Monza nästa, lika med minimalt vinge, stabil bil när man bromsar in i första kurvan, och traction ut ur första kurvan, mer komplicerat än så är det inte. Minimalt med vinge är med andra ord minimalt med drag, men med ground effect komceptet minskar betydelsen av att kunna stalla vingarna, nu gäller det istället för att kunna stalla golvet och diffusern, för en del lättare sagt än gjort, för RBR en paradnummer på Monzas DRS zoner. På Monza dyker åter igen upp årets nymodighet i kvalet,i kval ett kör man med hårda däck, i kval två med medium och i kval tre med mjuka, mera show och strategiska valmöjligheter är väl andemeningen med nymodigheten, fungerade lite sisådär senast, jag tycker att nymodigten gynnar mest de stora stallen vars bilar fungerar optimalt med samtliga gummiblandningar. Den bästa omkörnings möjligheten dyker upp i slutet av start-mål rakan när man ställer sig på bromsen in i första chikanen, om man inte kan bromsa sig förbi in i chikanen men får en bra utgång ur chikanen kan man testa sina omkörnings färdigheter in in nästa chikanen. Efter den andra chikanen följer Lesmo ett och två, tar man ettan lite brett så finns risken att man glider utanför banan ut ur tvåan och blir passerat på DRS rakan innan man når fram till Variante Ascari. Bra utgång ur Variante Ascari ger en chansen att slipstreama bilen framför sig genom Curva Alboreto och ut på start-mål rakan, öppen DRS, lite kräm kvar i batteriet, stalla golv och diffuser så är man förbi redan i halvvägs av start-mål rakan.
RBR kommer ingen rå på, men några av de som är snabba rakt fram som till exempel Williams, AM och McLaren kommer möjligen kunna utmana Ferrari och Mercedes på Monza om de lyckas i kvalet. Ferrari brukar skärpa sig till hemmaracet, deras bil fungerade rätt så bra på Spa där man testar uppdateringar till Monza racet, så en podium plats på hemmaplan är ingen omöjlighet, kanske till och med en andra plats om Perez klantar till det igen. Monza brukar också vara en bana där man tar i bruk en ny PU, en gammal spis med många mil på samvetet orkar inte 53 varv där det mesta av varvet körs med plattan i mattan. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 23-25 grader, och liten risk för regnskurar på fredag och lördag men även sol, inget regn på söndag och halvklart, men så här års kan det hela förändras snabbt, så det återstår att se om intermedium kommer till användning under kval eller i racet.
På bilden ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, traction och bromsar är bra att ha som sagt var, liksom förmågan att stalla golvet och diffusern, RBR har som bonus sin "trippel DRS".
Det om Monza och F1, några av er har säkert ägt en Mustang någon gång i livet precis som jag, den nya GTD får det vattnas i munnen, 800 hk och ett löfte från Ford att bilen klarar Nurburgring under 7 minuter, vore inte helt fel att kunna lägga vantarna på en.