AND THE WINNER IS

 
 
Bilderna här ovan visar detaljerna kring Ferraris diffuser, den översta bilden är från årets bil, den nedersta från fjolårets, den vita pilen pekar på en nyhet med årets bil, en tunnel som löper på båda sidorna av växellådan, en nymodighet som fick konkurrenterna att höja på ögonbrynen, och börja prata om en återkomst av dubbeldiffusern.
 
Så är inte givetvis fallet, men idéen bakom Ferraris design  påminner till en viss del idéen bakom dubbeldiffusern, det vill säga skapa mer downforce från diffusern med effektivare styrning av luftflödet.
Årets bil har 128 mm längre hjulbas, motorn och växellådan har flyttats framåt till förmån för en smalare design av bakändan för att skapa bättre aerobalans genom snabba, svepande kurvor, sidepodsen är längre osv, allt detta för att komma ikapp Mercedes på snabba banor, och samtidigt kunna behålla bilens utsökta prestanda på långsamma banor.
 
Det tycks vara som så, att årets Ferrari är lika varsam med mjuka gummiblandningar som fjolårets, samtidigt som Mercedes tycks ha samma problem med mjukare gummiblandningar som ifjol. Även om de inte körde alls med hypermjuka i Barcelona, så hade Mercedes  en del blistering med de mjukare gummiblandningar, dvs, gummiblandningen som ligger närmast stommen  överhettade, släppte från stommen så att det bildades luftfickor mellan stommen och gummimassan, ett kedjereaktion  som färdas genom gummimassan upp till slitytan där den blir synlig i form av "bubblor", och leder till brist på grepp.
 
Mercedes styrka ligger i hur bilen hanterar de hårdare gummiblandningar, samt i bilens fenomenala balans genom snabba-medel snabba kurvor, det är på dessa områden Ferrari måste förbättra sig om de vill slåss om VM titeln, årets designkoncept är riktad för att åstadkomma just det, dock kan det bli Pirellis val av gummiblandningar som kommer att avgöra det hela, frågan är vilka vill Pirelli se som vinnare, de sitter ju med all nödvändig data som behövs för att avgöra kampen om VM titeln på egen hand.
 
Som ni alla säkert redan vet, så är antalet av PU i år begränsad till tre, något som kommer leda till, att flera av teamen kommer att ta "taktiska bestraffningar" på utvalda banor för att få flera motorer i cirkulation, tre motorer för en hel säsong är inte mycket, i slutet av 80-början av 90 talet hade man tillgång till tre nya motorer för varje racehelg, och det utan att någon klagade över för höga kostnader på grund av det, allt var inte bättre förr, men det kan hända att det fanns mer pengar i F1 på den tiden.
 
Apropå motorer, jag lyssnade noga på hur Ferraris PU lät jämfört med HAAS dito i Barcelona, det fanns en skillnad, kan hända att Ferrari själv körde med fjolårets PU, och lät HAAS testa årets, de har gjort så tidigare, Kimis utlåtande att de kunde ha kört snabbare än de gjorde kan vara en fingervisning om det.
 
Det om F1, både Kimi och Sebastian har ställt sig kön bland köphungriga som vill komma över ett exemplar av nya Ferrari 488 Pista, kan det tänkas att herrarna kan räkna med en personalrabatt av tredje graden, Alonso fick en sprillans ny McLaren som present av sitt stall, för mig verkar det lite konstigt om Kimi och Sebastian måste både köa och betala för sina leksaker. En tänkbar köpare från Sverige måste vara Per Gessle, han brukar ju alltid köpa när något nytt dyker upp från Maranello, jag hoppas att snubben är bra nog bakom ratten för att klara av alla Ferrari hk, ett antal popstjärnor har satt sina leksaker på stenmurar och på lyktstolpar när de har gasat lite för mycket.
 
 
Jag har vandrat runt här i Bari för att försöka bilda en uppfattning om stadens puls, det tycks finnas många studenter här som festar, super och knullar som pilska kaniner,.ack dem ljuvliga studentåren, ibland hade man faktiskt till och med lite tid över för att studera, om än inte alltför ofta eftersom festandet, supandet och knullandet prioriterades åt det grövsta som sig bör. Så, vad gör man numera när man inte längre studerar? Tja, man festar, super och knullar och går i bibelskolan förstås nu när det finns inga andra studier som kan störa dagordningen. 
Allt var inte bättre förr, men en del var det, dagens grid girl är Pirellis calender girl från 1986,.men vem är föraren?
 
Amen,..må gamla, goda tider vara med er.      
 
 
           
 
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: ironman

Hur ser du på problemet med ferraris PU, som ser ut att dra mer olja en de andra?

Svar: Det är ett problem som inte existerar, röken kommer ur vevhusventilation.
Brandon Lee

skriven
#2: Callahan

Tycker det finns tveksamheter runt Ferrari PU med bränsletörst och oljerök. Får hoppas det var en fjolårsmaskin. Kan föraren vara René Arnoux?

Svar: Bränsletörsten vet man ännu så länge ingenting gällande årets motor, oljeröken kommer från vevhusventilationen, man blåser ut den mängden olja som inte är tillåtet att förbrännas. Jag tror att föraren är Derek Warwick.
Brandon Lee

skriven
#3: Göran

Hej,
Japp, jag tror också att det är René Arnoux i en Ligier-Renault
Häls
Göran

Svar: Pirelli fuskade lite med bilden, den fotades 1986, men bilen är några år äldre, en Toleman-Hart som rattades av Derek Warwick, Ligier hade inte Candy som sponsor.
Brandon Lee

skriven
#4: Janne

Det är det som är skrämmande att Pirelli bestämmer vilka hårdheter som det ska köras på. Vill de att Mercedes ska vinna väljer de hårdare varianter. De skulle vara fritt från stallen sida och välja hårdheter. Väljer man för mjuka kan det skita sig, men lika för alla.
Pirellitjejen var ok...

Svar: Sånt är livet i F1, det är inte alltid den bästa som vinner, utan den som ges bästa förutsättningar att vinna.
Brandon Lee

skriven
#5: göran

Dom e fula på Pirelli, finta så.... :-)
Annan lack bara, bilen är årgång 1984.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toleman#/media/File:Toleman_TG184.jpg
häls Göran

skriven
#6: Goce

Kan det vara Bernie som har lånat Jacques V, xl-overall ocH Ace Frehleys boots?En lurig typ

Svar: Ha ha, Bernie är så liten att han skulle försvinna i overall av normalstorlek.
Brandon Lee

skriven
#7: Marcus

Att de har satt max 3 motorer för en hel säsong är för mig obegripligt men det är mycket inom F1 som är just obegripligt. Finurligt av Ferrari om Haas får testa deras nya motor men hur mycket vinner de egentligen på det?

Svar: Tja, man slipper dålig publicitet själv om motorn inte håller, men det är rätt så vanligt att man låter satelitstallen testa uppdaterade motorer, det är inte bara Ferrari som gör så.
Brandon Lee

skriven
#8: Nico

1985 körde Philippe Streiff en (bl a) Candy Sponsrad Ligier. Om jag inte minns fel sportade han nummer 25 dessutom. Så om det är 1986 års kalender är det min "gissning". Även om jag känner mig ganska säker.
Candy hade några enstaka år ihop med Ligier.
Jag tror inte jag har hoppats så mycket på något team som jag gjorde med Ligier. Det var mina favoriter, fräcka bilar också.

Svar: Japp, men Ligier hade en Gitanes logga på noskonen som tycks saknas på bilen som bilden föreställer, därav att jag misstänkte att de använde en gammal Toleman Hart istället när de fotade, fan vet, jag får ringa dem och fråga;-) Ligier fick aldrig riktig flyt med sin bil, lite samma missflyt som Toyota hade, det är inte helt lätt att lyckas i F1. Ha det Nico.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :