Jag tog mig tid för att ögna igenom, vilka reaktioner Ericssons numera även officiellt bekräftade sits hos Sauber Alfa Romeo under 2018 har väckt bland dem svenska motor sport journalisterna, "mixed emotions" skulle man väl kunna kalla utgången av det hela.
Hos AB poängterar Andersson vikten av 2018 som en "do or die" säsong för Ericssons del, det ligger en hel del i det Anna skriver, det är alltför länge sedan Marcus senast tog poäng oavsett av de bakomliggande orsaken, i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
Blomqvist i sin tur raljerar i vanlig ordning med sin säljare jargong med formuleringar som "att på allvar konkurrera med Force India och Williams om platserna bakom de tre topp teamen" och "slå sig in i toppen av mittfältet". Jannes utsvävningar bör i första hand tas som reklamjippon för Viasat Motors räkning i jakten på nya TV tittare för kanalen i fråga med tanke på hans milt uttryckt bristfälliga förståelse för det teknikrelaterade inom F1. Om man kommer med märkliga utlåtanden som till exempel om bristen på hästkrafter hos Saubers Ferrari PU, som ledde till att det inte alstrades tillräckligt energi i däcken för att skapa grepp så bör man nog låta bli att uttala sig om det tekniska, Saubers problem med dålig greppnivå kom från brist på down force och dålig balans när aero och chassi inte samarbetade på ett korrekt sätt för att få ner kraften på banan, 900 hk räcker mer än väl för att "skapa energi i däcken".
När man klämmer in den senaste varianten av Ferrari PU omdöpt till Alfa Romeo i en medelmåttig chassi-aero, så skapar det ingen magi som ger omedelbar resultat i jakten på poäng. Det krävs en hel del tur för Saubers del för att de ska lyckas med att sno några poäng från FI, Williams, Renault eller McLaren, inte ens HAAS eller Toro Rosso kommer att bli lätta att handskas med nästa år, det tar några år att bygga upp ett vinnande koncept, och det endast om man förfogar över manskap med tillräckliga kunskaper om hur man skapar ett vinnande koncept.
Det är rätt så roande att ta del av hur Blomqvist lärjungar har reagerat på det nya samarbetet mellan Sauber och Ferrari. Det samarbetet som HAAS hade med Ferrari sågades helt och hållet som rent fusk av Blomqvist sekten tidigare, nu tycks inte liknande samarbete mellan Sauber och Ferrari väcka några som helst tveksamheter hos samma individer, utan sekten Blomqvist applåderar och välkomnar äktenskapet mellan Ferrari och Sauber,.snacka om att vända kappan efter vinden, patetiskt värre kan man tycka.
Det faktiska innehållet av samarbetet mellan Sauber och Ferrari sägs innehålla både teknisk support och ett viss finansiell stöd, jag tror att Sauber fick sälja sig relativt billigt med tanke på, hur snabba HAAS var med att tacka nej till för att bli en renodlad Ferrari satelit team. Marcus får nog inte mer än ett år för att bevisa att han förtjänar en sits i F1, Giovinazzi kommer att agera fredags förare under 6 racehelger, några andra Ferrari juniorer däribland Ilott väntar otåliga sin chans i matar serier, Leclerc var riktig snabb under Abu Dhabi tester, nästan en sekund snabbare än Marcus, så do or die blir nog Mackans verklighet 2018.
Den icke svenskrelaterade median har inte haft många vackra ord att säga om Marcus förlängda kontrakt med Sauber, ordet pay driver har dykt upp lite här och var, och jag måste säga med handen på hjärtat att inte fick han sin sits enbart på grund av sina meriter, utan Rausing hade nog ett ord med i leken.
Det om F1, Niko Kari gjorde vad han kunde under GP 3 tester i Abu Dhabi genom att vara den snabbaste av alla, han slog bland annat Ilott och Hughes som höll sig väl framme i F3 under 2017, och det för Nikos del i bilar från nykomlingar MP och Campos när den brittiska duon körde för mästarstallet ART. Niko var också den enda föraren i årets GP3 serie som lyckades slå ART förarna i ett race, det faktum att de fyra ART förarna slutade som 1,2,3 och 4 i årets serie säger allt om stallets resurser, tur för Niko att han är bättre förare än alla dessa britter som köper sig in hos de bästa stallen. Ilott har blivit bekräftad för ART nästa år, Ferrari slantade upp för att fixa en sits åt honom, hur det kommer att gå för Niko återstår att se, det räcker inte att vara den snabbaste om det ekonomiska stödet inte är tillräckligt stort, det har många duktiga förare fått erfara genom åren.
Det är inte enbart pengar som alstrar konstgjorda resultat i matarserier, utan även det märkliga systemet med den omvända startordningen, där den åttonde placerade föraren från första racet startar från pole i det andra, jag personligen har lite svårt att begripa varför ska man skänka en vinstchans till en medelmåtta som lyckas ta sig i mål som åtta, racing ska väl ändå vara just racing, inte lotteri.
Nu är det ju inte enbart i matar serier det förekommer förare som inte har gjort sig förtjänta sin plats där, om man påstår att i F1 finns världens 20 bästa förare så ljuger man, där finns några av världens bästa förare, men inte 20 av dem, allt är till salu och allt har sitt pris även i F1.
På bilderna här ovan kan man ta del av F ettans gamla logo längst upp, och F ettans nya längst ner, varför man har gjort bytet har jag ingen aning om, men det nya för osökt tankarna till Stadiums golv yta, kan det vara så att Eklöf vill sälja billiga gympadojer till Liberty gänget?
Dagens grid girls hittar man hos Yamaha, Rossi kan skatta sig lycklig på depån när det tar emot på banan.
Amen,..må den bästa vinna ute på banan, inte den rikaste.
Ja du, vad ska man tro.
En sak är säkert det behövs yamalube för att komma i de där byxan.
Inte för att det skulle klä mig lika bra.😂
Tack för en intressant blogg BL, å ha en bra å varm vinter.
Hoppas vi ses här till våren.