VIVA MÉXICO

 
Autódromo Hermanos Rodriguez är lika med hemma race för Perez, två DRS zoner med plattan i mattan, och årets bilar med mer aerodynamisk och mekanisk grepp bör innebära ett underhållande race. Att hitta en fungerande set up är inte helt lätt på grund av ett antal riktigt långsamma kurvor om bilen saknar mekanisk grepp, en stabil bil under inbromsningen i slutet av DRS rakan är ett måste om man vill vara med och kriga om en poängplats på en typisk stop and go bana.
 
AHR är en bana där vissa partier gynnar Ferraris och RBRs rake bilar, vissa andra Mercedes design koncept, så kampen om podium platser lär bli jämn mellan den dynamiska trions förare om stallorder inte tillämpas, att någon annan skulle blanda sig i striden om podiums är helt uteslutet, men däremot kommer kampen om de resterande poängen bli stenhård i första hand  mellan Force India och Renault. McLaren lär få svårt att hänga med på DRS rakorna, Williams har för det mesta haft svårt genom långsamma kurvor, TR är inte i samma form som ifjol, HAAS och Sauber bildar eftertruppen.
 
Det är lite överraskande, att både RBR och Ferrari har valt bara 6 respektive 7 set av ultra mjuka, och Mercedes som i vanliga fall trivs med de lite hårdare gummiblandningar hela 9 set, hos de andra stallen är det i första hand just ultra soft som regerar, 3 set mjuka både för Ricciardo och Verstappen tycks vara ett märkligt val, men de kanske vet något som andra inte vet.
 
Det blir intressant att se hur de olika gummiblandningar fungerar med olika körstilar genom kurvor, till expempel både Lewis och Kimi bromsar väldigt sent, men tar kurvan på helt olika sätt.  Lewis bromsar under insvängningen som ger möjligheten att välja lite olika spår in i och genom kurvan, Kimi bromsar också sent, men hans kurvtagning har en V form istället för U form, djup rakt in, hård inbromsning, en knyck med ratten så att baken flyter ut, och rakt ut ur kurvan.  Båda tekniker har sina för och nackdelar, det är riskabelt att bromsa under insvängningen som Lewis gör, gjejen i racing är ju att bromsa i rakt linje, men Lewis tycks behärska tekniken till 100%,  Kimi gör sina varvtider in i kurvan, så för hans del är en  följsam framända ett måste, understyr bilen så tappar han tid ut ur kurvan.
 
Det om Mexicos GP, apropå track limits, inom landsvägs racing finns inte såna problem, hamnar man utanför vägkanten så är man dead meat, bokstavligen, RR är minusmarginal racing som all racing enligt min mening borde vara. Alla mesiga Tilke banor i F1 har fått förarna att helt tappa respekten för track limits, eftersom man inte riskerar något om man hamnar utanför, betong grisar istället för målade vita linjer skulle lösa problemet på ett enkelt sätt även för en arrogant gaphals som Verstappen.
 
 
Apropå hojar, en snubbe i Finland tyckte att BMWs hojar inte har riktiga motorer, och byggde en själv med en BMW V8,.eh,.lär vara en hoj med en rätt så intressant väghållning om man klarar av att hålla sig på vägen.
 
Dagens grid girls och jag hoppas att mitt inlägg blir synlig i bloggen, wifi här på plats är inte riktigt i form utan tycks föredra ta en siesta lite då och då.
 
Amen,..må den kommande vintern i Norden vara en varm sådan.        
 
 
          
 
       
 
 
           
 
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Classe P

Ser fram emot helgen då Hamilton med största sannolikhet kommer säkra mästerskapet. Hoppas väl i och med det lite på att Ferrari kan släppa lös Kimi lite från att vara hjälpeyttare och samma sak hos Mercedes med Bottas.

Rr-bilden är grym och av dagens grid girls var puman i mitten mest i min smak.

skriven
#2: Janne

Jag röstar för betongsuggor runt banan...Nä det har blivit lite löjligt med Tilke banorna. Tillbaks med sandfollor som det var tidigare. Jag blev tvingad att gena över en sandfolla på Le Mans
för dom krokade ihop framför mig, och det var löst så jag skönk bara ner i gruset och blev fast där. Då hade jag blivit glad med asfalt istället men det är inte riktig racing.
Man ska hålla sig på det svarta. Jag håller med om Rr bilden, den är tuff. Alla tre är helt ok...

skriven
#3: Markku

Hoppas precis som Classe att Ferrari låter Kimi köra lite mer nu när Hamilton tar titeln. Iceman behöver visa alla kritiker vart skåpet skall stå!
Är mäkta imponerad över hur Lewis har blivit ett med sin bil, hatten av.

Gridgirlsen håller klass, mitten är en tia! ✌️

skriven
#4: ilkka luukas

Tycker hamilton har visat hög klass i år,tyvärr skåpat ut bottas efter sommar uppehållet.men hatten av för hamilton.

skriven
#5: F1one

Verstappen kan fortfarande inte förstå varför han blev bestraffad, skyller ifrån sig som den snorunge han är. Sällan sett en större egoist.

skriven
#6: Tomi

Förklara en sak för mig Brandon varför går Ferrari defensivt med Kimi på tredje plats när man väljer soft när halva racet har gått istället för supersoft, som att man medvetet vill sinka Kimis fart obegripligt ?

skriven
#7: Tomi

Jag måste vädra min frustrsion,jag vet att Kimi är andreförare men när Vettels Ferrari är 10 km/h snabbare än Kimis då är det så uppenbart att man mappar samma bil så olika så det är löjligt,,,,,

skriven
#8: Flying finn

Grattis Hamilton till 4:e titeln..
Tomi Ferrari hade inga färska supersofts att sätta på Kimis bil

skriven
#9: Tomi

Flying finn,visst men även om Kimis SS skulle vara ett par varv gamla så hade det ändå varit ett mer offensivt hållbert drag än Soft,,,

skriven

Kommentera inlägget här :