THOSE WERE THE DAYS

 
1       Bottas
2       Vettel
3       Räikkönen
4       Ricciardo
5       Verstappen
6       Grosjean
7       Perez
8       Hamilton
9       Ocon
10     Sainz
11     Hulkenberg
12     Alonso
13     Vandoorne
14     Kvyat
15     Magnussen
16     Palmer
17     Massa
18     Stroll
19     Ericsson
20     Wehrlein
 
Vad ska man säga om kvalet till Österikes GP?  Tja, Bottas knäckte båda titel aspiranterna i kampen om pole, med lite tur finns fortfarande även chansen att han kan knäcka dem i jakten på VM titeln, allt som krävs är några mindre lyckade racehelger för den dynamiska duon Hamilton-Vettel.
 
Kimi skickades ut i trafik på sedvanlig Ferrari manér, ursäkten för det levererades på en gång, men vad hjälpte det, när det sista kvalvarvet gick upp i rök när Grosjean fick stopp ute på banan.
 
Ricciardo lyckades för en gång skull att kvala ut Verstappen, Grosjean gjorde ett utmärkt kval och knep sjätte rutan på startgridden.  Perez startar från sjunde rutan, och har brevid sig Hamilton som flyttades ner med fem platser på grund av ett växellåds byte, Lewis bil tycktes vara optimerad för den hårdare gummiblandningen ur set up synpunkt, kan vara ett vinnande koncept om han kan hålla sig ute tillräckligt länge för att dra nytta av den hårdare gummiblandningen.
 
Ocon fick se sig slagen av Perez med sin nionde tid, och har Sainz brevid sig på startgridden, spanjoren pratar lite för mycket för sitt eget bästa när han öppet deklarerar sin önskan att få lämna TR.
 
Av de övriga kan nämnas Magnussen, som hade otur när hjulupphängningen höger fram gav upp, utan det skulle han nog haft chansen att ta sig till kval 3. Williams duon var helt vilse i pannkakan när de inte hittade något grepp alls, och Ericsson kvalade ut Wehrlein som brottades med motor problem, och kommer efter ett motorbyte starta racet från depån.
 
 
Sauber tycks ha vissa problem med att få sitt "semi-FRIC" system att fungera, fram och bakändan vill inte riktigt samarbeta i harmoni, nu när den hydrauliska navelsträngen mellan fram och bak är avklippt  av FIA, det är bra många år sedan Sauber på riktigt allvar var med och krigade om podiums. Perez lyckades med konststycket att knipa ett par stycken, men hans podiums kom ut ur gummiblandningar som under vissa förhållanden fungerade för Saubers bil, och från Perez förmåga att hålla liv i däcken med sin mjuka körstil.
 
Det är en lång rad förare som genom åren har gjort mer eller mindre lyckade inhopp hos det anrika teamet...
 
Karl Wendlinger
JJ Lehto
HH Frentzen
Andrea de Cesaris
Jean Christofer Boullion
Johnny Herbert
Gianni Morbidelli
Nicola Larini
Norbert Fontana
Jean Alesi
Pedro Diniz
Mika Salo
Nick Heidfeld
Felipe Massa
Kimi Räikkönen
Nico Hulkenberg
Esteban Gutierrez
Adrian Sutil
Ciancarlo Fisichella
Jacques Villeneuve
Kamui Kobayashi
Sergio Perez
Pedro de la Rosa
Robert Kubica
Sebastian Vettel
Marcus Ericsson
Felipe Nasr
Pascal Wehrlein
 
...hela 28 stycken, några blev senare världsmästare i ett annat stall, några racevinnare, några tog enstaka podiums, några bara försvann utan att göra mycket väsen av sig.
 
Marcus är den fjärde nordbon som har kört för Sauber, Malja blir den femte när han testar för Sauber senare i år. Så, hur gick det för de tre andra nordbon innan Marcus hos Sauber? Inte så illa med tanke på, att JJ Lehto, Mika Salo och Kimi Räikkönen körde för Sauber när deras bil inte var mycket att skriva hem om, ingen av dem var utanför topp tio i något race där de kom i mål.
 
Saubers problem har alltid varit det samma, de har aldrig lyckats locka till sig designers och ingenjörer av rang, snubbar som Mario Theissen, Willy Rampf, Marcus Duesman eller Jörg Zander är respektabla, men inte i nivå med de allra bästa, Saubers tilltänkta nyförvärv imponerar inte heller, så det lär dröja innan Sauber på riktigt allvar kan blanda sig i kampen om poängplaceringar ,eller ens drömma om att se någon av sina förare kliva upp på prispallen.
 
 
Det finns lite olika sätt att ta sig an "semi-FRIC" utmaningen, HAAS lösning skiljer sig en hel del från...
 
...Force Indias...
 
...och RBRs...
 
...på den "gamla goda tiden" var bak och fram ändan sammakopplade via hydraulik och livet lekte.
 
Nu är ju inte Sauber ensamma om att ha problem med "semi-FRIC", det är flera stall som har problem med att få upp däckstemperaturen "inom fönstret" bak och fram samtidigt när "semi-FRIC" inte levererar efter förväntningar, dock har Sauber fler problem än så, aeropaketet är inget höjdare, fjolårets Ferrari PU är trött värre osv.
 
Min vapendragare Micke brukar ibland under diverse alias kika in hos Blomman, för att reta kallfeber på foliehattarna där borta med sina kommentarer. Micke är även han en Marcus fan, men han lever i verkligheten, och gillar inte alls på sättet hur Blommans lärjungar kastar skit på andra förare, och hittar  fantasifulla bortförklarningar varför saker och ting ibland inte fungerar för Marcus.  Rätt så patetisk beteende kan man tycka, vore bättre om de lämnade foliehatten hemma, och försökte lära sig något i ämnet F1 innan man uttalar sig om det, att förlita sig på Blommans "expertis" och "insider" tips kan vara rätt så vilseledande, liksom inbördes ryggdunkandet när man öser beröm över varandras djupa kunskapsnivå i "världens bästa blogg".
 
Det fina med F1 och motorsporten har alltid varit gemenskapet, där fans från olika länder har kunnat njuta av sporten tillsammans, och har kunnat uppskatta förare från olika håll oavsett nationalitet, körstil eller graden av sponsorstöd. Foliehatt beteende som hämtar sin näring ur en nationalistisk yra för inget av värde med sig, man kan vara stolt över "sin" förare utan att kasta skit på andra, en "smiley" efter en spydig kommentar ursäktar ingenting, allra minst den enfaldiga intoleransen och bristen på tvåsiffrig IQ hos individen som har lämnat kommentaren.
 
Det om foliehattar, det var rätt så många på plats när de första riktlinjerna för nästa generations F1  motorer togs fram, företrädare från bla Porsche, Lamborghini, Aston Martin, Cosworth, Ilmor, Audi, Alfa Romeo, Zytek och AVL var närvarande.
 
Det är fortfarande en 1,6 liters V6 som sägs ligga som grund för nästa generation av F1 motorer, men med dubbel turbo och utan MGU-H för bättre ljud, samt med en singel KERS funktion, F1 tar ett steg tillbaka för att kunna ta två framåt.  Fler steg bakåt än ett på vissa områden skulle nog inte alla förare uppskatta, Ricciardo fick provköra en gammal Alfa Romeo, och tyckte att kopplingen var hemsk tung och bromsarna mycket svåra att använda, vore kul att se dagens förare i en manuelväxlad F1 bil till expempel i Monaco, där man trycker ner kopplingen och växlar ett antal gånger varje varv, och bromsar hård när man kommer ut ur tunneln.
 
 
 
Det var allt för idag, dagens grid girl är...
 
...Bernie Ecclestones dotter Tamara, som tycks ha tappat något, vill du hjälpa henne att hitta det?
 
Amen,..må alla foliehattarna en vacker dag återvända till verkligheten.      
 
 
        
 
     
 
 
 

Kommentarer :

#1: La Garonne

Tjenx BL,
Har inte skrivit på ett tag på ett tag pga olika anledningar men är inne här varje dag. Suverän fakta och glimten i ögat rapportering från Mr BL som vanligt.TACK.
Är som du vet Kimmi fan men idag var jag uppriktigt besviken. Visst, Kimmi är duktig på att hålla sig borta från kollisioner, men för guds skull, lite hårdare armbågar måste han ha mot riccardo. Så himla besviken på honom där. Om han inte gör en topp helg nästa helg så tror jag tyvärr att det är sista säsongen med Kimmi.
Hast al,,,,,

Svar: Long time no see, har du haft skrivkramp? Kimi gör just nu vad han har blivit tillsagt att göra, nämligen att jobba för Vettels bästa, tråkigt värre men sånt är livet i F1.
Brandon Lee

skriven
#2: Janne

Bernie har lyckats med avkomman...
Tyckte Riccardo skulle fått straff för att tryckt ut Kimi utanför banan. Kändes inte helt ok. Kimi hade inte farten från början
men mot slutet satte han snabbaste varv, bara Ham knäckte
hans varvtid. Marcus hade en tung söndag.
Ha det bra BL.

Svar: Hon är rätt så fin Tamara,.och si så där en meter längre än farsan;-)Ricciardo har satt i system att trycka ut andra från banan,.och det är i stort sätt det enda som han kan, inget världsmästare ämne med andra ord.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :