BED OF RAZORS

 
Vad gör man under en ledig förmiddag i Venice, kikar på väggmålningar?  Nope, man kikar in hos svenska F1 bloggare  för att skaffa sig en uppfattning om deras färdigheter och åsikter för stunden, händer inte ofta men dock ibland. 
 
Anna Andersson hos AB kläckte ur sig följande visdoms ord om Bottas, jag citerar: "Att Valtteri Bottas är för långsam och kan behöva lämna teamet. Han har kontrakt över 2018, men har inte hittat formen efter sommaren",.slut citat.
 
Har fru Andersson rökt på, eller börjar hon bli desperat i sin jakt på läsare, det ligger nog betydligt närmare till hands att Andersson får lämna AB än att Bottas får lämna Mercedes.
 
Från A till B, Berggren hos Expressen, eh, jag hoppar över Berggren, han kan inte se skillnaden mellan en F1 bil och en bakmaskin.
 
Från Berggren till Blomqvist som blandar och ger, vettiga saker ibland som kryddas med vilda fantasier om Ericssons färdigheter, vad gör man inte för att skapa blogg trafik.
 
Blommans bloggbesökare är ett släkte för sig, eller som Micke uttryckte sig i  frågan, finns det en F1 VM serie till, där alla förare är betalförare, och där de bästa förarna sitter i dem sämsta bilarna?  Wehrlein tycks bli en bättre förare för varje dag som går, enligt vissa bättre än Kimi, och vi vet ju sedan tidigare att Ericsson är bättre än Bottas enligt Blomqvist, det är fullständigt häpnadsväckande att stall chefer hos de stora stallen är inte medvetna om detta, och agerar därefter.
 
Robert Kubicas vara eller icke vara i F1 tycks orsaka en hel del huvudbry hos Blommans lärjungar, kan en förare med hans handikapp verkligen vara värt att satsa på?  Jag vill påpeka följande för dessa foliehattar, :Rattutslaget kan lätt anpassas efter förarens önskemål, liksom graden av servo påverkan, vridkontakt kan ersättas med vippkontakt osv, Kubica har inga problem med att styra med högerhanden, och han växlar upp och ner med den vänstra, det som han har problem med är cirkulära rörelser med högerhanden när man vrider handleden, dvs finmotoriken, det finns förare på elitnivå med mer omfattande handikapp som klarar sig alldeles utmärkt ute på banan. 
 
Från B till P, den gamla hos SVT, Fredrik af Petersens är nog den mest jordnära av sveriges F1 bloggare, och påpekar att "Detta är en personlig betraktelse, åsikter som uttrycks är krönikörens egna", kan vara något för de andra att ta efter.
 
Det om bloggare, mannen  på bilden här ovan är Ross Brawn, som sägs vara mannen som kommer att hitta lösningen  för F1 bilarnas överdrivna aero beronde som försvårar omkörnings försök, jag för min del är inte alls lika övertygad om att Brawn är den rätta mannen för uppgiften med tanke på hans färdigheter som aerodynamiker och designer.
 
Brawn började med aero biten hos Williams 1978 med Frank Dernie, designade sedan några halvskapliga bilar själv åt Haas Lola och Arrows, och dök senare upp hos Benetton och Ferrari, där han i mina ögon fick oförtjänt mycket  beröm som mannen bakom stallens framgångar.
 
Benetton bildades när de köpte upp Toleman, som med små ekonomiska medel hade lyckats skapa en riktigt bra bil i TG 181 som Senna senare glänste med i Monaco, designern som skapade bilen var Rory Byrne, samma man som även senare designade vinnarbilarna hos Benetton och Ferrari åt Schumacher, så i första hand var det Rory som skapade framgångarna, inte Ross.
 
Samma sak hände hos Brawn GP, Ross kom till ett dukad bord och tog äran för andras arbete, bilen var designad av Honda designers, dubbeldiffusern som gjorde Brawn GP till en vinnarbil knycktes från Aguri, Ross tackade och tog äran, så i mina ögon är han inte alls kapabel att lösa problemet med bilarnas aero beronde, för det jobbet krävs en aerodynamiker-designer av betydlig högre klass än Ross Brawn.
 
Hamilton har även han sagt sitt om nästa års bil, han menar att förarna förvandlas till buss chaufförer i en allt tyngre bil, som föraren kör på sparlåga eftersom man hela tiden måste försöka spara på motor och bränsle, under 2018 måste man  klara sig med 3 PU innan straff pajaseriet sätter igång och parodierar hela spektaklet.  Enligt Lewis var racet på Interlagos det enda i år där han fick köra för fullt utan att behöva spara på varken det ena eller det andra, och det är ju så riktigt racing ska vara, plattan i mattan från start till mål, synd bara att beslutfattarna inom F1 cirkusen har så förtvivlad svårt att begripa en så enkel sak.
 
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, gå tillbaks till ground effect-active ride bilar så slipper man aero beroendet, släng hybrid biten på soptippen och kör med en V6 biturbo, och lämna halo för helgon, en race förare ska genomföra sin akt på en "bed of razors", inte på en "bed of roses".
 
Det om bilar, några gaphalsar av rang har åter igen öppnat munnen utan att ha något vettigt att säga, nämligen den plufsiga gamla fyllon Briatore, och den bortglömda VM titel innehavaren Villeneuve.
Den förstnämnda gör gällande att Ferrari missade konstruktörstiteln på grund av Kimi, och den sistnämnda att Bottas insats på Interlagos var pinsam jämfört med Hamiltons dito.
 
Pinsam är ett ord som utan tvekan beskriver ovannämnda gaphalsarna på ett bra sätt, Briatore minns man som den värsta fuskaren i F1 historien, och Villeneuve som föraren som fick VM titeln till skänks av Adrian Newey på samma sätt som Damon Hill året innan. 1996 liksom 1997  fanns det med även riktiga toppförare som tex Schumacher, Häkkinen och Berger, men VM titlarna hamnade hos medelmåttor som Hill och Villeneuve tack vare Adrians genialiska bil, den mest överlägsna i F1 genom tiderna, Williams FW 18, som i händerna på dessa två medelmåttor vann hela 12 av 16 race 1996.  RBRs dominans för några år sedan, eller Mercedes dito några år senare kommer inte i närheten av Williams glansperiod med FW 18, den bilen var som från en annan planet i sin överjordiska överlägsenhet.
 
Nog om F1, jag fick igår ett besök från yttre rymden på jobbet i form av en lönnfet hillbilly bondlurk, som ville ha ett porträtt målad på sin hoj, en skamfilad HD i patriotisk anda med taskigt klottrade motiv av den amerikanska flaggan, örnen osv, snubben ville att jag skulle måla ett porträtt av en sann amerikansk patriot på tanken, en herre vid namn George Lincoln Rockwell.
 
För er som inte känner igen namnet av "patrioten" i fråga, han bildade American Nazi Party en gång i tiden, en galning från extrem högern som hade Hitler som förebild,.och av honom ville den inavlade bondläppen att jag skulle måla ett porträtt av,.yeah right.
 
Jag gav bondläppen mitt allra soligaste leende, och sa: "Självklart vill jag måla ett porträtt av George, vad sägs om ett där han suger av Hitler"?    Det tog en stund innan polleten ramlade ner hos hillbilly pajasen, han rynkade sin 1,5 tums tänkarpanna i ett försök att  åstadkomma någon typ av tankeverksamhet, men innan han hann med att öppna käften la jag till,"Ta och släpa ut din jävla hoj och ditt feta arsle härifrån innan jag blir riktigt förbannad, och ge fan i att komma hit en gång till".  Snubben klev på sin skrothög, muttrade något om att jag borde åka på stryk, jag kontrade med:" Säg bara när och var så kommer jag dit,. och ta med dig några som bär dig hem eferåt".    
 
Snubben drog iväg, gav mig fingret, och åkte förmodligen hem till gården för att förlusta sig med sin favorit sugga,..det är aldrig långt nog till vischan från L.A.
 
 
Dagens grid girl kör Yahama, dock inte tillsammans med hillbillys.
 
Amen,..må alla nassar brinna i helvetet.      
 
 
         
 
 
 
       
 
       
 
 
 

Kommentarer :

#1: Morfar

Beträffande Anna så var det ju ett rykte hon återgav, inte en egen åsikt.

Svar: Det må vara så, men bloggaren i fråga har ansvaret för allt som skrivs i hennes blogg.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Bra inlägg, med mycket läsvärt. Tack, det förgyllde kvällen. Efter detta inlägg köper jag hellre Yamaha än en patriotisk HD.

Svar: Ha ha, nackdelen med Yahamas hojar är att de är så små, de borde använda människor av normalstorlek som testförare. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Haha,här var det mycket sanningar på samma gång.Idag är alla bilderna på topp!Men vilken likista det måste kännas som att kliva ner i över framvagnen fast otroligt snygg bil.You make my day Bl.//Thomas

Svar: Sanningen är relativ som allt annat med, liksom säkerheten inom racing, som förare är man alltid helt övertygad om att det är bara andra som råkar ut för olyckor. Simma lugnt Thomas.
Brandon Lee

skriven
#4: Jonatan

Tänkte på de med groundeffect! Är det nåt som kan implementeras på nåt sätt med gällande regler eller blir det en oduglig bil om man blandar så? Antar att de flesta teamen bygger bilarna så de ska ligga i fri luft? Om man bygger för o ligga bakom hur hade de funkat tro?

Massa frågor😂😂

Svar: Ground effect konceptet är en enkel sak, en upp och ner vänd vingprofil under side podsen som skapar down force, tex Indy Car använder både framvinge och ground effect, dock kan man klara sig även helt utan framvinge som ger chansen att ligga riktigt nära den framförvarande utan att tappa greppet.
Brandon Lee

skriven
#5: Janne

Underbart inlägg, så mycket kunskap och fakta. Du får aldrig sluta med bloggen...
FW18 var verkligen överlägsen, det var som de tävlade mot F3:or. Jag funderar på att när Hamilton fick köra fullt ett helt race, hur räckte bränslet hela distansen?
Ha det bra i värmen.

Svar: Aldrig är en lång tid;-) Nä, jag ska väl i alla fall försöka hålla bloggen vid liv ett tag till. I F1 brukar man aldrig tanka full tank i vanliga fall, nu gjorde man det för Lewis så att han kunde köra med plattan i mattan. Värmen klagar jag aldrig på,..ha det Janne.
Brandon Lee

skriven
#6: Tom Haapala

själv blev jag permanent avstängd hos blomqvist efter att ha kritiserat Herr Eriksson..i våras..

Svar: Han är en känslig herre den goda Blomman, mig stängde den av redan 2013, ha,ha, Blomman tål inte folk med egna åsikter. Ha det bra Tom.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :