SUZUKA SUNRISE

 
Solen går upp i solens rike...
 
...och Suzuka är en av de få riktiga banor som finns kvar, helt örörd  av Tilkes obscena beröring som kastrerar alla utmaningar till det absurda.
 
Suzuka är lika med höga sidobelastningar som sätter Pirellis däck på prov, man kör med hög down force, så traction finns där, bromsarna belastas bara marginellt.  Genom  S kurvorna balanserar förarna bilen med gaspedalen, 130 R tas med plattan i mattan även med en fulltankad bil, det är förhållandevist svårt att göra en omkörning på Suzuka eftersom banan är så smal.
 
Ferrari och RBR lär bli snabba på Suzuka med sina effektiva aeropaket som alstrar mycket down force, och de lägre temperaturer som förväntas på Suzuka jämfört med Sepang senast bör innebära, att även Mercedes kommer att vara med i matchen på ett helt annat sätt än i Malaysia.
 
Mercedes är till skillnad från RBR och Ferrari synnerligen svårjobbad i fråga om att hitta rätt set up, att få upp rätt däckstemperatur "inom fönstret", något som inte minst Bottas har fått erfara. Nu senast på Sepang gled hans bil omkring med dålig grepp som ledde till att översta gummilagret  överhettade utan att stommen nådde rätt temperatur= inget grepp alls, ett vanligt fenomen hos Mercedes i höga temperaturer som de fortfarande inte riktigt vet vad det beror på.   En del av problemet för Valtteris del är även hans körstil, som passar bättre på vissa banor och lite sämre på andra, Mercedes uppdateringspaket som Bottas använde på Sepang fungerade inte heller, något som även Hamilton påpekade som körde med det gamla aero paketet. Wolff i sin tur hävdade att de nya uppdateringarna  visade posiv telemetri data, men vad hjälper det om uppdateringarna inte fungerar i praktiken ute på banan.
 
 
Suzuka bjuder på ovanligt stor spridning  i valet av gummiblandningar mellan förarna även inom stallen, det blir intressant att se vilka som valde rätt med tanke på de höga sidobelastningar som  Suzuka förknippas med, visserligen är årets gummiblandningar rätt så hårda, men samtidgt kommer det att gå betydligt fortare än ifjol med snabbare varvtider, så 9-10 set av supermjuka kan visa sig vara i mesta laget.
 
Apropå Sepang, det tog inte många dagar innan media murvlarna satte igång med sin sedvanliga ryktesspridning, helt plötsligt var Verstappens namnteckning i ett kontrakt värd 220 miljoner. Visst gjorde han ett bra race, med hans första plats var en present från Ferraris sida, Marchionne var rasande efter alla tekniska problem på Sepang som orsakades av dålig material kvalitet, nya huvuden har rullat åter igen hos Ferraris motoravdelning på Maranello, det kan hända att även den gode Marchionne nu har kniven mot strupet med tanke på  mycket pengar han har plöjt ner i F1 stallet.
 
Hos Mercedes är det tvärtom, konstruktörstiteln är redan mer eller mindre klar, och alla resurser satsas nu på Hamilton, Vettel hade inte helt fel när han anklagade Mercedes för att de använde Bottas för att bromsa ner hans framfart på Sepang, dock skulle Ferrari har gjort exakt samma sak om de hade fått chansen att göra det.
 
Det har spridits ett märkligt rykte efter racet på Sepang som går ut på, att Sebastian och Kimi bytte bil efter kvalet, något som skulle innebära att man byter både stol och pedalställ och gör om hela set up arbetet utan att FIA märker det,.det är rätt så kreativa fantasier folk kan hitta på ibland.
 
Jag pratade med Micke över skype för en stund sedan, han var på väg hem från jobbet, jag ska i min tur snart åka till jobbet. Micke hade kikat in hos Blomman, och hade upptäckt att viktväktarna hade tagit över, Blommans lärjungar hade blivit viktfixerade i sina försök att hitta orsaker till Marcus sviktande form.  Vad jag har förstått så väger Mackan 10 kg mer än Pascal, därav att han åker på stryk enligt Blommans lärjungar, jag för min del vill i så fall påpeka följande: Även Kimi väger 10 kilo mer än Sebastian, men vad jag vet så har ingen använd det som en ursäkt när Sebastian har varit snabbare, Bottas väger mer än Hamilton, Hulken var mycket tyngre än Perez när han var hos Force India osv, storleken och vikten har betydelse, men det har ballasten med liksom den kreativa fantasin hos dåliga förlorare.
 
Jag har sagt tidigare, att Mackans enda chans att bli kvar i F1 finns hos Sauber, Kubica och di Resta ska testa för Williams om några veckor, även Massa och Wehrlein finns med i bilden som möjliga Williams förare 2018, men inte Marcus, så det är lika bra att Marcus fans biter på det sura äpplet och accepterar verkligheten, att förarna hamnar där de hamnar har sina skäl.
 
Dagens grid girls säger titta men inte röra, ballasten sitter på de rätta ställen även utan övervikt.
 
Amen,..må ballasten vara med er.          
 
 
     
 
 
     

Kommentarer :

#1: Fredrik

Få tackar för en bra blogg och hoppas du fortsätter bloggandet! Har reagerat över alla hyllningar som haglar över Max. Han har startfältets tredje bästa bil och ska vara med och kriga om pallplatser så varför alla dessa hyllningar så fort han kommer på pallen? Är det vara mediemurvlarna som höjer han till skyarna eller va säger teamägarna? Själv tycker jag han är en gnällig oberäklig tonåring som är runt 8-9 bästa chaufför i startfältet.

Svar: Hoppet är det sista som överger F 1 fansen;-) Jag skulle nog säga att RBR aero-chassi är lika bra som hos Ferrari och Merca, och även Renaults PU har ryckt upp sig, vore intressant att se hur Verstappen skulle klara av att hantera Mercan som är skitsvår att hitta rätt set up med.
Brandon Lee

skriven
#2: anders jacobsson

Som vanligt, ett nöje att läsa din blogg! Även jag hoppas på att Du hittar motivation och fortsätter bloggandet. Tror tyärr för Marcus del att hans F1 resa tar slut i år, hur gärna än jag vill ha en svensk i F1. Men, med dom reslutat han visar upp så kan inte ens en stor plånbok eller 10 kg rädda honom.

Svar: Motivation finns till en viss mån, men det är sämre ställt med tid, vi får se hur det blir med det. Mackan har inte lätt just nu, men vem vet, kanske kan han klämma in sig någonstans, oväntade saker händer jämt i F1.
Brandon Lee

skriven
#3: Jonatan

Lägga av får du fan inte göra...;)

E ju alltid en av veckans höjdpunkter o götta ner sig i!!
Jag röstar för att du gör som Kimi o kör ett år till:)

Hade varit nice med 05 vibbar denna helgen!!



Svar: Blogga eller icke blogga är arbetsrelaterad när man nu för en gångs skull har en fast anställning= ont om tid att blogga. Från 17 till etta vore inte så dumt alls;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Det vore underbart om man kunde slippa dessa Tilke banor men man får väl vara glad att Suzuka är bevarad iaf.

Bottas har det lite tufft när han ska testa nya delar och inte kan konkurrera om pallplatser. Likt Kimi så skyller han inte på materialet vilket är hedersamt.

Ha det så trevligt med det nya jobbet

skriven
#5: NIco

Aaah... Suzuka!
Inget omkörningsmecka kanske. Men en riktigt häftig bana att se bilarna fara runt på. Tänk att det var så mycket karaktär i banorna förr. Zandvoort/Gamla Paul RIcard/Gamla Hockenheim. Banorna hade verkligen något eget. Jag kan verkligen sakna den gamla dubbelchikanen efter startrakan på Monza. Men visst, det kanske blev lite väl rörigt.

Håller med om att Vettel inte borde klaga. Om Scuderia'n ser att dom har Bottas framför Vettel så vet alla - ja t o m vi som tittar att nu kommer Vettel ifatt en bromskloss. Gnäll inte utan skruva upp bilen till max och ta dig förbi istället.

Tänkte på det lite under senaste loppet i Malaysia. På vissa banor blir det verkligen tydligt hur övriga fältet har kommit ifatt Mercedes på några viktiga punkter. Det jag funderar på är om Mercedes har kapacitet att bli ännu lite bättre? Deras smala lycka i år är god utdelning på banor som dom är kass på, och mycket god utdelning på banorna dom är bra på.
Hade vart skoj om Renault kunde sätta hackan i guld och komma upp dit man vill att dom ska vara. Hade vart grymt skoj med 3-4 stall som alltid ligger inom 1sek i toppen.

Tror du att Mercedes blir kvar i F1 efter nästa förändring i motorreglementet?

Jag gillar ballast, mest när den tynger ned baktill, men visst ballast fram är alltid skoj det också! *funbags*

Svar: Paul Ricard, tre franska förare, och TV sändningar på fria kanaler i Frankrike,..kan det bli mycket bättre?
Vettel har kort stubin ibland, och agerar med huvudet under armen samt pratar först och tänker efter sedan om inte alls.

Jag tror att Allison kan hitta medel för att bota Mercans diviga attityd under vissa väderförhållanden, det blir intressant att se hur många av de andra stallen kommer att kopiera delar av Allisons Ferrari design till nästa säsong, RBR har redan kopierat vissa aerodetaljer från årets Ferrari. Huruvida Renault kan krypa närmare den absoluta toppen beror på hur duktigt folk de kan komma åt, finansiella muskler finns hos Renault, men det är inte lätt att knycka duktiga designers-ingenjörer från andra stall, så vi får väl vänta och se vilka som dyker upp var till nästa år.

Mercan blir kvar så länge de anser sig ha någon nytta av F1 i PR syfte, för deras del handlar det hela om pengar, inte om tradition.

Apropå ballast, det gäller att ha en bra balans, dvs, en jämn fördelning av ballasten så att man inte drattar på arslet eller ramlar på näsan,.eller hur?

Ha det Nico.
Brandon Lee

skriven
#6: Janne

Va ??? Fast jobb?? Vet du hur man gör? Vart tog friheten vägen... Det måste vara ett bra jobb för att du skulle ta det.
Hoppas allt går bra och fortsätt blogga när du har tid.
Loisa har titeln klar nu och hoppas att dom andra stallen kommer ännu närmare merca till 2018.
Ha de bra BL.

Svar: Tja, fast jobb under en viss tid, sedan går jag vidare på mina egna fria vägar igen;-)
Ja, titeln är klar oavsett vad Ferrari gänget säger, nästa säsong blir nog mycket svårare för Mercas del, jag tror att 5-6 förare kommer att kriga om titeln 2018.

Ha det bra du med Janne.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :