WASTING LAPTIME

 
Jag gillar klassiska banor, dock är Monaco ett undantag i det sammanhanget, en stadsbana i snigelfart med snitthastighet på150 km/h, sånt kan jag leva utan. Om det finns något positivt att säga om Monaco, så är det väl kvalet som kan bli spännande med tanke på banans oförlåtande karaktär, gör man ett misstag sitter man i muren, game over.  Monaco är lika med traction och downforce, greppnivån från asfalten är minimal liksom däckslitaget, dock kan graining förekomma men man skulle faktisk kunna klara av racet utan däckbyte, har för mig att Mika Salo gjorde det för länge sedan.  Som sagt var så är kvalet den avgörande faktorn i Monaco, missar man där är racehelgen över angående poängjakten när man leker följa John i lämmeltåget på Monacos gator varv efter varv, dock finns ju alltid risken, eller ska vi säga chansen att någon sätter sin bil i muren, något som kan skapa lite dynamik i form av strategiska depåstopp. Många av stallen hade med sig stora uppdateringspaket till Imola som de aldrig fick chansen att testa när racehelgen blev inställt, och eftersom Monaco är värdelös som testbana, så får stallen nu vänta till Barcelona för att kunna samla in vettig telemetri data, i Monaco gäller det bara att försöka hålla sig borta från murarna för att kunna ta med sig en hel bil till Barcelona.
 
Precis som tidigare är RBR favoriter både vad det gäller pole och racevinst, dock kan Leclerc vara riktigt snabb under kvalet om han håller sig borta från muren, och det även med årets Ferrari som inte är lika bra genom- ut ur  långsamma kurvor som fjolårets, Ferrari offrade lite av kurvprestandan för att hitta en högre toppfart till årets bil. Bakom den dynamiska RBR-Ferrari duon lär AM och Mercedes ha en fajt om platserna i tredje ledet, Alpine ligger inte långt efter och så vidare. Väderprognoser just nu siar om halvklart väder med temperaturer kring 23-24 grader under hela racehelgen, dock finns det även en liten risk för skurar under dagarna tre i vanlig ordning.
 
Pirelli har med sig de mjukaste gummiblandningar till Monaco, däckslitaget är som sagt var minimal, ett stopp gäller för samtliga om nu inte SC ställer till det, vore kul med lite action i form av varierande strategier.
 
Det sägs att Monaco är som att flyga helikopter i vardagsrummet, jag skulle säga att det är med dagens bilar som att manövrera en pråm i ett badkar, det är svårt att komma runt på sina ställen trots det att man har bytt till en mer passande styrväxel.
 
Det om Monaco, i media ryktas det om att Ferrari vill ha Hamilton i sin bil, och är villig att betala britten en halv miljard per år för det. Jag tar deras skriverier med en stor nypa salt, det är ju Daily Mail som är i farten, en skitblaska lika trovärdig som Åkesson. Det är inte förarna som är Ferraris problem utan bilen, de har sparkat många toppförare genom åren under parollen "det är aldrig fel på bilen". Ferrari behöver inte en överårig diva som vill fylla på plånboken, utan en stjärndesigner-teknisk chef som håller ihop manskapet och styr utan inblandning av diverse okunniga karriärister, helst en britt, ju fler italianare desto sämre Ferrari pizza.
 
Dagens grid girls stannar hemma från Monaco, de har ingen lust att betala 150 spänn för en kopp kaffe.
 
Amen,..må lämmeltåget vara med er.   
 
  
 
     
 
 
 
 
     

Kommentarer :

#1: Mats

"Det är inte förarna som är Ferraris problem utan bilen, de har sparkat många toppförare genom åren under parollen "det är aldrig fel på bilen". Ferrari behöver inte en överårig diva som vill fylla på plånboken"

Kan bara instämma till 100%, tänkte precis samma sak när jag såg den här nyheten. Hur fan tror man att Hami skulle tillföra något, lägg pengarna på utveckling av bilen, det är den som är problemet just nu.

skriven
#2: Spelwilly

Ja du, ett lopp jag kommer att se men säkert slumra till emellanåt. Med tanke på budgrttaket så tror jag att det blir få bilar i muren under racet men allt kan hända i kvalet. Med tanke på hur race ledningen sköter racen numera så är det stor chans för rödflagg istället för SC, vad nu det kan ha för konsekvenser. Troligen att jag vaknar och hämtar en öl.

skriven
#3: Roland Funke

Korrigering från en messerschmit:

"Its like riding a bike in your living room"

cit:J Villeneuve

skriven

Kommentera inlägget här :