

Kvalet på COTA blev en chansartad tillställning där ständigt varierande kastvindar svepte in över banan och ställde till det för förarna, varje kvalvarv blev en utmaning med missade bromspunkter och överträdelser av tracklimits, något som ledde till ett antal strukna kvalvarv. Leclerc, Alonso, Perez och Zhou hade med sig ett PU byte i bagaget ,så den slutgiltiga startordningen blev följande om jag har räknat rätt.
1 Sainz
2 Verstappen
3 Hamilton
4 Russel
5 Stroll
6 Norris
7 Bottas
8 Albon
9 Perez
10 Vettel
11 Gasly
12 Leclerc
13 Tsunoda
14 Alonso
15 Magnussen
16 Ricciardo
17 Ocon
18 Schumacher
19 Zhou
20 Latifi
Sainz, Leclerc och Verstappen hamnade inom en tiondel, Perez blev slagen med tre tiondelar av topptrion och Mercedes duon i sin tur med sex tiondelar, sedan ett hopp med ytterligare sex tiondelar till resten av tio i topp gänget, med andra ord, inga större överraskningar bland tio i topp bortsett från Stroll och Bottas som kramade ut allt och lite till från icke konkurrenskraftig material. Ferrari och Sainz på pole, men Verstappen i sin RBR lär ha bättre racepace och kommer förmodligen passera Sainz redan in i första kurvan, hetsporren Russel kommer göra allt att ta sig förbi stallkompisen Hamilton och så vidare. Dragracet fram till första kurvan brukar sluta med diverse närkontakter och bilar utanför banan, Perez och Leclerc kommer satsa allt för att ta sig snabbt upp genom startfältet, Bottas är sugen på poäng efter ett antal poänglösa racehelger, Schumacher måste prestera för att ha en chans att bli kvar i F1, Ricciardo har inget att förlora, inte heller Ocon som fick sitt snabbaste varv raderat i kval ett så det lär hända en hel del under första varvet.
Det om kvalet, tjafset om överträdelser av budgettaket förtsätter, och då i första hand från Mercedes håll där även Hamilton kräver hårda straff för RBR, jag för min del tycker att man ska inte försöka kamma hem en åttonde titel i efterhand med hjälp av poängavdrag för motståndaren, en dålig förlorare blir sällan eller aldrig en värdig vinnare. Det är bättre om Mercedes koncentrerar sig på att bygga en konkurrenskraftig bil till nästa år, en bra början kan var att dumpa det idiotiska size zero sidepods konceptet och kopiera Neweys vinnarkoncept. Dock är det lättare sagt än gjort eftersom Mercedes av någon anledning inte vill släppa fram Allisons skaparglädje, hans förmåga att tänka "outside the box" utan litar på ett grupparbete istället, jag för min del tycker att designarbetet bör vara en enmans show, ju fler medelmåttiga kockar desto sämre soppa.
Hos RBR råder en dämpad stämning efter stortjurens bortgång, Dietrich Mateschitz betar numera på himmelska betesmarker, på de evigt gröna ängarna. Den vägen ska vi alla vandra förr eller senare, så passa på att leva livet, dock är det inte livslängden som är den stora grejen utan innehållet, så lev nu, idag, i morgon kan det vara för sent.

Dagens grid girls lever i nuet i allra högsta grad, det gör jag med, livet är kort.
Amen,..må livets goda vara med er.