SCHOOL´S OUT

 
Spa nästa och sista före sommar uppehållet, en bana med det lilla extra både för förarna och för publiken, har man som förare inte vunnit på Spa som är en riktig förarbana, så saknas det väsentliga i CV, nämligen beviset att man är en toppförare av rang.  För de allra flesta fansen  är det Eau Rouge-Radillon kombon som förarna tar med plattan i mattan banavsnittet man pratar om, men Spa är mycket mer än så. En lyckad dykning in i La Source, första högern efter starten, kan innebära att man kan ta sig förbi några kombatanter innan man når fram till Eau Rouge. Väl genom Eau Rouge-Radillon dyker nästa omkörningschans upp i slutet av Kemmel rakan, och nästa därefter genom Les Combes om man har downforce utöver det vanliga. Ett annat lämpligt ställe för omkörning kommer vid inbromsning till sista kurvan och så vidare, i en bra bil hittar man ett antal ställen att träna sina omkörnings färdigheter.
 
Att hitta rätt set up är ganska enkelt, man väljer i princip mellan att vara snabb rakt fram genom banavsnitt ett och tre, eller att vara snabb genom banavsnitt två. Första alternativet är lika med minimalt vinge och vara snabb från La Source till Les Combes och från Fagnes till sista kurvan, det andra vinge nog att vara snabb genom banavsnittet mellan Les Combes-Fagnes, har man traction utöver det vanliga och en välbalanserad bil kan man vara både och. Några av de som var helt vilse i Ungern kommer repa sig på Spa, och några andra som gjorde bra ifrån i Ungern kommer falla på Spa, både banprofilen och bantemperaturen skiljer sig  radikalt mellan de här två banor. RBR lär dominera som vanligt, det blir intressant att se hur mycket mer toppfart de kan hitta med uppdateringen av deras "trippel DRS" funktion. McLaren var bra på Silverstone och borde vara det även på Spa, Ferrari har inte haft det lätt på sistone men bör vara mer konkurrenskraftiga på Spa liksom AM, huruvida Mercedes har något att komma med återstår att se.
 
Väderprognoser ser ut som det brukar vara för Spa, risk för regn under hela racehelgen, mest regn tycks falla under fredagen när man kvalar, något som kan ställa till problem i fråga om set up. Kör man med regninställningar på fredag för att skaffa sig en bra startruta, kan det innebära problem på söndag om det blir ett race på en torr bana. Någon eller några kommer chansa, specielt stall från mittfältet, med lite tur kan det ge chansen att kamma in några värdefulla poäng. De från toppstallen behöver inte bekymra sig så mycket i fråga om set up, de välbalanserade toppbilarna går bra under alla väderförhållanden oavsett set up. 
 
Spa är lika med traction och bra aerobalans, man kör med minamalt vinge och bromsarna sätts på prov under ett par hårda inbromsningar, tvåstoppare är det vanligaste valet om det inte regnar, och däcken får bekänna färg speciellt uppför Eua Rouge-Radillon  där belastningen blir brutal.
 
Det har hänt en hel del genom åren in i-genom-ut ur första kurvan, på bilden ovan från 2012 siktar den franska piloten Grosjean mot stjärnorna, det blir alltid trångt genom första kurvan. I år är Spa även lika med sprint race spektaklet, 100  kilometers race på en 7 kilometers bana ger inte många varv, 14 stycken, har man misslyckats i kvalet har man inte många varv för sig att plocka placeringar i racet. I och med sprinthelgen har man bara en timmes fri träning, och det förmodligen på en blöt bana, något som inte direkt kommer att underlätta för att hitta rätt med set up även om det som sagt var är ganska enkelt på Spa, och ännu svårare blir det om sprint racet körs på en blöt bana och huvudracet på en torr bana.
 
Dagens grid girls är redo för alla alternativ, sol eller regn spelar ingen roll, men det går lika bra med selleri.
 
Amen,..må selleri vara med er.     
 
  
 
      
 
        
 
 
    

Kommentarer :

#1: Ingemar

Absolut årets F1 höjdpunkt när det gäller banor.
Lika intressant är att följa inläggen här. Stort tack!

Svar: Så är det, Spa är något utöver det vanliga, tack själv för din kommentar. Ha det bra Ingemar.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Vore kul att höra vad du tycker om att elbilarna i WRX brann upp i garaget. Välförtjänt eller tråkigt för sporten? För att göra frågan mer relevant för en F1 blogg hur nära är vi samma scenario i F1? Kommer de verkligen kunna garantera säkerheten vid en krasch om en elbil inte ens klarar ett par nätter i en depå?

Svar: Tja, inte skulle jag vilja sitta i en elbil som brinner, andas in all skit som bildas vid en brand, några garantier lär de inte kunna lämna,.men å andra sidan, det finns ju inga garantier om något i livet, eller hur? Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :