1 Bottas
2 Vettel
3 Räikkönen
4 Verstappen
5 Perez
6 Alonso
7 Hulkenberg
8 Sainz
9 Massa
10 Ocon
11 Grosjean
12 Vandoorne
13 Magnussen
14 Ricciardo
15 Wehrlein
16 Ericsson
17 Stroll
18 Hartley
19 Gasly
20 Hamilton
Lite kort om kvalet i Brasilien, Bottas gjorde en Brasiliansk waxning på Ferrari duon, wax on-wax off utan hjälpande hand från Hamilton som satte sin bil i räcket redan i kval ett, hans körstil med alternativa spårval straffar sig ibland.
RBR körde med sjukt mycket rake på sina bilar, men fick inte till set up till 100%, man får väl hoppas på att Verstappen håller sig i skinnet, och chansar inte hejvilt i starten sin vana trogen, det är inte långt till första kurvan Senna S, där det är lätt hänt att man hakar i varandra och hamnar utanför banan.
Perez kvalade ut Ocon med besked, Alonso var på hugget riktigt ordentligt, Hulken slog Sainz, den blivande pensionären Massa startar från femte ledet bredvid Ocon.
Grosjean hade hygglig tempo i sin HAAS, Vandoorne blev utklassad av sin team kompis, Magnussen startar från trettonde rutan, och har bredvid sig Ricciardo som flyttades ner ett antal platser. Wehrlein och Ericsson delar nästa startled, Marcus fick ge sig både för Leclerc och Wehrlein under träning-kval, och hamnade i räcket, ett bra race kan rädda hans race helg.
Stroll hade ingen fart alls, TR duon drabbades av straffåtgärder i vanlig ordning, kan det vara så, att Renault struntar i att förse dem med någorlunda livskraftiga motorer på grund av att de nästa år kör med Honda spisar? Hamilton startar från sista rutan, och får roa sig med att försöka plocka så många bilar som möjligt innan målflaggan, några poäng lär det bli även imorgon för hans del.
Det om kvalet, FI i sin tur vill helst inte ha några nya poäng, varje ny poäng skulle enligt deras beräkningar kosta dem 5439 dollar eftersom varje poäng skulle betyda en större avgift som betalas till FIA. Till dagens datum har de kört ihop 175 poäng, som är lika med 951825 dollar till FIAs ficka, FI kan inte längre förbättra sin placering i konstruktörs mästerskapet, så varje ny, inkörd poäng är en förlust affär för deras del.
Årets VM serie i all ära, men det är nästa års dito som är den mer intressanta, några av stallen gav upp årets VM serie rätt så tidigt stadium, och satsade det mesta av sina resurser på nästa års bil, det kommer att bli ett antal mer eller mindre helt nya bilar till 2018 hos diverse aktörer, så det blir intressant att se vilka som kommer att flippa eller floppa. Till exempel McLaren får bygga ny växellåda-koppling, och paketera om hela bilrumpan på grund av en helt annorlunda placering av kylare, som i sin tur påverkar aerodynamiken, Sauber letar efter folk från Tyskland eftersom britter inte vill bo i Schweizt, Mercedes har i Allison en ny designer vars design filosofi kraftigt avviker från stallets nuvarande linje osv, 2018 kan bli året som delvis kastar om rangordningen i F1.
På bilden här ovan tycks Hamilton fundera om en Rolex skulle sitta fint runt handleden, han lär ha råd med några stycken, eftersom det sägs att hans lön kommer att gå upp rätt så skapligt till nästa säsong, kanske slipper han då att pyssla med skatteplanering av den högre skolan.
Det om F1, butiken på bilden här ovan har öppnat för dagen, så Micke och jag ska rulla iväg för att kika in där på Melrose Avenue, Micke jävlades med Jonas B idag över skype , frågade hur vädret var i Peking, snöblandat regn och nära noll löd svaret kryddad med några fuck off,..av någon konstigt anledning saknar jag inte alls Peking just nu.
Apropå hojar och turbo, alla är inte så noga med vad som sitter och snurrar under deras cojones.
Dagens grid girls kommer från truck racing,.eh,.vad ska man säga, och vad kommer alla "PK feminister" i Sverige att säga,.någon?
Amen,..må blötsnö vara med er.
Lustig situation med FI må jag säga. Visste inte att det kostade att ta poäng, men där ser man! Hoppas på ett spännande race imorgon, gärna med regn. Apropå nästa år så tror jag att det kommer stå mellan Allison och Newey. Tyvärr för Vettel och Kimi så tvivlar jag på att Ferrari kommer kunna vara med och konkurrera, utan det kommer snarare att bli en ny period a lá 2011-2014. Marchionne kan gå runt och gapa och vara självgod så gott han kan. Hur tror du det kommer gå för Renault? Kommer fabrikssatsningen ge bättre utdelning nästa år?
Bra grid girls och jag undrar hur set känns med ett turbo-insug under högra låret.