Bilderna här ovan visar detaljerna kring Ferraris diffuser, den översta bilden är från årets bil, den nedersta från fjolårets, den vita pilen pekar på en nyhet med årets bil, en tunnel som löper på båda sidorna av växellådan, en nymodighet som fick konkurrenterna att höja på ögonbrynen, och börja prata om en återkomst av dubbeldiffusern.
Så är inte givetvis fallet, men idéen bakom Ferraris design påminner till en viss del idéen bakom dubbeldiffusern, det vill säga skapa mer downforce från diffusern med effektivare styrning av luftflödet.
Årets bil har 128 mm längre hjulbas, motorn och växellådan har flyttats framåt till förmån för en smalare design av bakändan för att skapa bättre aerobalans genom snabba, svepande kurvor, sidepodsen är längre osv, allt detta för att komma ikapp Mercedes på snabba banor, och samtidigt kunna behålla bilens utsökta prestanda på långsamma banor.
Det tycks vara som så, att årets Ferrari är lika varsam med mjuka gummiblandningar som fjolårets, samtidigt som Mercedes tycks ha samma problem med mjukare gummiblandningar som ifjol. Även om de inte körde alls med hypermjuka i Barcelona, så hade Mercedes en del blistering med de mjukare gummiblandningar, dvs, gummiblandningen som ligger närmast stommen överhettade, släppte från stommen så att det bildades luftfickor mellan stommen och gummimassan, ett kedjereaktion som färdas genom gummimassan upp till slitytan där den blir synlig i form av "bubblor", och leder till brist på grepp.
Mercedes styrka ligger i hur bilen hanterar de hårdare gummiblandningar, samt i bilens fenomenala balans genom snabba-medel snabba kurvor, det är på dessa områden Ferrari måste förbättra sig om de vill slåss om VM titeln, årets designkoncept är riktad för att åstadkomma just det, dock kan det bli Pirellis val av gummiblandningar som kommer att avgöra det hela, frågan är vilka vill Pirelli se som vinnare, de sitter ju med all nödvändig data som behövs för att avgöra kampen om VM titeln på egen hand.
Som ni alla säkert redan vet, så är antalet av PU i år begränsad till tre, något som kommer leda till, att flera av teamen kommer att ta "taktiska bestraffningar" på utvalda banor för att få flera motorer i cirkulation, tre motorer för en hel säsong är inte mycket, i slutet av 80-början av 90 talet hade man tillgång till tre nya motorer för varje racehelg, och det utan att någon klagade över för höga kostnader på grund av det, allt var inte bättre förr, men det kan hända att det fanns mer pengar i F1 på den tiden.
Apropå motorer, jag lyssnade noga på hur Ferraris PU lät jämfört med HAAS dito i Barcelona, det fanns en skillnad, kan hända att Ferrari själv körde med fjolårets PU, och lät HAAS testa årets, de har gjort så tidigare, Kimis utlåtande att de kunde ha kört snabbare än de gjorde kan vara en fingervisning om det.
Det om F1, både Kimi och Sebastian har ställt sig kön bland köphungriga som vill komma över ett exemplar av nya Ferrari 488 Pista, kan det tänkas att herrarna kan räkna med en personalrabatt av tredje graden, Alonso fick en sprillans ny McLaren som present av sitt stall, för mig verkar det lite konstigt om Kimi och Sebastian måste både köa och betala för sina leksaker. En tänkbar köpare från Sverige måste vara Per Gessle, han brukar ju alltid köpa när något nytt dyker upp från Maranello, jag hoppas att snubben är bra nog bakom ratten för att klara av alla Ferrari hk, ett antal popstjärnor har satt sina leksaker på stenmurar och på lyktstolpar när de har gasat lite för mycket.
Jag har vandrat runt här i Bari för att försöka bilda en uppfattning om stadens puls, det tycks finnas många studenter här som festar, super och knullar som pilska kaniner,.ack dem ljuvliga studentåren, ibland hade man faktiskt till och med lite tid över för att studera, om än inte alltför ofta eftersom festandet, supandet och knullandet prioriterades åt det grövsta som sig bör. Så, vad gör man numera när man inte längre studerar? Tja, man festar, super och knullar och går i bibelskolan förstås nu när det finns inga andra studier som kan störa dagordningen.
Allt var inte bättre förr, men en del var det, dagens grid girl är Pirellis calender girl från 1986,.men vem är föraren?
Amen,..må gamla, goda tider vara med er.
Hur ser du på problemet med ferraris PU, som ser ut att dra mer olja en de andra?