KNOWING ME KNOWING YOU

 
Som ni säkert redan vet, så har Ferrari inför Rysslands GP använt 3 tokens för PU uppdateringar, exakt vilka motorkomponenter man har valt att modifiera är inte känd, men hela processen cirkulerar kring HCCI, Homogeneous Charge Compression Ignation, dvs kontrollerad självantändning, där Ferrari gör allt att komma i kapp Mercedes som införde systemet redan från starten för den nuvarande motorgenerationen.
 
Båda två utnyttjar Mahle Jet Ignation  systemet där självantändning körs parallellt med vanlig tändning under vissa förhållanden, dvs, systemet är ett komplement  som på ett finurligt sätt tillåter fler än fem tändningstillfällen under en arbetscykel som ger högre effektuttag och bättre bränsleekonomi.
 
På hårdvara sidan lär Ferrari nu med sina senaste PU uppdateringar vara ikapp Mercedes, det är på mjukvara sidan de fortfarande ligger en bit efter för att kunna dra maximal nytta av dagens motorkoncept, och det är just experimenterandet med mjukvaran som har lett till tekniska problem på hårdvara sidan, något som Ferrari försöker komma ifrån med sina uppdateringar av hårdvaran inför Ryssland GP.
 
Ferrari ämnar även fördjupa sitt samarbete med Mahle på motorsidan, och har förlängt kontraktet med NKG till 2020. Även Shell spelar en avgörande roll i sammanhanget som bränsleleverantör ,eftersom bränsletemperaturen under insprutnings tillfället mellan vanlig tändning och självantändning avviker från varandra för att nå bästa möjliga verkningsgrad.
 
Ferrari har även infört variabel insug i årets PU för bättre prestanda, något som Mercedes gjorde redan ifjol, och har omplacerat ett antal kylare för effektivare kylning och komponenter i hybridsystemet som en del i sitt arbete för att komma i kapp Mercedes.    
 
Även hos Renault jobbar man intensivt för att komma ikapp Mercedes och Ferrari i HCCI racet, Honda tycks satsa mer långsiktig med  2017 som året då även de kommer att ha infört HCCI i full skala. Det nuvarande tokens systemet försvinner 2017, och i samband med det lär uppdateringskriget på PU fronten mellan de olika billtillverkare accelerera ytterligare med höjda kostnader som följd för de inblandade, något som går tvärtemot FIAs linje, det återstår att se huruvida Todt & Co har något i bakfickan för att stävja en sådan utveckling.
 
 
 
Den dynamiska duon Hamilton&Alonso fortsätter med sina självgoda utlåtanden, den förstnämnda påstår sig vara den föraren i F1 som gör mest positiv PR åt F1 i social media, och den sistnämnda gör gällande, att han i likvärdig material med lätthet skulle spöa alla andra F1 förare.
Jag för min del tycker, att Hamilton är den överlägset mest media kåta föraren i F1, och Alonso den mest överskattade, i synnerhet av honom själv, de två borde inleda ett partner förhållande där dem kan använda all sin tid för att skryta om sin förträfflighet för varandra.
 
Idag har den så kallade strategi gruppen åter igen ett möte ,där man nu äntligen ska ta ett slutgiltig beslut om nästa års tekniska regler, något som är av yttersta vikt med tanke på hur ont om tid det finns redan nu  för designers för att ta fram nästa års bilar, kanske går det i vägen den här gången för strategi gruppen, som hittills har endast lyckats enas om , att de inte är eniga om något alls. Som man brukar säga, ju fler kockar desto sämre soppa, och när kockar dessutom har IQ som en ostmacka, så lär resultatet av deras kockkonst bli det sedvanliga, mycket väsen om ingenting.
 
 
Pirelli fick sin vilja genom, och kan se framemot 25 testdagar med nästa års gummiblandningar innan säsongstarten 2017, vilka man kommer att testa med är inte klarlagt än, dock har man redan testat däcken med en GP2 bil, något som kan vara rätt så vilseledande med tanke på hur mycket mindre down force en GP2 bil alstrar i jämförelse med en F etta.
 
Det var lite av varje i "Knowing me knowing you" anda, vi avslutar i samma tonläge med HIM sångaren Ville Valo, som har gjort en cover av ABBA klassikern, vad man tycker om Villes variant är upp till var och en.
 
Amen,..må "Knowing me knowing you vara med er.
 
 
     

Kommentarer :

#1: Marcus

Det hade varit så kul att se alla tävla i exakt likadana bilar så man verkligen får veta vem som är bäst. Lika kul hade det varit att höra Alonsos och Hamiltons bortförklaringar om de gör dåliga resultat :)

Svar: Japp, men det kommer aldrig att hända, och både Hamilton och Alonso vet mycket väl, att man är "bäst" i F1 bara så länge man sitter i den bästa bilen;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Kåre

Hallå, Brandon!
Tack för en kanonsida, ger mycket nöje!

En fråga - finns det någon enkelt beskriven regel gällande framvingen? Typ max yta, eller annat... Det ser ut att vara en kostsam attiralj på bilen vilket jag tror skulle kunna bli billigare om man rejält kapar max tillåten yta...

Keep up the good work, BL!

Svar: Visst finns det regelbeskrivningar för framvingen, men problemet är, att stallen hela tiden letar efter och utnyttjar diverse kryphål för att kunna kring gå reglerna. Jag skulle gärna vilja se mycket enklare framvingar på bilarna som tillåter den bakomvarande ligga närmare utan att man tappar down force, men FIAs muppar gör alltid det enkla så krångligt som möjligt när de skriver sina regler.
Brandon Lee

skriven
#3: monsteriseba

Om dom vill ha billiga motorer och vi vill ha spektakulära race, med skrikande motorer.
Skulle det inte passa fint med en 2-taktare, i kanske V8 format?
Tryck dit lite HCCI om man nu vill så blir det en fin kompromiss.
Nåväl, fick den tanken för någon dag sedan och kan inte släppa det.
Hur skulle det bilarna konstrueras?
Hur skulle bilarna se ut med alla enorma expansionskammare?
Hur skulle det låta?
Hur skulle racen bli? (många tankstopp?)

Svar: Det som jag kommer att tänka på är blårök, och avgasmuller ala SAAB tvåtaktare, men varför inte, det har ju funnits V8 tvåtaktare i hojar;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Classe Salem

Hej BL.
Intressant med hur det blir 2017? Jag skulle tro att de vecklar in sig i ännu värre regelverk, eller så blir det tvärtom!
De kanske kommer till sans och inför volymregel istället med restriktor?
Intressant med tändningen! När kommer detta på "vanliga" bilar, flera är ju på väg sas. Dubbelstift MB, Alfa prova väl förut men det var ju med Magneti-Marelli å det vet man ju hur duktiga de är!
Min gick inget bra iaf. MB:n drog ohemult mycket soppa, nu kör jag Audi igen, 0.95/mil under resa i Tyskland. CVT-låda 3200r/min vid 208km/tim.
MB:n ville ha 1.35!!
Nog om det hoppas på roligare race, det i Kina var bättre än tidigare race. Men mycket beroende på bana. Kan det vara ett Tilke-mistake, den är ju bra!?

Svar: Dem är i stort sätt överens om vad det gäller chassi-aero-däck delen, men inte ännu så länge vad det gäller PU sidan, det enda stallet som stretade mot var Mercedes.
HCCI finns redan både för bensin och diesel motorer, det som gör användningen av det svårare i F1 är att man tar 750 hk ur 1,6 liters volym på 12500 varv, det blir liksom lite svårare att få grejerna att hålla ihop.

Banan i Ryssland är skit, men racet kan bli intressant för det med lite tur om någon eller några provar lite annorlunda däckstrategi, problemet är att asfalten är så slät och däckslitaget är minimal.
Brandon Lee

skriven
#5: Flying finn

Nu är det onsdag på min kort vecka...igen. Kör lastbil 1K mil i månaden(sorry om jag är i vägen för ngn av er i Mälardalen).....Jävla långtradare%#¤/&%)/.
Nog av det,,,,nu har jag tagit ett par öl,så nu kommer ölsnacket.
HamSo! kan väl bli ett regnbågspar och adoptera ett litet barn från brasilien och döpa hen till Ayrost :-)
Och så skulle HamSo kunna rådfråga Romson om mamma/miljö frågor!
16 år och 3veckor senare skulle F1 få se en formidabel pilot som tar vm titeln tills hen går i pension på sin 24 födelsedag.....!Min vision,,,vad tror ni?....
BL for primeminister in sweden

skriven
#6: Mika-fan

PRIVET!!

Skrev ett jättelångt inlägg, men det såg så bittert ut när jag korrekturläste, så jag raderade skiten. Det tillför ju ingenting att vara grinig i kommentatorsfältet liksom xD

Kanontjusigbild överst iaf. Kommer verkligen vanliga reportrar åt som dom kan ta så detaljerade bilder?
Kan tänka mig att en och annan teknisk lösning är fullt synlig där, men mitt otekniska öga kan inte urskilja detta..

Tack igen för du håller oss välmatade med info och synpunkter.

Ciao

skriven
#7: antonio

Så denna helg kör vi i landet där Bernie älskling styr, tro jag bojkottar detta race som inte kommer ge någonting.

skriven
#8: La Garonne

BORING 1 !!!! Så j--la tråkig bana, urghhh
Boring 2 !!! bara träning 1 & 2 förvisso, men känns inte som om Ferrari och Kimmi är närmare Mercedes + Vettel är snabbare en Kimmi:-(

Kimmi är snabb på rakan, men tappar i dom andra sektorerna ? väntar han på att mera grepp ska komma under helgen ? Hoppas Kimmi är hetare imorgon och vi får se vad uppdateringen levererar.
r.
Nej, byt ut denna skit bana, jag vill ha tillbaka Turkiet.

Trevlig helg alla F1 nördar, nu ska jag och mr Johnnie snacka allvar

skriven
#9: La Garonne

TADAAA
Kollar på Mobil1 och Jenson säger att han älskar banan. Jag har väll kanske fel då ?!

skriven
#10: Zynaps

Håller med La-Garonne byt ut denna bana.
Turkiet var en trevlig bana, Men varför inte Magny-cours i Frankrike.
Den banan skulle jag vilja se F1 på.

skriven
#11: Tomi

Rysslandskvalet; Finskt eller halvfinskt på plats 1-3, kan inte ha hänt förr eller.......
Behöver inte vara Einstein för att se att Kimi inte trivs alls på denna bana,ser ut som att han för försöka limitera skadan bara imorgon......
Vad tror ni har Mercedes bestämt sig för att Tysklandsmarknaden behöver en världsmästare i år?
Tycker att Hamilton har lite för mycket otur i år med tanke på hur otroligt bra tillförlitlighet Mercan har....?

skriven
#12: Stefan

Varför fegar Pirelli? Fram med de Ultramjuka sulorna, kan man sätta snabbaste varv på 8varv gammla supersoft så är de för hårda för banan

skriven
#13: Snubbelfot

Hej, följer den här bloggen med stort intresse men aldrig skrivit här innan. Väntat hela helgen på BL:s smarta inlägg med fet kunskap och även kan få mig att skratta högt. Nån som vet var han håller hus? I famnen på någon Scandal eller bara ramlat på vurpollonet?

Svar: Jag var på landet och snubblade runt i koskit, en upplevelse av rang på många olika sätt och vis;-)
Brandon Lee

skriven
#14: Kåre

Jag tyckte racet var underhållande. Förstår inte varför du tar fram stora motorsågen, BL...
Men avsmak likt surströming

Svar: Tja, jag tycker att det ska hända lite mer längst fram för att ett race ska vara underhållande enligt min mening, men smaken är som baken, delad.
Brandon Lee

skriven
#15: Kåre

...när Putin kommer in o vill ta billiga PR-poäng, tillsammans med trädgårdstomten.

Svar: Putin är en media kåt primadonna av värsta sorten.
Brandon Lee

skriven
#16: AJ

Brandon, Har hittat tillbaka till din blogg. Det är som vanligt enormt underhållande, och det mest roliga som finns att läsa både om F1 och livet i övrigt. Jag vill inte agera pekpinne, men oftast skall du byta ut 'dem' mot 'de' i dina meningar. Detta är i all välmening och påpekas ödmjukast. Agerar normalt aldrig pekpinne, men du är fanemej bäst och det är lite synd med detta enda 'misstag' du gör ibland.
Annars, stort tack för att du finns och att det finns en blogg värd att läsa. Må bäst

Svar: When you write copy, you have right to copyright the copy you write if the copy is right,..right?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :