RED BULL RING ROOSTERS

 
Österrikes GP blev aldrig en riktig höjdare, även om vissa förprogrammerade spänningsmoment var inbakade i konceptet, det blev mer ställningskrig än frontal attack förutom sammanstötningen mellan Hamilton och Rosberg, en sammanstötning som kan beskrivas som en raceincident i stridens hetta, huruvida det leder till någon form av straff för Rosbergs del återstår att se, jag tycker att han fick sitt straff när han dalade ner till en fjärde plats i mål.
 
RBR:s strateger överrumplade Ferraris när de sistnämnda alltför sent upptäckte, att Verstappen inte skulle komma in en gång till för däcksbyte trots att Ricciardo gjorde det.  När Ferraris något trögt tänkta starteger till sist insåg vad som var på väg att hända, så var det redan för sent för Kimi att ta upp jakten även om han kom ikapp med ett par varv kvar, dock var det Hulkenbergs avåkning som räddade andraplatsen åt Verstappen  när det blev gulflagg i den situationen, där rök Kimis sista chans att passera pojken med knäbyxorna, lillen klär fint i sin virtuella tonårs blöja, det är bara nappen som saknas för lille Max.
 
 
Button och Grosjean gjorde en bra insats med tanke på materialet de förfogar över, Williams var oväntat bleka av någon anledning, och Wehrlein tog Manors första poäng för året efter en inspirerat insats, där han hade god hjälp av Mercedes kraftfulla PU och bilens höga toppfart.
 
Av statistiken här ovan kan var och en läsa själv hur loppet utvecklades för samtliga förare, mest anmärkningsvärt var Hulkenbergs mycket bleka insats, men hans ras var inget oväntat på något sätt, han brukar falla ihop fullständigt när han har ett i förhand bra utgångsläge, där av att han aldrig har fått chansen i ett toppstall, stallchefer är medvetna om såna brister hos förarna, även om så kallade F1 journalister inte är det.
 
Vettels race tog slut redan under första stinten, hans körstil där bakdäcken belastas extra hård straffade sig när han stannade ute för länge med sina slitna super mjuka däck, inte första gången det händer för Vettel och knappast den sista heller, det finns gränser hur mycket stryk däcken kan ta innan de ger upp.
Nu betyder ju inte en sådan här bagatell något alls för de så kallade F1 experter hos diverse dussinblaskor världen över, utan Vettel kommer givetvis belönas med minst en nia som betyg för sin storartade insats, samtidig som media murvlar spyr galla över Kimi, som säkert får nöja sig med en femma eller sexa som betyg, speciellt i Italien och i England, eftersom de strategiska missar som Ferraris strateger gör faller på Kimis konto per automatik enligt dessa så kallade F1 experternas något begränsade slutförlednings förmåga.
 
För Saubers del hände precis det som inte fick hända, Manor tog poäng och förpassade Sauber till jumboplatsen i konstruktörsmästerskapet, något som i slutändan kommer att kosta Sauber många sköna miljoner. Den nya blivande ägaren får gräva djupt i plånboken för att rädda det anrika stallet kvar i F1, och Marcus och Felipe ännu djupare om de vill bli kvar i F1, det finns flera tänkbara ersättare bland hungriga Young Guns i matarserier som är minst lika duktiga förare, och som även har rikligt av sponsorstöd med sig.
 
Så, Silverstone nästa till kommande helg, där BL&Co kommer att vara på plats, jag ska försöka haffa några individer från diverse stall för en pratstund på tu man hand, de så kallade F1 journalisterna kan ägna sig åt sitt vanliga skitsnack om alla tilltänkta ersättare för Iceman till nästa år. Faktum är att Ferrari bestämde sig i frågan om Kimis vara eller icke vara ett bra tag sedan, att den högsta hönsen hos Ferrari sedan gillar att blåsa rök i ögonen på folk är en helt annan historia, han har alltid gjort så, det ingår i hans ledarfilosofi som härstammar från Nordamerika.
 
Amen,..må Silverstone bjuda en riktig rackarrökare till en racinghelg.    
 
         
 
         
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Tänkte precis på samma sak efter målgång. Den poängen blir dyrbar för Sauber. Vi får hoppas att Bernie övertalar sin åldersmässigt jämna kamrat Kamprad att det här med F1 är en rolig grej. Men han är säkert alldeles för snål. Kul med Button! Alltid gillat karln. Och särskilt efter videon där han går i pappas fotspår på rallycrossbanan mot Couldthart. 96-96 nu mellan gnälltysken och Kimi. Kommer bli kul när Kimi efter Silverstone ligger före i tabellen igen då kommer tyskens verkliga sida visa sig igen och Kimi kommer bara få halv tank till nästa race.

Svar: Man får väl hoppas på att Saubers nya ägare har skapligt mycket deg, det kommer kosta en slant att rädda Sauber. Button vill visa sig på den styva linan för att kunna stanna i F1 även nästa år, skulle inte förvåna mig alls om han hamnar hos Williams.Apropå Silverstone, Vettel gillar inte direkt den banan, blir intressant att se hur han kör där i år, Kimi gillar Silverstone när det inte regnar, så lite sol skulle sitta fint.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Hej!
Motorjournalister i all ära - men borde inte teamet i Ferrari säkrat två platser topp 4? Även om Vettel belastar bakdäcken hårt måste det väl vara stallet med all dess info som ser till att få in honom i depå i tid? Håller annars med om att det i det hela var ganska ointressant förutom den numera sedvanliga tuppfäktningen internt i Merca de sista varven. Dessutom lite otur för Kimi med gulflagg/SC vid fel tillfällen - samt att Hamilton lyckades få sina US att göra jobbet lika bra som Kimis däck...
/OK

Svar: Om man har så korkade strateger i stallet som Ferrari har, då är det svårt att lyckas med något alls, Ferraris värsta motståndare är deras egna strateger.
Brandon Lee

skriven
#3: Anders

Tycker att incidenten med Rosberg och Hamilton påminer om den i Canada och då var det inget snack om att straffa Hamilton fastän Hamilton känade på det stort där.

Svar: Precis, men när Nico väljer att styra undan så väljer Lewis att styra in i Nico, Lewis är FIA:s lille skyddsling som alltid kommer undan med allt.
Brandon Lee

skriven
#4: 1014johansson

Det är så mycket snack om buttons vara eller icke vara, jag tycker han gör det minst lika bra som Alonso.

Svar: Button kör för ett nytt kontrakt i något annat stall för nästa år, än kan gubben;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Har förmodligen fel men var det inte gulflagg när Hamilton passerade Rosberg?
Kan också tycka att Kimi börjar attackera Verstappen några varv för sent, men förmodligen kan inte Kimi göra det tidigare p g a brist på soppa. Kul för Button som överglänser det bästa föraren på gridden enligt sig själv, en spanjor....
Sen kan jag tycka att det är hyfsat ointressant att loppet för de 6 bästa handlar om att spara soppa och däck mellan varv 20 och 60 ungefär, på slutet kan de attackera lite när de vet att soppan räcker men då är det för sent för att visa vilka som egentligen är snabba med maxfart....

Svar: Nej, ingen gulflagg vid omkörningstillfället. Ingen soppa brist hos Kimi, det var åter igen Ferraris strateger som klantade till det, jävligt konstigt att de får sitta kvar när de missar jämt vad som pågår ute på banan.
Button vill stanna i F1 även nästa år, och vill visa att han fortfarande kan, Alonso i sin tur verkar oinspirerad och trött, 2017 blir nog hans sista år i F1.

De som skapar F ettans regelverk tycks tro, att publiken är roat av att titta när förarna sparar soppa och gubbkör istället för att attackera, dumma jävlar som gräver ner sporten helt utan anledning.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Kollar man på repriser från incidenten mellan Mercedes duon var det garanterat Rosbergs fel. Han försökte inte ens ta kurvan utan styrde helt huvudlöst mot Hamilton. Inte första gången han gör bort sig så fort pressen ökar. Det som dock var mest huvudlöst idag är Ferraris strateger som i vanlig ordning ger bort vad som skulle kunna bli ett bra resultat. Kimi hade haft en chans på vinst om det inte vore för pastagängets beslut. 4 tiondelar från snabbaste varv på gamla däck visar på att få kan matcha Kimi i racepace, ellerhur Brandon?

skriven
#7: Flash

Kollar man på repris från incendeten mellan Merca duon, var det garanterat Rosbergs fel. Han försökte inte ens ta kurvan utan styrde helt huvudlöst mot Hamilton. Inte första gången det rasar för Rosberg under press.

Mest huvudlöst agerat var dock Ferraris strateger som i vanlig ordning gav bort vad som skulle kunna blivit ett bra resultat. Kimi hade haft en chans på vinst om inte det vore för pastagängets beslut. 4 tiondelar från snabbaste varv med gamla däck i slutskedet av loppet, visar på att väldigt få kan matcha Kimi i racepace, eller hur Brandon?

Svar: Nja, Lewis hade chansen att styra undan, men valde istället att styra in i Nico,.har du glömt bort hur många gånger Hamilton har tidigare tryckt ut Nico från banan?
Ferraris strateger är ena riktiga slappkukar som tycks inte begripa något alls om det som pågår ute på banan, det är inget fel på Kimis racepace, dock måste man säga, att Mercan är snabbare med de hårdare gummiblandningar än Ferrari i låga temperaturer.
Brandon Lee

skriven
#8: Jimmy

Brandon.. Rätta mig om jag har fel nu.. Men ta första kurvan i Texas förra året.. Hamilton trycker ju ut Nico så de bara sjunger om det.. Nico svänger ju inte in på samma sätt som Hamilton gör idag o osakar en kolition.. vad är skillnaden på dessa två situationer? Tycker dom är likvärdiga o tycker vi sett Hamilton göra dessa manövrar för ofta nu men så fort Nico gör något sådant o lyckas får vi höra crybabyn Hamilton på radion dirr... Har jag fel???

Svar: Lewis satte i system att tvinga ut Nico vid ett flertal tillfällen, som tex i Kanada, men Nico har alltid valt att styra undan. Lewis hade gott om plats att styra undan om han ville, men valde istället att styra in i Nico, som blev straffad för det. Hamilton har alltid kommit undan med sina fula grejer, nu gjorde han Nico syndabock med en slug manöver, han är en riktig falsk jävel den gode Lewis, som tycks njuta av någon slags immunitet hos FIA och slipper därmed alla straff för sin fula körning.
Brandon Lee

skriven
#9: Svenn

Vem bestämmer i Ferrari egentligen? Vettel har tjatat till sig sådan status att italienarna tror att han är deras nya Schumacher och verkar tycka att det är bekvämt med någon annan som tar beslut åt dem. Skillnaden är att Schumi hade teknisk kunskap och koll det har inte Vettel i samma utsträckning. Men att skylla på någon annan är ju oftast italienarna mästare på. Kul med Button! Vad gör Fernando nu för tiden? ;) Sauber hoppas man ju på mirakel för men vågar knapp titta åt dem för att slippa skämmas eller bli lite för soft hearted.

Svar: Italiensk media gav Vettel en åtta som betyg, Kimi fick en sjua, det säger det mesta om hur väl Vettel har lyckats med att manipulera sin omgivning, han är en duktig förare men ingen ny Schumacher.Sauber ligger risigt till, man får väl hoppas på att den nya ägaren har så mycket pengar med sig, att det räcker för att ta fram en konkurrenskraftig bil till nästa år, årets säsong tycks mer eller mindre vara över för deras del,.om nu inte den nya ägaren öppnar plånboken för att finansiera lite nya uppdateringar.
Brandon Lee

skriven
#10: Marcus

Ja Ferraris strateger är inte direkt av toppklass just nu medans RBR är det. De har offrat Ricciardo en gång redan för att lyfta fram Verstappen och då är det stor sannolikhet att de gör det igen. Inte svårt att lista ut.

Om Kimi hade fått satsa tidigare så hade det blivit en andra plats istället och de hade bara tur att de kom trea tack vara Rosbergs bedömningsmisstag. Tror han räknade med att Hamilton skulle flytta sig.

Hoppas som vanligt på ett bättre race nästa lopp

Svar: Kan det vara så, att Ferraris strateger tror att deras arbete går ut på att hjälpa RBR? Jag kan inte begripa hur de kan vara så enfaldiga, att de går på samma blåsning två gånger i rad, Kimi är chanslös så länge de här idioterna får finnas kvar.
Brandon Lee

skriven
#11: Origamipappan

Grym blogg!

skriven
#12: Ghostface

Word Fl@sh !

skriven
#13: Andy

Varför gjorde kimi så lång första stint på ultra-soft?? Han förlorade ju bara på det tappade 3 placeringar när han väl kom in dem måste ju ändå se på varvtiderna att det kommer inte att lyckas!! Börjar jävlar undra om alla i Ferrari teamet är efterblivna för det är ju gång efter gång dem gör bort sig, nä ge kimi den bil som han förtjänar och och ta in ett gäng som förstår sig på strategi så ska dem fan få se vem som hade kört skiten av alla andra....

Svar: Ferrari väntade för länge att ta in Kimi, han hade ett bra försprång till RBR duon som Ferrari i vanlig ordning kastade bort, det tycks som så att de har ett gäng efterblivna babianer som strateger.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :