IN MEMORY OF JARNO SAARINEN

 
Det finns olika åsikter om, vem som är den största inom RR-Moto GP genom tiderna, för några är det Giacomo Agostini som vann 15 VM titlar, 8 i 500cc, 7 i 350cc, vann Isle Of Man racet 12 gånger, och tog sammanlagt 122 segrar under sin karriär.
För några andra är den bästa Valentino Rossi, eller Mick Doohan, för mig är det Jarno Saarinen, inte i antal VM titlar, men i fråga om talang.
 
Jarno kom in i RR VM 1970 som 25 åring, han körde en Yamaha som generalagenten Arwidson&Co i Finland hade tagit fram för honom, det var inte frågan om en fabriks cykel, utan en kund hoj som inte alls hade samma prestanda som fabriks hojarna.  
Trots att Jarno missade de tre sista racen på grund av sina ingenjörsstudier, så slutade han som VM fyra i 250 klassen
 
1971 körde Jarno både i 250 och 350 klasserna, fortfarande med material från general agenten, han blev VM trea i 250, och VM tvåa i 350 klassen.
 
1972 fick Yamaha upp ögonen för Jarnos talang, och han fick av de bättre material i form av TD3 och TR3 hojarna, senare under samma år fick Jarno chansen att köra med en fullblods fabriks hoj, när Yamahas fabriksförare Barry Sheene klagade över YZ635 250cc hojens prestanda, Jarno tog över, och fixade titeln i 250 klassen direkt, samt slutade tvåa i 350 klassen efter Agostini.
 
1973 tävlade Jarno både i 500 och 250 klassen med Yamahas fabrikshojar, och planerade att även försöka ta titeln i 350 klassen, om han kunde knipa titeln i 250 klassen så tidigt skede av säsongen, att han skulle ha tillräcklig många race kvar i 350 för att ta titeln även där .
Jarno vann de tre första racen i 250, de två första i 500, och ledde det tredje racet i 500 när kedjan gick av och han fick bryta.  Årets fjärde race i Monza blev hans sista, Renzo Pasolini som låg på andra plats före Jarno vurpade, Jarno kunde inte undvika att köra på honom och kraschade själv, sammanlagt 14 förare var inblandade i masskraschen, Renzo och Jarno avled, och ett flertal andra fick svåra skador.
 
Att tävla i två olika klasser, för att inte tala om tre under samma racehelg är otroligt påfrestande både på fysisk och psykisk, för att klara av den bedriften kräver en talang utöver det vanliga, Jarno hade den talangen. Jag, precis som många andra är helt övertygad om, att Jarno skulle ha lekt hem titlarna på alla tre klasser 1973, men ödet ville annat, och en briljant förarkarriär slutade alltför tidigt i 27 års åldern, Jarno var simply the best, den allra största talangen genom tiderna.
 
www.youtube.com/watch?v=6qBbL94vUWY    

Kommentarer :

#1: Ghostface

Rest in Paradise Jarno..

skriven
#2: Nico

Jag vill minnas att Jarno Trullis föräldrar döpte Jarno efter en finsk hojåkare. Måste väl vara denna krutkille?

Svar: Precis så är det,.och i Italien finns fortfarande aktiv Saarinen fan club.
Brandon Lee

skriven
#3: Captain Hindsight

Han var grym. Ingen som glömt bort honom.

Tror också att han själv meckade med sin hoj. Han var kanske inte den ända på den tiden som gjorde det, men han kunde sitta i timmar och fixa den inför ett race, vilket gjorde att han oftast körde racet med endast någon/några timmars sömn. Han var också ansedd att vara en exeptionellt bra mekaniker. Verkligen en legend. Master of his domain.

Svar: Ja, Jarno var en jäkel att skruva,.ett bra sätt att göra mekaniker arbetslösa;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Ghostface

Det stämmer Nico..

skriven
#5: Mika-fan

Förbaskat tragisk historia. Jag läste detta igår kväll, och blev så djupt tagen, att jag gått och funderat hela dagen på det här. Vad kunde ha blivit av han om han överlevt? Det får vi aldrig veta. Inte helt olikt Senna, men han var i slutet av sin karriär, och hade förmodligen absolut max 5-6 säsonger till i sig. Han hade redan hunnit bevisat sin suveränitet, att han var nåt helt annat mot dom andra förarna. Han hade nåt extra, det vet vi alla. Jarno hann bara visa en glimt av hans kapacitet. Bara dom med ytterst insikt i sporten vet vem han är, och vad han kunnat bli. Tragiskt. Tack BL för du delade med dig av detta.

Svar: Jarno var en extrem talang med ett järnpsyke= den perfekta hojföraren, så fort han fick likvärdig material så utklassade han motståndet, talanger som Jarno dyker upp väldigt sällan.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Lundahl

Synd att dom bästa rätt ofta dör i förtid. För vad kunde inte Jarno ha gjort.Slagit alla i många år som du säger.

Jag hade gärna viljat höra vad du tycker om Ariel Atom?finns ju med v8 och 4a från 245hp.
Har du kört någon?

http://www.arielatom.se/


Svar: Så sant, de bästa dör i förtid. Apropå Ariel Atom, jag har kört den med V8, men gillade den inget vidare, lite för mycket kart över den med den korta hjulbasen=onödigt svår att styra med gasen.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Verkar ha varit en riktigt bra racing åkare, en av de bästa kanske den bästa just då. Om man skall vara objektiv så är det ju svårt att säga att Jarno var bäst genom alla tider, han dog ju för tidigt för att ha en chans att leva upp till det. Men visst vilken exceptionell förmåga.....
Kul att titta på youtube på gamla klipp.....

Svar: Det var Jarno som införde "hängstilen" till hojracing, och när han fick likvärdigt material så körde han skiten ur Agostini som var riktig vass, det säger allt om Jarnos talang.
Brandon Lee

skriven
#8: Mika-fan

Kan dela nånting lite roligare i all denna tragedi. Mika Häkkinen ska tydligen ha börjat blogga på Mclarens hemsida.
Som ni kke förstår är jag ganska påläst gällande den mannen, och jag kan säga med största säkerhet, att han bloggar, är mest bullshit. Jag har läst alla 6 hittills blogginlägg, och det där är inte Mikas ord. Även fast han skulle haft nån som hjälpt han att skriva smörjan, så snackar han inte sådär. Inte många ord och fraser som passar in på den Mika jag började följa för över 20 år sedan. Alldeles för mycket krångliga och fina ord för att det skulle vara den gode Mika som sagt det. Det finns en del intressant fakta där, men resten har nån PR-snubbe på Mclaren kastat in för att fylla ut hans förmodligen kortfattade statesments. Kolla gärna själva http://www.mclaren.com/formula1/blog/#Mika Häkkinen

Varför gör nu macken såhär? Varför nu? Dom frågorna har jag ställt mig. Tja, förmodligen för att locka tillbaka gamla fans, även nya, då deras nuvarande förare må vara tämligen tysta och bittra för tillfälligt. Samtidigt påminna fansen om senaste eran då mclaren var stallet att slå. Då dom var bäst.

Ha även i åtanke, att Mika var mer populär än självaste Schumacher under deras storhetstid. Förvånande nog t o m i tyskland!!! (undersökningen gjordes av F1 magazine). Så slutsatsen: Ja, ett simpelt PR-trick, thats all.

Svar: Det är många förare som "lånar ut" sitt namn till diverse sajter, Mika har även en spalt på en tysk tidning.
Brandon Lee

skriven
#9: A.Mansen

Även självaste Ago lär sagt att Jaarno var den enda han fruktade på riktigt….

skriven
#10: Flash

Har inte sagt något på ett tag här. Måste säga att jag är så förbannad på brittisk media.. en efter en försöker de slakta kimi så fort tillfälle ges. skitsnack så som att hans tid är över och Ferrari måste förstå det. Coulthard var en utav de som uttryckte sig så, antar att han är fortfarande bitter över att kimi körde 8 runt honom. Jag har aldrig sett en förare kritiseras så öppet av brittisk media, inte ens Pastor.

Svar: Brittisk media har alltid behandlat Kimi på samma sätt av någon anledning, Coulthard är en bitter looser som fick stryk av två finländare,.det var nog två för mycket för mannen med den rutiga kjolen.
Brandon Lee

skriven
#11: Svettel

lite off topic.
hur var goodwood brandon?

Svar: Goodwood var kanon, men korkad och glömsk som jag är, så glömde jag nämna att hela festivalen går att hämta med live streaming via nätet,.sorry.
Brandon Lee

skriven
#12: La Garonne

Hoppas du har/haft det bra på Brittiska öarna.
Nu kan du komma hem om du inte redan är det, för nu börjar jag min semester och då kommer värmen, det har JAG bestämt :-)
Vad har BL för funderingar inför Silverstone ? Tror du Ferrari kan rå på Merca ? eller funkar bara det om det blir riktigt varmt, eller är det så att merca motorns knuff ut ur kurvorna kommer att göra så att dom håller undan resten av säsongen.
Vad tror du om Kimmi. Kommer han att komma taggad som bara f--n och kommer han få samma möjligheter som Vettel ? Jag hoppas att Alison kommer att se till att Kimi får samma förutsättningar då han är väll en av dom som tror på Kimmi. Det är i alla fall vad jag hoppas.
Nehe, nu bär det i väg till sommarstugan och njuta av semester. Trevlig sommar Brandon och alla ni andra som skriver här !

Svar: Jo för fan, det är party party för hela slanten, jag lever livet som aldrig förr. Apropå värmen, den finns redan här och kommer dit inom kort. Om mina funderingar inför Silverstone kan du läsa i dagens inlägg, hoppas att värmen blir kvar så att alla får upp däckstempen, så att det blir racing värt namnet.Trevlig semester för dig med, slit inte ut dig med onödig aktivitet under sommarstuga vistelsen.
Brandon Lee

skriven
#13: Nicklas b

någon som vett bästa platsen Spa-Francorchamps

skriven
#14: A-M

OT: Olen nytten tittat till täälä ;-)

Svar: Du får gärna göra om det precis när du vill, det finns några tjejer till som gör det.
Brandon Lee

skriven
#15: BomanP

Härligt Brandon! Det fanns iaf tidigare ett museum för Jarno som drevs privat av hans bror och fru, om det finns kvar i Åbo kan ni som med era barn skall till mumindalen titta in där :P tycker det är lite ledsamt att vibintr förstår att vara stolta över honom här i sydvästra Finland. I italien finns gator och parker som bär hans namn, visserligen har han fått en väg namngiven i Åbo, Runsala får något år sedan

Svar: I Italien finns till och med fan klubb som fortfarande är aktiv, ibland får inte förare den uppmärksamheten de förtjänar på hemmaplan.
Brandon Lee

skriven
#16: Petri

There will be Jarno Saarinen memory gp in Ahvenisto circuit Hämeenlinna Finland.

Svar: Hieno homma että Jarnon muisto elää,..Moto GP KymiRing 2017?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :