GETAWAY CAR

 
Första dagen på plats avverkad, rätt så bekvämt när man har "hotellet"  med sig, det vill säga on the road bussen, bekväma sängar att sova i, kök, dusch och wc, ekipaget rymmer hela bandet plus Amber. Det passar utmärkt med en tredagas ledighet of the road, jag har hes whiskey röst som är på gränsen att försvinna helt, så kan det bli när man inte har varit ute på gigg ett tag, om några dagar har röstresurserna förhoppningsvist återvänt med full styrka.
 
Jag får väl dra icke nyheten, att Iceman även nästa år kommer ratta den stegrande hingsten när han inte gör vägarna farliga med sin HD, rätt så kul när nästan alla så kallade F1 journalister nu helt plötsligt säger, att det var ett förväntad beslut, när de under hela 2016 har radat upp ett antal ersättare som skulle ta över Kimis sits.  Alla har givetvis inte gett sig, utan nu gäller det att Kimi fick sin sits enbart på grund av, att alla andra var redan upptagna, däribland Ricciardo, Verstappen, Sainz, Perez, Grosjean osv.  Jag för min del tycker, att det är mycket sorligt när ordet journalist har hamnat i reakorgen med röda prislappar, där alla knappt läskunniga, outbildade  stolpskott kan rota fram  ett presskort att hänga runt halsen, och sedan promenera runt omkring på depåområdet för att ge sken av att de vet vad de gör.
Italienarna är värst i vanligt ordning, vill ni läsa deras funderingar kring Kimis förlängda kontrakt kan till exempel stövellandets värsta bottenskrap i form av Gazzettaworld.com vara något för den som inte kan italienska.
 
Det blir intressant att följa Kimi nästa år i en bil, som har betydlig mer både mekanisk och aerodynamisk grepp som bör innebära, att den även styr in betydligt bättre än årets bil, Kimi bromsar sent en bit in kurvan innan han styr in, något som kräver en bra framända som nästa års bil ser ut att ha.
 
Det har varit rätt så fint väder idag för att vara på de brittiska öarna, lite regn på söndag skulle nog utan tvekan liva upp det kommande racet, som i torrt väglag ser ut att bli ett enstoppare för de allra flesta, inte läge för alltför avancerade strategiska beslut med andra ord om regnet uteblir.
Dagens två fria träningar innehöll inga större överraskningar, utan de som förväntades hålla sig framme var där, Mercedes, RBR, Ferrari osv, Kimi hade bra pace med den hårdaste gummiblandningen när han körde sin racesimulation, men om det blir kallare väder till söndag med låg bantemperatur, så lär Mercedes dominera i vanligt ordning eftersom deras bil kan så effektivt jobba upp däckstemperaturen till rätt nivå "inom fönstret".

Jag kom att tänka på drag racing idag när F ettorna accelererade iväg längs rakan, en F etta gör 0-300 på tio sekunder, imponerande siffror förstås, men ingenting i jämförelse med en Top Fuel dragster som Anita Mäkeläs på bilden här ovan, drag racingens grand old lady avverkar sitt race på 3,87 sekunder och har som sluthastighet 504 kilometer i timmen, inte illa pinkat av en dam i 56 års ålder.

Tänk om man kunde ställa Kimi i sin Ferrari utrustad med lämpliga däck och allt annat nödvändigt utrustning mot Anita i ett drag race, där Kimi startar med flygande start, och passerar startlinjen med plattan i mattan i cirka 330-340 knyck, där Anita står och väntar tills Kimi kommer upp jämsides, och ger sedan järnet för att jaga ikapp Ferrarin innan den når mållinjen 400 meter bort.
 
Hur tror ni att ett sådant race skulle sluta, med en Ferrari vinst eller Top Fuel dragster vinst?  400 meter med 340 km/h tar inte lång tid, men Anita skulle ändå både hinna ikapp och förbi Kimi innan mållinjen, hon har 9000 hk mer kraft i en bil som accelererar från 0-100 på 0,6 sekunder, och fortsätter att accelerera med samma vansinniga intensivitet under hela racet tills man 3,87 sekunder senare är uppe i 504 km/h,..det mina herrar och damer är något som man verkligen kan kalla för acceleration av tredje graden från Europa rekord hållaren Anita Mäkelä.
 
I länken här nedan kan ni tar del av Anitas rekordrepa i Tierp, mycket nöje.
 
 
Amen,..må alla hobbyjournalister ur reakorgen brinna i helvetet.   
 
       
 
    

Kommentarer :

#1:

Hahaha så jävla coolt att du hade rätt om Kimi!!!!
Läste Blommans blogg att "han var lite överrakad" över beskedet.
Något som du redan för länge sen sa var klart.
Kör hårt BL!!
Du är kung!!

Svar: Blomman blir överraskad för det mesta på grund av, att han inte riktigt har koll på läget,och saknar de rätta kontakterna inom racingkretsar, man måste ha lite insider information för att kunna dra de rätta slutsatserna.
Brandon Lee

skriven
#2: Lilja

Har också varit och syndat hos blomman men det slutade i ett gott skratt. Du har verkligen koll :)

Jag kan inte begripa hur en top fuel bil kan hålla ihop? Vad är den gjord av för material? t.e.x drivlinan?

Hare gött, du är grym :))

Svar: Sent ska en syndare vakna, men ett gott skratt förlänger livet,.100 nästa?
Allt i en top fuel dragster är mer eller mindre överdimensionerat och specialtillverkat för att palla för 9000-10000 kusar, gå och kika på dragracing någon gång, det är en upplevelse utöver det vanliga om man har aldrig sett det live tidigare.
Brandon Lee

skriven
#3: Andy

Ja som sagt härliga nyheter, hoppas nu kimi får en bil nästa år som verkligen passar honom för det förtjänar han och då jävlar blir det åka av...

Svar: En bil med mer både mekanisk och aero grepp ger mer utrymme för en mjukisförare i set up arbetet för att hitta optimala inställningar, så nästa års bil borde passa bra för Kimi.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Kung Brandon! När slagskeppet MS Scuderia Ferrari av Modena kantar och börjar ta in vatten springer alla till livnåtarna skrikandes hjälp oss, hjälp oss. Perez, Rosberg, Hulkenberg, Verstappen snälla hjälp oss! Endast en man sitter kvar i baren helt iskall. Reser till slut på klacken går ner till understa däck och svetsar ihop skeppet igen med den sista glöden på cigaretten a la MagGyver style. Tar sedan över rodret och seglar fartyget mot hamn. När kustbevakningen kommer för att assistera säger han kallt "leave me alone i know What im doing". Och det gör du ju alltid Brandon. Tack vare din blogg var jag aldrig orolig. Nu kan jag börja se fram emot min 40 års present till mig själv nästa år att äntligen få se ett race live efter 30 år framför dumburken. Belgien, here i come!

Svar: Ha ha, kul kommentar, bättre sent än aldrig att ta del av ett race live, du kommer njuta av det för fulla muggar, bättre bana än Spa finns inte.
Brandon Lee

skriven
#5: ThomasF

Nu meddelar Kaltenborn att Saubers ekonomi är säkrad?Låter faktiskt som Marcus sponsorer då hon inte vill lämna ut några namn??Först Kimi o nu kanske Marcus kvar åtminstone året ut, är ju en bra vecka//Thomas

Svar: Kaltenborn pratar mycket, jag hoppas att hon för en gångs skull även pratar sanning, jurister brukar ha lite svår med det. Om det är frågan om Marcus sponsorer återstår att se, att driva ett F1 stall framgångsrikt kostar astronomiska summor, och jag är inte helt övertygad om att någon eller några från Sverige vill ta på sig den kostnaden. Markus blir säkert kvar året ut, hur det blir nästa år är inte klart än, men han är inte ensam om det, tolv stycken av årets förare har ännu så länge inget kontrakt för 2017.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Magnus: Den var bra :)

De som var säkrast på att han skulle vara kvar var Kimi själv och du Brandon :)

skriven
#7: Tomi

Fan va härligt att Kimi blev kvar, förvisso väldigt viktigt för F1 cirkusen som inte har så många andra profiler som sticker ut....!
Vad händer om Kimi kommer före Vettel i tabellen vid årets slut?
Inte så stor chans att Ferrari tillåter det med ändå.
Mercedes visade verkligen idag att de är långt före när de skruvar på effekt, dessutom verkar det som att RB har gått förbi Ferrari-det kan inte ses med blida ögon av Ferrariledningen speciellt som RB lovar att de har en riktig dräparbil till nästa säsong.....ser faktiskt inte så bra ut för de röda....

Svar: Vettel har inget kontrakt som ger honom förstaförare status per automatik, dock lär han vara ute efter en sådant från och med 2018, något som skulle innebära, att ingen toppförare med ambition att bli världsmästare vill hamna där som en hjälpryttare åt Vettel.
Ferraris bil trivs inte i låga bantemperaturer, men det kommer flera race senare under året där de har en bra chans att vinna. Hur styrkeförhållanden blir nästa år återstår att se, det sägs att Ferraris nästa års bil blir klar för tester redan nu i juli, så även de har gott om tid att ta fram en dräparbil.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Anita Mäkelä, a true DRAG-QUEEN!

Vilken jävla häftig Video!!!

Ciao

Svar: Hon är en tant det slår gnistor om, det finns inte många vanliga dödliga som skulle våga sätta sig i hennes bil och dra en repa;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :