DOWNFORCE AND DRAG

 
Så här dagarna innan Ungerns GP kan det vara på sin plats med lite aero relaterad "smaltalk", downforce vs drag. I F1 söker man alltid efter mer downforce och mindre drag, genom kurvpartier vill man ha så mycket downforce som möjligt, på rakor vill man slippa drag orsakad av mycket downforce, ett moment 22 läge med andra ord, eftersom vingrelaterad downforce alltid för med sig även en hel del oönskad drag som man vill slippa på rakorna.
 
Så, vad kan man göra för att slippa drabbas av alltför mycket drag?  Man kan göra som Ferrari gjorde fram till Baku, ha ett flexande golv som hjälper till att skärma av diffusern mer effektivt,=mer downforce från diffusern som i sin tur gör det möjligt att köra med mindre vinge=reducerad drag.
 
Ferraris flexgolv fick konkurrenterna att agera, FIA kallades in, och Ferrari tvingades förstärka den bakre delen av golvet för att reducera flexet till en av FIA godkända nivå, något som märktes inte minst på Silverstone, där Ferrari var tvungen att köra med mer vinge och med "monkey seat" för att kompensera bortfallet av downforce från diffusern, som inte längre skärmades av lika effektivt när golvflexet var reducerad till en av FIA godkända nivå.
 
Det ökade drag som orsakades av mer vinge gjorde Ferraris bil långsammare på rakorna så att de inte orkade hålla Mercedes tempo, ett skolexempel av den ständiga balansgången mellan downforce och drag som pågår i F1 under varje race helg.
 
 
Ett annat sätt att försöka minska drag är att "stalla" fram och bakvingen på rakorna med hjälp av en flex konstruktion, RBRs lösning väckte konkurrenternas intresse på Silverstone, där man tydligt kunde se skillnaden av framvingens position på rakor och genom kurvpartier, dock tyckte FIA att RBRs lösning håll sig inom regelverket, men sista ordet är knappast sagt, eftersom FIA genomför sina mätningar på en stillastående bil, en rätt så meningslös procedur ,eftersom poängen med flex aero är att den enbart fungerar på en bil i rörelse.
 
 
Det finns en hel del detaljer i en framvinge vars arbetsuppgift är lite diffust för de allra flesta, som tex "tunneln" på vingens undersida nära ändplattan.  Tunnelns uppgift är att  forma om och styra åt rätt riktning den"wake" som uppstår bakom framhjulet, allt för att kunna mer effektivt stänga in luften under bilen för att maximera nyttan av diffusern.
 
Jag personligen är inte en förespråkare av en alltför avancerad aerodynamik, visst är den intressant ur teknisk synvinkel, men samtidgt är den boven i dramat, eftersom den så framgångsrikt saboterar omkörnings möjligheterna. Beslutfattarna i F1 borde ta en titt på nästa års designkoncept för Indy Car, där man tar ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt med hjälp av ett relativt enkel aeropaket, som bör innebära mer publik vänlig racing, något som är ett måste även för F ettans överlevnad på lite längre sikt.
 
 
Det om downforce och drag, glädjande nog så är det nu klart med, att Kubica ska få testa årets bil efter Ungerns GP, man har gjort vissa förändringar för att han ska kunna klara av även snäva kurvor trots sin skadade arm, en ny styrväxel som ger ett mindre rattutslag är på plats samt bara en växelspak för både upp och ner växlingar med vänsterhanden.  Jag har aldrig tvivlat på hans snabbhet, den finns kvar, men det är trångt värre i en F1 cockpit, kör han av så finns risken att den skadade armen får en smäll till den inte tål, jag hoppas verkligen att han kan göra en framgångsrik comeback, dock blir det inte lätt att tex parera  en sladd med ett extremt snäv rattutslag, lätt hänt att man överparerar och snurrar av.
 
Till sist några ord om icke önskvärda bloggbesökare, jag vill  ogärna införa en förhandsgransning av kommentarer innan de publiceras, men kommer att göra det  om bloggbesökarna inte kan hålla sig i skinnet. Anonyma kommentarer kommer att raderas, eftersom det blir omöjligt för andra att hålla reda på vem som är vem, och lämna en respons. Merparten av de nya läsarna som har tillkommit är vettigt folk, men några andra kan för min del återvända till Blommans gäng och stanna där, varken jag eller mina läsare är det minsta roade av totalt idiotiska kommentarer diktade av rubbade individer. Om folk har inte nog vett i skallen för att hålla en någorlunda saklig nivå med sina kommentarer, så finns det även chansen för mig att göra bloggen lösenordskyddad, dvs, bara de som får ett lösenord av mig kan läsa bloggen, kan man inte hålla vettig nivå på kommentarer så ska man inte heller kunna läsa bloggen,.så tänk efter före innan ni skickar en korkad kommentar.
 
 
Dagens grid girls säger hej till alla hycklare, och tycker att de borde skaffa sig ett liv. 
 
Amen,..må alla pappfigurer hålla sig borta från granprixracing.   
 
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: DaNKaN

Tack för ytterligare än grym lektion i F1's värld.

Må blomflugorna stanna på andra sidan av nätet...

Svar: Blommiga bananflugor? Tack själv.
Brandon Lee

skriven
#2:

Riktigt bra och intressant inlägg. Tack!

Svar: Man tackar och bockar.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Intressant som vanligt. Eftersom det är amerikanare som styr så tror jag att det finns en chans att de förr eller senare kommer att göra tekniken enklare som i Indycar. har för mig att Liberty bossen sa att F1 var för komplicerat vilket talar för incycar hållet.

Dock tror jag att det krävs att fansen sviker för att någonting ska hända.

Svar: Liberty jobbar för det mesta åt rätt riktning, och begriper sig bättre på hur man gör F1 cirkusen mer åskådarvänlig än Bernie gjorde.
Brandon Lee

skriven
#4: Rickard Smedberg

God kväll! Som vanligt mycket bra och innehållsrik läsning.
När man ser dagens framvingar så inser väl dom flesta att
det har gått överstyr. Borde väl gå att ändra reglementet så
att vingarna bara har ett element och inte flera vingelement
över varandra. Hörde Blomman säga en riktig klassiker för några år sen: han sa att teknik är inte min starka sida då jag inte vet vad det är för skillnad på en vevstake och en vevaxel.
Tack för inlägget

Svar: Det är FIA som skriver regelboken, problemet är att de inte riktigt begriper ur teknisk synpunkt vad som blir följden för deras påhitt, allt det överdrivna kunde plockas bort i en ground effect bil som FIA tackade nej till.
Blomman skulle nog inte få en anställning som mekaniker förutom på en cykelverkstad, där man enbart hanterar oväxlade mormors hojar, jag har svårt att begripa varför han hänger kvar i F1 om han är så ointresserad av det tekniska.

Tack för din kommentar Rickard.
Brandon Lee

skriven
#5: 1014johansson

Skulle vilja se blomman göra den airodynamiska analysen. Jag började följa dig Brandon när du skrev hos Anna och blev smått panikslagen när du lämnade, men tack o lov dök du upp i denna version istället. Hur du lever ditt liv privat ska var och en skita i! Finns bara en F1 blogg och det är din!

Svar: Blomman har sina funderingar kring aero biten ibland, hur väl de stämmer överens med verkligheten låter jag vara osagt. Visst är det märkligt hur folk reagerar på mitt sätt att leva, jag har inget att anmärka på deras sätt att leva,..kan det vara så att de inte lever alls utan bara sitter av tiden?
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Faktiskt ingen dum idé med lösenord. Men säkert väldigt omständligt för dig Brandon. Hoppas att du slipper gå så långt. Tack för ett väldigt intressant inlägg. Alltid kul att få lära sig hur det verkligen fungerar. Apropå mina texter så recenserar jag musik på den melodiösa bloggen. Försöker guida mina läsare till ny och intressant musik som de kanske inte hade hittat annars. Titta gärna förbi. Min senaste kom upp i dag. Engelska AOR bandet Moritz. Ha det gott.

Svar: Det finns bloggare som använder lösenord, rätt så smidigt faktisk, men jag vill helst slippa sånt, meningen med bloggar är ju att man kan lämna en kommentar när andan faller in. Jag ska kika in hos dig inom kort, musiken har alltid varit en stor del av mitt liv,.och kampsången innan ett race Children of Bodom´s In Your Face så att även man själv går upp i varv, inte bara hojen;-) Ride on Magnus.
Brandon Lee

skriven
#7: Poncho

👍 för den Aero lektionen. Tittade på ett lopp runt 97 - 98 och undrade varför inte dom hade bärarmar formade som vingar eftersom aerodynamiken var så viktig. Vips! Så kom det till nästa säsong. Ibland kan tom en novis träffa rätt 😀
Till alla kötthuvuden, kom inte till denna blogg o spy galla, gå o få er ett skjut så det blir folk av er.
Hmm... Har någon viagra att låna ut? Vill ha alla tre!

Svar: I F1 är mer eller mindre varje del av bilen även en del av aeropaketet, kan tyckas vara lite överdrivet ibland men så funkar det med dem nuvarande regler.Du behöver nog inget Viagra, brudar med klös kan väcka potensen även hos döda utöver det sedvanliga rigor mortis;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Flying finn

Kommentarer överflödiga ang din blogg...Top class
Hur är det med bärigheten på dessa framvingar kan jag 95+kg stå ev hoppa upp och ner på änden av vingen?
Tror mig att de är rätt så vridstyva är ju rätt många tons tryck i 320km/h


Svar: Framvingen pallar lätt för 95+ och mer, dock är testet meningslös eftersom man enbart testar vertikalt, med flexaero vrider sig vingen runt sina fästen, det blir lite banan form över det hela, men enbart då när bilen körs på banan.
Brandon Lee

skriven
#9: MagnusLundahl

Tjena Brandon vill säga jag läser fortsatt din super bra blogg. Jag lägger ned mest tid på politiken.Men följer F1 rätt mycket. Kollar mest träningarna.Men förra loppet såg jag. Rätt okej faktiskt. Jag gillar hur red bulls stallchef säger det jag säger att framtiden är här och då kör man inte annat en el bilar snart och man kör inte ens stor del av tiden. Så in med 3 liters v12 tack och 1500 hp bör det väl bli då hehe.Christian säger också att banorna är för mesiga. Aja finns hopp med nya ägarna att dessa kommer lyssna se och förstå.
Härligt se du säger vad du tycker och tänker och vågar. Men allt annat vore otänkbart så klart hehe.

mvh

Svar: Så du är fortfarande med oss när du får tid över? Jag för min del undviker politik i alla lägen, känner ett par kommunal politiker, riktiga jävla skojare båda två, den ena är röd, den andra är blå, och båda två är bara ute efter att fylla sina egna fickor och skratta hela vägen till banken. Det finns en hel del vettiga saker bland det Christian säger, om Formel E är framtiden så vill jag inte vara med om det, då kikar jag heller historisk racing med riktiga F1 bilar från det förflutna. Jag säger alltid vad jag tycker och tänker, precis som du, vad ska man annars säga. Ha det Magnus, jag hoppas att du är i någorlunda bra form.
Brandon Lee

skriven
#10: Patrik Jansson

Intressant läsning som vanligt :)! Skulle nog inte skada om man gjorde bilarna litet "enklare" och kanske mer beroende av föraren istället för en massa teknik :)! Man kan ju inte låta bli att undra hur dagens förare skulle klara av en f1 från 20 år sedan ;) eller en med Turbo på 1500hk ;)? Mindre knapptryckande och mer körning! Hoppa folk kan hålla sig till sak och inte krångla till denna blogg med en massa "skit" !! Hade Brandon :)

Svar: Det ska ju vara förare som kör, inte ingenjörer från depån som det är nu. Jag tror att de allra flesta skulle njuta av att köra en gammal Fetta med allt vad det innebär, men det kan hända att en BMW turbo i kvaltrim från 80 talet skulle orsaka smärre problem i början innan man är inkört i hur den beter sig. Må väl Patrik.
Brandon Lee

skriven
#11:

Tack vare gnällspiken FredrikA på Janne B,s F1 blogg (som borde döpas om till ME bloggen) så hittade även jag hit vilket jag är tacksam för! Detta är ju en blogg som motsvarar verkligheten och det utan en drös självutnämnda ryggdunkande "experter" Tack Fredrik👍

Svar: Någon nytta ska man väl ha även av den gode Fredrik An, vore kul att träffa honom ansikte mot ansikte, för att ta reda på om han är lika stor i käften när han inte kan gömma sig bakom en datorskärm.
Brandon Lee

skriven
#12: Anonym

👍👍

Svar: Två tummar är en mer än en tumme;-)
Brandon Lee

skriven
#13: Ghostface a.k.a Keyser Söze

Top class som vanligt Sensei 👊👊👊

Svar: Självklart, någon måste ju vara bäst;-)
Brandon Lee

skriven
#14: ilkka luukas

Bra läsning som vanligt.undrar vart du lärt dig om formel1 bilar .man kan nästan tro du jobbat åt ett formel1 stall.

Svar: Jag har pysslat med mycket med racing i olika former, bil som bil, det är i stort sätt bara aero sidan som är annorlunda i F1 jämfört med andra serier.
Brandon Lee

skriven
#15: Jonatan

Grymt:) lärorikt som vanligt!
Hur överflödig skulle en sån som Adrian Newey va i en ground effect bil? El överflödig o överflödig.. hoppas du förstår vad jag menar🙃

Svar: Överflödig blir han aldrig, men det är mycket lättare att få till en bra bil med ground effect konceptet även för en medelmåttlig designer.
Brandon Lee

skriven
#16: Tomi

Du gör ett kanonjobb Brandon!!
Var skulle jag annars tex läsa om Ferraris flexgolv!
Kör på bara så vi har något att njuta av!

Svar: Jag tar upp det tekniska mest på grund av ,att ingen annan gör det i Sverige, F1 är ju trotts allt den mest tekniktunga formen av racing. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#17: MaWa

Intressant som vanligt, kul läsning! Angående Kubica, så vore det grymt kul med en comback

Svar: Det är möjlig att han kommer göra det, men först till nästa säsong om testkörningen går bra.
Brandon Lee

skriven
#18: MaWa

av en sån förare med den kalibern. Han var helt klart en av de intressantaste förarna att följa. Så han är nog en av dom som klarar att parera en retur med kortare styrutslag. Man får hoppas att det blir en förändring kring aerobiten så småningom, nu när det är amerikanska ägare, som förhoppningsvis kollar mer på hur dom gör i indicar.

skriven
#19: Anonym

Anonymus
Anledningen till att jag skriver som anonym beror väl på att jag inte tillhör den färskaste årgången och har lite fobi mot social media.Men jag brukar kalla mig Anonymus för att det ska gå att förstå vem som skriver.Vill ogärna bli en av media-zombisarna som irrar omkring på gatorna.Tror inte jag skrivit något som kan uppfattas som provocerande.Det är väl egentligen bara din blogg jag läser, och det gör jag för att den helt enkelt är djävligt bra.Dessutom började jag skriva här för att du tyckte du fick så dålig respons och började undra om det fanns någon mening med att fortsätta,så jag tänkte att jag får väl försöka att"dra mitt strå till stacken".Får väl erkänna att jag sneglar lite på Blommans blogg också men det är mest för att kunna få lite nyheter om Mackan.Undrar om det helt enkelt inte vore bäst att låta Blommans följare vara,så dom får bygga sina sandslott i lugn och ro.Tror faktiskt att dom icke önskvärda bloggbesökarna i så fall skulle försvinna per automatik.Med den nivå de verkar hålla så är dom väl knappt värda att kommentera.Detta är inte menat som något tips utan bara en fundering jag haft.Ja,det om detta.I helgen är det väl upp till bevis för Sauber,de ska ju enligt Wehrlein ha en så gott som ny bil.Nu är det ju som bekant ,som man fått uppleva så många gånger förut, att något som är nytt tyvärr inte är detsamma som bättre.Ja,ja,det sista som lämnar människan är ju hoppet,men om man inget hopp har,vad är då det sista?

Svar: Vilken årgång man representerar spelar ingen roll om F1 intresset finns där, social media är som all annan media, bara lättare att ta del av. Kul att du vill vara med och stångas med alla andra tjurarna, provocerande kan man vara så länge man skippar rena person angrepp, sånt klarar sig alla utan.
Det är bara positivt om man läser på flera ställen så att man får lite bredare bild av det hela, själv läser jag i stort sett enbart bloggar med teknisk inriktning av teknisk kunniga skribenter, vanliga media snubbar saknar den kunskapen som jag är intresserad av.

De allra flesta hos Blomman är bra folk, det är bara några die hard Marcus fans som ibland tycks leva i en fantasivärld, där önsketänkandet slår undan benen för verkligheten, ärligt talat så bryr jag mig inte så värst mycket om det , utan det är mina läsare som ibland påpekar vissa saker för mig via mail, men givetvis är det naturligt att man har siktet inställt just på Marcus i egenskap som svensk.

Apropå Sauber och deras uppdateringar, Hungaroring är knappast det bästa banan att testa uppdateringar på, man kör med mycket vinge som kamouflerar dem eventuella balansproblem som brukar dyka upp med stora uppdateringspaket, vi får väl hoppas på att Sauber för en gångs skull hittar rätt.
Brandon Lee

skriven
#20: zenkert

GG

Donnan till höger såklart.
Ouch ;-)

Ciao

Svar: Om du är nöjd så är jag det och förhoppningsvist även hon;-)
Brandon Lee

skriven
#21: charliebrown

Hej Brandon, bestämde mig efter din eminenta kommentar om blogg-trollen att sluta bara läsa och börja kommentera. Jag hoppas att detta inlägg är det första av många och att jag kommer att få förmånen att bli publicerad på din förstklassiga blogg. Det är ett rent nöje att läsa dina insikter och "inside info" om hur teamen bygger sina bilar och förändrar dem under säsongen för bästa prestanda. Spännande också att följa bil/motor-konstellationerna, både de som fungerar bra och mindre bra; tänker närmast på MCL/Honda för närvarande. En fråga som jag ställt mig många gånger de senaste åren sedan MCL bytte från Mercedes till Honda, och som kanske också fått mig att såhär mer publikt söka ett svar, är: Varför, med sina fantasktiska resurser, sportbilar och då också motorer, bygger inte MCL en egen motor? De borde ju ha minst lika goda möjligheter (om jag ödmjukast får ursäkta mina kanske bristfälliga kunskaper om respektive firmas finanser) som t ex Ferrari? I övrigt bugar jag mig bara inför din upplysta kunskap om F1. Tacksamt, C

Svar: Bättre sent än aldrig, min enda nöje i min blogg är att läsa kommentar, jag är som många andra skribenter,.jag gillar inte läsa mina egna ord.
Apropå Macken, och varför de inte bygger själv sina motorer, de har varken kunskapen eller tillräckligt med pengar att göra det, även jättar som Renault tycker att det nästan kostar mer än smakar, Macken har rika ägare, men de vill inte använda sina egna pengar i ett projekt som i PR syfte inte ger speciellt mycket tillbaka.

Tack för din kommentar Carl, jag hoppas att den inte blev den första och sista, utan att vi istället får ta del av dina tankar även i framöver.
Brandon Lee

skriven
#22: zenkert

Jag har ju snackat om detta innan.
Felix och F1.
Och att han är, eller var en Mercedes-junior.
Jag drog vissa slutsatser då.
Att Mercedes och Felix har en deal.
Felix testar Formula E åt Mercedes
för en eventuell satsning där.

And guess what?
Mercedes hoppar av DTM.
Detta prestigefyllda Tyska mästerskap.
Och var tar dom vägen då, tro?
Jo, till Formula E.
Mercedes kommer att satsa
alla sina resurser i racing på F1 och FE.

Inte för att jag vill vara kaxig.
Men framtiden är lätt att förutsäga ibland.

Ciao

Svar: Du vet vad du gör som Kimi;-) Yes yes yes, jag vet att du visste, dock skulle jag heller se Felix i en riktig bil, F Duracel låter som en hårtork, och luktar som en brödrost när den visslar vidare i hisnande 225 km/h,.inte min grej.
Brandon Lee

skriven
#23: Fridde

Hej Bl! Tack för superblogg, Har följt F1 i många år och Inte sen du började skriva har jag börjat få kläm på de tekniska även om de är lite skillnad på motorer nu o för 15 20 år sedan. En undran just om motorer, vad får teamen göra med motorer utan att de räknas som de byter ut ngt, får de byta tex olja tändstift mellan racen o är "saker" förseglade el har Fia koll på allas turbo tex? Mvh

Svar: Vanlig service är ju tillåtet, men FIA har järnkoll på resten, och kan när som helst begära, att man plockar isär grejerna för att visa att man inte har bytt något i PU paketet som medför per automatik en nedflyttning på startgridden,..tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#24: Fridde

Bra!

skriven
#25: Fricco

Som öschöte borde jag väl få ett eventuellt lösenord direkt? 😁
Troll kommer alltid finnas tyvärr
Men jag hoppas denna blogg också kommer finnas så länge jag vill se på Formel 1

Svar: Ha ha, självklart, fattas bara annat. Så sant, trollen är så många att man inte ser skogen för alla träd med en troll bakom, bloggen lever på lånad tid precis som vi, livet är som i kaffereklam, när man minst förväntar sig det så trillar man av pinnen.
Brandon Lee

skriven
#26: Janne

Snacka om vinge på vinge på vinge ...
Tack för lektionen igen.
Ha de bra Brandon.

Svar: Visst är det helt sjukt, för att inte säga hur jävligt fult det ser ut,..ha det bra du med Janne.
Brandon Lee

skriven
#27: OK

Vilken betydelse har stallen i utvecklingen? Det känns ju som att det finns en risk att de resursstarka stallen försöker blocka förenklingar som kanske gör att de andra enklare kan konkurrera. Tack för bra blogg!

Svar: Nja, även de största stallen tycker numera att utvecklings racet kostar mer än det smakar,..tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#28: Göran Öjergren

Hejsan Brandon,
Helt rätt blocka stänga av folk som inte kan läsa vad som skrivs och enbart förhålla sig till det på en serieöst och normalt förhållningssätt.
Fortsätt skriva med den ton och kunskap du har inom formel 1 och skit i vad folk tycker. (vet att det är lätt att säga så). Men bra att du påpekar att det finns andra vägar att ta till om det blir "stökigt".
Ha en bra och gärna mer "grindgirls" :-)

Hälsningar
Göran

Svar: Jag tycker att det är jävligt märkligt, hur vissa reagerar på mitt sätt att leva, eftersom jag har inga som helst synpunkter på hur andra lever, var och en bör leva på det sättet som passar bäst för just personen i fråga,..och grid girls tycker precis som jag och blir därmed kvar även framöver. Tack för din kommentar Göran.
Brandon Lee

skriven
#29: Anonym

Du fan me bäst !! Du våran F1 Gud här i Sverige !!! 👍👍👍👌

Svar: Hmm,.om jag får vara gud, vill du i så fall bli jesus,.som använder det namnet istället att vara anonym?
Brandon Lee

skriven
#30: Flash

Jag förstår mig inte på människor som besöker denna blogg enbart för att kasta skit.

Svar: Inte jag heller, men enkelt folk har enkla nöjen.
Brandon Lee

skriven
#31: Lenthy

EN fråga.. Jules Bianchi.. RiP Men var han ett sådant löfte som media påstod eller bara en i mängden medelmåttor?

Svar: Han var faktiskt rätt så lovande, dock är det alltid så att människor av någon anledning uppskattas mer efter sin död än då de levde.
Brandon Lee

skriven
#32: Nico

Tjenixen!

Visst ska det bli spännande att se om Kubica klarar av kraften i årets bilar. Jag skrev det annorstädes - det hade vart kul att se en fullfjädrad race-sim på 65-70 varv i Ungern. Om han fixar det borde Palmer verkligen börja svettas. Gillar man F1 måste man nästan gilla Kubica. No-nonsense racer!

Beträffande aero håller jag med dig. Det är intressant men får fan inte ta över i F1. Utöver de fula kåporna framför bakhjulen så tittade jag länge och avundsjukt på Indycar's senaste racer. När det kommer till bilarna har dom verkligen fått till det. Även om F1 inledningsvis var den äventyrlige och innovativa designers proving-ground så måste det idag hejdas. Men fan, man vill ju inte att det ska dra mer åt en standardklass heller. Jäkla balansgång!

Fundilurade lite på påhittet att Lovisa skulle lägga ner om han vann titeln i år. Började leka mentalt med förarmarknaden utifall han skulle sluta... Vilken jävla soppa det skulle bli! Det skulle knappt gå att placera en enda förare. Jo en, Bottas kvar i Mercedes och Kimi i Ferrari. Alla andra intressanta namn är omöjliga att placera i en sådan situation. Nåväl - tror inte att det händer.

Du - ett förslag! Varför inte låta oss blogråttor rösta fram månadens gridgirl. Alltid skoj.

Btw, du vet väl att ett Tyskt ord för gridgirls är Boxenluder?

Svar: Kubica är en riktig racer, Palmer en medelmåtta helt utan självförtroende, men om han har betalt för ett helt år i förväg blir det svårt att kicka honom.
Aero biten har blivit så överdriven att det är löjligt, jag begriper inte varför FIA ger kalla handen för ground effect konceptet, lätt och billig att fixa fram.

Hamilton är för beroende av sin kändis status för att sluta i F1, hans musiksatsning blev inte som han hade tänkt sig, så F1 är det enda alternativet för att bita sig fast i rampljuset för den gode Lewis.

Månadens GG är bra tänkt,.och låter definitivt bättre än Boxenluder;-), jag ska ta upp ditt förslag lite längre fram. Ha det Nico.
Brandon Lee

skriven
#33: Thornados

Tack för bloggen. Har Macen/Honda och RBR hittat något till Ungernern eller är det pga att det ite krävs en bra motor?

Svar: De har helt enkelt bra chassi-aero, Hungaroring är ingen motor bana som kräver många hk.
Brandon Lee

skriven
#34: Mt75

Tack för lektionerna i F1 värld.
Skulle gärna vilja ha en förklaring på indy bilarnas kommande aero. Själv tycker jag att formel ford var en höjdare på sin tid. Glömmer aldrig när Häkkinen parkerade i 45 grader på mossen i Anderstorp.

Svar: Lite för färskt för att uttala sig om riktigt än, och det kommer säkert bli några förändringar innan det slutgiltiga aero paketet är färdig. FF är den optimala formen av racing där talangen betyder mer än materialet,.mer sådant!
Brandon Lee

skriven
#35: Karjala Oi!

Hoppas på Kubica. En av mina favoriter när han var i F1. Jag har oftast bara en eller två favoritförare, och han var den andra efter Kimi.

skriven

Kommentera inlägget här :