BAD TO THE BONE

 
Kanadas GP blev en "Bad Boys" föreställning av rang när domarna var lediga, allt var tillåtet för dagen. Det var fritt fram att knuffa stallkompisen av banan, eller någon annan om man inte fick tag på stallkompisen, det var fritt fram att gena genom chikaner utan att bry sig om på vilken sida man passerade markeringen osv, det är rent av fascinerande att följa hur godtyckligt domararbetet sköts i F1, parodi är ordet som dyker upp allra först.
 
 
Rosberg har nog tappat räkningen hur många gånger han har blivit knuffat av banan av Hamilton, som den här gången skyllde på understyrning. Nico var tvärilsken efter racet och ville inte alls prata med media, det blir intressant att se hur den dynamiska duon agerar i Baku, jag tror inte att Nico flyttar på sig frivilligt en gång till, Hamiltons prat om understyrning var rent nonsens, han tvingade Rosberg av banan helt medvetet efter sin dåliga start.
 
En annan förare som inte direkt var nöjd efter racet var Kimi, jag kan förstå hans ilska, Ferraris sätt att offra honom genom att låta Kimi agera stoppkloss framför Ricciardo var skamligt. Så fort Kimi försökte öka tempot för att hålla däckstempen inom fönstret så fick han order från depån "att ta det lugnt", dvs, fortsätt med att bromsa upp  Ricciardos framfart för Vettels räkning, typisk Ferrari agerande som det luktar illa om.
 
När regn och säkerhets bil inblandning uteblev, så utvecklades racet till en medioker strategi tillställning utan riktig nerv, man kan ju alltid spekulera i efterhand vilka som gjorde de rätta taktiska besluten och vilka som inte gjorde det, men att vara efterklok förändrar ingenting eftersom Pirellis däck i år är så oförutsägbara på alla sätt. Årets race börjar alltmer påminna mer om lotteri än riktig racing, råkar man av slumpen välja rätt däckstrategi så vinner man, råkar man av slumpen välja fel  däckstrategi så  försvinner man, det tycks inte spela någon som helst roll vilken gummiblandning man väljer eftersom slitaget tycks vara snarlik för samtliga liksom greppnivån, man skulle kunna tro att Pirelli helt måfå sätter sina färgkoder på sina däck utan att bry sig vilken gummiblandning det är frågan om, eller att det i praktiken bara existerar en gummiblandning.
 
Hamilton fick en enkel resa till seger tack vare en lyckad däckstrategi, Vettel fick nöja sig med en andra plats tack vare mindre lyckad sådan, och Bottas knep sista pallplatsen med en kombination av felfri körning och smart däckstrategi.  Verstappen lovordades för "mästerlig körning" för att han lyckades hålla Rosberg bakom sig och slutade fyra, jag för min del ser inget "mästerligt" i att man täcker på insidan, det är så man gör i racing. Rosberg blev en mycket besviken femma och har nog inte några varma känslor för Hamilton, den ofrivillige, lika besvikna "målvakten" Kimi slutade som sexa före Ricciardo, som inte klarade av att passera den av Ferrari ledningen beordrade stoppklossen trotts ihärdig uppvaktning.   Hulkenberg fick en liten revansch på Perez med sin åttonde plats före Sainz, som gjorde en bra uppkörning genom startfältet och belönades med en nionde plats före Perez som knep den sista poängplatsen.  Nere i kön gjorde Ericsson åter igen en stabil insats i en medioker bil, och var inte långt efter Haas duon i mål vars bilar inte fungerade något vidare i Kanada.
 
Jag fick ta del av en intressant videoklipp från en höghastighets kamera, där man tydligt kan se varför FIA vill åter igen skärpa reglerna hur mycket flex det får förekomma på diverse olika delar av bilen.  Det svåra för FIAs del är att det mesta av flexandet enbart förekommer när bilen är i rörelse ute på banan, dvs, flexet är fartberonde, så FIAs belastningstester på en stillastående bil är rätt så meningslösa.   Hos vissa stall flexar i stort sätt allt, golvet, bak och framvingen, noskonen osv, det enda sättet att kontrollera det hela skulle vara att sätta fast givare på alla möjliga och omöjliga ställen på bilarna som skulle skicka data till FIAs tekniska experter, kruxet är att FIAs experter är inte närmelsevis tillräckligt smarta att klura ut hur fusket fungerar i praktiken, och då är det svårt att förbjuda det eftersom man inte kan till 100% bevisa att fusket existerar.
 
 
Årets däckstrategi lotteri som har gett händelserika race har på vissa håll tolkats som så, att 2017 års regelförändringar skulle vara totalt onödiga, eftersom varvtiderna redan med årets däck har blivit snabbare och racingen bättre.  Man häpnar hur enfaldigt dessa "experter" resonerar, racingen har blivit bättre enbart på grund av det ovannämnda lotteriet, bilarna är fortfarande precis lika aero beroende som tidigare, något som försvårar omkörningsförsök, årets omkörningar kommer ur däckstrategin, med olika gummiblandningar kör man med olika strategier, olika gummiblandningar är olika snabba ute på banan som skapar omkörningsmöjligheter.  Vad det gäller varvtider ska man kika på var på banan man skapar varvtiderna och varför, det är mer än korkad att jämföra årets ultramjuka däck med tex de räfflade som man körde med 2004, dessa "experter" gör det alltför lätt för sig att dra förhastade slutsatser och avslöjar därmed sin totala brist på kunskap i ämnet.    
 
Det om lite av varje, Baku nästa på stadsgator, det går fort rakt fram mellan betongmurar, missar någon inbromsningen i slutet av rakan blir det en skrotfest av rang mellan betongmurarna, eftersom milsbreda avåkningszoner ala Tilke lyser med sin frånvaro, kan bli en kul tillställning.
Apropå den här bloggen, jag har allt mindre tid över för den, så vi får se hur länge den får leva, det beror på vilken riktning mitt liv tar under senare delen av året, men jag antar att det kommer att märkas om jag eventuellt slutar skriva här.
 
Amen,..må livets goda vara mer er.   
 
    
       
    

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Neeeej! Jag förstår att du har annat i livet att göra men lämna oss inte för Anna (som ändå gör vad hon kan med sina resurser) och den lallandes idioten Blomqvist. Det kanske inte alltid kommer fram men din blogg betyder mycket för oss F1 frälsta som lusläser alla inlägg. Jag är ingen fjäskare men skulle sakna denna bloggen enormt om du lade ner den. Intressant att höra om Kimi. Jag hade en magkänsla att något inte stod rätt till när jag såg racet igår. Vettels tunga måste väl vara brunare än Ups tjänsteuniform? Måste även säga att jag är lite stolt som svensk i dag med. Kör man ifrån sin teamkollega, båda Manor och båda Renault bilarna och inte långt ifrån Haas i den lådbilen får man vara nöjd!

skriven
#2: Marcus

Det enda som håller mitt F1 intresse vid liv är din blogg och Kimi. F1 handlar inte om racing längre utan om politik och chansningar. Att slicka röv är det som gäller i F1 och när WWE känns mer äkta så är något galet.

Det har varit kul att läsa din blogg och jag kommer fortsätta läsa den så länge den är kvar.

skriven
#3: Hulinder

Tänk inte ens tanken på att sluta blogga, du har en otrolig kunskap och det bästa är att du förklarar på ett enkelt sätt som får oss andra att hänga med! Gällande situationen i första kurvan så kanske jag är ensam om att tycka att inget fel skedde, det är en tajt kurva och många bilar ska in så närkontakt är inte helt oundvikligt! Jag vill inte att F1 ska bli en mesig sport son fotboll utan det ska vara stenhårt! Sen begriper jag inte hur ett stall som Ferrari och deras enorma resurser inte tagit hem VM sen 2007? Saknar det röda stallet Ross Brawn?

skriven
#4: Ghostface

Riktigt bra läsning as always BL Håller med allt du skrev..
Må fan ta dej om du lägger ner bloggen :D

skriven
#5: OK

Blandad blogg den här gången. Bra som vanligt angående racet, men riktigt riktigt dåligt angående framtiden... ;-) Jag tycker f ö prognosen från i vintras verkar stämma allt mer, det här blir ett mellanår i väntan på 2017 - det kan bli riktigt bra och, framför allt, snabbt! Då vill man inte följa säsongen blogglös...

skriven
#6: Anonym

Världens bästa blogg kan inte bara sluta den får trappas ner under en livstid inte snabbare :p

skriven
#7: Freddie

Vadå? ???
Vill du oss så ont att vi ska behöva vara hos Janne och Anna???
Det är ju här det händer.
Bästa bloggen ever.

skriven
#8: Mårten

Hej BL
Tack för bra blogg, vill börja med att säga att jag är ett stort kimi fan, men jag undrar hur du kan veta att han fått order att bromsa ricciardo. I min värld är kimi inte riktigt lika bra med detta mtrl som vettel. Vettel har oftast 3 tiondelar snabbare varvtider än kimi o det kan man ju inte snacka bort. Det känns även som otroligt att dom skulle skruva ner effekten på bilarna under race osv. Med vänlig hälsning, Mårten

skriven
#9: Micke

Hej
Slutar du med bloggen kommer jag hemsöka dig varje natt.
Gillar dit sätt att skriva och förklara.
Så än vart dit liv tar vägen så slutar du inte att blogga.
Isåfall får du maila mig samma info istället och då blir det lika enkelt att blogga.
Full gas spar tid.

Mvh Micke

skriven
#10: Recurv

Jag förstår om du har annat att göra, men det vore en ogärning att sluta denna blogg. Har följt dig från det du "häcklade" och blev ovän med Anna och Janne, hade svårt med din attityd då. Men när du startade denna blogg förstod jag att här fanns en Svensk med insyn i Racing och som kan och förstår hur fordonen beter sig i olika situationer, du har lärt mig otroligt mycket. Snälla sluta inte...

skriven
#11: 911

Bäste Brandon.

Nu håller vi ihop tillsammans ialla fall så länge Kimi kör F1. Lova det!

skriven
#12: Magnus Lundahl

Tjena Brandon.i genom hela racet längtade jag till att kunna läsa din blogg och få bekräftat och en del förklarat för mig.
Mitt i Prick som vanligt!!!!
Om du tar och slutar så hoppas jag du en dag igen startar igen om mot alla odds blir äkta racing igen.

Men när Ferrari tex bara är där för göra reklam för sitt märke och mot arbetar allt vad äkta racing är. Ja då kommer det aldrig bli äkta igen.

Finns värre saker man kan göra en att agera bromskloss. Men varför gör han det? pengar har han så han klarar sig.Hade jag varit han hade jag fan inte gjort det. Allt för teamet? Vettel imponerade ju inte alls.
Sedan såg jag nog något team helt uppenbart kan stänga bakvingen om dom vill den i teamet ska köra om. Kimi är jag säker på dom stängd ned motor effekten och annat förra året tex. Något riktigt konstigt ser man mer och mer.
Värst idag när jag såg racet är vad hamilton gör, bara kör Nico av banan i första kurvan.Jag tänkte detta kan Vettel nu vinna eftersom han lär få tids straff. Inget hände alls!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mvh

skriven
#13: Classe Salem

Jag tror att det var inte bara jag som förstod att Luoise körde av Nico i första kurvan. Kommentaren från Blomman var exakt så jävla idiotisk man kan tänka ramlar ur truten på en som vill vara med de stora i "pitlane"! "Intelligent drag av Luis" Jo visst sörru!
Sen att skylla på understyrning var väl inte svårt att göra! Jag blir så trött på den självhävdandes kommentarer att jag spyr snart! Eje har ju faktiskt "rättat" Blomman ett par gånger under racet! När det blir för stor grodor är det inte kul längre.
Men jag hoppas att du står ut ett tag till, det är initierat och klokt om en "sport" som många av oss inte är "så" insatta i!
Men om du väljer att "hålla uppe" så vill jag tacka dig för den tid som varit, hoppas du får ett bra liv. Alla måste då och då gå vidare!!

skriven
#14: ThomasF

Stanna för annars dör F1 ut i Sverige o Finland.F1 är en tekniksport o då räcker inte öl o hejaramsor från ståplats.Kan inte pirelli börja göra fotbollar i olika färger istället?Det kan ju va olika mkt. luft i dom?Må jävulen ta dig Brandon Lee om du slutar😄//Thomas

skriven
#15: Plyma

Tjena!
Absolut att det kommer märkas om du slutar skriva. Sorg i motorhjärtat, absolut, har precis läst senaste
2 månaderna o som vanligt trevligt, underhållande o lite teknik.
Icke minst insändarna är läsvärda.
Skillnaderna på däcken är för dåliga om det nu berodde på i t ex Canada, temperaturen,
men dåligt är det.
2017-års bilar, kommer det bli mer hybrid eller mindre?
Sen, snackades det inte om Bränsle fyllning från t om "den lille Charmören" inom en snar framtid,
men det var kanske bara paniksnack förra året, jag vill själv ha det, men det beror väl på det kommande reglementet.
Hade gott.

skriven
#16: Janne

Det är riktigt sorgligt att se hur Hamilton kör Rosberg av banan och inget händer... igen .
Hamilton är duktig men man ska inte vinna på hans sätt.
Jag är så less på inkompetenta domare.
Och detta race hade inga alls.
Vi är många som har förstått din storhet med att kunna skriva underhållande och blanda in teknik.
Du får bara inte sluta, möjligen lite mer sällan, men inte sluta helt.

skriven
#17: Marco

Förstår att du har dina funderingar, men hoppas och önskar att du inte tar och slutar för skriva för det. Tror att vi alla som läser din blogg gör det med glädje. Om inte alla dom andra så gör jag det! Och skulle tycka det var jävligt trist om du slutade, sen förstår jag att vi är allt för många som inte skriver här.. Men är ju typ som att man känner sig lite puckad med frågorna man har, och vågar nog inte skriva tillräckligt ofta. Sorry!

skriven
#18: Marco

Det här med domare har jag också funderat på vad ska eller borde dom döma för enligt någon bok eller så? Verkar lite som i fotboll stora fina lag får det en del lättare, vissa spelare får alltid skit för minsta lilla osv.. Så vore nice att ha lite mer kunskap om regler!

skriven
#19: calle

Trist om du lägger ner,men får väl försöka överleva det också.Förstår inte hur domarna kan vara så inkonsekventa sett över sesången.På tal om däck
hade det inte blivit tätare race med mera mekaniskt
grepp istället för massor med downforce?
Må du fatta ett för oss alla ett gott beslut.

skriven
#20: Jonatan

Känns som det är sista säsongen o titta på dårskapet... Såvida inte Kimi förlänger med ett år. Får hoppas på det:) och att det krävs lite mer cojones o köra nästa års bilar. Så han får avsluta med ett förar VM!
( drömscenario)

Måste ju va sjukt frustrerande för Kimi när han blir sidsteppad så hårt av teamet!! En eloge ändå att han inte gnäller i media om det. Den ende rakryggade föraren på länge!
Förstår att bloggen tar tid, är inte heller nån mästerskrivare😳 Men är inne o kollar ett par ggr varje dag:) du förgyller nog allas vår vardag iaf! av oss Kimi fans😉
Ett sant nöje
/jonatan

skriven
#21: MIkaelWDC

Hoppas du kan hitta tid o energi att fortsätta denna Mycket bra blogg, den behövs. Blomqvists blogg för novisa av novis skänker inte mycket nytt för F1 intresserade. Anna gör förvisso ivarje fall ett tappert försök med begränsade resurser. Vi får hoppas att Vettel får lite missflyt så Kimi kan få och medges att köra ett fairrace. Kör på med bloggen BL!

skriven
#22: Go Kimi

Du får inte lägga ner denna blogg... Det skulle verkligen vara tråkigt :(

skriven
#23: Mika-fan

Jag svarar till MÅRTEN om inte BL hinner:

Kimis raceingenjör ropade till Kimi på radio att ta det lugnt, och Kimi gav lite halvhårda ord tillbaka, men helt klart att det var teamets önskan att Kimi skulle stoppa upp dom bakom. Jag hörde detta med egna öron. Det sändes i Sky sports sändning. Viasat har väl inte tid och sända radiotrafiken pga Eje svamlar så förbannat hela tiden :D

skriven
#24: Tompa

Är det femte, sjätte eller tionde gången som du skriver att du ska lägga ner bloggen? Brinner du inte för det så lägg ner, det finns andra fanclubs för Kimi 😁

Svar: Jag börjar bli trött på dig nu, så skit ner dig och håll dig borta härifrån jävla pucko.
Brandon Lee

skriven
#25: Mårten

Till Mika fan.
Det som du beskriver nu hördes det inget om på viasat, så det var det jag undrade över, men ändå är ofta kimi någon 10 del långsammare än vettel på kval,men då måste väl ändå bilarna vara optimerade till Max.
Har för mig att ibland har det länkats ut sidor som i text berättar alla eller vissa radiomeddelande. Är det någon som har den? Med vänlig hälsning, Mårten

skriven
#26: Ayhan

Lägga ner.......kommer inte på fråga BL. Dina tekniska analyser kombinerade med någon form av insyn bland teamen är unik. Det finns ingen annan som erbjuder detta, så snälla lägg inte ner. Justera hellre frekvensen i så fall om du har tidsbrist. Jag är ju en trogen följare likt många andra som kommenterat denna artikel, och du ser ju responsen.

skriven
#27: Mika-fan

Mårten:
Vet inget som man kan kolla i efterhand, men jag kollar alltid på Sky sports sändningar (som går att hitta som live-stream gratis på nätet), och där får man ALLTID ungefär 1241355354 gånger mer info än jannes o ejes babblande. Dock är det en bunt Hamilton fan-boys som kommentatorer, men betydligt högre standard än viasats mummel.
En extra rolig feature med Sky, är att dom har tillgång att springa runt nere i paddock LIVE. Ingenjörer, förare och stallchefer pratar så gott som alltid med dom. Skys reportrar är liksom med i cirkusen och accepteras av stallen. Alltså ingen kommentator som sitter i bandhagen i nån fuktig källare och kommenterar.
Reportrarna brukar ibland springa ner i garagen mitt under lopp om dom vill ha nån viss info, typ om nåns bil krånglar eller diverse, och få förvånansvärt väldigt ofta svvar på dessa frågor..

Nej, jag jobbar inte åt Sky sports och försöker dra tittare dit. Jag kollar på "icke officiell" stream, av tveksam kvalitet, men det ger ändå så fantastiskt bättre insikt än viasats dito.

skriven
#28: Mika-fan

MÅRTEN (m fl):
Kolla gärna "Teds notebook" på youtube. Han jobbar åt sky och kommer med mycket intressant info. Han är med under alla sändningar, liksom en handfull tidigare världsmästare och f1-chafförer.

skriven
#29: Tomato

Instämmer med så många andra som hyllar bloggen och vill ha den kvar. Är en av dem som läser mer än kommenterar och det för att man själv inte har så mycket att bidra med. Har dock skrivit under signaturen Tompa tidigare men vill inte sammanblandas med den andre som använder samma signatur. Hens och mina åsikter skiljer i sig så gott som alla punkter.

Baku och "europa" nästa, där får vi hoppas att de röda intar två platser på pallen och att Nico återtar taktpinnen inom stallet.

skriven
#30: Mårten

Ok tack ska kolla in skysports nästa gång.
Med vänlig hälsning, Mårten
Tack för tipsen!

skriven
#31: Marco

Kom igen nu!! Skriv!!! Abstinensen nästan outhärdlig!!!!! Låta en lida så här inte ok..

skriven

Kommentera inlägget här :