RICH MAN POOR MAN

 
                                                               RICH MAN VS POOR MAN
 
Europa premiären i Barcelona är av tradition ett race, där skillnaden i budgeten blir synlig på banan riktigt ordentligt för första gången under VM serien, de välbeställda kommer med en mängd uppdateringar både på aero/chassi sidan som likväl med  PU enheten, de fattiga får nöja sig med smulor från de rikas bord, det enda gemensamma med Ferrari och Marussia är motorn, där den sistnämnda får nöja sig med fjolårets modell, om de har råd med det.
 
Den nya Ferrari hövdingen försäkrade vid sitt intåg i F1, att det inte skulle saknas finansiella muskler att åter igen föra Ferrari tillbaka till den absoluta toppen, något som märks resultatmässigt i år, det skulle inte förvåna mig alls om det skulle visa sig, att Ferrari åter igen har den största budgeten av samtliga inblandade.
 
De aero/chassi uppdateringar som Ferrari presenterar i Barcelona bör ge ca 0.3-0.5 sekunder per varv, och ett par tiondelar till från en PU uppdatering ,som jag är rätt så övertygad om att de har med sig, precis som  Ossi Oikarinen, som är expert på det tekniska hos finska MTV3.   Ossi är en ex F1 ingenjör, han jobbade bla hos Arrows, Toyota, BMW Sauber och Ferrari, så det är frågan om en expert av rang, inte om en hobbyjournalist som leker F1 expert.  De PU uppdateringar som dyker upp i Kanada testar man först efter GP helgen på samma bana under testdagarna, att införa flera uppdateringar på en gång är för riskfyllt, tillförlitligheten får inte bli lidande på jakten efter prestanda.
 
RBR kommer i princip med en helt ny bil, inklusive en ny kort nos, och tror sig kunna komma närmare Williams och Ferrari enbart i kraft med ett förbättrat aeropaket.  Jag tror inte riktigt på deras påstående, det är möjligt att de kan komma närmare Williams som saknar ekonomiska muskler jämfört med RBR, men Ferrari blir svåra att komma ikapp, de har både pengarna och personalen  som kan dra nytta av dem.
 
Mercedes lär inte heller snåla med uppdateringar, det blir intressant att se hur mycket tid de kan hitta med sina uppdateringar i förhållande till Ferraris, jag tror att Ferrari tar in ett par tiondelar till av Mercedes försprång i Barcelona. Om det blir varmt nog ,bör Ferrari ligga mycket nära, just nu spås det temperaturer kring 23-25 grader under racehelgen, några grader till skulle ge Iceman fördelar, även om Kimi säger, att Ferrari numera fungerar bra oavsett bantemperatur och väderförhållanden.
 
Hos Lotus säger sig  Kimis gamla raceingenjör Mark Slade vara glad för Kimis skull, när denne åter igen har en bil som han trivs med. Jag för min del undrar hur det känns för Mark, tidigare jobbade han med en toppförare, numera med en floppförare i form av Maldonado, från hero to zero, jag begriper fortfarande inte varför Ferrari gav Mark kalla handen, han är bland de absolut bästa raceingenjörer i F1.
 
Apropå ryktet om att Bottas redan har ett förkontrakt med Ferrari, det har han säkert, eftersom Arrivabene inte förnekade det när han fick frågan, utan sade  istället, att han väljer att inte svara på frågan, eftersom han har lovat att alltid tala sanning, dvs, han ville inte säga att Bottas inte har ett förkontrakt, eftersom han i så fall hade ljugit om det. Även Toto Wolff och Mika Häkkinen har uttalat sig med ordalag som indirekt bekräftar att Valle är på väg till Ferrari, men först 2017, Kimi blir kvar även nästa år.
 
Det blir något av en generationsväxling inom några år, många av det gamla gardet är inne på sina sista kontrakt, bla Kimi, Fernando, Jenson och Lewis, vilka som kommer att ta över återstår att se,  Bottas är en av dem, men det blir svårt för den nya generationen att bli lika uppskattad som det gamla gardet.
Givetvis har materialet sin del i det hela, det är svårt att bjuda på spektakulär körning med långsamma bilar på trista banor, en rätt så otacksam uppgift för den nya generationen med andra ord, jag påpekade just det ovannämnda med långsamma bilar i mitt föregående inlägg, varvtider som ligger 10 sekunder från varvrekordet, och totala racetider, som är 10 minuter långsammare än för tio år sedan. 
 
Det är jävligt konstigt, att den sk strategi gruppen som diskuterar om F1 sportens framtid inte alls lyssnar vad förare eller fans har att säga, Alonso sade nyligen, att dagens bilar är tok för långsamma, men att han inte längre orkar protestera eftersom ingen lyssnar.  Jag håller med Alonso, tok för långsamma och lättkörda bilar som inte hör hemma i F1, inte ens i Malaysia, som tidigare sög musten ur förare såg man en trött pilot efter racet, vinnartrion var knappt svettiga alls och skuttade omkring glada och pigga.
 
Apropå Haas F1, de har sagt, att en amerikansk förare är inget måste för stallet,.jag kan förstå varför, efter att ha tagit del av det senaste Indy Car racet.  Vinnaren Josef Newgarden jagades av Graham Rahal ända till slutvarvet, spännande värre med den nya generationen av tilltänkta amerikanska F1 förare,.eller?     Nja, han som vann, Josef, var i Europa några år sedan, och körde GP3 serien, där han slutade på den föga imponerande 18 platsen, året därpå vann han överlägset den amerikanska Indy Light serien,.säger en hel del om förarstandarden i USA, och Alex Rossi är inte mycket bättre han heller, kan bli läge för några halvtaskiga sydamerikaner med fet plånbok, Gutierrez kanske?
 
En som är glad idag är Bernie, när Iran berättade om sina planer om att bygga en F1 bana i landet, ett land med motorsporttraditioner och grundmurad demokratisk filosofi, kanske är Bernie redan i Teheran och säger: You`re in, just show me the money.
 
Amen,.må den inte alltför varma svenska våren vara med er.    

Kommentarer :

#1: Marcus

Kimis tränare sade att tidigare så var de tvungna att bygga nackmuskler för att kunna köra bilen medans nu så är det viktigare att hålla koll på vikten. Det är som du säger en utveckling åt fel håll.

Svar: Ja, jag pratade med några fystränare tidigare under våren, inte alls samma G belastningar som tidigare, dagens unga förare skulle bli chockade av att köra med 80 talets aktiv chassi bilar.
Brandon Lee

skriven
#2: Zenkert

En som är glad idag är Bernie, när Iran berättade om sina planer om att bygga en F1 bana i landet, ett land med motorsporttraditioner och grundmurad demokratisk filosofi, kanske är Bernie redan i Teheran och säger: You`re in, just show me the money.

BANG ON Brandon !!!

skriven
#3: Magnus Lundahl

Iran? Du måste skämta?Putin och nu Iran.Vad blir nästa isåfall? Nord Korea?
Hörde att olje priset håller på sjuka i pris en mer snart. Något du hört om? Orsaken skulle vara man hittat mycket mer och att efterfrågan faktiskt sjunker också.
Kanske därför USA inget gör åt IS heller då.
Jag undrar om du tror det kan bli riktiga motorer i F1 2017 eller så? Vad är det senaste du har hört? När kan dom byta tidigast? Någon gång tänkte jag se ett lopp live. Men då i Spa och inte med dessa mes motorer och lilla downforce som är nu.
Sedan kommer ju F1 tappa en mer när förare som Alonso och Kimi snart slutar. Kan snart kolla på Formula E lika väl. Sätt ett lopp och det räckte för mig.

Svar: Nord Korea skulle sitta perfekt för Bernie, de har en diktator med absolut makt som kunde vara Bernies bror, och de är ungefär lika långa,eh, eller korta, plus att båda två lider av storhetsvansinne.Det ska bli 1000 hk till 2017, mer down force och fetare däck, ett steg bakåt för att skapa framtidens F1,.kan bli bra om de vågar ta ut svängarna ordentligt, och trägårdstomten försvinner ur F1.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Lundahl

På tal om ljud.Tyvärr är ju säkerhetsbilen inte ut så ofta. Så man kan få höra på gött ljud. Nog det som retar mig mest av allt att en standard bil låter goare en högsta klassen inom racing. Inte konstigt dom inte vill ha ut den längre. Utan fixat detta med teknik.Visst har väl med den hemska olyckan förra året. Men den orsakades ju av en lastare på plats.Kommer en bil där under regn i stora massor kan man räkna med det mycket väl kan komma en till.

skriven
#5: Robex Lundgren

fint

skriven
#6: Mika-fan

Har funderat en del tekniskt, och Mclaren framförallt. Kommer att tänka på MP4-18, som skrotades utan att ha kört ett race, att dom hade kraftiga problem att få grejerna att hålla, etc etc etc. Sen kom ju MP4-19 så småningom, som var allt annat än driftsäker(Kimi bröt 8 av 18 lopp bl a).

DOCK, till den riktiga gemensamma nämnaren. Det tighta paketet. Du Brandon har nämnt flera ggr hur tight packad årets Mclaren är(har även läst det flera ggr utomlands). Och det var väl Mp4-19 oxå. Kimi klagade flera ggr t o m, att det var riktigt trångt i "hytten".

Slutsats: Varför gör man detta igen? Man hade för tight paket förut, vilket gjorde att bilen inte höll, varken chassi eller motor. Bristande kylning, brustna upphängningar, dom failade krashtesterna flera ggr med mp4-18 (en gång fail är ganska normalt, gäller att tänja gränser, men flera ggr.... nja). Och framförallt. Varför börja labba med detta samtidigt som man plockar in en helt ny motor? Inga referenser alls att gå på, så verkar ju onekligen att dom famlar i mörkret just nu, när man får vrida ner effekten på en redan underpresterande PU på grund av att skiten inte håller.

Du har varit inne och nosat på ämnet ett par ggr tidigare, men vore superintressant har höra dig utveckla denna tankegång.

Tusen tack för denna blogg Brandon.

Svar: Det är en viss skillnad mellan årets bil och MP4-18, den sistnämnda var liten överallt, en riktig miniformel 1, dagens bil är av normalstorlek, men med extremt tight paketerat rumpa ,för att maximera nyttan av det down force skapande luftflödet runt bakändan.
Man strävar alltid efter den optimala "Coca cola formen" för bästa aero, Hondas PU är den minsta av samtliga, och kylarna har flyttats från sidepodsen till ovanpå motorn för att få så smala sidepods som möjligt för att optimera luftflödet till bakre delen av golvet, till bakvingen och för att "stänga" diffusern.

Jag gillar Prodromous skapelse, en hel del Newey filosofi med aeropaketet, Macken blir att räkna med när Honda får ordning på sin motor.
Brandon Lee

skriven
#7: Mika-fan

https://www.youtube.com/watch?v=vIuiR-hhuaE

Intervju med Mark Arnall, personlig tränare till Kimi, och tidigare Mika, pratar om skillnader på dagens F1 med tidigare, gällande G-krafter, varvtider osv, som Brandon nämner. Hela videon är intressant, men just detta ämne börjar diskuteras runt 11-12 minuter in i videon.

Enjoy =)

skriven
#8: Mika-fan

Tack för svar Brandon. Ska bli kul och se vilken färgsättning dom kommer till Barcelona med. Den klassiska röd/vita är det väl inga skrällodds på antagligen.

Läste lite Mclaren nostalgia, och Ron verkar verkligen ha ett svagt öga för finska chafförer(som vi visste sen tidigare), men min nya kunskap är, att efter Mikas crash -95, så visste ju inte folk om han skulle kunna komma tillbaka till samma speed. Jan Magnussen stod som första reserv, men "The Ron"(som Mika säger) ville hellre ha Mika Salo =) Han lever vill visst upp till det han sa "if you want to win, hire a finn". Mika H, sen nära på Salo, Kimi, och senast Kovalainen. Undrar om han skickat rosor och choklad till Bottas också,hehe. Hade ju varit en naturlig väg med Häkkinen som manager, men antar dom siktar på WDC inom några år, och så fort tror jag inte Mclaren kommer dit.

skriven
#9: Freddie

Tja Brandon
lite off topic....
men läste en artikel om Susie Wolff och hennes sits i Williams
Helt ärligt vad gör hon där?
Hon rosade ju inte marknaden i DTM direkt och var väl ett antal år sen hon satt i en singelseater
Är det som så att någon i mersa har ett finger i henne . .jag menar i spelet.....
tex...om ni låter Susie köra lite får jag det lugnare hemma och ni får rabatt på motorn

Svar: Susie är en levande PR pelare som får stanna så länge Toto är delägare hos Williams, men någon racesits kommer hon aldrig att få.
Brandon Lee

skriven
#10: Ghostface

https://www.youtube.com/watch?v=SpcD70b1RrM

skriven
#11: ironman

Freddie//
Sussie Wolf är ju gift med Toto Wolf som är delägare i Williams

skriven
#12: Mika-fan

Toto Wolff är ju även stallchef för mercedes, så antar att williams får en del rabatt på motorerna iom att dom har henne som testförare.

skriven
#13: Freddie

Jo det visste jag. Tänkte om Brandon hade mer info.

skriven
#14: Mika-fan

Mclarens nya färgsättning var väl ingen höjdare. Nån daskig mörkgrå metallic, blandat med sina typiska neonskrikande stripes. Ser ut som en riktig budgetbil i mina ögon. Lite besviken faktiskt.

skriven
#15: Ghostface

Japp, rött & vitt skulle varit mycket snyggare..

skriven
#16: La Garonne

MIKA-FAN: Jag håller med dig, har i princip alltid tyckt att Mclarens bilar har varit snyggast. Men detta var ingen hitt tyvärr. Själva färgerna säger jag inte så mycket om, jaaaa, jag tycker om Neon. Utan jag tycker helt enkelt inte dom har fått till det.

Så Brandon, nu börjar adrenalinet pumpas upp här hemma igen, racehelgen närmar sig. Är så nyfiken på om du har ngr mera nyheter eller goa rykten,har du hört ngt mera om Ferraris uppdateringar: Jag hoppas verkligen att dom passar Kimmi, så det inte blir att Vettel får mera glädje av dom. Ska bli spännande med PU uppdateringarna, mer POWER :-), på BBC sida så skrev dom (kanske du också ha skrivit? ,kommer inte ihåg) att Mercedes inte har fått ur dom 50 hk som dom förra året trodde att dom skulle kunna öka med i år, hört ngt om det ?
Så, det blir tv-soffan för dig också detta race antar jag, men det kan väl funka det också, ngr kalla och lite tapas och så kan du ju låtsas att du är där nere :-)

skriven

Kommentera inlägget här :