BLOG WARS

 
Om en vecka är det dags för F1 cirkusen att återvända från semestern, Spa nästa med allt vad det innebär, F1 kalenderns häftigaste bana där väderförhållanden kan variera mycket på olika delar av den 7 kilometer långa banan, något som i sin tur kan orsaka viss huvudbry i fråga om vilken riktning man ska ta med set up arbetet. 
 
RBR och McLaren har valt hela nio set av ultramjuka, båda två lider av brist på hästkrafter ,och lär istället satsa på en set up som i första hand fungerar optimalt genom kurvpartier, att försöka hänga med Mercedes och Ferrari på Kemmel rakan med enbart rå motorstyrka är inte att tänka på för deras del.
 
För att kunna göra ett omkörningsförsök i slutet av Kemmel rakan förutsätter att man kan ligga tillräckligt nära den framförvarande bilen uppför backen och genom Eau Rouge utan att tappa alltför mycket down force, för lite vinge kan innebära ett besök i armco räcket, för mycket vinge att man aldrig hinner ikapp innan det är dags att ställa sig på bromsen för att ta sig genom Les Combes.
 
Eau Rouge är den mest berömda delen av Spa, men innan man når dit så måste man ta sig genom den snäva La Source hårnålskurvan, där man kan välja lite olika spårval. Trångt värre brukar det bli i La Source, bilden här ovan är från 2012 när det blev kalabalik av tredje graden i hårnålen, vi får väl hoppas på, att alla förare håller huvudet kallt i år så att vi slipper se något liknande åter igen.
 
Det om Spa, några ord om Blog Wars, och om marknadskrafterna som styr den kommersiella delen av bloggsfären som rapporterar om F1. 
 
Jag för min del nöjer mig med att hamna i neon högst egenhändigt utan några som helst ekonomiska intressen, AB gör reklam för "F1 bloggen med vår motorexpert Anna Andersson", Teknikens Värld uppmanar folk att "Hänga med Janne Blomqvist på Sveriges största F1 sajt med analyser som saknar motstycke i Sverige". 
 
Den dominerande kommersiella aktören är utan tvekan den Miami baserade multinationella bolaget Motorsport Networks, som bland annat har James Allen, Motorsport.com, Autosport.com, Motor1.com och F1 racing bland sina medarbetare bara för att nämna några. Motorsport Networks köpte den brittiska Haymarket Media Group för att lägga vantarna på delar av den europeiska F1 relaterade rapporteringen av motorsport, så det är inte enbart F1 cirkusen som sådan som har hamnat i nordamerikanska händer, utan även stora delar av den media som skriver om F1.
 
Så, hur påverkar den ovannämnda ägarstrukturen på kvalitén och trovärdigheten av det som förmedlas vidare till konsumenten?  Tja, det blir ömsom vin, ömsom vatten eftersom det finns både ett antal kunniga journalister bland MNs medarbetare, och ett antal riktiga klåpare, vars kunskapsnivå gällande motorsport är lika med noll.  
 
Finns det då inga privata alternativ, som kan anses leverera någorlunda vettig information till vetgiriga och likväl inget ont anande konsumenter? Inte är det många i så fall, Keith Collantine med sin F1 Fanatic påstår sig vara ett sådant alternativ, men jag personligen har lite svårt att ta på allvar en snubbe i egenskap som en F1 expert, när han saknar egen erfarenhet av motorsport, har tidigare jobbat inom PR branschen, och läst historia i universitet, Keith är nog mer en nörd som vill vara mer än så utan att lyckas med det.
 
Vem ska då kunna lita på, BL?  Det är upp till var och en att avgöra, men ett bra sätt att avgöra källans trovärdighet är till exempel att ögna genom förutspåelser levererade av diverse bloggare angående bilarnas och förarnas kapacitet innan årets säsong kom igång, eller hur pålitliga deras åsikter angående den tekniska biten av F1 har varit liksom hur rätt de har haft i fråga om vem som kör var, utan att nämna några namn så det finns det ju  bloggare som inte har haft många rätt i något avseende.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till framför mannen som ber till högre makter, eller är helt enkelt bara tagen av stundens allvar,..vem skulle inte vara det.
 
Amen,..må blogg kriget vara med er.      
 
       
 
      
 
 
 

Kommentarer :

#1: NORRSKEN EMMA

fin blogg

skriven
#2: Kjell Levén

Finfin läsning som vanligt, Spa är favvobanan nr 1.

Glömmer aldrig Häkkinens omkörning på Schumacher, odödlig klassiker.

Hoppas du inte lägger ner denna blogg, finns ingen motsvarighet i detta land.

Svar: Kimi tvingar mig kvar år efter år,..jävla Iceman;-) Häkkinen-Schumi gjorde livet surt för köttbiten i deras hamburgare, snubben var nog bra förvånad när han blev varvat av den dynamiska duon.
Brandon Lee

skriven
#3: Rickard Smedberg

När man ser hur halo är konstruerat så undrar jag om inte det kan bli problem att få bort den om den böjs ner mot cockpiten,
för fästena måste väl gå ner en bit i karossen antar jag. Som det är nu är det ju inget i vägen om banpersonalen måste lyfta ut en förare som är skadad. Ännu ett fint resultat av Felix idag.
Ha det gött därute!

Svar: Det blir intressant att se vad händer när någon slår runt, det kan bli rejält snurrande om halo fastnar på något, dum jävla grej som inte behövs,.och ja, bra race av Felix. Må väl Rickard.
Brandon Lee

skriven
#4:

Intressant att veta vilka som står bakom autosport mfl, inte konstigt att det står samma sak överallt. Få som orkar tänka till ordentligt och inte bara citera diverse uttalande eller rykten. Tack för en bra blogg! :)

Svar: Money talks, och allt har sitt pris inklusive åsikter, F1 är big business liksom media bevakningen kring den,..tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#5: ThomasF

Intressant läsning som vanligt!Ha D Bl//Thomas

Svar: Nä men titta, Thomas lever,..men hur är det med fotbollen i Gtb, liket lever? Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#6: Barbapappa

Nog måste man kunna få ha en åsikt om någonting utan att ha deltagit.

Svar: Absolut, det är relevansen i åsikter som jag ibland ifrågasätter.
Brandon Lee

skriven
#7: Kari Pakkanen

Denna blogg vinner i alla kategorier. BL du är så jäkla grym. always be yourself unless you can be Kimi then always be Kimi. Men fan funkar lika bra med BL :)

Svar: Jag är rätt så rakt på sak som Kimi, och resonerar på samma sätt,.om människor gillar mig, vackert så, om inte, deras problem, inte mitt. Tack för din kommentar Kari.
Brandon Lee

skriven
#8: Ojerjo

Kimi stannar i Ferrari 2018!!

Svar: Beslutet togs för ett par månader sedan, men Ferrari ville vänta med att offentliggöra det,..och det kan vara kul att spamma lite;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Ojerjo

Ber om ursäkt för extrem spammning. Det var tydligen ingen höjdare att skiva på mobilen :(

skriven
#10: Nico

Ögna bloggar... just nu ögnar jag bakdelar.

Uppfriskande med ett "måste se lopp" SPA och Monza är mina höjdpunkter på året. Då låser man in barnen med en ny kartong lego. Jo du på tal om lego. Dom har en serie som heter "Speed champions" med motorsport-relaterade byggsatser. Kul faktiskt, allt från Audi E-tron till Porsche 917K. Men det finns ett kit med Mercedes-stallet + depå o lite krims krams. Frågade sonen som är 6 år om han ville ha det i julklapp "Näe pappa, vi hejar på dom röda bilarna - Ferrari är bäst". Indoktrinering!

Kan Vasseur och jämnare flöde med stålar vara det som styr upp Sauber igen?

Fick en fråga nyligen "Nico - vilka två förare från 80-talet och framåt skulle du sätta i samma stall?" Överraskade mig själv med att tänka Nigel Mansell först och sedan Alonso. Sen marinerade jag tanken och det blev annat. Men det slog mig att det hade vart en skojig duo!

Hoppas sommarn vart snäll mot dig.

//Nico

Svar: Spa och Monza är några få "riktiga" banor som finns kvar, du borde ta barnledigt någon gång och se racet på plats i Belgien eller i Italien.6 år är en bra ålder för en Ferrari fan, en tifosi i Sverige, du får fixa en Iceman keps åt honom;-)

Vasseur är en rätt så tuff snubbe som alltid säger vad han tycker, får han styra och ställa som han vill kan det bli ett lyft för Sauber.

Mansell och Alonso,.hmm,..lite som en sötsur drink utan is, kan funka även om smaken är som baken.

Sommarn har varit snäll, dock har jag haft mycket att göra, jag vila när jag återvänder home sweet hell, L.A. Ha det fint Nico.
Brandon Lee

skriven
#11: Jonatan

Då va de klart ja😎😎

Svar: Det har varit klart bra länge, ett par månader faktiskt.
Brandon Lee

skriven
#12: 1014johansson

Kul med kimi hos Ferrari 2018! Såg förresten superswede i helgen! Alltså, F1 var en helt annan sport på 70-talet. Respekt åt Ronnie säger jag bara, killen hade talang men lite förmycket otur tyvärr. Bara att höra Nicki Lauda säga att det var Ronnie som lärde honom köra racerbil. Eller att andretti igentligen inte ville ha honom som stall kamrat för att han var för bra! Mäktigt

Svar: Japp, Kimi är som gammal vin, blir bara bättre med åren;-) Ronnie var något alldeles extra liksom F1 på 70 talet, vore kul att se dagens förare i en 70 tals bil på Spa, jag tror att det unga gardet skulle få vissa problem med 70 tals kärror.
Brandon Lee

skriven
#13: Flying finn

Kul med Kimi i F ettan men är det bara för att han ska fixa lite mer pensionspengar..
Kommer han att få tävla på samma villkor 2018?

Svar: När man kör sitt sista år 2018 ,behöver man inte längre bry sig ett skit om vad stall ledningen vill, forza Iceman!
Brandon Lee

skriven
#14: ThomasF

Fotboll i GBG?Ja varför inte?Borde kanske gå och se min första fotbollsmatch nu?Nä det blir nog bara 0-0 som vanligt!Det finns väl ingen i Sverige som kan träffa målet än?Nä jag läser nog vidare här och åker på nåt F1 lopp då och då istället!
Soliga hälsningar från Sveriges framsida//Thomas

skriven
#15: Franklin

Varför är finnar så coolt coola och bra, svenskar lite uddlösa och små cojones (önskar Mackan kunde bli riktigt förbannad). Danskar lite wannabees, men kan ge en skalle om det kniper.
Resten av F1 piloterna har temperament som kan hjälpa eller stjälpa.
Kul att det blev officiellt med Kimi, må han aldrig sluta.
Louis Chiron la av när han var 55, just saying.
Nåt jag stör mig på något fruktansvärt är att teamet tydligen kan då ifrån depån kan strypa/styra kraften i motorn under racets gång.
Då blir det ju jävligt svårt om Kimi nu skulle visa gullgossen Vettel var skåpet skall stå.
Tycker att det du startar loppet med(mappning o dyl.) ska inte kunna fjärrkontrolleras av enögda italienare.
När började denna bakbundenhet och hur mycket kan/får teamen styra utgången av racen.

Skönt att semestern är slut ;) och racedax...
Tack för bästa bloggen och allt läs och ögongodis.

skriven
#16: Patrik Jansson

Coolt att Kimi stannar :) hoppas bara det blir åka av nu då för Iceman altså utan strul från Stallet ;)!!?? Hoppas man förbjuder att kunna strpa och styra motorn :D!!
alltid roligt att läsa din blogg Brandon så hoppas du fortsätter i god stil :D!?
Nu kommer det 2 intresanta lopp Spa och Monza ska dessutom till Monza kommer att bli skitkul att få se detta Live :)!
Ha det och sköt om dig B

skriven

Kommentera inlägget här :