LEARNING LESSONS THE HARD WAY

Ulster GP blev ingen höjdare för min del, meningen var att köra i Super Twin klassen, men jag fick inte loss hojen som jag ville köra med, så det blev Super Stock istället med en hoj som jag aldrig tidigare tävlat med, en BMW S 1000 RR, en bra hoj på sitt sätt men inte på mitt sätt, jag vill agera förare, inte passagerare.
Så, var av min negativa inställning till tysk ingenjörskonst?  ABS, ASC, DTC, DDC,, launch control, drive by wire osv.  Jag behöver inte låsningsfria bromsar eller dynamisk dämpare kontroll som optimerar greppet var tionde millisekund, inte heller anti spinn eller automatisk stabilitets kontroll, jag vill inte välja mellan regn, sport, race, slick eller user lägen, jag är en förare, inte en passagerare.
 
Om man vill i alla fall till en viss mån vara en förare med en BMW S 1000 RR, så går man in i i user läge och tar död på antispinn så långt det går till att börja med, utan lite hjulspinn försvinner all rumpkänsla i körningen, man flyter ovanpå asfalten som i ett TV spel. Så, jag gick in i user läget, och försökte bli av med all alltför hjälpsam mjukvara och blev av med gasrespons istället, e-gas drive by wire ville inte vara med längre.  Vad gör man då?   Man kallar in en laptop nisse som begriper sig på mjukvaran, och hoppas att snubben kan väcka liv i tysk ingenjörskonst.
 
Det gjorde laptop nissen, men en viss fördröjning vid gaspådrag blev kvar, lite som att köra på en turbohoj.  Nu är det så, att jag föredrar att köra en riktig turbohoj istället, helt ren från all elektronisk "jag tar hand om dig ifall du inte kan köra" skit, som till exempel vår Hayabusa hemma i Peking, 400+ hk, quick shift, ställbar offset , Brembo hejdare utan ABS osv, bara basic grejer som bjuder upp till dans, tango för två där föraren för, inte hojen.
 
Racet blev som det blev, det finns rena fabrikshojar, topphojar från erkända privatstall osv, att hänga med på dem är inte att tänka på, jämlik material existerar bara i teorin, men om herrarna Hutchinson, Dunlop och Anstey vill komma på besök till Peking, och köra en time trial race på en valfri vägsträcka med Hayabusan så är de mer än välkomna.
 
 
 
Det om hojar, i F1 händer det inte så mycket för tillfället, dock ryktas det om, att Ferrari har ersatt Dirk de Beer med David Sanchez som aerochef, ett väldigt märkligt byte om ryktet talar sanning, de Beer är en toppnamn inom aero, Sanchez en dussinlirare, det kan vara så att de Beer inte vill stanna hos Ferrari nu  när Allison lämnade stallet.
 
När det råder en nyhetstorka i F1, så försöker diverse journalister och experter hålla fansens intresse vid liv med diverse teoretiska funderingar, så även Matt Somerfield hos motorsport.com, där han lanserar diverse teorier om RBRs nyfunna formtopp. Han är en kunnig snubbe den gode Matt, men han krånglar till det hela helt i onödan, RBRs formtopp beror på två saker, fler hästkrafter och starfältets mest avancerade "flexaero", Adrian Neweys specialitet som ingen kan kopiera, det är helt fascinerande hur duktig Adrian är på det området, FIA har inte en chans att genomskåda hans geniala fusk som ger RBR ett aeropaket utöver det vanliga när bilen är ute på banan och rör på sig.
 
Ocon blev stallkompis med Wehrlein hos Manor, det blir intressant att följa kampen mellan de två Mercedes juniorerna, en sits hos Mercedes om några år ligger i potten om man är bra nog, dock är det inte många som pallar för trycket att köra för ett toppstall, till exempel Kovalainen gjorde det inte hos McLaren, något som även Heikki själv erkänner.
 
Så, det finns många journalistiska "sommarkatter" i rörelse för nuvarande på diverse sajter när F1 cirkusen har semester, och de allra flesta storys är lika sanningsenliga som berättelsen om den vilda mustangen som gav namnet till Fords mustang på fyra hjul. Fords Pony Car döptes i själva verket efter andra världskrigets jaktplan Mustang P 51 som kan beskådas på bilden här ovan, jag ser framemot att ta del av min sedvanliga födelsedags present från mina polare borta i USA i november , nämligen en flygtur med en P 51, dock inte bakom spakarna utan som en passagerare, men det duger gott, det är en otroligt häftig upplevelse att få ta del av en flygtripp i den mullrande maskinen.
 
Det om mullrande maskiner, om ni blir törstiga så vill jag rekommendera er Helsingfors gin, eller Helsingin gin som den kallas på finska  som törstsläckare, visst är den en läckert förpackat törstsläckare,
HEL
SIN
GIN
...SKÅL OCH KIPPIS.
 
 
När flaskan är tom kan ni skjuta prick på den med en Sako TRG-42, träffsäker från 1200 meters håll, en leksak för pojkar med hår på bröstet även bland de svenska kustjägarna.
 
Nog om att stryka journalistiska sommarkatter mothårs, om knappt två veckor är det dags för Spa och en återkomst till det normala för F1 fans, jag hör av mig om några dagar igen, just nu har jag mer att göra än jag hinner med, jag är upptagen med att leva livet, en snubbe ställde mig frågan "Vad har du åstadkommit med ditt liv" härom dagen, och fick som ett svar "Jag har levt det", mer än så kan man knappast önska sig eller hur?
 
 
 
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.       
 
   
 
        

Kommentarer :

#1: zenkert

Shit Happens, Brandon btw BMW :-)
Du fick med andra ord en F1-upplevelse anno 2016 på en MC från BMW - ha-ha-ha-haaa.

Livet . . .

Milan Kundera har nog sammanfattat det på bästa sätt i boken "Varats olidliga lätthet". Citerar fritt.

- Man lever det framlänges och förstår det baklänges.

Och så cooooolt Mustang p51. 4-bladig propeller. En icon i WWII. Själv är jag så svag för Spitfire. Särskilt om man översätter namnet till svenska.

Så slänger jag in en film - Bullit - med en härlig Shelby Cobra på tal om Mustang.

Lev väl BL!!!

Ciao


Svar: Varats olidliga lätthet är för mig lika med att livet är en dödlig sjukdom,.något för Kundera att fundera över;-),..och ju mer jag vet desto mindre jag begriper, så är det bara.
BMWs velour hoj är ett dåligt skämt med alla hjälpmedel inkopplade, Mustang P 51 är rena motsatsen som med sin brutala enkelhet verkligen tar andan ur en, jag är avis på snubbarna som får leka med den.
Brandon Lee

skriven
#2: Ikea

Härlig läsning Brandon, hoppas det inte är lika lång paus mellan blogg inläggen!

Svar: Nä, ibland har man bara dåligt med tid att blogga, så det varierar lite.
Brandon Lee

skriven
#3: Mayol

Ferrari meddelar bl.a genom Vettel att de har hittat problemet med bilen som gjort att de gått kräftgång den senaste tiden, har du någon gissning på vad det kan vara Brandon? Satt på läktaren i Hockenheim precis vid kurva 1 och tyckte mig se ganska stora skillnader i när man kunde gå på fullt gaspådrag mellan stallen, vilket borde betyda att man fortfarande dras med problem bak och då kanske närmare bestämt temperatur i bakdäck?

Svar: Ferrari har ett antal olika problem, bilen saknar både aerobalans och down force, och har dessutom ett väldigt snävt fönster där däcken fungerar optimalt= svårt att hitta fungerande set up.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Lundahl

Tjena. Kan inte låta bli att kommentera hojen du fick. En antispin och full av el sladdar och skit. Allt som jag verkligen förstår du hatar, och jag förstår varför.
Du måste varit så jävla knäckt efteråt och svurit mycket för dig själv.
Varför ska man ens få tävla med sådana hojar? Jag kan verkligen ej förstå det. Jag anser det är lika med doping.Men mest av allt tar bort mycket av förar skickligheten.

Ser ialla fall ut som F1 nästa år kan bli klart bättre en senaste 5 år eller så. Men dom borde bytt däck tillverkare helt klart.Eller att man har två st och fritt val och inte låst till en tillverkare. men antar det blir man mer eller mindre vilket som i praktiken antar jag.

mvh

Svar: Min döda mormor skulle klara av att köra med BMW, ingen utmaning alls att bemästra hojen med andra ord, dock är själva vägarna en utmaning för sig, men jag föredrar att köra med en "riktig" hoj, inte med såna här "jag håller din hand" folkhems varianter.
2017 blir en höjdare om Pirelli håller vad de har lovat, just nu säger dem att de har ingen aning om hur slitagestarka nästa års däck kommer att bli. Ha det gött Magnus,..hört något om din båt?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :