkurrens inom läskeblask sponsring.
 
 
Jag brukar inte ta med såna här meningslösa varvtidsjämförelser, men kanske roar det någon av er, dock ska man hålla i minnet, att bra varvtider i Barcelona inte betyder så mycket, än mindre meningslösa "race simulationer". Det är ju inte som så, att man tankar fullt och kör två timmar, utan man simulerar olika skeden av racet med varierande bränslemängder, och med olika gummiblandningar med däck som har rullat ett varierande antal varv, det skiljer inte flera sekunder per varv mellan stallen med samma bränslemängd och med samma däck som några F1 fans tycks tro.
 
 
Dagens grid girl har blivit ersatt med den här grid gubben, som klämde ur sig följande svar när en journalist ställde frågor i grid girl affären.
 
"It´s a stupid problem and i have more important matters in my life to discuss than grid girls. I´m sorry that there´s been so much talk about this kind of bullshit"
 
Snacka om att vara arrogant och nedlåtande gentemot grid girls, den här lille isterbukens Napoleon komplex blir alltmer tydlig för varje år som går,.sånt är livet när den intellektuella impotensen tar över.
 
Amen,.må djävulen ta alla arroganta, hjärtlösa knubbisar med bekräftelsebehov och reptilhjärna.     
 
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: anon

Tack för en intressant analys som vanligt.

Svar: Tack själv.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Nice men fina välmatade inlägg som vanligt!
Tänker på Halo, hur har de löst störningarna i luftflödet som orsakas av halot, och blir inte kylningen lidande av att luften studsar på halot?
Ha det gott

Svar: Nä, det är mest vikten som spökar, man får ju hänga dit winglets som styr luftflödet åt rätt riktning, kylare ligger nere vid sidepodsen.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Intressanta analyser som vanligt, men kanske inte så upplyftande med svenska ögon sett.Men å andra sidan sett så säger ju Sauber själva att man inte kan räkna med några större bedrifter redan denna säsongen.Så man får väl bara hoppas att ME kan prestera så pass att han finns kvar nästa säsong.
För övrigt så tillhör jag väl inte de som brukar kommentera
Gridgirlsen men tycker nog ändå att att din senaste hade det där "lilla extra".

Svar: Det tar ju några säsonger att bygga upp ett stall, det är alla inblandade medvetna om, jag tror att Mackan får hänga med även 2019 eftersom det hela handlar om en långsiktig satsning. "Lilla extra" får inte vara med en gång till, "hen" är för snygg för det;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finn

Jajaja....hur såg Kimi ut i kurvorna då???
Han måste vinna nu i australien för att inte bli shotgun.
Eller vad tror du o allsmäktiga Fettan guru...

Svar: Det såg bra ut, men Ferrari snubbarna kommer verkligen få slita hårt för att slå Mercedes duon, Bottas var kusligt snabb med medium däcken.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :