SINGAPORE SLING

 
Marina Bay och Singapore Sling nästa, inte den berömda drinken med samma namn utan en av stadsbanans långsamma kurvor som bör tas i nykter tillstånd, något som gäller både för föraren och för bilen.  Marina Bay är en down force-mekanisk grepp  bana där antalet hästkrafter inte på något sätt är avgörande, med andra ord, en bana där till exempel RBR bör ha en bra chans att slå Mercedes.
 
Bilar vars designfilosofi går ut på att vara snabba rakt fram kan inte räkna med några framskjutna placeringar i Singapore, inte heller de vars enda tillgång består av en kraftfull PU, på Marina Bay måste man ha en bil som kan hantera kerbsen på rätt sätt utan att tappa greppet när man rider på kerbsen, och likväl en bil med mycket traction ur långsamma kurvor som är många på Marina Bay.
 
 
 
 
Apropå att hålla sig inom det godkända, förarna testas med jämna mellanrum på samma sätt som är brukligt inom andra idrotts evenemang, med bilar är det lite si och så med det på grund av FIAs inkompetens.  Veckans samtalsämne inför Singapores GP är Mercedes active ride fusk i form av en variant av den  numera förbjudna FRIC systemet, det som förvånar mig är hur länge det dröjde innan FIA och de andra stallen reagerade på Mercedes fusk.
 
Mercedes har ju haft systemet aktiverat och i bruk under en lång tidsperiod, hela bilens grundkonstruktion bygger på active ride principen, där av att Mercedes har aldrig haft behovet att köra bilen med någon nämnvärt grad av rake, deras  FRIC variant ser till att en konstant höjd i förhållande till banan bevaras i alla lägen som i sin tur gör att bilen går som på räls genom olika typer av kurvpartier.
 
Huruvida Mercedes trixande med active ride räcker till att kamma hem ännu en seger i Singapore återstår att se, eftersom man inte har lika stor fördel av den på en bana som Marina Bay, kanske blir det Neweys flexaero istället som fäller avgörandet på Marina Bay, Ferrari kommer knappast räcka till för att slåss om segern i Singapore, eftersom deras bil saknar både aerodynamisk och mekanisk grepp för att inte tala om active ride.
 
Nu har ju både FIA och de andra stallen krävt en regelförändring för att täppa till kryphålet som har möjliggjort Mercedes fusk med active ride, dock krävs det att samtliga stall är med på det, det vill säga även Mercedes, något som är rätt så otänkbart med tanke vilka oförtjänta fördelar deras system för med sig, F1 cirkusens och FIAs dilemma i ett näckskal, en "demokratisk" besluts process som främjar Mercedes sak, förarna är rena men bilen är dopad.
 
Det är många som tycker att nattracet i Singapore är en spektakulär tillställning på olika sätt, den starka belysningen som förvandlar natten till en dag, den höga temperaturen och luftfuktigheten, den exotiska inramningen som är en blandning av det högteknologiska och det traditionella. För min del har Singapore aldrig varit en favorit ur racing synpunkt, eftersom stadsbanor mycket sällan eller aldrig erbjuder racing värt namnet, för mig är Singapores GP mer effektsökeri är racing, dock gillar jag staden som sådan , och har tillbringat en hel del tid där vid ett flertal tillfällen, men det är en helt annan historia som har ingenting med racing att göra, utan med babes, booze och bikes.
 
Det var lite kort om Singapores GP och Mercedes active ride trixande, jag återkommer senare under veckan i mån om tid och lust, just nu är jag alltför upptagen med att leva livet för att ägna speciellt mycket tid åt bloggandet, det blir nog mer tid över för bloggandet när jag åter igen hamnar på andra sidan av atlanten.
 
Amen,..må ni få fukta strupen med en Singapore Sling under den kommande helgen.     
 
         
 
       
 
     
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Janne

Det är förjävligt att FIA:s tekniker har missat detta,
Silverpilen är dopad.
Katastrof för förtroendet för F1.

Svar: Mycket dopning i F1, aerodynamisk, mekanisk, hydraulisk osv, man får fuska men man får inte åka fast är name of the game.
Brandon Lee

skriven
#2: Thomas

Tack för bilden på Mercedes active ride system, ser avancerat ut och är det säkert också men kan du förklara för en novis ;-)

Svar: Läs svaret till 426 Hemi;-)
Brandon Lee

skriven
#3: 426 Hemi

Lite nyfiken som Thomas, fungerar active ride som en balanspendel (fördelar tynden/mark trycket på alla hjul) utifrån dom krafter som uppstår under racet?

Svar: Man kan väl kalla det för ett passiv system som härmar ett aktiv system, en extra "dämpare" som hjälper till att stabilisera chassiet i alla lägen, den förhindrar roll vid lastförskjutning, hindrar framändan att dyka ner vid inbromsning, stabiliserar chassiet när man genar över kerbsen och hjälper till för att innerhjulet fram behåller kontakten med banan vid kurvtagning osv. Systemet hjälper även till att hålla rätt däckstemperatur och minskar däckslitaget, samtliga team använder en extra "dämpare", en del som Mercedes, Renault och Sauber har hydraulisk "dämpare", några andra använder en fjäder, hos RBR arbetar extra "dämparen" ihop med deras "flexaero", det finns lite olika varianter av extra "dämparen".
Anledningen till att de andra stallen och FIA nu vill täppa till kryphålet i reglerna som Mercedes utnyttjar är, att de anser att Mercedes system inte längre kan ses som ett passiv system, utan som ett aktiv på samma sätt som FRIC var. Systemet finns både fram och bak, det som skiljer jämfört med FRIC är att de inte är sammankopplade, därav att det betraktas som ett passiv system, själv anser jag att Mercedes variant i allra högsta grad är ett aktiv system.

Att förbjuda Mercedes variant redan till nästa säsong lär inte hända, utan det blir nog så att andra måste försöka komma i kapp, Piola och Somerfield har skrivit ett bra inlägg om Mercedes fusk hos motorsport.com, läs det så får du lite mer detaljerad information om den tredje "dämparen".
Brandon Lee

skriven
#4: 1014johansson

Hade inte Renault något som kallades för multidämpare när Alonso blev världsmästare?

Svar: Den kallades för massdämparen och hade samma uppgift som extra "dämparen" i dagens bilar.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Tack för ett intressant inlägg och framförallt tipset om artikeln på motorsport.com. Mycket mycket intressant.

skriven
#6: Anonym

Tack så hemst mycket BL för en enkel beskrivning av en avancerad lösning. Fantastiskt vad reglementet skapar utrymme (på både ont o gott).

skriven
#7: 426 Hemi

Ursäktar blev anonym i mitt tack inlägg

skriven
#8: zenkert

Ingen som kommenterat den extremt coooola bilden.
GRAND PRIX RACING
BY BRANDON LEE

Då gör jag det. Fan vilken coooool bild Brandon.
Var har du fått tag i den mao vem är skaparen.
Man skulle ju vilja ha den animerad med en halvtrasig blinkande bokstav, eller en del av en bokstav och ett fräsande elektriskt neonljud.

Mycket gottis i en Singapore Sling, men det kostar väl minst en tusenlapp att inhandla spriten i den svenska statliga monopolbutiken.
- Cointreau
- Heering Cherry Liqueur (Cherry brandy)
- DOM Bénédictine
- Angostura bitters
- Gin

Så jag avstår, åtminstone tills det trillar in lite mer pengar på kontot . . .

Ciao

skriven
#9: ThomasF

Intressant om dämparna!Neonskyltar har alltid dragit landsbygdens folk till staden.Och man stannar även när kulisserna fallit.Då kommer Bernie o får fart på alltihop en gång till?!Skål.//Thomas

skriven
#10: David

Missade tyvärr kvalet. Fett tråkigt med Vettel. Kimi var riktigt vass under träningarna men räckte tyvärr inte till när Merca skruvade upp effekten/hittade massa tid inför kvalet.

I och med att jag inte tål LH så var det skönt att Rosberg tog pole. Vilken varv han måste satt ihop! 7 tiondelar före LH. Det är imonerande.
Nu är det bara att hoppas på att Verstappen kör RIC samt LH av banan och sen krachar själv så tar Kimi 2a platsen!

skriven
#11: KILROY

Word David !

skriven
#12: 1014johansson

Vad tror ni om blomman i en F1a?

skriven
#13: zenkert

Spännande race på slutet.
Fast det var ju uppenbart att Riccardo, inte skulle klara av det, egentligen.
Vettel gjorde vad han kunde. Bra gjort.
Men racing - nä, det vet i 17.

Mitt förslag.
Ett set of Tyres...
Kör på det du har...
Det blir inte roligare för att man ska ha ett Mandatory och ett till.

Om jag kör en sväng på Autobahn - Inte faaan vill jag byta däck då... dom ska jula hålla hela vägen.
Såmt trams, egentligen. Ta bort allt sånt trams så blir racingen renare och ärligare. Gud vad trött jag är på konstruktioner som inte ger roligare race eller mer spänning.

Kör på vad du har.
Då blir det spännande.
Inte Soft, Supersoft, Ultrasoft och sånt trams.
Ett däck som ska hålla hela loppet.
Regnar det så kan man byt till regndäck.
Duggar det kan man ta Inter.
Det är däcken som finns att tillgå.

Nu är det lite som så här.
Som att gå in i en butik som säljer smink.
- Mja, vilken Kajalpenna ska jag köpa idag, vilken foundation passar mitt länsloläge just nu osv.
- Ohhhh, det läppstiftet måste jag absolut köpa.
- Guuud vad snyggt, alla kommer att älska mig.
Kärring-tjafs/tänk- som inte hör hemma i F1.

Nä, så stylar man absolut INTE F ettan.
Back to basic Boys!!!

Och så har vi Sauber................................................
................................. och Marcus Ericsson........................
................. det är nog Adjö nu för honom...................
trots alla Tetra Pak-pengar.........................

PATETISKT ! ! !


Ursäkta, men jag är förbannad på hela skiten.

Ciao

Svar: Allt är relativt, även spänningen i F1, det är en sak att komma ikapp, något helt annat att ta sig förbi på en stadsbana som Singapore.
Mitt förslag är flera set däck av samma gummiblandning för alla, då blir det lite mer rättvis racing på samma villkor, hur många depåstopp man gör ska vara upp till var och en.

Jag har redan gett upp den här säsongen, och ser fram emot nästa med förväntan, dock kan den ökade down force nivån påverka racingen på ett negativt sätt till en viss mån.

Lite djupandning kan sänka irritationsnivån till en dräglig tillfredställelse, och leder till reinkarnation som resulterar en helt ny zenkert som har ett rendezvous med det goda livet som recitatör för det nya ortodoxa F1 anno 2017;-)
Brandon Lee

skriven
#14: Tomi

Hur i helvete kan Ferrari ta in Kimi från en given 3e plats?? Patetisk!
Bara för att Vettel skall komma närmare Kimi poängmässigt, har inte ett skit att göra med kampen med Hamilton att göra-vilken stinkande uppgjord sörja.....

skriven
#15: Tomi

Kimi vet att alla vet att Ferrari håller honom tillbaka som vanligt, idag var det extra tydligt och är det något som dödar hela meningen med F1 så är det Ferraris agernde idag. Varför skall någon lägga pengar på att följa ett patetiskt race när ett stall som Ferrari medvetet ger bort en pallplats? För mig är det totalt obegripligt.....så jävla förbannad på skiten så jag är tvungen att skriva det här inlägget!!

Svar: Kimi berättade att han skulle ha klarat sig i mål utan några som helst problem med de däcken han hade, så ja, ett totalt onödig depåstopp i sann Ferrari anda.
Brandon Lee

skriven
#16: Janne

Håller med dig Tomi.
Strategerna i Sauber verkar inte så smarta heller.
Dom har så mycket datorkraft att kolla på så det har blivit för mycket . När vi i soffan skulle fatta bättre beslut.

skriven
#17: Ghostface

Håller med Tomi..

skriven

Kommentera inlägget här :