RUSSIAN ROULETTE

 
 
Sotjis nyckfulla väder ordnade det som FIAs trixande med regelboken inte har klarat av, ett kval med oväntad utgång på en upptorkande bana. Nu var det inte enbart väderförhållanden som satte krokben på Mercedes, utan både stallets strateger och Hamilton hjälpte till att stjälpa mästerstallet, stallet genom att kalla in sina bilar för sent för byte till slicks, och Hamilton genom att köra in i muren på väg in i depån. Byte av framvinge kostade dyrbar tid både för Hamilton och Bottas som kom in i depån bakom Hamilton, de fick bara ett varv med däck som inte hade nått upp till rätt temperatur och därmed var chansen till en plats i första startledet borta för båda två. Williams strateger fattade rätt beslut när de tog in Russel först av alla att byta till torrdäck, McLaren och Ferrari följde snart efter, men hos Mercedes väntade man ytterligare ett varv, något som tillsammans med Hamiltons misstag kostade dem dyrt.
 
Som det går läsa av tabellen här ovan var rätt tajming allt i slutet av kval tre, Norris som tog pole var 2,1 sekunder snabbare än stallkompisen Ricciardo, och Ocon som blev tia hamnade hela 3,8 sekunder efter polemannen Norris. Kvalet handlade egentligen inte om vem som var snabbast, utan vem som var ute vid rätt tidpunkt med rätta däck, dock tycker jag personligen att det är underhållande när vädrets makter blandar sig i det hela, och gör kvalet till ett lotteri som i sin tur gör racet mer intressant ut ur åskådaraspekt.
 
Givetvis ska Norris ska ha gredd för sitt kvalvarv, bra jobbat av honom, men vilket flyt Macken har haft på sistone, det är bara tacka och ta emot. Sainz var lyrisk efter sitt turbetonade kvalvarv, han var inte bland de snabbaste varken i kval ett eller i kval två, men det är kval tre som räknas i slutändan, så ett starkt kval av honom även om han snurrade på väg in i depån efter kvalet. Russel var inte heller han bland de snabbaste i kval ett och två, men stallets strateger såg till att han kom in i rätt tid för torrdäck, och fick tillräckligt många varv i sin "kvalbil" för att få upp däckstemperaturen "inom fönstret".  
 
Hamilton fick nöja sig med en fjärde tid slagen med hela 2 sekunder av  polemannen Norris, Ricciardo blev femma slagen med 2,1 av sin stallkompis, Alonso tog en fin sjätteplats i sin Alpine före Bottas som fick betala priset för Hamiltons misstag, Valtteri kör med mindre vinge än Lewis och behöver därmed flera varv för att få upp däckstemperaturen på rätt nivå. Stroll gjorde ett starkt kval och belönades med en åttonde plats, kanadensaren tycks trivas på en blöt bana, Perez som åter igen visade att han inte riktigt har farten över ett varv blev nia, och Ocon som kvalades ut av Alonso med hela 1,6 sekunder blev tia.
 
Vettel blev elva, han var snabbare än Stroll i kval ett men fick stryk av kanadensaren i kval två, en mycket förbannad Gasly fick nöja sig med en tolfte plats före sin stallkompis Tsunoda som inte var långt efter fransosen i kval två, och Latifi på en fjortonde plats och Leclerc på en femtonde struntade i att köra i kval två eftersom båda har bytt PU, och kommer därmed automatisk att hamna långt bak i startfältet. Kimi slutade på en sextonde plats i sin AR som enligt honom hade en bra balans men saknade grepp, Schumacher blev sjuttonde före snurriga Giovinazzi, och hemmasonen Mazepin nittonde före Verstappen, som inte brydde sig om att skaffa någon varvtid eftersom han på grund av PU byte tvingas ändå starta från sista rutan.
 
Så, tre av "nästa generation" förare längst fram på startgriden, men kval är kval, det är 800 meter till den första riktiga kurvan på Sotji, tre unga hetsporrar i spetsen och några gamla racerävar bakom de redo att slipstreama, det kan sluta med tårar  både på ett våt och torrt underlag. Mercedes duon kommer nog  jobba upp sig genom startfältet innan målflaggan, kanske även Perez, hur många placeringar Verstappen kommer att avancera återstår att se.
 
Det om kvalet och "nästa generation", men hur är det med "nästnästa generation" ur nordisk synpunkt? Tja, normannen Hauger tog F3 titeln, Beganovic ingår i Ferraris ungdomssatsning, och pojken på bilden här ovan, Tuukka Taponen, 14 år, har tagit sina första varv i en formelbil. Tuukka försöker göra en Beganovic, det vill säga, bli medlem i Ferraris young driver academy. Han har visat upp sig för Ferrari i Italien med några andra ungdomar som försöker ta plats i Ferraris ungdomssatsning, har som merit en VM silver och en EM prons i kart, vann i sina två första race i en F4 i Finland, var snabbast i en F4 test för Prema i Italien där han spöade bland annat just en Ferrari junior i form av James Wharton och så vidare. Talang har han utan tvekan, Tuukka, men som alla vet räcker det inte enbart med talang, utan man måste också ha bra sponsorstöd för att kunna skapa sig en framtid inom formelbil racing, hur långt de här ungdomar kommer att nå i sina racingkarriärer återstår att se, men jag önskar lycka till för alla tre. 
 
Dagens grid girls klarade sig utan sina paraplyer idag, det gjorde jag med, det var en otrolig fin sensommardag som tycks få sällskap av en till imorgon.
 
Amen,..må sensommardagarna vara med er.   
 
        
 
     

Kommentarer :

#1: Thomas Svensson

Brottas nya motordelar igen..
Strategiskt tänkt av Toto för att Bottas ska hamna långt bak och försöka hålla upp Max uppkörning genom fältet.

Svar: Inget nytt, samma visa år efter år, man kastar bort Bottas race för att hjälpa Hamilton.
Brandon Lee

skriven
#2: Börje

Mycket fult spel av Mercedes. Någon info om det var något fel på den nya motorn? För det är väl inte enligt reglerna att de byter bil mellan förarna så Hamilton slipper straff?

Svar: Inget fel, de vill bara utnyttja Bottas som en bromskloss mot Verstappen, det som jag tycker är märkligt att F1 fans tycks aldrig har märkt hur hänsynslöst Merca har använt och offrat Bottas för Hamiltons bästa under alla år, synd att Bottas har kastat bort sin karriär hos skitstöveln Wolff och hans adoptivson,.ursäkta adoptivdotter Lulu.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :