THE LAST DAYS OF 2017

 
Borta bra, hemma bäst, L.A är vad den är, men efter en vecka ute på vischan känns det rätt ok att vara tillbaka igen. Så, vad händer det inom F1 cirkusen just nu, om något alls?
 
Inte mycket, men alltid något, den gode Hamilton har alltid något att säga, både vad det gäller det arbetsrelaterade, och det privata.
 
Lewis gör gällande, att årets bil hos Mercedes är bland de mest svårkörda han har haft att göra med under sin F1 karriär.  Snabba bilar brukar vara svårkörda, eftersom de allt som oftast har ett väldigt smal fönster där de presterar optimalt, något som gör set up arbetet mer än utmanande om bilen i fråga har en tendens att slita ut däcken på nolltid. Om den rätta däckstemperaturen inte vill infinna sig inom fönstret när samarbetet mellan chassi-däck inte fungerar optimalt, då har man en bil värt namnet diva, en lynnig primadonna som sliter ut däcken och saknar grepp framför allt genom långsamma banor.
 
Mercedes är inte en high rake bil, och kan därmed inte dra samma nytta ur trixandet med styrutslaget som påverkar framvagns geometrin och downforce som hos utpräglade high rake bilar som RBR och Ferrari.  Så, vad är grejen med det ovannämnda? Jo, ju större styrutslag desto mer påverkas framvagns geometrin som i sin tur leder till lägre ride height fram, som  innebär att "aero balans punkten" flyttas framåt och skapar mer downforce genom långsamma kurvor, ut ur kurvan blir styrutslaget åter igen noll, "aero balans punkten" flyttas bakåt när framvingen åker upp, och skapar grepp och traction bak.
 
FIA har satt 5 mm som max gräns för förändringen av ride height fram med fullt styrutslag från sida till sida, låter kanske inte mycket för en lekman, men har en drastisk effekt på down force nivån och därmed greppet fram. Nu frågar  säkert någon om det inte finns några nackdelar med trixandet av ride height på det ovannämnda sättet, och visst finns även det. Känslan i styrningen varierar beronde av graden av styrutslaget, något som inte gynnar förare som är beronde av den känslan för att kunna prestera maximalt, så vissa "förarmisstag" genom kurvpartier är konstruktions relaterade.
 
Det finns rätt så många F1 fans som tror ,att en snabb bil är lika med en lättkörd bil, men så är inte fallet. En långsam, dålig bil varnar långt i förväg innan greppet försvinner, och är därmed mer förutsägbar och lätthanterlig, en snabb bil med "smal fönster" varnar inte alls utan greppet försvinner helt utan förvarning, något som man har till exempel sett under 2017 både hos Mercedes och Ferrari, med andra ord, en dålig bil är mer "lättkörd" än en bra bil hur konstigt det än låter.
 
 
Det om teknik relaterad, Hamilton har hamnat i onåd hos PK maffian inom social media efter en snapchat klipp, där han skojar med sin brorson på ett sätt som PK sekten ogillar.  Lewis påpekar lillkillen att killar brukar inte klä sig i en prinsessklänning, något som hycklare hos PK sekten uppfattar som mobbning,och skriker och gapar därefter.  Jag för min del undrar om det inte är dags för dessa hycklande gaphalsar att skaffa sig ett liv, och låta andra leva sitt som de vill, någon gräns för allt snokande i andras privatliv måste det väl finnas även för dessa tokskallar.
 
Apropå Ferrari, hos den stegrande hästen fortsätter  man med den något lite märkliga personal relaterade  svängdörrs politiken, redan nu finns ex Ferrari medarbetarna Allison, Costa och Sassi hos konkurrenten Mercedes, Wolf Zimmerman som hämtades just från Mercedes till motor avdelningen fick även han sluta hos Ferrari, och ersattes med Corrade Lotti som har jobbat med Ferraris gatbilar, gamle Rory Bryant har åter igen fått anställning som konsult för att hjälpa Simone Resta osv.   Jag får onda aningar av Ferraris agerande, att sparka motor experter på löpande band låter som en desperat handling när man samtidigt försöker komma ikapp och även förbi Mercedes, som redan har nått 1000+ hk, Ferrari måste hitta 30-40 hk till i en motor som ska hålla 7 race nästa år, inte så lite mission impossible vibbar över den uppgiften.  
 
Ibland får man en känsla av att Ferrari ledningen agerar först och tänker efter sedan, nu senast köpte de tre sitsar åt sina juniorer hos Prema i F3, Armstrong, Shwartzman och Zhou, en nyzeeländare, en ryss och en kines, marknadsrelaterad må hända, men jag tycker att det är tråkigt när alla bra sitsar köps upp av toppstallen, något som blockerar chansen för en bra sits för alla andra som inte ingår i en ungdomssatsning hos någon av  toppstallen.
 
Mannen på bilden här ovan, Ross Brawn, vill avskaffa grid girls traditionen i F1, något som stallchefer och förarna inte vill veta av lika lite som F1 fansen.  Ferrari chefen Marchionne kallar Brawn för en Moses som läser ur sina stentavlor vad som ska gälla i F1, jag för min del tycker att Ross är en träig gubbe med hatt som borde gå hem och sätta sig i en gungstol och hålla käften.
 
 
Dagens grid girls håller med mig, och tycker att gubben med hatt ska hålla käften, vad tycker ni, är det  gubben som ska försvinna eller grid girls?
 
Amen,..må PK sekten och gubben med hatt brinna i helvetet.      
 
 
        
 
        
 
       

Kommentarer :

#1: Peter

Självklart skall dom små liven vara kvar , gubbarna ja dom är slut i den åldern som Ross är .

skriven
#2: Classe P

Det är exakt sådant här som gör att din blogg sticker ut. Har aldrig tänkt på att man kan dra nytta av styrutslaget för att påverka ride height (men så är jag ingen f1-ingenjör med fet lön heller). Hittar ingen sådan info hos någon annan. Tackar!

Låt brudarna stanna säger jag!

Svar: Tja, det finns ju ingen i Sverige som skriver om det tekniska så jag försöker göra det efter min bästa förmåga även om jag inte heller är en F1 ingenjör;-) Det klart att brudarna ska stanna, livet utan brudar är som en molnig dag 8 dagar i veckan. Ha det gött Classe.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Alltid roligt och intressant med teknikavsnitten!
Skymtar jag en liten förändring hos dej, att en smygande respekt för LH håller på att växa fram:)?
Gott nytt år och tack för den bästa F1-bloggen!

Svar: Jag har alltid gillat Lewis som förare, det kommer mer teknik relaterad framöver. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: ilkkaluukas.blogg.se

Håller med dom andra. Väldigt intressant läsning om styrningen.klar som fan att det ska finnas snygga brudar bland alla fula gubbar i formel1.

Svar: Kan det vara så att MrBrawn är en rumpnisse i smyg?
Brandon Lee

skriven
#5: Nico

Det där avsnitter o rake/ridehight/styrutslag har jag läst hos någon expert ... tror det var Blomman. Hahaha förlåt kunde imte låta bli.

Fan F1 känns så vemodigt. Satt och kollade på ett säsongssammandrag från 1989 och 1990 för ett tag sedan och mös lite. Den där f_ttan Senna fightandes med dåtidens rivaler osv. Det var ändå befriande att känna så om en förare. Dagens förare känns så pass ointressanta att man sitter mer och hejar på f1 än någon enstaka förare. Visst är det kul om det går bra för Alonso eller Kimi men... näe!

Klart att gridgirls ska vara kvar. Varför stoppa modellerna från att jobba?

Tack för dina artiklar som jag väljer att kalla det.
Gott Nytt År BL

// Nico

Svar: Jag anlitade Blomman som teknisk konsult, han imponerade mig stort en gång i tiden när han satt tillsammans med Eje och Mackan, och ingen av dem kunde förklara vad blistering av däck innebär.
Nutidens förare är så förbannad PK utbildade bortsett från några av de äldre så att man kan spy, det är bara KMAG som ibland kommer med någon kul grej.

Jag har pratat med ett antal GG om hetsjakten på dem, de tycker att människor som vill ta deras jobb ifrån dem borde skämmas och skaffa sig ett liv,.jag kan bara hålla med om det. Ha det bra Nico.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Stort tack för i år och hoppas på ett återseende 2018! Gott nytt år!

Svar: Jag är redan här,...ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#7: Flying finn

UT med gubbarna...

Svar: ...och in med brudarna..
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :