MONZA MALFUNCTION

 
Man skulle kunna beskriva racet på Monza med ett ord,.gäsp,. mer spännande än så blev det aldrig, en motorbana är en motorbana med allt vad det innebär, det vill säga, har man lika antal hästkrafter så blir omkörningar i stort sätt omöjliga att genomföra, inte ens DRS ger tillräckligt med draghjälp i slutet av start-mål rakan.
 
Det kan hända att Ferrari numera har lika många hästkrafter som Mercedes, men deras bil klarar inte av att leverera hästkrafterna från bakhjulen  på banan samma sofistikerade sätt som Mercedes, eller som man brukar säga inom racing, power without traction is nothing.
 
Ferrari gjorde sin sedvanliga strategiska tabbe med sitt däcksval, och därmed var det fritt fram för Mercedes att dominera i vanlig ordning. Ferraris stallorder i form av "Kimi, motorn går varm" var ett förväntad scenario, som Kimi svarade på genom att sätta lite demonstrativt några riktigt snabba varvtider med innebörden "jag kan om jag får", vore bättre från stallets sida att säga vad som gäller utan krusiduller, nämligen att det rådde ett omkörningsförbud för Kimi på Monza.
 
1   Rosberg
2   Hamilton
3   Vettel
4   Räikkönen
5   Ricciardo
6   Bottas
7   Verstappen
8   Perez
9   Massa
10 Hulkenberg
11 Grosjean
12 Button
13 Gutierrez
14 Alonso
15 Sainz
16 Ericsson
17 Magnussen
18 Ocon
Kvyat, Wehrlein, Palmer och Nasr bröt.
 
Topp tio bilarna var de förväntade, dvs Mercedes, Ferrari, Williams, RBR och Force India, resten av gänget har vissa brister på PU eller/och på chassi-aero sidan som begränsar deras möjligheter att ta framskjutna placeringar under normala förhållanden.
 
Gaphalsen Verstappen var märkbart dämpad på Monza trots sina stora ord efter Spa, där han bland annat jämförde sig med en annan skrytig gaphals i form av Zlatan, dock tycker jag att Max borde ha blivit svartflaggad på Spa efter sin hjärndöda körning, nu nöjde sig farbror Charlie med att ta pojken i örat lite varsamt i sina försök att inte bita handen som matar F1 cirkusen i form av den holländska huvudsponsorn Heineken.  Ibland blir även gaphalsarna tysta när allt inte går i deras väg, som en viss Zlatan efter fiaskot i EM, där "jag kom som en kung och lämnade som en legend" förvandlades till "jag kom som en gaphals och lämnade som en looser", något för Max att ta lärdom av, det vänder snabbt inom sporten, steget från hero to zero är mycket kort och kan komma när man minst förväntar det.
 
En annan gaphals med svajig självbild levererade en märklig åsikt på Monza, när "Lovisa Hämäläinen" alias Lewis Hamilton gjorde gällande, att Kimi har inga vänner i F1 utan är en människa som bara bryr sig om sig själv, medan Vettel i sin tur är vän med alla.  Ibland kan man undra vad det är som rör sig i huvudet på Hamilton, inget alls eller bara avundsjuka och diverse komplexer på grund av hans ursprung, inte vit nog för de vita eller svart nog för de svarta har några borta på de brittiska öarna beskrivit hans dilemma, jag för min del tycker att det är dags för Lewis att växa upp och sluta bete sig som en missanpassad 15 åring som spyr galla över alla som uppmärksammas mer än Lewis själv.
 
Silly season pågår i det tysta, Perez tycks bli kvar hos Force India liksom Bottas hos Williams, kanske är det bristen på kvalificerad teknisk personal hos Renault som avskräcker att ta steget till det franska stallet.  Massa och Button har gjort sitt, vem tar Massas lediga sits hos Williams återstår att se, men Lance Stroll har med sig cirka 350 miljoner av pappas pengar och tillräckligt med poäng för en super licens.   Andra sitsen hos McLaren gick till stallets reserv förare, dock kan Buttons fortsatta närvaro i kulisserna uppfattas som ett ultimatum till belgaren, gör du inte tillräckligt bra ifrån dig så åker du ut efter ett år som Perez och Magnussen.   Hos Renault är läget något oklart, de kan hända att de nuvarande förarna blir kvar eftersom Renault inte tycks lyckas med att locka till sig förare av rang, men även Ocon och Nasr har nämnts som möjliga kandidater att ta en sits hos fransmannen.  Hos Toro Rosso har Kvyat gjort sitt, inget kan rädda kvar ryssen hos italienarna, det skulle inte förvåna mig alls om Pierre Gasly tar hans plats redan i år.
 
 

Det om F1, Micke, Jonas och jag hade en kul helg trots det att racet var inget att se, vi flög hem till röda baronen i hans Bell 429 efter lördagens kval, det var första besöket hos baronen för Micke och Jonas, men knappast det sista. De blev mäkta imponerade av baronens hojsamling, och helt saliga av lycka när de fick ta en provtur med Agostinis MV Agusta 500 racehoj från slutet av 60 talet, baronen är inte av den typen av samlare som putsar sina klenoder i garaget, utan samtliga hojar rastas med jämna mellanrum som sig bör, och som sagt var, de är inga dussinhojar utan riktiga klenoder som man inte hittar i var mans garage.
 
Micke och Jonas har återvänt till Peking, jag ska göra det samma i morgon, dock blir det bara ett kort stopp i Peking för min del, bara några veckor på sin höjd, Austin kallar och jag är ingen vän av höst/vinter, så jag lär bli kvar i USA ända fram till vårkanten när jag väl kommer dit.
 
Det  var allt för den här gången, jag hör av mig om några dagar igen i mån om tid och lust.
 
Amen,..må indiansommaren vara med er.       
 
      
 
 
 
 
 
         

Kommentarer :

#1: ayrton Senna

Tryckte det va tråkig bild produktion med få reprise från Monza.

skriven
#2: Jonatan

Hade som tur var spelat in loppet!! Efter 1:a kurvan så va det som du säger Brandon!! No go Kimi... Så jävla trist:(

skriven
#3: Tomi

Förresten ang Verstappen, om han fortsätter att köra över gränsen så är det väl inte mer med det än att alla förarna samlas och kommer överens om att köra av honom av banan en gång var per säsong. Det kan det vara värt, alla förare bryter en gång var p g a Verstappen och holländaren bryter därmed 22lopp per säsong, inget högt pris att betala för att inte risker att pojken kör av någon på fel ställe i över 300 med livet som insats........

skriven
#4: Marcus

Såg inte heller loppet live och lika bra var väl det. Så trist att Kimi inte får köra chansen att köra om Vettel

skriven
#5: Anonym

Som vanligt ord och inga visor!Och väldigt välformulerat. Nu är nästa säsongs bilar snart här och därför inget förslag för i år men hur ställer du dig till det här med "straffvikter" för team som är för överlägsna som banracingen använt sig av? Eller två race med omvänd startordning i andra. Jag är själv ingen förespråkare men vad kan man göra för att bibehålla intresset. Ingen vill ju se följa john 20 gånger om året. Såg t.ex Rallycrossen med Solberg, Loeb och pojkarna och satan i gatan vilken underhållning! Jag älskar verkligen F1 och hoppas att nästa år är räddningen sporten behöver. För hur mycket jag än älskar sporten finns det en gräns och t.ex rally som jag följde slaviskt som ung har man nu tappat intresset helt för med tre team som kör. Hoppas verkligen inte att det går så långt med F1. Förresten. Du vet inte hur det gick för Rubens i Kart VM. Snacka om hjärta för motorsporten när man är 44 år och har miljoner på banken och väljer att köra mot 20 åringar bara för att det är så jäkla roligt med en motor, broms,ratt och fyra hjul.

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Oj. Tror bestämt att jag glömde skriva mitt namn där i det långa inlägget. Sorry.

skriven
#7: Janne

Magnus

Rubens gjorde ett ok race i slutet av kön.
Det är imponerande att han ställer upp o kör med proffsen i kz1 (125 cc med 6 vxl) Den andra fd F1 förare som brukade ställa upp var Michael Schumacher.
Han gjorde riktigt bra starter men man måste köra mycket kart för att hänga med dom bästa.
Han förklarade att det är så förbannat roligt att köra och så mycket racingkänsla i karting.
Tycker att samtliga F1 piloter skulle vara med nästa år då får vi se vem som är bästa chafför.

skriven
#8: Magnus Blomqvist

Tack för infon Janne!

Håller med dig. Det såg vi i klippet på Alonsos kart bana där gamla och unga möttes i en grym fight!

skriven
#9: DD

Var och till vem har Hamilton sagt detta??? Hittar ingenting om det

skriven
#10: Kilroy

Gianlu D'Alessandro ‏@Gianludale27 3 sep.
Hamilton: "Kimi doesn't have friends. He is focused only on himself. Sebastian, instead, is a friend to all, also to Kimi" https://twitter.com/Gianludale27?ref_src=twsrc%5Etfw

skriven
#11: 1014johansson

Brandon, det här med ferraris stallorder till kimi att motorn går varm, alltså i min värld skulle det mycket väl kunna vara så men du verkar säker på det motsatta. Eller gissar du bara?

skriven
#12: André Hulinder

Tack för en fin blogg, fortsätt med dina inlägg! Kan du förklara på ett enkelt sätt varför mclaren och ferrari men dom resurser dom har inte lyckats knipa titeln sen 2007 resp 2008?
Hade dom mer kunnigt folk förr i tiden? tänkte på Ross Brawn osv?

skriven
#13: Tomi

1014 johansson;
Syns tydligt att Ferrari har stallorder tex efter första depåstoppet kommer Vettel ut precis framför Kimi på banan, som med ett par varv gamla varma däck inte på något sätt försöker attackera Vettel utan snällt bara backar av direkt.......tydligare än så blir det inte....

skriven
#14: Anonym

Jag har tröttnat på att höra allt tjat om att loppen är tråkiga. Var själv på plats på Monza och det var en stämning runt banan som var helt fantastisk! Party i Parabolican. Tifosi började sjunga 2 timmar före loppet. Fanns alla tänkbara nationaliteter, ofta flera generationer. I Lesmo fanns som gjorde egna läktare av alla tänkbara slag. Såg en italienare i en blå tröja med "Ronnie Petersson" tryckt på bröstet. Efter loppet tokinvasion av banan.

skriven
#15: Peter


Av FINWIRE
Publicerad: 08 September 2016, 07:27
Mediagruppen Liberty Media med miljardären John Malone i spetsen förvärvar Formula 1 i en affär som värderar bolaget till 8 miljarder dollar.
Bernie Ecclestone kommer att sitta kvar på vd-stolen samtidigt som Chase Carey, vice ordförande inom 21st Century Fox, blir ny styrelseordförande.

Affären innebär att Liberty Media köper 100 procent av Delta Topco som är majoritetsägare i Formula 1. Säljare är CVC Capital som tog över racingsporten 2005. Liberty Media betalar 4,4 miljarder dollar och ger Formula One ett företagsvärde på 8 miljarder dollar.Karusellen kring det nya ägandet i Formula 1 har pågått i flera månader.

Affärstidningarna har skrivit spaltmeter om flera intressenter, däribland private equity-jätten Silver Lake, agenturen WME-IMG och Qatar Sports Investments, som velat att ta över sporten som på senare tid kritiserats att bland annat vara alltför förutsägbart. Häromdagen sade dock källor till Financial Times att det var just Liberty Media som var på gång med en affär.

FINWIRE

skriven
#16: Lito

@Anonym: Var själv på plats och håller med om stämmningen runt bana osv. Men själva loppet kunde varit lite mer händelserikt ungefär som på Porche med dubbla mollbergare å saltomentaler. Själva stämmningen märker man inte av när man sitter å glor på det hemma.

Då får vi la se vad de nya ägarna hittar på I framtiden, men med Bernie kvar I spetsen så kommer det la ta ett par år innan det märks nån större skillnad kanske.

skriven
#17: SutolR

" Han bryr sig inte, han är fokuserad på att göra sitt jobb, han påverkas inte av omgivningen och det är det som verkligen gör honom till den talang och framtida stjärna han är"
-Osis för Max Haklappen att andra i hans omgivning bryr sig och har makten att t.o.m. avgöra hans framtid inom F1

skriven
#18: Anonym

Angående Pojken Verstappen så hoppas jag att han själv orsakar sin färd med slut destination 1600 mm under jorden själv. Utan att det drabbar någon annan på grisen. Kommer att personligen skicka en krans gjord av kaktus, brännässlor och taggtråd. Den inställningen pojken har hör absolut inte hemma i racing där man måste

skriven
#19: 426 Hemi

Lyckades skicka föregående meddelande innan jag var klar (feta fingrar) ber om ursäkt, ville avsluta med att pojken måste respektera oskrivna/skrivna regler. BL vem tror du kommer att lyckas bäst med 2017 års specifikation/lösning?

skriven
#20: 426 Hemi

Vilken är din syn (konsekvensanalys) på Liberty Medias intåg i F1. Är Bernie ut köpt med ett 3 års avgångsvederlag för att avsluta en 40 årig saga på ett mjukt sätt?

skriven

Kommentera inlägget här :