NEED FOR SPEED

 
Monza nästa, lika med minimalt vinge, stabil bil när man bromsar in i första kurvan, och traction ut ur första kurvan, mer komplicerat än så är det inte. Minimalt med vinge är med andra ord minimalt med drag, men med ground effect komceptet minskar betydelsen av att kunna stalla vingarna, nu gäller det istället för att kunna stalla golvet och diffusern, för en del lättare sagt än gjort, för RBR en paradnummer på Monzas DRS zoner. På Monza dyker åter igen upp årets nymodighet i kvalet,i kval ett kör man med hårda däck, i kval två med medium och i kval tre med mjuka, mera show och strategiska valmöjligheter är väl andemeningen med nymodigheten, fungerade lite sisådär senast, jag tycker att nymodigten gynnar mest de stora stallen vars bilar fungerar optimalt med samtliga gummiblandningar. Den bästa omkörnings möjligheten dyker upp i slutet av start-mål rakan när man ställer sig på bromsen in i första chikanen, om man inte kan bromsa sig förbi in i chikanen men får en bra utgång ur chikanen kan man testa sina omkörnings färdigheter in in nästa chikanen. Efter den andra chikanen följer Lesmo ett och två, tar man ettan lite brett så finns risken att man glider utanför banan ut ur tvåan och blir passerat på DRS rakan innan man når fram till Variante Ascari. Bra utgång  ur Variante Ascari ger en chansen att slipstreama bilen framför sig genom Curva Alboreto och ut på start-mål rakan, öppen DRS, lite kräm kvar i batteriet, stalla golv och diffuser så är man förbi redan i halvvägs av start-mål rakan. 
 
RBR kommer ingen rå på, men några av de som är snabba rakt fram som till exempel Williams, AM och McLaren kommer möjligen kunna utmana Ferrari och Mercedes på Monza om de lyckas i kvalet. Ferrari brukar skärpa sig till hemmaracet, deras bil fungerade rätt så bra på Spa där man testar uppdateringar till Monza racet, så en podium plats på hemmaplan är ingen omöjlighet, kanske till och med en andra plats om Perez klantar till det igen. Monza brukar också vara en bana där man tar i bruk en ny PU, en gammal spis med många mil på samvetet orkar inte 53 varv där det mesta av varvet körs med plattan i mattan. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 23-25 grader, och liten risk för regnskurar på fredag och lördag men även sol, inget regn på söndag och halvklart, men så här års kan det hela förändras snabbt, så det återstår att se om intermedium kommer till användning under kval eller i racet.
 
På bilden ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, traction och bromsar är bra att ha som sagt var, liksom förmågan att stalla golvet och diffusern, RBR har som bonus sin "trippel DRS". 
 
 
Det om Monza och F1, några av er har säkert ägt en Mustang någon gång i livet precis som jag, den nya GTD får det vattnas i munnen, 800 hk och ett löfte från Ford att bilen klarar Nurburgring under 7 minuter, vore inte helt fel att kunna lägga vantarna på en.
 
Dagens grid girl ser framemot helgens fartfest, så även jag, Monza är en klassiker som ligger varmt om hjärtat för F1 fansen.   
 
         
 
    
 
        

SLIPPIN AND SLIDING

 
På en icke åskådarvänlig bana som Zandvoort är lite regn den rätta kryddan, så även igår när Verstappen tog sin nionde raka seger för RBR. För Max och RBR tycks det kvitta under vilka väderförhållanden man kör, eller huruvida man prickar rätt med depåstoppet, i slutändan är det alltid Max som tar målflaggan först, hatten av för Verstappen och RBR. Nu är Verstappen uppe på 314 poäng, tvåan Perez har samlat ihop 189, trean Alonso 149 och fyran Hamilton 148, är det föraren som gör hela skillnaden hos RBR, är Max 125 poäng bättre förare än Perez? Han är bättre förare än Perez, men inte 125 poäng bättre, det mesta kommer från Max förmåga att hantera Neweys snabba men samtidigt svårkörda bil som passar hans körstil, en bil med stark framända och lös bakända, en bil som är överstyrt på ett giftigt sätt. För Verstappen passar den som handen i handsken, för Perez med sin mjukare körstil mindre bra, han behöver en bil som är mer neutralstyrt med en tendens till understyrning. I början av säsongen var RBRs bil mindre överstyrt, men med varje uppdatering inklusive "trippel DRS" bakvingen med den minimala undre delen har  tendensen till överstyrt förstärkts, något som Perez inte trivs med. Han har uppenbara problem vid inbromsning när golvet och diffusern greppar men tillåter samtidigt bakändan "flyta", årets RBR har precis samma karaktär som McLaren hade när Kimi körde för dem. Iceman trivdes med det och kunde hantera det på samma sätt som Verstappen, en bil med stark framända som styrde in som föraren ville, och med lös bakända som fick "flyta" fritt. Neweys bilar har alltid haft samma karaktär bortsett från några år när Vettel körde för RBR, han ville ha en bil med mer grepp bak, nu är Newey inne på sin gamla linje igen när RBR i Verstappen har en förare som kan hantera det. 
 
Verstappen var aldrig hotad under racet, och farbror Alonso visade åter igen att både hungern och körskickligheten lever kvar i allra högsta grad. Gasly tog sin första podium sedan 2021 med lika delar av tur och skicklighet, och Perez i sin tur kastade bort en podium plats med fortköning på depån som gav honom ett 5 sekunders straff. Sainz räddade lite av Ferraris ära med sin femte plats, Hamilton krigade sig till en sjätte i mål, trion Norris, Albon, Piastri med mindre lyckad depåstrategi i sina mer kval än race set up bilar blev sjua, åtta och nia i mål, den sista poängen hamnade hos Ocon.  
 
Stroll visade åter igen hur medelmåttig förare han är med sin elfte plats, Hulken slog Magnussen och nykomlingen Lawson Tsunoda vars chansning med däcken inte gick hem. Bottas i en AR som saknade toppfart ville komma in direkt efter uppvärmningsvarvet att byta till intermedium, men fick kalla handen av stallet, dumt gjort av AR, där rök chansen till poäng. Russel som tvingades kasta in handduken hade svårt att förstå hur hans tredje plats i kval förvandlades till en sjuttonde i racet, när Mercedes missade att ta in honom direkt när det började regna efter racestarten. Zhou, som kom in direkt och bytte till intermedium låg ett tag på en tredje plats i racet men blev sedan passerat av bil efter bil i en AR som var långsam på start-målrakan, racet tog sedan slut för hans del när han hamnade i muren. Leclerc bröt racet med en mycket långsam, skadeskjuten Ferrari, stallets depåpersonal sov som vanligt när det var dags att byta däck, att inte ha däcken redo när föraren kommer in är pinsamt värre. Hobbyföraren Sargeant upprepade sitt bravurnummer och hamnade åter igen i muren, jänkaren borde åka tillbaka till nordamerika tillsammans med den andra hobbyföraren Stroll och satsa på Indycar istället. 
 
Sargeant tycks ha tagit över Schumi Jr rollen som murtestare, 2023 blir nog hans första och sista år i F1, han är pinsamt mycket långsammare än Albon.
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med racet på Zandvoort, vädrets makter är bra att ha i racesammanhang om man strävär efter underhållande race.
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.   
     
 
    

GEFELICITREED VERSTAPPEN

 
Verstappen i en RBR på Zandvoort brukar vara lika med pole, så även idag, fem tiondelar ner till tvån Norris på en kort bana som Zandvoort är en evighet. Kvalet på Zandvoort blev en intressant historia ur set up aspekt, några ville vara snabba rakt fram, några andra prioriterade att vara snabba genom kurvpartier, några hade inställningar för en blöt bana, andra mer åt det torra hållet, några hade satsat på kval set up, andra på race set up och så vidare.  RBR körde med en "över ett varv" set up som fungerar både på en blöt och en torr bana, i kval och i race. McLaren hade en mer kvalinriktad set up med tyngdpunkten på hög toppfart liksom Williams, Mercedes var inne på samma linje som RBR liksom AM, och Ferrari saknar grepp oavsett vilken set up man väljer. Alpine hittade ingen fungerande set up, Ocon försvann redan i kval ett och Gasly i kval två, AR har en bil som enbart trivs i höga bantemperaturer, HAAS tappar mark på mittfältet undan för undan och AT har en bil som de inte själv begriper sig på, ibland fungerar den rätt så hyggligt, ibland inte alls.
 
Kvalets stora förlorare blev Hamilton som fastnade i trafik och försvann i kval två, mycket gnäll från Hamilton, Stroll var i vägen liksom Alonso plus några till, som vanligt med andra ord, själv gör han aldrig några misstag enligt sig själv. Helgens nykomling Lawson fick en svettig debut på en blöt bana i en svårkörd bil, och blev slagen av Tsunoda med 1,6 sekunder, racet lär bli en ännu mer svettig upplevelse i morgon med ömsom regn, ömsom sol, en upptorkande bana är inte att leka med.
 
Leclerc blev en av de som fick erfara det när han satte sin Ferrari i muren på en upptorkande bana...
 
...liksom Sergeant...
 
...Piastri och Ricciardo gjorde en helaustraliensk murinspektion redan igår, lite märkligt att en förare med Ricciardos rutin inte hade sinnesnärvaro nog att släppa ratten innan han slog i muren, nybörjartabben belönades med brutna ben i mellanhanden, kan vara dags för Ricciardo att tacka för sig och börja odla bananer i Queensland. En annan förare som borde fundera över sin framtid är Bottas, vars motivation som F1 förare numera lämnar en hel del övrigt att önska.Näst sist med endast nykomlingen Lawson bakom sig, saknar man motivation som förare så bör man satsa på det som roar en, i Bottas fall att spexa i social media, det finns ett antal unga, hungriga förare som mer än gärna  vill visa sig på den styva linan när Audi tar över efter Alfa Romeo.   
 
Racet i morgon lär bli en intressant uppgörelse med tanke på vädret och det varierande valet av set up, torkar banan upp gynnas vissa av det, om banan förblir blöt gynnas några andra. En upptorkande bana brukar bjuda på intressanta race, vi får väl hoppas på att så blir fallet även i morgon trots det att det är svårt att ta sig förbi på Zandvoort.
 
Dagens grid girl är redo för både sol och regn liksom allsång på Skansen publiken på Zandvoort, rena barnkalaset på sina håll, liknar på något sätt pajaseriet i Indy 500 med hamburgare , glass och blöjbyten.
 
Amen,..må barnkalaset på Zandvoort vara med er.