Fyra av fyra för Verstappen på Red Bull Ring, två poles och två vinster, att gå in i depå med ett varv kvar att köra,och byta till mjuka däck för att ta snabbaste varvet på det sista var en nästan föraktfull demonstration av överlägsenhet, först kommer vi, sedan ingenting och sedan ni resten av gänget, lev med det.
Racet som sådan blev en rätt så underhållande tillställning bakom Verstappen med ett antal fina fajter mellan bland annat Perez och Sainz och mellan Norris och Hamilton, dock blev racet även delvis förstört av domarnas straffiver. Det haglade av svartvita flaggor och fem sekunders straffar för ofredande av den heliga vita linjen, man fick lust att stänga av dumburken och lugna nerverna med några bärs, domarnas petitesser med tracklimits reducerar möjligheten för riktig underhållande racing.
RBR lirar för nuvarande på en nivå som andra kan bara drömma om, Ferrari har tagit några steg framåt liksom McLaren, AM några bakåt, Mercedes och Alpine ligger still i uppdateringsracet och så vidare, men det bara enligt vad man har sett under racehelgen på Red Bull Ring, Silverstone blir en helt annan historia. Red Bull Ring är en simpel bana som inte ställer höga krav på aeropaketet, hyggligt med traction och en stabil bil under inbromsning räcker långt på Red Bull Ring. Silverstone i sin tur är en typisk aero bana, saknar man downforce och aerobalans där får man stora problem, alla de krafter som jag beskrev i det föregående inlägget blir högst aktuella på Silverstone.
Den övre halvan av startfältet skötte sig idag, och då inte minst Perez som tog sig upp från en femtonde ruta till en tredje plats i mål, i den nedre halvan var några på riktig taskig humör, och då inte minst Tsunoda som samlade ihop ett antal olika starffar för diverse dumheter. Williams "snabb rakt fram" bil funkade rätt så bra på RBR, ARs James Key finjusterade bil inte alls, och AT var inte ett dugg bättre för att inte prata om HAAS. Hulkenberg är något av en gåta för mig, det verkar som att han alltid kör sin bil med kval set up, kvalar bra för att sedan rasa bakåt genom startfältet, kan även handla om taskiga tävlingsnerver, vad vet jag, han kommer nog gå i historien som föraren som aldrig nådde en podiumplats.
På bilden här ovan kan man bland annat se att det fungerar rätt så bra att starta racet med hårda däck i en rätt så bra bil som AM, och inte alls om man sitter i en AR, AT eller i en HAAS, de tre behöver verkligen varje extratimme de kan få av vindtunneltid, frågan är om de har råd med att använda vindtunneln. För Verstappens del spelade det ingen roll vilka däck han körde med och vilka konkurrenterna hade i sina bilar, han kom ikapp och förbi oavsett gummiblandning, jag för min del undrar när RBR började arbetet med nästa års bil, årets bil kan de vinna VM med utan att uppdatera den någon mer gång. Hos systerstallet AT är det slut med att försöka själv designa en bil, till nästa år får de en Newey B konstruktion som Adrian tar fram när han inte har något annat för sig, årets AT skapar dåliga vibrationer i Red Bulls kassakista.
Dagens grid girls är nöjda med dagens race bortsett från domarnas tracklimit fixering, täck över alla vita linjer lagom till Silverstone och lät snubbarna köra som de vill.
Amen,..må solen åter igen lysa över alla tracklimit syndare.
Det värkar som straffen inte är över efter Austin Martins överklagan ?
Många 10 sek straff
55 tio sek
44 10 sek
10 10 sek
23 10 sek
31 5+ 10+5 + 10
Vi får se om ordningen i mål kommer att ändras