Shanghai International Circuit har den längsta flygrakan av samtliga banor som ingår i F1 serien, och inbromsningen till hårnålskurvan blir därefter. Om man saknar traction ut ur kurvan som leder till rakan, så blir man passerad redan innan man är framme vid hårnålskurvan. Det är inte helt lätt att hitta den rätta bromspunkten i slutet av rakan, det händer rätt så ofta att man bromsar för tidigt eller för sent, och öppnar därmed för ett omkörningsförsök för dem som ligger bakom.
Den första kurvan efter målrakan kräver ett samspel av den högre skolan mellan gas och broms och en välbalanserad bil, en blind apex lockar till alternativa spårval om man har en bil som inte rollar, och behåller greppet på en konstant nivå fram till utgången av kurvan. På grund av den ovannämnda flygrakan kan man inte köra med alltför mycket vinge trots det, att banans kurvpartier egentligen förutsätter att man gör det, så set up blir en kompromisslösning mellan grepp och topphastighet, med andra ord, det är inte lätt att hitta rätt med inställningar på SIC.
De allra flesta satsar på ultrasoft förutom Mercedes duon, den lägre ban och lufttemperaturen jämfört med Bahrain passar bättre för Mercan, och ger dem chansen att briljera med de hårdare gummiblandningar. Ferrari måste ta den mjukare linjen med en bil som trivs bättre i högre temperaturer, RBR har en bil som kan ta igen det som de förlorar på rakorna genom banans kurvpartier, bakom de tre stora blir kampen stenhård om poängplaceringar, det är dagsformen och förmågan att hitta rätt med inställningar som kommer att avgöra det hela.
Asfalten på SIC har lägre greppnivå än den i Bahrain, och därmed även lägre däckslitage ur den aspekten, dock är belastningen på däcken högre än i Bahrain vilket förutsätter bra mekanisk grepp eftersom man kör med relativt lite vinge genom kurvpartier. Det blir intressant att följa om till exempel Williams kan göra bättre ifrån sig, deras bil fungerar ok med de hårdare gummiblandningar, men tappar i varvtid med de mjuka. Det kan hända, att Paddy Lowe har försökt skapa en Merca kopia ur vissa aspekt utan att lyckas med det ,eftersom Williams har en så bedrövligt dålig aerobalans, det är dumt att ge sig in på svårhanterliga designkoncept om man saknar finansiella muskler för att genomföra det hela på ett framgångsrik sätt.
Sjuan är ett lyckonummer i Kina, vi får väl hoppas på att det även stämmer för Kimis del, nu får det vara nog med alla klanterier från Ferraris sida ,så att även Kimi kan ge tummen upp efter målgång, Forza Iceman.
Dagens grid girls rockar fett, fattas bara annat när man kommer från rockstar gänget.
Amen,..må lucky number 7 vara med Iceman och med er.
Hej,
Tack för en fantastisk bra blogg! ha det gött!!