YAWN MARINA

 
Jag har döpt om YAS MARINA, som numera heter YAWN MARINA, en Tilke gäspning av tredje graden, där det bästa och i stort sett enda omkörnings tillfället finns i slutet av bakrakan.  Vad minns man från tidigare år av Abu Dhabis GP?  Inte mycket, Kimi vann här 2012 i en Lotus, och Alonso kastade bort en VM titel 2010 när han varv efter varv körde bakom Petrov utan att kunna ta sig förbi, YAWN MARINA  i ett nötskal, lika spännande att besöka som en IKEA parkering.
 
Ultra soft regerar när mörkret faller över YAWN MARINA, kampen om podiums kommer att stå mellan de tre stora, Mercedes, Ferrari och RBR, jag tippar på en Ferrari triumf utan att nämna några namn.
 
Det är inte bara F1 som avslutar säsongen i Abu Dhabi, utan även F2 och GP3, Lando Norris gör sin debut i F2, och Niko Kari sitt sista race för Arden i GP3, den sistnämnda gör även sitt sista race som Red Bull junior, vi får väl hoppas på, att Niko hittar en bättre sits i GP3 nästa år, Horners Arden stall är ingen vinnare i GP3.
 
Apropå juniorer, Joel Eriksson körde bra under Macaus F3 helg, men försvann ur racet efter en sammanstötning med Ferrari junioren Ilott, BMW, vars ungdomssatsning Joel är del av lär vilja se honom i DTM nästa år, lite trist om det blir så, Joel borde ha fått chansen att köra F2.
 
Min polare Micke tyckte att skapelsen här ovan liknar en överhettad kuk som glöder i mörkret,..
 
...det kanske ligger något i det, formen är rätt så likt med en viss kroppsdel, vad Abu Dhabi invånarna vill säga med sin skapelse är okänt,.kanske att det råder brist på Viagra eller stake ute på öknen.
 
Alonso har gjort sin debut i en LMP1 bil hos Toyota, det är lite Iceman vibbar över Alonsos agerande, han tycks vilja provköra allt som rullar precis som Kimi gjorde när han tog en paus från F1.
 
Apropå F1, det enda som återstår är att Sauber och Williams bekräftar sina förare till nästa säsong, dock lär det inte bli några överraskningar på den fronten, utan förarna i fråga blir Ericsson, Leclerc och Kubica.  Att TR valde en så intetsägande förare som Hartley är lite förvånande, men kanske är Liberty på väg att droppa Rysslands GP ur kalendern, där av att Kvyat fick lämna stallet trots det att han har ryska bankslantar med sig.
 
Min polare Jimmy från New Mexico kom på besök , så nu är de tre musketörerna BL, Micke och Jimmy samlade i L.A, det är bara D´Artagnan alias Jonas B som inte är på plats, utan häckar kvar i kylan i Peking.  Temperaturen närmar sig 30+, i morgon lär det bli ännu varmare så Micke och jag tar en dags ledighet, och spar på framdäcket ute på vägarna tillsammans med Jimmy,..
 
...och kikar in på barnförbjudna biker vattenhål.
 
Till sist, jag har varit jävligt irriterad på alla region låsta internet styggelser, det är skit när man måste trixa med VPN tjänster som fejkar IP adresser i diverse länder efter behov, om det inte är en svensk IP så är det en finsk eller en brittisk osv, vad hände med den fria, gränslösa världen ute på nätet?
 
Dagens grid girl är redo för en hojtur i solen, jag hoppas att solen även skiner på er syndare när inte aurora borealis gör det.
 
Amen,..må rattmuffen vara med er.      
 
 
      
 
 
       
 
 
         
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Anders

Tack för en fantastisk blogg, hög kvalitet rakt genom hela säsongen! Vilket man inte kan säga om vissa team i F1 cirkusen.
I detta, det sista racet, kan jag bara att hoppas på att Kimi kan ta sig förbi Ricciardo, i övrigt är väl det mesta avgjort. Nu kanske Ferrari "låter" Kimi få full uppbackning. Fast det är klart, Bottas kan ju passera Vettel så det lär väl bli som vanligt då.

Svar: Tackar, jag försöker hålla någorlunda nivå med mina inlägg, dock utan att lyckas alla gånger;-) Kimi brukar köra bra i Abu Dhabi även om han tycker att banan är ett dålig skämt, huruvida Ferrari låter honom köra för fullt återstår att se. Må väl Anders.
Brandon Lee

skriven
#2: John

Tjena BL,
Håller med dig om att Yas Marina är ett riktigt sömnpiller! Vilket gjorde att jag genast började dagdrömma bara jag funderade på kommande racehelg. Kom då av någon anledning att tänka på senaste loppet på Interlagos som då går i motvarv.
Vilka banor tror du skulle bli mest intressanta att köra på, om man vände bansträckningen och körde loppet baklänges så att säga? Tänk Kemmel rakan i 350knyck ner mot Eau Rouge, skulle vart skoj att se vem som vågade hålla fullt ut över krönet!
Tack för en jävligt bra blogg!
John


Svar: Jag har faktiskt kört Kemmel rakan och genom ER baklänges på en hoj,..rätt så skrämmande för de flesta som inte har vana från RR, det skjuter på ordentligt i nerförsbacken genom ER. Tack för din kommentar John.
Brandon Lee

skriven
#3: clarre

Tjena BL! Man undrar hur Red Bulls juniorsatsning mår i nuläget. De hade antagligen den bästa förarsatsningen i många år,men nu ser det glesare ut. Ticktum vann visserligen Macau men har inget annat nämnvärt på sitt CV. Känns som Ferrari och Merca har gjort ett betydligt bättre arbete med sina juniorsatsningar. Tack för bloggen!

Svar: Jag har en känsla av att Red Bull vill göra sig av med TR, och i framtiden skaffa sina förare till RBR på den öppna marknaden, deras ungdomssatsning kostar mer än den smakar. Ticktum är ett psykfall som borde ha fått en livstids avstängning från all racing, får han fortsätta så kommer han att ta livet av någon ute på banan. Ferraris och Mercedes ungdomssatsningar är mer genomtänkta och sakliga, hos Red Bull gäller simma eller drunkna. Tack för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

Tjenixen,

Williams - jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Men visst är det skoj att dom så seriöst överväger Kubica. Vidare så är det kul också att dom övervägde Di Resta. När han körde så tyckte jag trots allt att han körde klokt och sällan eller aldrig tabbade sig. Läste något lösryckt på någon Tysk eller Fransk motorsite att man väntar på med Kubica skulle vara att hans försäkringspengar (ersättningen för den då F1-karriärsavslutande skadan) skulle betalas tillbaka innan han fick signa kontrakt. Låter lika rimligt som skumt att det skulle bromsa. In med degen och gå vidare.
Kommer han att ha någon backning från Lotos eller dylikt tro? Skulle matcha det gräsliga Martini-liveryt. Men kanske krocka med befintlig olje-partner?
Men - oavsett... att Williams väljer att ta in Kubica som har stått utanför så länge istället för Massa säger en hel del tycker jag :-)

Macau är ett jävla skämt - såg en snutt av GT racet och även formel-racet. Vilket jävla skräp. Dock var Mullers snygga livery (GT) nice att titta på.

Alltså Liberty... säga vad man vill om dom men det verkar hända lite saker här och där. Det måste man ändå uppskatta. Men att ta steget ner till 3 PU's per år kommer bli en disaster. Då måste dom sluta att straffa förarna utan istället köra någon variant. T ex låt föraren starta där han kvalar in och dra av 5-15 platser på KONSTRUKTÖRS-RESULTATET men låt föraren plocka sina välförtjänta poäng till förar-VM.

Kan väl också hålla med om att dom kan köra upp Halon på bredden i r_ven. Men precis som med de fula framvingarna och nosarna så vänjer vi väl oss. Han den där Sean Bull som sitter och designar ganska snygga liverys hade en idé om att stallen borde lacka halon i samma stil som förarens hjälm.

Snyggt boxenluder, men bruttan i förra inlägget var top-notch.

Ha d BL!

// Nico

Svar: Tjenare Nico,.long time no see.
Kubica har med sig några sponsorer, men det handlar inte om några jättesummor, utan det är i första hand hans CV som imponerar, att ha två olika oljebolag som sponsorer har förekommit tidigare, snabb är han fortfarande, frågan är om hans fysik håller en hel säsong.

Macau är en riktigt Kalle Anka race, jag har aldrig fattat poängen med stadsbanor,..vore kul om bilarna skulle vara tvungna att stanna vid trafikljus;-)

Liberty vill väl, men saknar folk som har kunskap om det tekniska, de lyssnar för mycket vad stollarna hos FIA säger, all sparhysteri kommer ta livet av all racing om det får fortsätta, straffsystemet hör hemma i dagis, ditt förslag är vettig, något som man inte kan säga om idioterna hos FIA som hittar på all dagis pedagogik i F1.

Jag har svårt för Halo, den är överkurs i säkerhet, som väcker en hel del munterhet hos RR folket,..på ett ungefär samma sak om man skulle köra med hel bur på en hoj på Isle of Man, nästa steg blir väl att kapsla in hjulen.

Alla mina GG är fina, det är smaken hos mina läsare som varierar,..ha det Nico.
Brandon Lee

skriven
#5: Josefine B

Härlig bana 🤗

skriven
#6: Flash

Nu när säsongen är snart över, vill jag passa på att tacka dig för en väl genomförd och givande övervakning. Ser framemot att läsa dina inlägg under försäsongen!

skriven
#7: Flying finn

Zzzzzzzzzzzz i 55 varv....Och sen säger Kimi fuelsaving the whole race.

skriven
#8: Rickard Smedberg

Som tur var spelade jag in loppet och skulle titta på det ikväll.
Kunde snabbspola efter varv 20 till varv 54. Behållningen
denna gången var att man fick se förarna "leka" lite med
bilarna efter målgång. Förslag till styrande inom F1 är
att införa tankning igen och att förarna får använda hur mycket dom vill under ett lopp, göra så att däcken håller sämre,
ta bort hybridskiten och öka antalet motorer väsentligt.

skriven
#9: Linus

Tackar ödmjukast för denna säsong

skriven
#10: Hailwood

Säsongen slutade med pyspunka och en gäspning.
Stort Tack Brandon för att du har givet mycket mervärde för säsongen med din blog innehållande teknikförklaringar, racegenomgångar, reflektioner map racing i allmänhet och underhållande texter.
Grymt imponerande!
Hoppas att du hänger i ytterligare en säsong.
//Hailwood

skriven
#11: Linus

Tackar ödmjukast för denna säsong! Intressant och rolig läsning.

skriven
#12: Patrik Jansson

Hej Brandon,
Tackar för alla fina och roliga inlägg denna säsong och ser fram emot nya intressanta inlägg under mellansäsongen om nästa års bilar och tekniska lösningar :)! oppet i Abu Dabi ja det kunde man ju varit utan tråkigt sömnpiller !! Hoppas nästa års bilar blir litet bättr i fråga om omkörning mmmen det är väl föga troligt?! Ha nu en skön vinter hoppas på återhörande här :D!
Patrik

skriven

Kommentera inlägget här :