MAX ON THE TOP OF THE CAKE

 
 
Tionde raka segern för Verstappen och femtonde raka segern för RBR, nu är Max uppe på fyrtiosju förstaplatser och nittioen podiums, jakten på Hamiltons rekord har bara börjat. Sainz och Leclerc gjorde allt och lite till att knäcka RBR i en Ferrari som hade bakvinge som var tunnare än ostskivan på skottens macka, men förgäves. När RBR duon lyckades ta sig förbi Ferrari förarna så märktes hur mycket snabbare RBR är i racepace, och hur mycket bättre deras bil hanterar däckslitaget, men bra kämpat av Ferrari duon vars inbördes fajt var en fröjd för ögat. Att Verstappen skulle vinna tvivlade nog ingen på, men däremot fanns det en viss tvekan om huruvida Perez skulle vara kapabel till att ta sig förbi Russel, Leclerc och Sainz upp till en andra plats, den här gången gjorde Perez inga misstag, och gjorde det som förväntades av honom, bra jobbat av mexikanaren. Femman Russel som den här gången lyckades bättre med set up arbetet än Hamilton slog sin stallkompis både i kval och i race trots det att han fick ett fem sekunders straff för att ha knuffat Perez utanför banan,och Hamilton i sin tur lyckades hålla undan för Albon, Lewis fick ett fem sekunders straff för att ha tvingat Piastri utanför banan men klarade av att skapa en tillräcklig stor lucka för att ta en sjätte plats i mål. Albon i sin "rörlig chikan Williams" belönades med en sjätte plats, Norris som under hela racet försökte ta sig förbi Albon fick nöja sig med en åttonde, de sista poängen gick till Alonso och Bottas mest tack vare en lyckad depåstrategi. 
 
Lawson gjorde åter igen ett bra jobb och tog målflaggan som elfte man, tolvan Piastri förlorade en tämligen säker poängplats när han skadade framvingen i kollisionen med Hamilton, Piastri var tvungen att göra ett extra depåstopp för en ny framvinge och nya däck, hobbyföraren Sergeant blev trettonde halvminuten efter sin stallkompis, Zhou fick stryk av Bottas och blev fjortonde, Gasly femtonde i en otrolig långsam Alpine, Stroll skämde ut sig åter igen när han korsade mållinjen som sextonde, HAAS duon hade ingen fart alls, och Ocon och Tsunoda tvingades bryta racet.
 
Så, vad lärde vi av det här racet, att Ferrari är på gång? Nja, en fluga gör ingen sommar, Monza är en enkel bana ur set up aspekt, en bana som delvis döljer Ferraris Akilleshäl, däckslitaget, nästa race i Singapore blir något helt annat. Mercedes ligger fortfarande en bra bit efter, inte bara RBR utan även Ferrari, och McLarens RBR kopia saknar en viktig ingrediens som orginalet har, nämligen en trippel DRS som hjälper till att stalla golvet och diffusern, det märks att Neweys PRAO elever hos Macken inte håller lärarens nivå. AMs aeropaket skapar lite för mycket drag på en snabb bana som Monza, det blir nog bättre fart på dem i Singapore, Alpine lider av toppstyrning från okunniga bilförsäljare, AR går i väntans tider inför Audis intåg, AT behöver och kommer få en hjälpande hand från RBR och Newey, och HAAS lär inom kort bli uppköpt av en mer eller mindre seriös aspirant från USA.
 
 
AR fick nöja sig med en poäng från Monza, men deras livery är en riktig tiopoängare som de borde behålla resten av säsongen, eller vad tycker ni?
 
 
Dagens grid girls samlar även de ett antal poäng, vackert så.
 
Amen,.må kronan på verket vara med er.   
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Krister

Ja, han verkar närmast ostoppbar den gode Max. Ser väl närmast ut som om att han kommer att defilera in i mål. Håller med dig Brandon, den färgsättningen på Alfan är riktigt snygg, snyggaste vi sett på länge. Tråkigt det här med den brutna armen för Ricciardo, kanske "går tåget" nu för honom? Karln är kanske ingen gudabegåvad förare, men han är tämligen underhållande som person.
Fortsätt skriva Brandon, du gör det utomordentligt bra.
//Krister

Svar: Max är det svårt att rå på, RBR har en bil som matchar hans körstil till 100%, eller som Max själv sa, bilen går som på räls,.dock inte för Perez. Ricciardo har nog gjort sitt, jag har svårt att se att han skulle få köra för RBR igen, han är inte bättre än Perez. Ha det bra Krister.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :