LUCKY NUMBER 7

 
Shanghai International Circuit har den längsta flygrakan av samtliga banor som ingår i F1 serien, och inbromsningen till hårnålskurvan blir därefter. Om man saknar traction ut ur kurvan som leder till rakan, så blir man passerad redan innan man är framme vid hårnålskurvan. Det är inte helt lätt att hitta den rätta bromspunkten i slutet av rakan, det händer rätt så ofta att man bromsar för tidigt eller för sent, och öppnar därmed för ett omkörningsförsök för dem som ligger bakom.
 
Den första kurvan efter målrakan kräver ett samspel av den högre skolan mellan gas och broms och en välbalanserad bil, en blind apex lockar  till alternativa spårval om man har en bil som inte rollar, och behåller greppet på en konstant nivå fram till utgången av kurvan.  På grund av den ovannämnda flygrakan kan man inte köra med alltför mycket vinge trots det, att banans kurvpartier egentligen förutsätter att man  gör det, så set up blir en kompromisslösning  mellan grepp och topphastighet, med andra ord, det är inte lätt att hitta rätt med inställningar på SIC. 
 
De allra flesta satsar på ultrasoft förutom Mercedes duon, den lägre ban och lufttemperaturen jämfört med Bahrain passar bättre för Mercan, och ger dem chansen att briljera med de hårdare gummiblandningar.  Ferrari måste ta den mjukare linjen med en bil som trivs bättre i högre temperaturer, RBR har en bil som kan ta igen det som de förlorar på rakorna genom banans kurvpartier, bakom de tre stora blir kampen stenhård om  poängplaceringar, det är dagsformen och förmågan att hitta rätt med inställningar som kommer att avgöra det hela.
 
Asfalten på SIC har lägre greppnivå än den i Bahrain, och därmed även lägre däckslitage ur den aspekten, dock är  belastningen på däcken högre än i Bahrain vilket förutsätter bra mekanisk grepp eftersom man kör med relativt lite vinge genom kurvpartier. Det blir intressant att följa om till exempel Williams kan göra bättre ifrån sig, deras bil fungerar ok med de hårdare gummiblandningar, men tappar i varvtid med de mjuka. Det kan hända, att  Paddy Lowe har försökt skapa en Merca kopia ur vissa aspekt utan att lyckas med det ,eftersom Williams har en så bedrövligt dålig aerobalans, det är dumt att ge sig in på svårhanterliga designkoncept om man saknar finansiella muskler för att genomföra det hela på ett framgångsrik sätt.
 
Sjuan är ett lyckonummer i Kina, vi får väl hoppas på att det även stämmer för Kimis del, nu får det vara nog med alla klanterier från Ferraris sida ,så att även Kimi kan ge tummen upp efter målgång, Forza Iceman.
 
Dagens grid girls rockar fett, fattas bara annat när man kommer från rockstar gänget.
 
Amen,..må lucky number 7 vara med Iceman och med er.       
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej,

Tack för en fantastisk bra blogg! ha det gött!!

Svar: Tack själv för din kommentar, och ha det bra du med.
Brandon Lee

skriven
#2: 1014johansson

Kimis nytändning som blomman uttryckte det beror ju snarare på att bilen tyngdpunkt ligger längre fram i år och inte att kimi skulle vara mer motiverad som de verka tror.

Svar: Ja, årets bil passar Kimi bättre än fjolårets, Kimi är alltid motiverat, dock har han inte alltid haft en bil bra nog att kunna visa det.
Brandon Lee

skriven
#3: Classe P

Ja nu håller vi tummarna för Kimi. Bahrain var ett tråkigt race i söndags. Som tur var så levererade MotoGp riktigt bra race när det väl var igång. Bra tätstrid och en Marquez som var ”ur position”. Bra grid girls som vanligt, energidricka-företagen levererar!

Svar: Det har varit bra fart på Iceman idag, nu återstår bara att han får fria tyglar av Ferrari, och slipper agera hjälpryttare åt Vettel. Moto GP levererar alltid, och det gör grid girls med. Ha det fint Classe.
Brandon Lee

skriven
#4: Rickard Smedberg

Tjena! För att motverka att depåpersonalen jobbar under extrem stress under ett däcksbyte, skulle det inte gå att införa
en minimumtid på 5sek. Då blir det ju lika för alla och stallen slipper att jaga hundradelar av personalen. Nu är V2:an igång
och första turen är avklarad.
Ha det bra

Svar: Jag tycker att det skulle vara en bra ide, men då skulle till exempel försvinna chansen att göra en "undercut" , så något sådant lär inte tas i bruk.Det är en jävligt skön känsla på våren när man tar ut sin tvåhjuling för första gången, njut av hojen på vår vägar Rickard. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Wow! Hade aldrig trott att Ferrari skulle vara klart bättre i Kina! Bra och jämnt kval där förararna fick avgöra själva. Hoppas det blir samma i loppet imorgon!

skriven

Kommentera inlägget här :