A MAN GOTTA DO WHAT MAN GOTTA DO

 
Irland nästa stopp för min del om några dagar, det är att dags att avsluta något som har varit en stor del av mitt liv under många år, ett avslut på mina mina villkor, doktorn ville annat,.fuck it, a man gotta do what man gotta do.
 
 
Testkörningen på Hungaroring avslutades idag, Lando Norris gjorde 1,17,385 med ultramjuka, 1,17,682 med supermjuka,Alonsos kvalvarv med supermjuka var 1,17,549, en snabb gosse...
 
...Kubicas snabbaste varv blev 1,18,572 med supermjuka, Hulkenberg gjorde 1,17,468 med samma gummiblandning under kvalet, en helt ok tid av Kubica som avverkade hela 142 varv, fler tester lär följa för polacken, vars testkörning hade lockat många landsmän till Hungaroring.
 
Angående testkörning, snabba varv ska alltid tas med en nypa salt, Bottas testade på Silverstone några dagar efter Englands GP, och satte varvtider som skulle har räckt till pole, så test varv är test varv, kval och race varv något helt annat.
 
 
Inbördeskriget hos Ferrari visar inga tecken att klinga av, Marchiello sparkade...
 
...PU chefen Lorenzo Sassi på stallpoliska grunder...
 
...Binotto som stöds av Marchionne vill ta över stallchefs jobbet från Arrivabene, som i sin tur hotar med att ta mig sig Marlboros sponsor pengar om han tvingas lämna sitt jobb, Marchionne och hans lärling Binotto är Vettel fans, Arrivabene i sin tur gillar bättre Iceman...
 
...jag för min del undrar när Agnelli familjen som äger Ferrari, Alfa Romeo, Lancia,Fiat och Chrysler får nog av all osämja, och ger sparken för hela gänget.
 
 
Sauber hade med sig ett uppdaterings paket till Ungern, bla bättre kylning så att man kunde köra sin PU med full effekt, nya Merca inspirerade barge boards, och nya Ferrari inspirerade sidopods för att kunna skapa mer grepp bak,.men icke.  Det är rätt så märkligt att de ansvariga hos Sauber inbillar sig, att om man kopierar vissa designgrepp hos konkurrenter och skruvar dem på plats, så har man helt plötsligt en välbalanserad bil med mycket grepp. Jag skulle vilja ödmjukt påpeka följande: Ferrari är en max rake bil, Mercedes är dess raka motsats, att kopiera vissa design idéer hos båda två och skruva fast de på en bil som är varken det ena eller andra ger i sluttampen plus-minus noll,.om inte ens det, var hittar de sina designers, hos Lada i Ryssland?
 
Hungaroring är en typisk "rake bil" bana, Singapore en annan, det plus höga temperaturer är inte riktigt Mercedes grej, men Spa kommer att bli en helt annan sak, där lär Ferrari vara tvungen att överträffa sig själva om de vill vara med och slåss om pole och racevinst, lägre temepraturer och banans karaktär är mumma för Mercedes.
 
Tifosis i Italien var rasande på Ferraris stallorder efter Ungerns GP, och till och med Italiensk media tyckte att Kimi var den moraliska segraren på Hungaroring, jag vill påpeka följande: På grund av att Vettel var tvungen att undvika köra över kerbsen så fick han dålig utgång ur vissa kurvor, hade Kimi velat köra om så hade det fungerat helt smärtfritt, han hade mycket mer grepp och kunde bevara det när Vettels däck tog slut. Ferrari tog in Kimi för tidigt eftersom de visste, att om han hade stannat ute ett varv till, så hade han kommit ut från depån framför Vettel, och då hade Ferrari varit tvungna att ge en direkt stallorder för sina förare att byta plats.
 
Mercedes gav en direkt strallorder, men skötte det hela mycket snyggare, när Hamilton lämnade tillbaka tredjeplatsen till Bottas när han inte klarade av att ta sig förbi Kimi. Nu finns det många som tycker att Ferrari var smarta och Mercedes korkade, att det viktigaste är att vinna till varje pris, det må vara så för stallens del, men inte för min del som åskådare, jag struntar fullständigt vem som vinner den ena eller den andra titeln, det enda jag bryr mig om är bra och spännande racing istället för kökörning i stallorder anda som gör ingen racing fan glad.
 
I Finland råder det F1-rally-Moto GP relaterad högtryck, Kimi och Valtteri samlar podiumplatser, den unga gardet inom rally i form av Lappi, Suninen och Rovanperä är på väg in bland toppförarna, Kymiring blev klara med som arrangörer av Moto GP under tiden 2019 till 2023 samtidigt som man undersöker möjligheten att även köra F1 på samma bana om några år,.med andra ord, det går bra nu i Finland.
 
Det var allt för stunden, jag hör av  om några dagar i mån om tid, jag kommer inte att stanna i Europa så värst länge till, L.A kallar,..och inte bara L.A.
 
 
Ride on babe, i´m coming.  
 
Amen,.må det goda livet vara med er.    
 
          
 
       
 
       
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: antonio

Vilken sörja det har blivit i Ferrari, folk som drar åt olika håll och man saknar ett bra designteam. Ska försöka titta in i spåkulan och gissa hur nästa säsong kommer ser ut så tro jag att Mercedes och Red Bull kommer vara i topp.

Svar: Kan mycket väl bli så om Ferrari gänget fortsätter med att jävlas med varandra.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Otroligt kul för våra vänner i Finland med all framgång inom motorsporten just nu. Det vi ser nu är ju ingen slump utan resultatet av ett land som lyckas föra vidare arvet från tidigare mästare gång på gång. Jag är 40 nu och kommer således ihåg Timo Salonen och Juha Kankkunen som efterföljdes av Tommi Mäkkinnen som i sin tur efterföljdes av Marcus Grönholm vidare till Jari-Matti och i framtiden Kalle Rovanperä. Likadant inom F1 och säkerligen inom motorcykelsporten där jag inte är någon expert direkt. Har en fråga dock. Här i Sverige skrivs det ju nästan ingenting om motor i våra största dagstidningar. Hur är det i Finland? Inför rally och F1 helger är det som här eller skrivs det mycket inför,under och efter? Ha det gott.

Svar: Alla hjälper alla i Finland, plus att de finns folk med rätta kontakter som slussar talanger vidare till attraktiva sits hos bra stall. I Finland skriver alla största dagstidningar i stort sätt varje dag om motorsport, som har en helt annan status i Finland än den har i Sverige, traditionens makt är stor, och framgång föder framgång. Jag blir ibland jävligt irriterad på svensk media som i mångt och mycket struntar att skriva om motorsport, och om de svenska förarna ute i världen, det tycks vara mycket viktigare att berätta hur Leksand klarar sig i hockeyn, eller vilken fotbolls spelare moppe Zlatan förflyttar sig med,.det är ett jävligt sorligt syn dessa media murvlar har på motorsport i Sverige.
Apropå din musikblogg, bra grejer, ett nöje att läsa, ta och lyssna min favo låt någon gång, Deadsong av Before The Dawn, inget välkänd band, men de har gjort grymma låtar. Lev väl Magnus.
Brandon Lee

skriven
#3: Patrik Jansson

Hejsan,

Ferrari gör ju som dom alltid gjort lär inte bli någon förändring där inte tyvärr på Kimis bekostnad nu då men det är ju inget nytt detta för ferrari :(! Börjar nästan hoppas dom förlorar titlarna i år till Mercedes bara för att dom inte låter sina förare köra om det !! Kul med finska framgångar det verkar som att det kommer nya talanger och det är ju bra :)!

Ha det och tack för intressant läsning.
atrik

Svar: Det kan hända att Ferrari skjuter sig själva i foten med sin enmans strategi, jag har en känsla av att Hamilton tar titeln även i år,.om nu inte Bottas gör det, många race kvar ännu så länge. I Finland tar de hand om talangerna som dyker upp, vi får väl hoppas på, att de gör samma sak med tex Joel Eriksson i Sverige, det vore synd och skam om han hamnar i DTM eller något liknande. Ha det fint Patrik.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Ferrari skadar sig själva genom att hålla på som de gör. Det skulle vara intressant om Arrivabene stack och tog med sig Marlboro pengarna samt att Kimi följde med :) McLaren skulle nog behöva lite extra sponsorpengar men om de vill ha Arrivabene vet jag inte.

Det är synd att det inte skrivs mer om Motorsport men det är inte så konstigt med tanke på att Sverige är mer framgångsrika på så många fler sporter. Det skulle behövas någon förare som var intressant att läsa om som Kimi och inte en tråkmåns som Marcus Eriksson.

Svar: Det politiska spelet har alltid varit Ferraris svaghet förutom då de har haft icke italienare bland cheferna,.Marlboro mannen ska man inte jävlas med, han är värd en bra slant för Ferrari.
Det krävs nog ett antal podiums i F1 för en svensk förare innan den svenska median uppmärksammar motorsporten lite mer, Mackan i sin tur borde kanske vara lite mindre PK i alla lägen, lite mer KMAG suck my balls honey jävlar anamma skulle sitta fint. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#5: Rickard Smedberg

Hemkommen från en liten semester så satte jag mig tillrätta i
soffan på onsdagskvällen för att titta på loppet. När man ser hur Mad Max kör så blir man mörkrädd, han bara kör och chansar på att alla andra flyttar sig. Han var ju inte långt ifrån en Ferrari i första kurvan och sen torpederar han sin teamkompis några kurvor senare. Hade varit intressant att höra samtalet dom emellan efter loppet. Sen insåg jag att när Vettel tog starten så var det kört för Kimi. Ändå rätt kul att se att Merca gjorde något för att krydda loppet lite.
Ha det bra!

Svar: Max är inte direkt en som tänker efter före,.om han nu överhuvudtaget tänker något alls, jag har aldrig gillat förare vars hela körstil går ut på att chansa på att alla andra flyttar på sig, Ricciardo har även han en liknande körstil. Lev väl Rickard.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Nån av de finska F1förarna intervjuades en gång om varför de är så framgångsrika i motorsport.Kanske var det Kimi?Han sa att han började köra vid 8 eller kanske 10års ålder ute på den finska landsbygden.Minns inte vad det var för fordon?Kanske hemmabygge?Så var det för Ronnie P oxå har jag för mig så det betyder nog mkt.Jag tycker jänkarna kör mkt bättre bil än nordeuropér också o de börjar ju mkt tidigare.Mer splitvision o rytm som en yrkeschaufför.Nu är det inte uppåt för ME och Sauber och jag hoppas att Longbow inte tröttnat o släpper iväg alltihop till den gamla traktortillverkaren från Italien.Hoppas innerligt att Joel får en chans nånstans.
Kör försiktigt nu om det är det du ska göra på Irland Brandon, så bästa bloggen får leva//Thomas

Svar: De flesta börjar väldigt tidigt, jag började köra både hoj och bil långt innan körkortsålder, eh, väldigt långt innan på småvägar, det är så man lär sig grunderna innan man börjar tävla.
Sauber måste anställa kunnig folk om de vill komma någon vart, Mackan blir nog kvar hos Sauber och får sällskap av Leclerc till nästa säsong, Joel har körskickligheten men jag är inte helt 100 på att hans management har de rätta kontakterna, vore synd om en så duktig chaufför hamnar i DTM eller något liknande.

Apropå köra försiktigt, det är då man missar och kör av, man måste ladda för att komma in i den rätta rytmen, det krävs två att dansa tango framgångsrikt, föraren och hojen. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: Dennis

En tanke slog mig precis. Ferrari fick skit i Monaco för att Vettel fick göra en overcut och nu får de skit för att Kimi inte fick göra det. Gillar inte när politik styr loppen så hade nästan velat se F1 lägga ner WDC och enbart ha WCC även om det hade känts annorlunda!

Svar: Det är aldrig kul med stallpolitiska beslut oavsett vad beslutet gäller, men så blir det när pengar styr det hela.
Brandon Lee

skriven
#8: Viktor

Tjenare! Läser bloggen allt som oftast på jobbpauser så har aldrig riktigt haft tid att kommentera, jävligt bra är den dock. Har en grej som jag funderat på ett tag, tror du BLI att det går att dra paraleller mellan att vettel sågade "shielden" som var alternativet till halo och att ferrari var det enda teamet som röstade för halo? Ligger ferrari möjligen före de andra teamen med att passa in halo i aeropaketet? Tack för bildande läsning!

Svar: Tänk att sådant skit som jobb hindrar oss att ta del av viktiga grejer som F1;-)Apropå halo, den slutgiltiga formen är inte klar än, tex "mittenpelaren" kommer att göras smalare, från 20 mm till 16 mm, det blir även tillåtet att montera 20 mm breda "winglets" på den osv, men vissa aero studier har man givetvis redan tagit fram, dock skulle jag inte vilja slå vad om, att just Ferrari kommer lyckas bäst angående hur man bakar in halo i aero paketet. Ha det Viktor.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

Be safe sweetheart.

Svar: Don´t you worry, i´m unbreakable.
Brandon Lee

skriven
#10: Marcus

Haha ja mer "Suck my balls" det var det bästa i loppet :) Jag kan dock inte tänka mig att någon av de svenska förarna en skulle tänka den tanken.

skriven
#11: Tomi

Finland har ju ungefär hälften av Sveriges folkmängd,ändå är de så bra på just motorsport så de hör helt klart något annat än Sverige. Vad tror du Brandon, kommer nästa säsong med Kimi och Vettel vara lika politisk styrd eller får de tävla mer på lika vilkor då?

skriven
#12: zenkert

Sauber är ett sorgligt kapitel för tillfället.
Landon Norris. Mkt intressant tonåring.
bLandon på kinarestaurant - He-he-he :-)

The GG is Awesome.

Have a nice last Ride Brandon.
Give it all you got!

Ciao

skriven
#13: zenkert

Correction...

The Babe is awesome.
Since it was´nt a GG.

Ciao

skriven
#14: Poncho

Vad är det med dessa spaghetti gubbar!
Dom lär sig ta mig fan aldrig!
Dom har bränt massa titlar pga stallorder. Först och främst om jag kommer ihåg rätt, 99 när dom skulle ha Eddie Irvine som champ så blev Mika Salo tvungen att backa upp Irvine, sen 08 skulle Ferrari göra Massa till världsmästare pga politik. Titta bara vad som hände andra halvan av säsongen. Kimi ledde överlägset men sen trodde Ferrari att deras bil var så jävla bra att dom kunde promota fram Massa till världsmästare pga affärer i Brasilien. Och vi vet hur det gicy🤣
Vid Schumi tiden hade Ferrari tillgång till Bridgestone däck som ingen av dom andra stallen ens kunde få titta på.
Hatar politiken med F1 och hoppas att jänkarna tar tag i det så vi får se riktig mano to mano racing snart igen.
Moto GP i Finland!! Yesssss! Here i Come!

skriven
#15: Kilroy

#14: Poncho
WORD!

skriven
#16: Gunde

Poncho
99 var Schumi Ferraris 1e förare och Eddie 2e förare, i Storbritanniens GP bröt Schumi benen och var borta tills Malaysia GP. Tills Storbritanniens GP hade Eddie skrapat ihop 34 poäng. Salo hoppade bara in för skadade Schumi och hade således 0 poäng efter 8 lopp. Salos resultat från efter han hoppade in var 9, 2, 12, 7, 3, DNF, således 10 poäng på 6 lopp. Eddies resultat på samma gång var 1, 1, 3, 4, 6, 7 således 28p till sina tidigare 34.
Enda loppet jag ser där Salo backar upp Eddie är andra loppet för Salo vilket var på Hockenheimring Tysklands GP, och varför skulle han inte det, eller trodde du att Salo skulle utmana om titeln?
Det var helt rätt av Ferrari att prioritera Eddie då och när Schumi kom tillbaks då släppte han Eddie i Malaysia men tyvärr gick det inte med order i Japan då Eddie låg 90s efter Schumi som blev tvåa efter Häkkinen. och äve om det gått att släppa så att Eddie blev tvåa istället för 3a hade det inte hjälpt för titeln då häkkinen hade en seger mer än Eddie.

Du klagar även på 08 som du sa att Kimi ledde överlägset inpå den andra halvan av äsongen, det kan ju inte bli mer fel sagt, till uppehållet ledde Kimi med 3p över Massa, så här ser det ut race för race enl formula1.com

Kimi Massa poäng
Aus 8; DNF 1p DNF 1-0
Mal 1; 10p DNF 11-0
Bah 2; 8p 1; 10p 19-10
Sp 1; 10p 2; 8p 29-18
Tur 3: 6p 1; 10p 35-28
Mon 9; 0p 3; 6p 35-34
Can DNF 5; 4P 35-38
Fra 2; 8p 1; 10p 43-48
G Br 4; 5p 13; 0p 48-48
Ger 6; 3p 3; 6p 51-54
Hun 3; 6p DNF 57-54 3p
Eur DNF 1; 10p 57-64
Bel DNF 1; 10p 57-74
Italy 9; 0p 6; 3p 57-77
Sing DNF 13; 0p 57-77
Jap 3; 6p 7; 2p 63-79
Chi 3; 6p 2; 8p 66-87
Bra 3; 6p 1; 10p 72-97

var ser du "ledde överlägset"? bara för att loppen var för 10 år sedan så är verkligheten inte glömd

skriven

Kommentera inlägget här :