PIRELLI RUBBER LOTTERY

 
 
Österrikes GP på Red Bull Ring blev en Pirelli show i negativ bemärkelse, när den oväntad höga asfalt temperaturen förvandlade racet till ett lotteri, på gott och ont beronde på vem man frågar. 
 
Verstappen har lärt sig av sina misstag och skötte sig utan anmärkning, han är duktig att ta hand om däcken, Ricciardo ligger en bit efter i det avseendet. 
 
 
Ferrari har en bil som är snäll mot däcken, och i Kimi en förare som kan dra nytta av det, när han får göra sitt jobb utan stallorder har Kimi inga problem med att hålla Vettel bakom sig.  Det tycks som så, att Ferraris stall ledning nu äntligen begriper, att man inte kan vinna konstruktörstiteln om man systematisk använder den ena föraren som en bromskloss ute på banan för att gynna den andra.  Om stallet hade skött sitt på rätt sätt, så skulle Kimi ha varit med och kämpat om årets titel. Han missade minst 30-35 poäng när stallet gjorde bort sig i två race, något som tycks ha varit svårt att ta in för vissa så kallade F1 journalister och ett antal enfaldiga fans, som enögt har stirrat sig blinda på poängskillnaden mellan Kimi och Sebastian utan att reflektera över orsaken till det. Samma journalister och fans tycks även ha problem med att begripa hur förarnas race styrs från depån, det är inte föraren som bestämmer vilka varvtider han ska hålla under olika skeden av racet, utan depåpersonalen som ger direktiv om när man ska spara bränsle och däck, och när det är fritt fram att attackera. 
 
HAAS duon Grosjean-Magnussen gjorde ett utmärkt jobb och kammade hem många värdefulla poäng åt sitt stall, Perez och Ocon gjorde det samma, och Alonso som startade från depån krigade sig upp till en åttonde plats i mål.  
 
 
Leclerc tog åter igen poäng, och Marcus tog revansch på sig själv efter sitt misslyckade kval, och knep den sista poängen. Jag har kikat lite extra på Leclerc, och kan inte se någon ny Senna i honom, utan en ny Hulkenberg.  Nico tog på samma sätt F3 Europa titeln och GP2 dito på första försöket som Charles har gjort i GP3 och F2. Nico har alltid varit bra i kval och även i race, men bara fram till ingenmanslandet mellan toppförarna och mittfältet, han är en riktig bra förare men inte en toppförare, när det verkligen gäller så kommer små misstagen, precis på samma sätt som det gör för Leclerc.
Diverse hobbyjournalister har gjort gällande, att Leclerc redan är en värdig ersättare för Kimi, jag håller inte alls med om det, pressen på förare hos Ferrari är omänskligt skoningslös, Leclerc behöver minst ett år till för visa och bevisa att han är snabb nog och pallar för trycket , han gjorde ett antal enkla misstag i Österrike som visade att han har mycket kvar att lära.
 
Mercedes hade ingen lycka med sig i Österrike, deras bilar hade låst radarn på seriesjälvmördare mode, och eliminerade sig från racet utan yttre påverkan.  Bottas sa efter racet, att han inte ville yttra sig på finska hur det kändes för honom när bilens hydraulik gav upp, jag kan göra det åt Valtteri: "VITTU SAATANA PERKELE"!, det är synd om Valtteri, utan all otur skulle även han vara med och fajtas om titeln.  Lewis hade problem med blistering innan även han tvingades bryta med tekniska problem, det är märkligt hur lätt Pirellis däck gav upp. Blistering uppstår när gummimassan närmast stommen överhettar, och släpper greppet  från stommen så att det bildas små luftfickor som orsakar en kedjereaktion i gummimassan som når ända upp till slitytan med minskad greppnivå som följd.
 
 
 
 
Det om Österrikes GP, Brittiska öarna och Silverstone nästa, en helt annorlunda bana som verkligen testar bilarnas balans och aeropaket. Lastförskjutningarna genom partiet Maggots-Becketts-Chapel är inte att leka med om balansen och greppet saknas, bilen får svårt att hantera kursförändringar, börjar rolla och släpper in oönskad luft under golvet, greppet försvinner och man tvingas lyfta av.
Det blir spännande att se hur Ferraris bil med den  långa hjulbasen fungerar genom det ovannämnda bansektionen, en bil med lång hjulbas reagerar inte lika kvickt på kursförändringar som en med kort hjulbas, men är mer stabil genom höghastighets kurvor och på rakor, det finns lite av varje på Silverstone, en bana som uppskattas av både förare och av fansen.
 
Väderprognoser siar om höga temperaturer, kring 28-29 grader under racehelgen, risk för regnskurar finns under fredag-lördag, vädret brukar slå om snabbt i Silverstone, så mycket kan ännu hända fram till  helgen, dock lär värmen finnas på plats oavsett om det regnar eller inte.
 
Soft regerar, frågan är om gummiblandningen pallar för värmen utan att blistering uppstår igen, det är höga sidobelastningar på Silverstone, så det återstår att se vilken gummiblandning blir vinnaren på SS.
 
Dagens grid girl är helt övertygad om att det blir sol i Silverstone, även jag tar med mig solglasögonen till SS, det blir kul att träffa gamla polare och följa racet på plats.
 
Amen,..må solen skina över Silverstone.    
 
         
 
        
 
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: Anonym

Vad tror du. Kommer det bli så att både Seb och Rai kommer få att kriga fritt resten av säsongen? En fråga till. Det kändes som om Kimi började jaga Ver lite väl sent. Var man orolig för såsen samt eller däcken?

Svar: Både och,.dock är Ferrari spisen rätt så törstig, om Kimi hade haft fritt fram att köra för fullt tidigare, så hade han lätt kommit ikapp Max.
Brandon Lee

skriven
#2: Mika-fan

Max körde väl på Kimi och vann position på detta. Det utreddes t o m av domarna, men som vanligt blev mongo-max friad.

Svar: Det var bara en vanlig race incident, skickligt av båda att hålla sig kvar på banan.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Men Brandon Vad är det du säger ?
Skulle det finnas stallorder i kvalet mellan Vetel o Kimi !
Köper inte det riktigt .. Gillar bloggen men koncentrera dig lite

Svar: Jag ber om ursäkt, dumt av mig, självklart finns det inga stallorder hos Ferrari, har aldrig varit,.dumma mig;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Pirellis lotteri har iaf i de två senaste loppen gjort det intressantare att se loppen. Vet inte vilken däcklösning som är den bästa men kanske borde de låta teamen välja själva vilken hårdhet de vill köra på för att maximera prestandan.

I vilket fall som helst så var det trevligt att se Kimi på pallen igen och att han inte behövde släppa Seb förbi sig. Vi får hoppas på fler liknande resultat så kanske Kimi kan blanda sig in i VM titeln igen.

Svar: Japp, när Pirelli gör fel så gör dem rätt;-)
Brandon Lee

skriven
#5: F1 One

Tror Kimis prestanda varit betydligt "sämre" i racet mot slutet och Vettel susat förbi om Lewis varit kvar i racet särskilt om han varit framför Kimi, även i Ferrari vill man inte göra det helt uppenbara när skillnaden i poäng inte var så stor.

Svar: Det kan vara också som Arrivabene sa, "Man kan säga till Kimi vad ska han göra, men det är meningslöst eftersom Kimi i alla fall gör som han själv vill".
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Hoppas tetrapac pojken blir sidsteppad nästa säsong,bara för att få se reaktionerna på Jannes me hyllningsblogg

Svar: Jannes blogg kommer tvärdö när Mackan försvinner, hans bloggbesökare är inte intresserade av F1, utan av nationalistisk yra.
Brandon Lee

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
Satt och tittade på åttondelsfinalen i VM-fotbollen.Kom att tänka på en diskussion jag hade med arbetskamraterna som lever för fotboll medans jag gillar Formel 1.Ett ständigt tjat om att F1 bara är en matrialsport.Påpekade att i fotboll så är det ju bollen som är matrialet, och undrade hur många åskådare det hade blivit om de skulle spela utan boll.Jag menar,tänk er 22 spelare som bara irrar omkring i 1 1/2 timma på planen utan något matrial att hantera.Måste ju vara otroligt spännande.Av någon anledning så blev det därefter väldigt tyst.

Svar: Man borde ge alla snubbar en egen boll att leka med, för mig är fotboll något oändligt tråkigt pillande.
Brandon Lee

skriven
#8: OK

Skönt med spänningen tillbaka! Lyckades med konstatycket att förutspå allt precis fel inför racet med att Merca skulle döda mästerskapen. Synd bara att Kimi inte fick bättre utdelning på starten...

Svar: Merca dödade sig själv istället med seriesjälvmördare teknik;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :