Österrikes GP på Red Bull Ring blev en Pirelli show i negativ bemärkelse, när den oväntad höga asfalt temperaturen förvandlade racet till ett lotteri, på gott och ont beronde på vem man frågar.
Verstappen har lärt sig av sina misstag och skötte sig utan anmärkning, han är duktig att ta hand om däcken, Ricciardo ligger en bit efter i det avseendet.
Ferrari har en bil som är snäll mot däcken, och i Kimi en förare som kan dra nytta av det, när han får göra sitt jobb utan stallorder har Kimi inga problem med att hålla Vettel bakom sig. Det tycks som så, att Ferraris stall ledning nu äntligen begriper, att man inte kan vinna konstruktörstiteln om man systematisk använder den ena föraren som en bromskloss ute på banan för att gynna den andra. Om stallet hade skött sitt på rätt sätt, så skulle Kimi ha varit med och kämpat om årets titel. Han missade minst 30-35 poäng när stallet gjorde bort sig i två race, något som tycks ha varit svårt att ta in för vissa så kallade F1 journalister och ett antal enfaldiga fans, som enögt har stirrat sig blinda på poängskillnaden mellan Kimi och Sebastian utan att reflektera över orsaken till det. Samma journalister och fans tycks även ha problem med att begripa hur förarnas race styrs från depån, det är inte föraren som bestämmer vilka varvtider han ska hålla under olika skeden av racet, utan depåpersonalen som ger direktiv om när man ska spara bränsle och däck, och när det är fritt fram att attackera.
HAAS duon Grosjean-Magnussen gjorde ett utmärkt jobb och kammade hem många värdefulla poäng åt sitt stall, Perez och Ocon gjorde det samma, och Alonso som startade från depån krigade sig upp till en åttonde plats i mål.
Leclerc tog åter igen poäng, och Marcus tog revansch på sig själv efter sitt misslyckade kval, och knep den sista poängen. Jag har kikat lite extra på Leclerc, och kan inte se någon ny Senna i honom, utan en ny Hulkenberg. Nico tog på samma sätt F3 Europa titeln och GP2 dito på första försöket som Charles har gjort i GP3 och F2. Nico har alltid varit bra i kval och även i race, men bara fram till ingenmanslandet mellan toppförarna och mittfältet, han är en riktig bra förare men inte en toppförare, när det verkligen gäller så kommer små misstagen, precis på samma sätt som det gör för Leclerc.
Diverse hobbyjournalister har gjort gällande, att Leclerc redan är en värdig ersättare för Kimi, jag håller inte alls med om det, pressen på förare hos Ferrari är omänskligt skoningslös, Leclerc behöver minst ett år till för visa och bevisa att han är snabb nog och pallar för trycket , han gjorde ett antal enkla misstag i Österrike som visade att han har mycket kvar att lära.
Mercedes hade ingen lycka med sig i Österrike, deras bilar hade låst radarn på seriesjälvmördare mode, och eliminerade sig från racet utan yttre påverkan. Bottas sa efter racet, att han inte ville yttra sig på finska hur det kändes för honom när bilens hydraulik gav upp, jag kan göra det åt Valtteri: "VITTU SAATANA PERKELE"!, det är synd om Valtteri, utan all otur skulle även han vara med och fajtas om titeln. Lewis hade problem med blistering innan även han tvingades bryta med tekniska problem, det är märkligt hur lätt Pirellis däck gav upp. Blistering uppstår när gummimassan närmast stommen överhettar, och släpper greppet från stommen så att det bildas små luftfickor som orsakar en kedjereaktion i gummimassan som når ända upp till slitytan med minskad greppnivå som följd.
Det om Österrikes GP, Brittiska öarna och Silverstone nästa, en helt annorlunda bana som verkligen testar bilarnas balans och aeropaket. Lastförskjutningarna genom partiet Maggots-Becketts-Chapel är inte att leka med om balansen och greppet saknas, bilen får svårt att hantera kursförändringar, börjar rolla och släpper in oönskad luft under golvet, greppet försvinner och man tvingas lyfta av.
Det blir spännande att se hur Ferraris bil med den långa hjulbasen fungerar genom det ovannämnda bansektionen, en bil med lång hjulbas reagerar inte lika kvickt på kursförändringar som en med kort hjulbas, men är mer stabil genom höghastighets kurvor och på rakor, det finns lite av varje på Silverstone, en bana som uppskattas av både förare och av fansen.
Väderprognoser siar om höga temperaturer, kring 28-29 grader under racehelgen, risk för regnskurar finns under fredag-lördag, vädret brukar slå om snabbt i Silverstone, så mycket kan ännu hända fram till helgen, dock lär värmen finnas på plats oavsett om det regnar eller inte.
Soft regerar, frågan är om gummiblandningen pallar för värmen utan att blistering uppstår igen, det är höga sidobelastningar på Silverstone, så det återstår att se vilken gummiblandning blir vinnaren på SS.
Dagens grid girl är helt övertygad om att det blir sol i Silverstone, även jag tar med mig solglasögonen till SS, det blir kul att träffa gamla polare och följa racet på plats.
Amen,..må solen skina över Silverstone.
Vad tror du. Kommer det bli så att både Seb och Rai kommer få att kriga fritt resten av säsongen? En fråga till. Det kändes som om Kimi började jaga Ver lite väl sent. Var man orolig för såsen samt eller däcken?