Man skulle kunna beskriva racet på Monza med ett ord,.gäsp,. mer spännande än så blev det aldrig, en motorbana är en motorbana med allt vad det innebär, det vill säga, har man lika antal hästkrafter så blir omkörningar i stort sätt omöjliga att genomföra, inte ens DRS ger tillräckligt med draghjälp i slutet av start-mål rakan.
Det kan hända att Ferrari numera har lika många hästkrafter som Mercedes, men deras bil klarar inte av att leverera hästkrafterna från bakhjulen på banan samma sofistikerade sätt som Mercedes, eller som man brukar säga inom racing, power without traction is nothing.
Ferrari gjorde sin sedvanliga strategiska tabbe med sitt däcksval, och därmed var det fritt fram för Mercedes att dominera i vanlig ordning. Ferraris stallorder i form av "Kimi, motorn går varm" var ett förväntad scenario, som Kimi svarade på genom att sätta lite demonstrativt några riktigt snabba varvtider med innebörden "jag kan om jag får", vore bättre från stallets sida att säga vad som gäller utan krusiduller, nämligen att det rådde ett omkörningsförbud för Kimi på Monza.
1 Rosberg
2 Hamilton
3 Vettel
4 Räikkönen
5 Ricciardo
6 Bottas
7 Verstappen
8 Perez
9 Massa
10 Hulkenberg
11 Grosjean
12 Button
13 Gutierrez
14 Alonso
15 Sainz
16 Ericsson
17 Magnussen
18 Ocon
Kvyat, Wehrlein, Palmer och Nasr bröt.
Topp tio bilarna var de förväntade, dvs Mercedes, Ferrari, Williams, RBR och Force India, resten av gänget har vissa brister på PU eller/och på chassi-aero sidan som begränsar deras möjligheter att ta framskjutna placeringar under normala förhållanden.
Gaphalsen Verstappen var märkbart dämpad på Monza trots sina stora ord efter Spa, där han bland annat jämförde sig med en annan skrytig gaphals i form av Zlatan, dock tycker jag att Max borde ha blivit svartflaggad på Spa efter sin hjärndöda körning, nu nöjde sig farbror Charlie med att ta pojken i örat lite varsamt i sina försök att inte bita handen som matar F1 cirkusen i form av den holländska huvudsponsorn Heineken. Ibland blir även gaphalsarna tysta när allt inte går i deras väg, som en viss Zlatan efter fiaskot i EM, där "jag kom som en kung och lämnade som en legend" förvandlades till "jag kom som en gaphals och lämnade som en looser", något för Max att ta lärdom av, det vänder snabbt inom sporten, steget från hero to zero är mycket kort och kan komma när man minst förväntar det.
En annan gaphals med svajig självbild levererade en märklig åsikt på Monza, när "Lovisa Hämäläinen" alias Lewis Hamilton gjorde gällande, att Kimi har inga vänner i F1 utan är en människa som bara bryr sig om sig själv, medan Vettel i sin tur är vän med alla. Ibland kan man undra vad det är som rör sig i huvudet på Hamilton, inget alls eller bara avundsjuka och diverse komplexer på grund av hans ursprung, inte vit nog för de vita eller svart nog för de svarta har några borta på de brittiska öarna beskrivit hans dilemma, jag för min del tycker att det är dags för Lewis att växa upp och sluta bete sig som en missanpassad 15 åring som spyr galla över alla som uppmärksammas mer än Lewis själv.
Silly season pågår i det tysta, Perez tycks bli kvar hos Force India liksom Bottas hos Williams, kanske är det bristen på kvalificerad teknisk personal hos Renault som avskräcker att ta steget till det franska stallet. Massa och Button har gjort sitt, vem tar Massas lediga sits hos Williams återstår att se, men Lance Stroll har med sig cirka 350 miljoner av pappas pengar och tillräckligt med poäng för en super licens. Andra sitsen hos McLaren gick till stallets reserv förare, dock kan Buttons fortsatta närvaro i kulisserna uppfattas som ett ultimatum till belgaren, gör du inte tillräckligt bra ifrån dig så åker du ut efter ett år som Perez och Magnussen. Hos Renault är läget något oklart, de kan hända att de nuvarande förarna blir kvar eftersom Renault inte tycks lyckas med att locka till sig förare av rang, men även Ocon och Nasr har nämnts som möjliga kandidater att ta en sits hos fransmannen. Hos Toro Rosso har Kvyat gjort sitt, inget kan rädda kvar ryssen hos italienarna, det skulle inte förvåna mig alls om Pierre Gasly tar hans plats redan i år.
Det om F1, Micke, Jonas och jag hade en kul helg trots det att racet var inget att se, vi flög hem till röda baronen i hans Bell 429 efter lördagens kval, det var första besöket hos baronen för Micke och Jonas, men knappast det sista. De blev mäkta imponerade av baronens hojsamling, och helt saliga av lycka när de fick ta en provtur med Agostinis MV Agusta 500 racehoj från slutet av 60 talet, baronen är inte av den typen av samlare som putsar sina klenoder i garaget, utan samtliga hojar rastas med jämna mellanrum som sig bör, och som sagt var, de är inga dussinhojar utan riktiga klenoder som man inte hittar i var mans garage.
Micke och Jonas har återvänt till Peking, jag ska göra det samma i morgon, dock blir det bara ett kort stopp i Peking för min del, bara några veckor på sin höjd, Austin kallar och jag är ingen vän av höst/vinter, så jag lär bli kvar i USA ända fram till vårkanten när jag väl kommer dit.
Det var allt för den här gången, jag hör av mig om några dagar igen i mån om tid och lust.
Amen,..må indiansommaren vara med er.
Tryckte det va tråkig bild produktion med få reprise från Monza.
skriven