ONE WEDDING AND A FUNERAL

 
1         Hamilton
2         Vettel
3         Ricciardo
4         Räikkönen
5         Bottas
6         Hulkenberg
7         Grosjean
8         Massa
9         Ocon
10       Sainz
11       Stroll
12       Kvyat
13       Palmer
14       Vandoorne
15       Magnussen
16       Ericsson
 
Perez, Alonso, Verstappen och Wehrlein bröt racet av olika anledningar.
 
Jag har varit upptagen med lite av varje under helgen, så både kvalet och racet avverkades i form av sammanfattningar, det är inte så lyckad när F1 och Moto GP kolliderar ur åskådare synpunkt.
 
Hamilton tackade en felaktig motormappning för sin seger på Spa, han hade bara 90% av den totala hk uttaget när omstarten efter säkerthetsbil perioden gick av stapeln, något som i sin tur gjorde att Vettel hamnade för nära Hamiltons bil på uppför Eau Rouge och längs Kemmel rakan, ligger man för nära så kan man inte utnyttja "toe" optimalt, därav att Vettel aldrig lyckades ta sig förbi britten innan det var dags att styra in i Les Combes.
 
Ricciardo och Räikkönen däremot gjorde en snygg "dubbelmacka" på Bottas i slutet av Kemmel rakan, den förstnämnda smet förbi på utsidan, och den sistnämnda på insidan, och tvingade Bottas att ta en genväg utanför banan, Valtteri var chanslös med sina mjuka däck som inte hade kommit upp i rätt temperatur när Daniel och Kimi attackerade med sina ultramjuka, Hamilton slapp samma öde tack vare felmappning av PU, ibland kan fel bli rätt om det felaktiga inträffar vid rätt tidpunkt.
 
10 sekunders stopp and go och tre straff poäng för Kimis del känns lite löjeväckande med tanke på, att Verstappens bil var parkerad väl skyddad bakom armco räcket, istället att titta på situationen på banan så stirrade  domarkåren sig blinda på regelboken i vanlig ordning.   
 
Det tycktes vara helt ok att trycka in sin teamkompis på räcket två gånger om, åter igen var det tydligen viktigare för att bevaka de heliga vita linjerna från domarkårens sida, samt ge Kimi ett löjligt hårt straff när man viftade med dubbel gulflagg i en situation som inte alls krävde dubbel gulflagg, att de bara orkar dessa mumifierade stollar.
 
Av de övriga utanför topp fem gjorde Hulkenberg och Grosjean ett bra jobb med sina sjätte och sjunde platser, Massa lyckades på något sätt rädda  några poäng åt Williams, Ocon, som anklagade Perez för att försöka ta livet av honom knep två nya poäng före Sainz, som tog den sista pinnen med sin tionde plats.
 
Marcus fick en ensam resa i sin hopplöst långsamma Sauber, känslan för hans del lär vara som att köra en F2 bil som låtsas vara en F etta, så länge Sauber inte lyckas anställa en designer värt namnet är deras uppdateringspaket bortkastade pengar i allra högsta grad.
 
Det lite kort om F1, apropå rubriken ett bröllop och en begravning, den syftar på en tillställning utanför Stockholm vid havet, där jag och Micke var närvarande, en hojåkarkompis gifte sig, så vi passade på att både lyckoönska det lyckliga paret, samt beklaga sorgen när polarens ungkarlsliv gick i graven.
 
Det var ett tämligen blöt bröllop på flera olika sätt, paret vigdes på en brygga klädda i baddräkt, efter ceremonin kasatdes de i havet, Micke ville göra det samma med prästen som dock räddades av några bröllopsgäster, herren i huset sköt ner en drönare med sin hagelbössa varpå manicken landade i poolen osv, den blöta stämningen kan delvis härledas till alkohol haltiga vätskor som bröllopsgästerna utnyttjade tämligen flitigt, en rätt så lyckad tillställning med några få undantag som jag av vissa skäl låter bli att skriva om.
 
Apropå F1, jag fick ett sms av min polare Röda Baronen tidigt imorse, "Ditt flyg är bokad och betalt, jag förväntar mig att du dyker upp i Monza fredag kväll".  Vad säger man, han är som han är, den gode Baronen, det är bara att tacka och bocka och ta emot, jag hade inte alls tänkt att åka till Monza ,men visst fan är det kul när Baronen bjuder på en överraskning, så Monza nästa för min del.
 
 
Dagens grid girls säger komsi komsi, den som vågar han vinner.
 
Amen,..må alla nygifta leva lyckliga tills det är dags att skiljas.    
 
          
 
       

Kommentarer :

#1: 1014johansson

Brandon, förklarar för mig hur Kimi plötsligt blir så mycket långsammara en vettel på en bana som ska passa Kimi som handen i handsken. Han var starkare än vettel på träningarna och på kvalet då plötsligt är vettel så mycket snabbare och under racet fick vettel beröm för att han kunde följa ham enkelt, Medans Kimi hamnade på efterkälken direkt. Ok om vettel är snabbare än kimi(vilket jag har svårt att erkänna) men inte så mycket snabbare på en Kimi bana.

Svar: Läs svaret till Tomi här ovan.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Som Kimi fan är det plågsamt nu, Kimi var snabbare hela helgen än sin stallkompis men när det skall avgöras har han helt plötsligt mystiska vibrationer i bilen avbryter sitt sista försök i Q3 och slipstreamar Vettel förbi sig själv och Bottas.
Ge mig hopp Brandon, hur skall jag förhålla mig?
Det är som att AIK alltid skulle förlora mot DIF oavsett om det är bättre fotbollsmässigt eller inte av marknadsmässiga skäl.
Själv tycker jag att det är så parodiskt att jag bestämt mig för att se de fyra första loppen nästa säsong och är det uppenbart uppgjort på samma sätt nästa år efter fyra lopp så får det vara. Den nuvarande situationen dödar hela livet själen och meningen med det hela.

Svar: Så fungerar det hos Ferrari, när de upptäckte att Vettel inte skulle klara av att ta sig förbi Bottas av egen kraft, så offrades Kimi direkt, fair play har aldrig varit Ferraris melodi. Under racet hände samma sak, Kimis framfart bromsades upp för att han skulle hamna ett bra läge för att agera bromskloss framför Hamilton,..men nästa år blir en helt annan historia, då har Kimi inte längre något att förlora, och kan köra därefter, det roliga med årets säsong är att jag tror att Lewis tar titeln till slut.
Brandon Lee

skriven
#3: Flying finn

Ja kom igen nu BL och ge oss lite hopp nu.... fan va ruttet

Svar: Nästa år kanske....
Brandon Lee

skriven
#4:

Jag är mest nyfiken på vems drönaren va, grannens? (Extra kul isf) Ferraripolitiken har jag aldrig förstått och kommer nog aldrig göra. VET borde vidare lära av stackars ALO som snyggt tajmade omkörning av HUL efter Eau Rouge i början av racet!

Svar: Japp, den var grannens, men han kom aldrig och frågade efter den, bara en galning skulle göra det med tanke på herren i huset;-) Du är inte ensam om att inte begripa det "fina" med Ferraris stallpolitik, först säger de att det viktigaste är att ta hem konstruktörstiteln,.och sedan gör det allt för att det ska inte hända.
Brandon Lee

skriven
#5: Elin

Visst var det en liten pulshöjare denna helgen också, men det slutade bra ändå :-)

Blir förhoppningsvis en bra helg nästa helg också, helt enkelt att Hamilton kör BRA! hehe

Svar: Att slå Ferrari på deras hemmaplan är bland det svåraste som finns,.och det vet även Lewis, men visst, allt kan hända.
Brandon Lee

skriven
#6: Rickard Smedberg

Känns konstigt att ge 10sek stop and go för att inte ha lyft av gasen en tiondels sekund förbi en dubbel gulflagg som inte
såg speciellt farlig ut på tvbilderna. Men trycka upp sin teamkompis mot muren anses inte vara lika farligt.......
Undrar hur länge Verstappen Jr och Sr står ut med alla
dnf? Undrar om Alonso ens orkar köra säsongen ut i Mclaren.
Tror också att Hamilton tar titeln till slut.
Ha det gött!!!

skriven
#7: zenkert

Spammande Zenkert här BL ;-)

Ocon och Perez är inte de såtaste vänner.
Även om det i teamets ögon ska verka så
eftersom dom har Pink Helmets båda två.
Perez borde ha en gul och rödrandig.
Ocon en grön.

Röde Baronen verkar vara en vän indeed, Brandon.
Såna finns det inte många av.

Spa - Tja!
Det var ovannämnda förare i Pink Cars and Pink Helmets
som stod för underhållningsvärdet.

För övrigt har jag fastnat för en färg som dyker upp allt
oftare nu. Den ljust turkosa-blå som också är bakgrundsfärg
för "Riva" på Vettels hjälm.
Jäkligt snygg färg.

GG - Denna gången blir det blondinen alla gånger.
Får lite Deborah Harry-vibbar där och henne har jag
alltid varit svag för.

Ha det gött i Bella Italia, Brandon!

Ciao

skriven
#8: Peter

Lite roligt Brandon så Kimis vibrationer bak ! handlade enbart om att få Vettel tvåa i kvalet och sig själv fyra i samma kval ?
orkar man inte respektera dubbel gul flagg så givetvis skall man ha en bestraffning 30 sec var tufft när ett litet gas släpp på 0,5 sec hade fixat det

skriven
#9: Anonym

Anonymus
Lite surt med Kimi,Men jag blir lite fundersam angående vibrationerna.Kimi klagade ju på detta flera gånger under racet.Att dom kan mixtra med inställningarna från sidan av har man ju förstått,men kan dom verkligen framkalla vibrationer?

skriven
#10: OK

Hur mycket är Kimi med på det spel som spelas? Jag som oinsatt får intrycket av att han delvis accepterat det - och jag tycker det i viss mån stöds av att Vettel verkar angelägen om att ha honom i teamet?

skriven
#11: Daniel

Tack för en grymt bra blogg, brukar sällan kommentera för man får svaret i flödet ändå.
Jag har ändå en fråga.
Nästa säsong börjar alla om från 0, men som du skrivit förut Brandon kan dom från depån ändra mappningar osv för att "förstöra" för tex Kimi.
Ferrari vill uppenbarligen ha en nummer 1 förare, vad är det som säger att Kimi inte får agera hjälp ryttare nästa säsong, oavsett vad han vill eller om han presterar bättre.
Kan heller inte förstå varför Kimi vill fortsätta förnedra sig själv på detta viset, Ferrari borde skämmas.

skriven
#12: Patrik Jansson

tråkigt som vanligt att Ferrari offrar Kimi men så är det ju hoppas egentligen att dom förlorar båda titlarna med sitt spel ;) nå synd att Kimi inte får visa sin potential iaf. Hoppas det blir andra bullar nästa år då men om dom kan styra motormappningen så lär det väl tyvärr bli som nu ??!!
Så du skall till Monza Brandon kanske vi ses där då skall dit själv och ser fram emot att få se ett F1 lopp live :)! Hoppas det blir ett jämt race med endel action :)!
Ha det
Patrik

skriven

Kommentera inlägget här :