STRATEGY GAMES

 
 
Zandvoort GP blev ett strategisk rävspel när hemmasonen Verstappen tog sin andra raka seger på hemmaplan med fyra sekunders marginal till tvåan Russel, och elva sekunder före trean Leclerc. Verstappen tog starten och höll  Leclerc på behörig avstånd fram till första depåstoppen där han bytte från mjuka till medium, Leclerc kom in först, Verstappen varvet efter , och kom ut igen bakom Mercedes duon och satte igång jakten på Hamilton och Russel. Det tog Max ett antal varv att komma ikapp och förbi Russel, med Hamilton gick det enklare när britten dök in i depån på varv trettio och tog hårda däck. Russel stannade kvar ute två varv till och tog hårda han med, något som satte myror i huvudet för RBRs och Ferraris strateger, chansade Mercedes på en enstoppare? På varv 44 fick Tsunoda problem som framkallade gulflagg och några varv senare VSC, Verstappen kom in och tog hårda däck, Hamilton och Russel medium, VSC in,  och Mercedes duon satte igång jakten på  Verstappen som ledde med 12,8 sekunder. Jakten gick vidare tills det var dags för Bottas att parkera på varv 55, SC kom ut, Hamilton stannade ute med sina medium men Verstappen dök in och bytte till mjuka liksom Russel. I omstarten efter SC tog Verstappen ledningen från Hamilton direkt i första kurvan, något senare tog sig även Russel förbi Hamilton som blev heligt förbannad och uttryckte sig på följande sätt över radion,"I don´t believe you guys fuckin´me, i can´t tell you how pissed i am", något senare blåste även Leclerc för Hamilton även han med mjuka däck och podiumchansen var borta för Hamiltons del.
 
Jag kan tänka mig att Hamilton inte är helt nöjd med att Mercedes tog in Russel för mjuka men lämnade honom själv ute med 10 varv gamla medium, man brukar ju ta in den av förarna som ligger först på banan av stallets förare. Det tycks vara som så, att Hamilton inte längre kan diktera villkoren hos Mercedes angående depåstrategi och "peckin order", Mercedes ser Russel som stallets framtidsman och låter honom härja fritt, det blir intressant att se huruvida Hamilton är med nästa år eller inte. Hos RBR är det ingen tvekan om vem som är förstaförare, de offrar Perez i alla lägen utan att blinka, hos Ferrari offrar stallet sina förare med dumma strategiska beslut och med misslyckade depåstopp utan att blinka, och även efter 2022 är Mr Iceman Ferraris senaste världsmästare, snacka om att vara värdsbäst att skjuta sig själva i båda fötter.  
 
Nu leder Verstappen VM serien med 109 poäng före tvåan Leclerc med sju race kvar att köra, Max har råd med att bryta i fyra av dem och ändå behålla sin VM ledning, så i praktiken är han redan årets mästare, de resterande sju racen blir mer eller mindre en formalitet. RBR är snabba på alla typer av banor och Ferrari nästan alla typer av banor, Mercedes i sin tur är snabb ibland utan att stallet begriper varför, på Zandvoort gick det rätt så bra, på Spa inte alls, nästa race går på Monza där man kör med ännu mindre vinge än på Spa, kan bli en upp som en sol, ner som en pannkaka upplevelse för Mercedes. De andra ligger närmare RBR på banor där de kan reparera bristen på balans med extra mycket vinge, på Monza kör man nästan helt utan vinge, det blir intressant att se hur Ferrari och Mercedes hanterar det.
 
Alonso blev best of the rest när Ferrari klantade till det med Sainz, Norris var med bland poängplockare i vanlig ordning, Ocon såg till att båda Alpine förarna tog poäng, och den sista pinnen hamnade hos Stroll och AM. 
 
Så, Monza nästa, en helt annorlunda utmaning på många sätt där man skruvar på några uppdateringar som man testade på Spa, kommer Ferrari att kunna utmana RBR på sin hemmaplan, eller kanske Mercedes? Jag tror inte på det, Maranello gänget lär klanta till det igen och Mercedes saknar prestanda på snabba banor, så Verstappen och RBR kommer förmodligen att kamma hem förstaplatsen även där, så bra är årets RBR i händerna av Verstappen.
 
 
Dagens grid girl är inte helt missnöjd med dagens race som innehöll en del intressanta strategiska chansningar, några gick hem, några andra inte, några hade tur, några andra inte, sånt är racing.
 
Amen,..må höstens orange färger vara med er.     
 
        
 
 
         
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: uffe_a

Jag uppfattade det som Russel på eget initiativ åkte in i depå för att få på mjuka däck och han gjorde ju rätt bedömning gentemot strategerna som tyckte placering på banan var bäst. Men det är ju föraren som känner hur bilen presterar.

Men Ferrari då som sabbade för Sainz och kom ut i depån med tre hjul när han skulle byta däck. Har de ingen koordination/kommunikation i depån (=amatörmässigt). Över 11a sekunder för däckbyte ger inga podiumplatser.


skriven
#2: uffe_a

Alternativet med Sainz är att han är nummer två i Ferraris team och då behöver man inte anstränga sig för att serva honom.

skriven

Kommentera inlägget här :